HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (59) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (169) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (95) nápoly (3) németország (52) Németország (1) nürnberg (11) öbb (8) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (16) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (8) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.07.10. 21:45 Balogh Zsolt

A keskeny nyomtávú Chiemsee-Bahn

Prien am Chiemsee München és Salzburg között, a Rosenheim-Salzburg-vasútvonalon található kisváros. A Chiemsee nevű tó partján fekvő apró településen nem sokan laknak, állomása mégis nagy forgalmat bonyolít le. Ezt kedvező fekvésének, a hajókikötőjének és az innen induló Chiemsee-Bahn kisvasútnak köszönheti.

Chiemsee-Bahn végállomás Prien am ChimseeA Chiemsee-Bahn végállomása

Münchenből vagy Salzburgból óránként indulnak a Meridian magántársaság Stadler Flirt3 regionális motorvonatai, miközben érintik Prien am Chiemsee-t is. De választhatunk magasabb kategóriát is, néhány IC is megáll itt, így a városnak közvetlen vasúti kapcsolata van Hamburggal, Kassellel, Frankfurttal, Stuttgarttal, Ulmmal és Augsburggal, csak hogy a legfontosabbakat megemlítsük.

Ismerjük hát meg Prien a Chiemsee-t, a Chiemsee nevű tavat és a kettőt összekötő kisvasutat!

München Ostbahnhof Stadler Flirt 3A Salzburgba tartó Meridian Stadler Flirt3-as München-Ostbahnhofon

Prien am Chiemsee egy klimatikus gyógyhely Bajorországban, az Alpok lábánál. Természeti adottságainak hála régóta felkapott üdülőhely, melyet tovább erősített a Chimseen meginduló gőzhajóforgalom, az 1860-ban megnyitott München-Rosenheim és a Rosenheim-Salzburg vasútvonal is.

Számos étterem, vendégház, szálloda várja a gyógyulni vagy pihenni vágyókat erre a könnyen megközelíthető, mégis vidékies hangulatú helyre. Prien hajóállomása a Chimsee legfontosabb kikötője, hajójáratok indulnak innen a tóban található szigetekre és a tó túlpartján fekvő településekhez.

A korábban csak 300 lakosú falu mára 10 ezer fősre duzzadt, napjainkban a fő bevételi forrása a turizmus. A képgalérián, múzeumon és sportolási lehetőségeken kívül még a Prienavera élményfürdő is várja a vendégeket.

Chiemsee-Bahn kisvasútPrien am Chiemsee vasútállomása

Prien am Chiemsee állomása a rajta keresztülhaladó vasútvonallal nyílt meg egyidőben. Forgalma alapján jelenleg a német vasútállomáskategória 4. csoportjába tartozik.

Chiemsee-Bahn kisvasútÉrkezik a kisvonat Prien am Chiemseebe

Prien a Chiemsee növekvő turizmusa tette szükségessé, hogy a város vasútállomását a kikötővel egy vasútvonallal kössék össze. Korábban az utasokat szekerekkel és lovaskocsikkal fuvarozták, mely egy-egy vonat vagy gőzhajó megérkezésekkor forgalmi torlódást is okozott már akkoriban is. Ezek miatt vált szükségessé egy modernebb közlekedési kapcsolat a két pont között.

Chiemsee-Bahn kisvasútKörüljárás után a kismozdony ismét a vonat élére kerül

Az 1000 mm-es nyomtávolságú 2 km hosszúságú vasútvonal rekordgyorsasággal, mindössze 70 nap alatt épült fel, az építkezés befejezése után már a következő nap fel is avatták a vonalat az utazóközönség számára.

Korábban a kisvasút a nagyvasúti állomás város felőli oldalára érkezett, de a veszélyes kisvasút-nagyvasút kereszteződést 1908-ban megszüntették, a kisvasutat pedig visszavágták és egy új végállomást építettek a nagyállomás másik oldalánál.

A kisvonat mozdonyszíne a kikötő közelében épült fel. Az eredeti épületet a rossz állapota miatt a közelmúltban lebontották, helyette egy modernebb épületet emeltek.

Chiemsee-Bahn kisvasútModern vágányrendszer a vonalon

A vasútvonal mellett végig kiépített kerékpárút vagy gyalogút vezet, felváltva egyszer a jobb- egyszer a bal oldalon. Így a vonal veszélytelenül végigjárható és megtekinthető nem csak vonatmentes időszakokban.

