HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • szmoker (Homo Trollicus): Érdekes hogy a franciák milyen sokáig használták a mozdonyos kialakítást (TGV). Aztán 30-40 évvel ... (2019.04.22. 17:40) Vasúti sebességrekordok
  • Balogh Zsolt: @P806: Egyetértek veled, a sokat lesajnált bhv ülése kimondottan puha, süppedős fajta. Engem a bak... (2019.04.22. 16:43) A Railjetek következő generációja
  • Benbe: @Balogh Zsolt: Szerintem nem, de vonatkm-ben abszolút pesszimistának számít. (2019.04.07. 17:29) Az 1955-ös francia vasúti sebességrekord
  • sakkosfx: Érdemesebb vonattal közlekedni, mint autóval! Az autónak csak 130-al szabad közlekedni, míg a kötö... (2019.03.30. 13:40) Nagysebességgel, na de merre?
  • Benbe: A Wienerwaldtunnel jóval nagyobb kanyart tesz meg, mint a csaknem kelet-nyugati régi vonal. (2019.03.28. 14:11) Látványosságok St. Pöltenben

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (13) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (65) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (5) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (52) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (50) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (27) index2 (172) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (8) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (37) nagysebességű vasút (97) nápoly (3) németország (54) Németország (1) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (29) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (40) spital am pyhrn (2) st. pölten (4) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.07.28. 19:21 Balogh Zsolt

A Nürnbergi vár

Nürnberg Bajorország második legnagyobb városa a maga közel félmillió lakosával. Az 1050-ben történt alapítása óta eltelt közel 1000 év nem múlt el nyom nélkül. Egyaránt találhatunk itt középkorból származó építészeti emlékeket, vagy a nagy német nemzetszocializmus maradványait. A modern 20. századot a város vasútállomása, villamos és metróüzeme (mely ráadásul vezető nélküli is!) és a Deutsche Bahn vasúti múzeuma jelenti.

nurnberg vártorony német zászlóA Nürnbergi vár és erődrendszer egyik tornya a több, mint hetvenből!

Egy nap kevés minden látványosság bejárására, így érdemes itt több napot is eltölteni vagy többször is visszatérni. Legutóbbi utam során a Dürer sírját látogattuk meg, majd a Nürnbergi várat jártuk körbe barátnőmmel közösen.

nurnberg hauptbahnhofNürnberg Hauptbahnhof, Bajorország második legforgalmasabb állomása

A város kapuja Nürnberg Hauptbahnhof, ahová Németország szinte összes nagyvárosából befutnak a távolsági és regionális vonatok. Az 1844 október 1-én megnyílt állomás napjainkra 22 vágányos pályaudvarrá változott, ahol naponta több mint 700 vonat és 140 ezer utas fordul meg. Az épület előtt villamosmegálló, alatta pedig a Nürnbergi metró egyik állomása található.

nurnberg városfalBejárat az óvárosba régi városfalon át a vasútállomás felől, oldalt a lépcső a régi várárokba visz, ahol napjainkban a metró jár!

Az állomásról kilépve egyből előttünk a régi városfal, mögötte pedig a nagyon jó állapotban fennmaradt és kiterjedt óvárossal, melynek minden épülete egy-egy kis ékszer. Az utcák nagy része sétálóutca, autóforgalom nélkül, de a föld alatt futó metróvonalaknak hála a közlekedés mégis gyors és kényelmes.

nurnberg vártoronyA régi városfal egy őrtoronnyal, az autóút alatt a Nürnbergi metró sínjei futnak

nurnberg várElső látnivaló a falon túl egy kicsi de annál gazdagabb ajándékbolt mindenféle hasznos és haszontalan csecsebecsével

nurnberg óvárosKözépkori hangulat

Nürnberg a művészetnek és az irodalomnak is otthont adott, többek között itt élt Albrecht Dürer is, középkori művész, fest, grafikus és könyvkiadó is. Végső nyughelye a nürnbergi Johannisfriedhof nevű temető.

nurnberg Johannisfriedhof DürerDürer sírja Johannisfriedhof-ban, a síremlék felirata: Mindaz, ami Albrecht Dürerből halandó volt, e domb alatt van eltemetve.

nurnberg JohannisfriedhofA virágokba borult Johannisfriedhof temető

Élete során megfordult Velencében, a Németalföldön, de végül visszatért Nürnbergbe, ahol haláláig élt és dolgozott. Egykori háza és műhelye ma múzeum.

nurnberg Dürer szobor óvárosDürer szobra a város terén

nurnberg óvárosJellegzetes fagerendás középkori ház

A városközponton való séta után jutottunk el a Nürnbergi várhoz, mely egy kisebb magaslaton állt. Kimerítő lépcsőzés után egy kapun át léptünk be az ingyenesen látogatható kiterjedt építménybe. A várban a séta ingyenes, azonban a múzeumok és egyéb fennmaradt termek látogatásáért fizetni kell.

nurnberg várA várban

A vár a második világháborúban súlyos károkat szenvedett, de a háború után eredeti középkori formájában visszaépítették. Ezzel elnyerte mai formáját és Nürnberg egyik kiemelt látványossága lett. Sokan úgy vélik, hogy a vár a legjelentősebb művészeti és építészeti emléke a városnak.

nurnberg várLépcsők, lépcsők mindenfelé, a teljes vár bejárása meglehetősen kimerítő program

