HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (59) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (169) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (95) nápoly (3) németország (52) Németország (1) nürnberg (11) öbb (8) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (16) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (8) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.06.18. 16:50 Balogh Zsolt

Fapados repülés után fapados vonatok?

Miután az állami légitársaságok után megjelentek az alacsony költségekkel kalkuláló, alacsony szolgáltatást nyújtó, ún. "fapados légitársaságok", vagy finomabban fogalmazva a diszkont légitársaságok, a repülést választó utasok száma ugrásszerűen megnőtt. Az emberek elsősorban csak utazni szeretnének, nem fent a levegőben megebédelni, filmet nézni, pezsgőzni...

openÉrkezik a "fapados" TGV (kép forrása: Wikimedia Commons)

A széles tömegek utazási igénye miatt így a légitársaságok is üzletpolitikát változtattak. A cél minél több utas bezsúfolása a repülőbe, amennyire csak lehet, alacsony szolgáltatást nyújtva nekik. És bár egy utason nincs nagy nyereségük, mégis a szinte állandóan megtelt gépek beváltották a reményt, és kevés, de biztos nyereséget termeltek. Egyre több ember választja tehát a repülést az autó és a vonat helyett.

Ha ez az elgondolás működik a repülésnél, miért ne működhetne a vasútnál is? A francia SNCF gondolt egy merészet, és átvette a légitársaságok gyakorlatát és egy új szolgáltatást indított Ouigo néven.

openA motorvonatok átalakított belseje (kép forrása: Ouistiti & Chamallow)

Az Ouigo márkanevű fapados TGV-k a fapados repülőjáratokhoz hasonlóan egy távolabbi, rosszabb adottságú, emiatt olcsóbb helyről indulnak. Jelen esetben a Párizs városközpontjától távoli pályaudvarról, a Gare de Marne-la-Vallée – Chessy nevű állomásról. A városközpontban fekvő pályaudvarokra a francia hálózatot üzemeltető RFF komoly árakat szabott meg minden állomáson megforduló vonat után, míg a kevésbé felkapott állomások jóval olcsóbbak. Ezzel a lépéssel az Ouigo komoly összegeket spórol meg.

Párizs és Lyon esetében az utasoknak további jegyet szükséges majd venniük a városi tömegközlekedés igénybevételéhez is. Ez hasonló dilemmát okozhat az utasoknak, mint a "fapados repülőjáratok" esetében: Mert hiába olcsó maga a repülőjegy, ha utána a megspórolt összeget a taxisoknak adjuk vagy további drága vonatjegyet vásárolunk belőle.

A szolgáltatás 2013 április 2-án idebütált azóta az utasok naponta négyszer, hétvégén pedig naponta ötször utazhatnak Franciaország dél részébe, lyoni megállással, Marseille és Montpellier városok központjába. A menetrend meglehetősen ütemtelen, de hát mit is várhatunk ennyi pénzért?

openFelszállás a vonatra (kép forrása: Wikimedia Commons)

A járatokra évente 400 ezer jegyet mindössze 10 euróért, egymillió jegyet pedig 25 euróért kínálnak, amely mintegy negyede a normál TGV jegy árának. A vonatokra mindenki csak egyetlen bőröndöt (a bevihető poggyász méretét 45x30x25 centiméterben határozták meg) és egy kézitáskát vihet fel ingyen, minden további csomagért 5 eurót, a konnektorok használatáért pedig 2 eurót kell majd fizetni. A 12 év alatti gyermekeknek egységesen 5 euróba fog kerülni az utazás, a 4-8 fős csoportok tagjai pedig fejenként 20 euróért válthatnak jegyet.

Ezzel elsősorban a csoportosan vagy családdal utazókat célozták meg.

A beszállás zavarmentessége és a kényelem biztosítása érdekében az utasoknak ezekre a vonatokra az indulás előtt 30 perccel kell felszállniuk. Erre azért is van szükség, mert ezek a vonatok egész nap "pörögnek", futásteljesítményük havi 80 ezer km, így szinte minden perc számít. Nem indulhatnak késve és nem várhatnak más, csatlakozó járatokra sem. Egy átlagos TGV vonat naponta hét órát "dolgozik", egy Ouigo TGV azonban akár 13 órát is úton lehet naponta!

A költségek csökkentése érdekében az utasok is sűrűbben lesznek majd elhelyezve, egy nyolckocsis emeletes vonaton összesen 634 utas utazik majd együtt, egy kocsiosztályon, büfé vagy étkezőkocsi nélkül, míg egy hasonló TGV-n csak 520 ülőhely található a két különböző kocsiosztályon.

A vonatokra kizárólag az Ouigo weboldalán lehet jegyet venni, melyet kinyomtatni is otthon az utasoknak kell. A társaság pedig a jegy kiállítását is beleértve mindenfajta kommunikációt sms-ben bonyolít, így külön ügyfélszolgálati személyzetet sem alkalmaz. A jegy utólagos cseréje csak jelentős felár esetében lehetséges.

openAz új Ouigo szolgáltatás TGV szerelvényei (kép forrása: Kelbilet.com)

Az Ouigo szolgáltatáshoz négy emeletes TGV Duplex vonatot alakítottak át. A szürke-kék festés helyett világoskék színt kaptak, melyet csak a márka piros logója és a piros színű ajtók törnek meg.

A motorvonatok belső kialakítása is ehhez hasonló, az ülések színe harmonizál a külsővel.