Chiemsee-Bahn kisvasútVasúti átjáró Prienben

Chiemsee-Bahn kisvasútVirágból sosem elég?

A vasútvonal mellett sétálva bukkantam rá erre a virágokkal borított házra. A tulajdonosa se időt, se pénzt nem kímélve alakította ki ezt a parányi csodát a sínek mellett kicsi kerti tóval és sok-sok csodás virággal.

Chiemsee-Bahn kisvasútPéldaértékű vonal

A pályaállapotokra nem lehet panasz, több magyar vonal is megirigyelné az ágyazat tisztaságát és a beépített sínanyag minőségét.

Chiemsee-Bahn kisvasútTiszta udvar, rendes ház

A legtöbb helyen egy alacsony sövény választja el a sínt a város utcáitól és házaitól. Az 1,9 km-es szakaszon a két végállomáson kívül nem épültek további megállók vagy kitérési lehetőségek. A sínen csak egy szerelvény ingázik, így a biztosítóberendezés telepítését is megspórolták. A síneket keresztező hét vasúti átjáróból ötöt csak egy andráskereszt véd, a két végpontnál szereltek csak fényjelzőket fel az autósok védelmére.

Chiemsee-Bahn kisvasútA vasútvonalat végig sövény szegélyezi

Chiemsee-Bahn kisvasútVendégház a kikötő közelében, a vasútvonal pár méterrel halad el

Chiemsee-Bahn kisvasútPrien-Stock, végállomás

A vonat előtt dolgozó mozdony valójában nem gőzmozdony, hanem egy dízelmozdony. 1962-ben gyártotta a Eisenwarenfabrik Halberger Hütte GmbH. Külsőleg szándékosan hasonlít a vasút eredeti kis gőzmozdonyához, hogy a vonal eredeti történelmi formáját minél jobban megőrizze.

A rajta található mozdonykürt is a régi gőzmozdonyok sípját idézi, így a kevésbé járatos embereket könnyűszerrel be tudja csapni, de nem az elvetemült vasútbarátokat, akik egyből keresztüllátnak a csaláson.

Chiemsee-Bahn kisvasútA vonat mozdonya, melyet nem gőz hajt, hanem dízelmotor

A dízelmozdony hidraulikus erőátvitelű, eredeti motorja egy  Deutz-Motor volt, melyet 1990 és 1991 között egy 151 kW-os MAN Typ D 2866 E dízelmotorra cseréltek. Maximális sebessége 18 km/h.

Chiemsee-Bahn gőzmozdonyA vasút igazi gőzöse a mozdonyszínben egy motorcsónakkal

A Chiemsee-Bahn számára a Lokomotivenfabrik Krauss, München 1887-ben gyártott két B n2t tengelyelrendezésű mozdonyt 1814 és 1818 pályaszámmal.

Ebből az egyik kismozdony mind a mai napig Prienben dolgozik, és még manapság is rendszeresen közlekedik a vasútvonalon. Akkori áron 12500 német aranymárkába került.

A típus egy ún. gőztramway, melyet elsősorban városi közlekedéshez terveztek, mikor még a villamosok nem jelentek meg. Ezeknél a mozdonyoknál a legfontosabb követelmények a csendes üzem, a minimális füst és az alacsony sebesség.

A müncheni Krauss álltal gyártott gőzgép 1937-ben kapott egy felújítást, majd 1957-58 telén egy új kazánt a Arnold Jung Lokomotivfabrik mozdonygyártól. Az új kazántól a korábbi 60 LE teljesítménye 100 LE-re nőtt. Maximális sebessége 15 km/h.

Évente 2200-szor teszi meg a város és a kikötő közötti utat, melynek során kb. 25 tonna szenet füstöl el.

Chiemsee-Bahn kisvasútA teljes szerelvény Prien-Stockban

Chiemsee-Bahn kisvasút első osztály poggyásztérElső-másodosztály poggyásztérrel

A kisvasúton 1887 és 1888 közötti időből származó, eredeti vagonok közlekednek. A kilenc első- és másodosztályú kocsit a müncheni MAN gyártotta. A kéttengelyes kis zöld kocsik egyenként 8400 mm hosszúak, légfékkel rendelkeznek.

A kocsik közül négy zárt, a többi nyitott kialakítású. A zártak közül egy ún. szalonkocsi 24 ülőhellyel, egy másik pedig egy vegyes első-másodosztályú kocsi 8 plüss üléssel a gazdagabbaknak és további 16 ülés a kevésbé tehetőseknek. Ez a vagon egy kisebb poggyászteret is tartalmaz még.