A kastély a Pegnitz folyótól északra található egy kiemelkedésen. Ezáltal napjainkban minden irányból csodálatos panoráma látható Nürnbergről, de a városban utazva is mindig a szemünk elé kerül vagy maga a vár, vagy a régi városfal egy-egy régi vártornya.

nurnberg várJellegzetes nürnbergi vártorony

Jelenleg a vár tulajdonosa a Bajor Állam, az épületeket egyaránt használják, lakó-, iroda- vagy épp múzeumépületeknek, időközönként pedig speciális funkciókat is ellát.

nurnberg várA fagerendás házak itt is meghatározzák a látképet

nurnberg várA falak közt sétálva egyértelmű, hogy középkori technikával elfoglalhatatlan egy vár volt

nurnbergA régi és az új kor elemei egymás mellett

nurnberg várA külső vár felé

Érdemes még megemlíteni a helyi állat- és növényvilágot is. A zegzugos vár a pincékkel, tornyokkal, padlásokkal, a rengeteg fa és összefüggő zöldfelület 1400 fajnak biztosít élőhelyet itt, a városon belül! Ilyen fokú fajgazdagság ilyen kicsi területen szintén különlegessé és egyedülállóvá teszi a várat és közvetlen környékét.

nurnbergA várost mindössze egyszer sikerült elfoglalni az ellenségnek, a tornyokat nézve nem is meglepő

nurnberg várLátkép a várfalról

nurnberg várFalak, hidak, árkok...

A vár szinte egyidős a várossal, építése már 1140 körül, III. Konrád császár uralkodása alatt megkezdődött, és amelyet egészen a 17. századig folyamatosan bővítettek. A hadviselés megváltozása azonban ettől fogva már egyre inkább feleslegessé tették az efféle erődítményeket, harcászati jelentőségük egyre kisebb lett, így a történetük is itt ért véget.

nurnberg várSikerült megőrizni az eredeti hangulatát az épület eggyüttesnek

A hely különlegességét tovább növeli, hogy sikerült a modern élet vívmányait távol tartani, vagy legalábbis a szemek elől elrejteni. Itt nincsenek villanyvezetékek, aszfaltozott járdák, minden sarkon jégkrémárusok... Igyekeztek mindig mindenhol a korabeli megoldásokat visszaállítani. Jó példa erre a várat behálózó kockakövekből kirakott sétálóutak, a vakolatlan, zsalugáteres ablakú házak és az autóforgalom teljes kitiltása. Bár Nürnberg nagyváros, a város zaja nem jut el eddig, így mi is középkori lakosoknak érezhetjük magunkat néhány órára.

nurnbergA falak vastagságát jól mutatja a falon ücsörgő turistapár

nurnberg vár

nurnbergVártorony virágokkal, a Burggarten

nurnberg várKilátás a várból, az éles szeműek ezen a képen is találhatnak egy vártornyot

A Nürnbergi vár áprilistól szeptemberig 9-től 18 óráig, a fennmaradó hónapokban pedig 10-től 16 óráig várja a látogatókat. A mindenhová érvényes belépő személyenként 7 euró, de ha csak néhány látványosságot nézünk meg, akkor 3,5-4 eurót kell belépésenként fizetnünk.

A Nürnbergi vár a Google térképén

Nürnberg vonattal megközelíthető München irányából a München-Nürnberg-expresszel, vagy a félóránként induló ICE motorvonatok valamelyikével. A városnak ezenkívül jó és közvetlen összeköttetései vannak Lipcsével, Berlinnel, Augsburggal, Ingolstadtal, Würzburggal, Frankfurttal és Regensburggal is. A nemzetközi vonatok Linzből, Bécsből érkezhetnek, Prágával közvetlen buszjárat kapcsolja össze.

Münchentől a menetidő vonattal vonatkategóriától függően 45 perc és 1 óra 45 perc között változik.

6 komment

Címkék: nürnberg érdekességek


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr726552323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Crass 2014.07.29. 19:52:21

Sajnos a második világháború során a város egyike volt azon német településeknek, melyeket bosszúból terrorbombázásokkal büntettek. Nürnberg belvárosa - a háború elötti képeket és filmeket nézve - az újáépítés során a szerzö megállapításával ellentétben sajnos nagyon sokat vesztett szépségéböl. A hatvanas, hetvenes években historizáló, vagy még annak sem látszó épületek nem mérhetöek össze az eredeti városképpel. (A fotók egyébként jók).
A másik kiegészítés. Ha egy magyar ember Nürnbergröl ír, és helyesen megemlíti Dürer nevét, akkor szerintem illik kitérni a nagy müvész származására is. Eredeti neve Ajtósi(Türer), hiszen Ajtósról Békés megyéböl származott el apja. Büszkék lehetnek rá tehát a magyarok is. Zseniális tehetség volt.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.07.31. 22:15:07

@Crass: A háború előtti Nürnberget nem ismerem, amit viszont láttam, az tetszett nagyon! Összehasonlítva mondjuk több vidéki magyar várossal, ég és föld a különbség Nürnberg javára. Jó lett volna több időt eltölteni ott, és alaposabban szétnézni.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.08.04. 22:13:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Jaj mindig gondba vagyok, hogy mennyire kalandozhatok el. A nürnbergi várról írtam, de lett benne egy kis temető, emiatt még Dürer is, most meg még a bűvös négyzete is? :)

Érdekes volt a link, köszönöm a kiegészítést! :)

GhostBusters 2014.08.06. 00:49:53

@Balogh Zsolt: Az írásaid jók, szívesen olvasom őket, de akkor is fáj, ha azt írod, hogy "gondba".