Indulási állomásCélállomásJáratok hetente
Marne-la-Vallée– Chessy Marseille Saint-Charles 14
Marne-la-Vallée– Chessy Montpellier Saint-Roch 8
Marne-la-Vallée– Chessy Lyon Part-Dieu 6
Marseille Saint-Charles Marne-la-Vallée– Chessy 17
Marseille Saint-Charles Lyon-Perrache 1
Montpellier Saint-Roch Marne-la-Vallée– Chessy 7
Montpellier Saint-Roch Lyon-Perrache 1
Lyon-Perrache Marne-la-Vallée– Chessy 4
Lyon-Perrache Marseille Saint-Charles 4

 

A szolgáltatás indítása után nem sokkal az SNCF bejelentette, hogy több mint 200 000 jegyet adtak el A jegyek árusítását 2013 február 19-én kezdték meg, kizárólag az interneten keresztül. Kb. 30 000 jegyet adtak el az első 30 órában, miután az Ouigo weboldal elindult, és azóta már 2,1 millió ember kereste fel. Az SNCF jelentése alapján az utasok 80 százaléka kevesebb, mint 25 eurót fizetett a jegyéért.

Az idő az SNCF ötletét igazolta, a szolgáltatás népszerű és nyereséges lett. Guillaume Pépy, a Francia Államvasút igazgatója így továbbgondolta az ötletet és 2013 áprilisában bejelentette, hogy a szolgáltatást szeretnék kiterjeszteni London, Brüsszel és Amszterdam irányába is.

15 komment

Címkék: index tgv nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr156317202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2014.06.19. 09:01:09

Ej, ha ilyen fapados vonatink lennének...

:-/

Ambiorix 2014.06.19. 09:20:33

Ó, hát mi ebben is messze megelőztük a franciákat, nálunk már minden vonat fapados. :)

Kivlov 2014.06.19. 09:38:23

ja, itt a vonatok már megvannak hozzá. csak az alacsony költségek nincsenek.

czirner 2014.06.19. 09:53:24

Nem is hallottam erről. Egyébként tényleg nagyon jók az árak, egy Paris-Lyon oda-vissza 3 gyerekekkel drágább napokon is kijön 80-110 euró között (augusztus második fele). Sajnos a probléma az, ahogy a szerző is rávilágít, hogy a vonatok a Disneyland melletti pályaudvarról indulnak, ami nincs közel a belvároshoz.

Jegkoko 2014.06.19. 10:15:05

@czirner: Pointosan ezért fapados a neve, csak sajnos sokan elfelejtik a repülők esetén is, hogy jaj de jó 20 ezer a jegy milyen olcsó. Igen ám de a város legtávolabbi részében lévő reptérre visz ki a gép

vuvuzela importőr 2014.06.19. 10:22:54

Hát, bele kell számolni azt a jegyet is. A vonat nyugaton kezd jó lenni, sajnos drága is. Örülök, ha kezdenek valami alternatívát nyújtani. Én vonatpárti vagyok, de a vonat akkor vonat ha minimum 300 km/órával megy... :)

gyarló 2014.06.19. 10:55:40

Többször elgondolkoztam már rajta, de mindig oda lyukadok ki, hogy nem lenne sikeres itthon a fapados modell. Ezek a 300 km/h felett suhanó vonatok sokkal inkább a repülő alternatívái, mint amilyenek nálunk belföldön közlekednek. Egy Párizs-Montpellier út az a Budapest-Berlinnek felel meg, semmiképpen nem a debreceni IC szerepköre. A fapados légitársaságok utasai jellemzően nyaralni mennek vagy külföldről hazalátogatók. Ezzel szemben a belföldi utasok zöme rendszeresen utazik és időben sem olyan mindegy neki, hogy mikor. Jellemzően hétvégére hazaugró egyetemistákról, Budapesten dolgozó vidékiekről beszélünk, ők nem fognak szerda délelőtt utazni akkor sem, ha tizedannyiba kerül a jegy.

Elemeiben viszont elleshetne pár dolgot a MÁV a fapadosoktól. Az emberek zöme inkább nyomorog egy húgyszagú, bőrüléses kocsiban, akár 40 fokban is, ha azzal megspórolja az 500 forintnyi IC-pótjegyet. Ehhez alkalmazkodva érdemes lenne a most küszöbön álló kocsibeszerzésnél figyelembe venni ezt, s a jelenleginél szűkebb lábterű, de több ülőhellyel rendelkező kocsikat rendelni. Olcsóbb jegyárakért cserébe persze, aki meg kényelemre vágyik, annak ott az egyébként üresen kongó 1. osztály.

Mr. Pink 2014.06.19. 11:01:35

Én vagyok hülye, vagy ez egy több mint egy éves poszt? minden hivatkozás 2013-as.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2014.06.19. 12:38:03

Az lenne a nyerő kombináció, ha a fapados vonat a fapados reptereket is érintené.

sncf 2014.06.19. 14:05:05

@Mr. Pink: Igen, sőt, van ahol jövő időben beszél arról, hogy mennyibe fog kerülni.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.06.19. 15:06:13

@Mr. Pink: Jól látod, egyáltalán nem új a dolog, de én csak most írtam róla.

Eudocimus Ruber 2014.06.20. 10:54:21

Így is rengeteget ér az írásod.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.06.21. 00:10:36

Fél órával indulás előtt beszállni, vagy fél órával indulás előtt a peronon lenni?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.06.21. 16:53:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Jó kérdés! A legtöbb cikk beszállást ír, de ez nyilván értelmezhetetlen a köztes állomásokon, pl Lyonban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.11. 16:27:47

Jó lehet ez, ha korrekten mindig ennyibe kerül a jegy, és nincs az a rohadt sz@rkavarás, mint a repülőknél, hogy egyszer ennyi, máskor meg annyi ugyanaz a járat.
De gondolom a sebességée nincs akkora, mint a rendes TGV-nek, hisz akkor arra nem venne senki se jegyet.Jó lenne ilyesmi máshol is Európában, mert kezd herótom lenni a repülős sz0patásokból...