Chiemsee-Bahn kisvasút első osztályElső osztály

Az első osztályú vagon is üvegezett, belül 24 férőhelynyi vörös plüss üléssel.

Chiemsee-Bahn kisvasút első osztályAz első osztály belülről

Chiemsee-Bahn kisvasút másodosztályMásodosztály

A másodosztályú kocsik a lehető legyegyszerűbb kialakításúak. Belül igazi fapados üléselrendezés várja az utasokat, üvegablakai nincsenek, a rossz idő ellen csak néhány letekerhető átlátszó ponyva véd.

Chiemsee-Bahn kisvasút másodosztályA másodosztály belülről

A vagonok között menet közben nem lehet átszállni, a választott ülőhelyünk a teljes útra szól.

Chiemsee-Bahn kisvasútFélreállított kocsik

A vasútüzemhez még kettő teherkocsi is tartozik, az első nyitott vagont 1888-ban gyártották, 15 köbmétert vagy 5,5 tonnát bír el, a második kocsi 1987-ben került a vasúthoz. Ezekkel a gőzmozdonyokhoz szükséges szenet szállították a Prien-Stockban található mozdonyszínhez. Valószínűleg ma is csak vasútüzemi célokhoz használják őket.

Chiemsee-Bahn ütköző-vonó készülékMinimalista kisvasúti ütköző-vonókészülék

Chiemsee-BahnVisszaindul a kisvonat Prien am Chimseebe

A környékbeli szállodatulajdonosok már többször tiltakoztak a kisvonat zaja ellen, de mindezidáig nem sikerült elérniük a vasútvonal megszüntetését. A legutóbbi ilyen szavazás során a Chiemsee-Bahn üzemidejét további 50 évvel meghosszabbították, így 2036-ig a vasút jövője biztosítva látszik.

Prien am Chimsee kikötőA kikötő a Berta nevű hajóval

chimseeA Herrenchiemsee kastély a Herreninsel szigeten

Ha pedig már Stock-Prineben járunk, feltétlenül próbáljuk ki az egyik tavon közlekedő hajót is, melyek közül még egy igazi lapátkerekes gőzös is üzemel! A járatok folyamatosan ingáznak a a partmenti városok és a tavon található szigetek között. A Herreninsel sziget ráadásul további látnivalót is kínál, a Herrenchiemsee kastélyt!

Herrenchiemsee kastélyról majd a következő posztban lesz szó!

Chiemsee-BahnIndulás visszafelé

Chiemsee-BahnMellékvonali romantika

Chiemsee-Bahn Prien am ChiemseeÚjra Prien am Chiemsee-ben

A Chiemsee-Bahn csak főszezonban közlekedik május közepétől szeptember közepéig. Naponta kilenc pár járat kocog végig 20 km/h maximális sebességgel a rövid vonalon, majdnem ütemes menetrend alapján (indulások Prienből: 10:15, 11:15, 12:15, 13:35, 14:15, 15:15, 16:15, 17:15, 18:15).

Egy oda-vissza utazás ára 3 euró, az első osztályon való utazáshoz további egy eurót kell még fizetni. A menetidő kb. 8 perc, mely 14 km/h-s átlagsebességet jelent.

Irodalom

  • Marcus Hehl: Die Chiemsee-Bahn, Ek-Verlag, Freiburg im Breisgau 1997, ISBN 3882558067
  • Gerd Wolff: Deutsche Klein- und Privatbahnen; Teil 7: Bayern, Ek-Verlag, Freiburg im Breisgau 2002, ISBN 3882556668

Források

3 komment

Címkék: kisvasút bajorország index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr736483497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2014.07.11. 21:15:37

Tegnap előtt voltam a Herreninsel kastélyában. :D
II. Lajos beteg volt, nem picit!
A vonatot kihagytam, Felden-ből mentem a szigetre.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.07.11. 23:23:20

@Boli – Ch.T. stb...(gábriel, menj te a pics.ba!): Ha teheted, nézd meg a többi kastélyát is! Ebben a blogon találsz még párat, eljutási lehetőségekkel együtt.

Boli – Ch.T. is, meg hát! 2014.07.12. 12:46:57

@Balogh Zsolt:
Megvan a térkép és az infocenterben vettem a büdös kölöknek egy asztali alátétet, amin Lajos és kastélyai is ott vannak. :)
Csak kirándulni voltunk 4 napot a környéken. Te mit csinálsz arra?