HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.03.03. 19:26 Balogh Zsolt

A JBSS Bahn 3.88b2

Csendesen, minden nagyobb bejelentés nélkül 2014. február 23-án egy új béta változattal jelent meg a JBSS Bahn közlekedésszimulátor. Az új verzió pontos neve: Bahn 388b2.

JBSS BahnÁtmenő állomás a tóparton az MMM nevű pályán

Jelentős újdonságokra ne számítsunk, csupán további finomhangolások és néhány kényelmi funkció jelent meg. És természetesen az elérhető járművek száma is tovább bővült!

Lássunk ezek közül néhányat:

Még korábban, a Bahn 3.87r2-ben jelent meg az Export funkció, melyet én még csak most fedeztem fel, így itt írok róla, hát ha másnak is újdonság. Mint köztudott, bárki rajzolhat magának saját járművet, ha kevesellné a játékban megtalálható több, mint 12 ezer mozdonyt, vonatot, metrót vagy villamost. Új jármű létrehozásához azonban eddig mindig egy külső programra volt szükség, például az NFZEditor-ra (melynek jelenlegi változata rettentően bugos, a régi viszont nem kezeli se a zoom4-et, se a nyitható ajtókat).
Az Export funkcióval azonban ez a probléma részben megoldódik. Ha szeretnénk egy új járművet, vagy egy átfestést, akkor a Trains menü Car list almenü pontjánál keressük meg az Export gombot. Ha megnyomjuk, látszólag nem történik semmi, pedig csak a program nem közli velünk, hogy a járműlistában kijelölt járműről egy másolat készült az összes nézettel együtt.
A következő lépés a Files menüpont Users graphics data/User vehicles menüpontjára való kattintás. Az elmentett pályánk könyvtárában már láthatjuk is az új .nfz fájlt, mely a korábban kijelölt jármű másolata. Kijelölés, majd az OK gomb megnyomása után ez a jármű is választhatóvá válik.
Ehhez kattintsunk a Trains / Create trains menüpontra, majd nyomjuk meg a Select train's cars gombot! Ezután az Install new carflet gombra, majd az User defined cars gombra kattintsunk. És már láthatóvá is válik az új járművünk! Adjuk hozzá a listánkhoz, majd rajzoljuk át, színezzük át a már régóta elérhető beépített szerkesztő segítségével. Sajnos a hosszát változtatni nem tudjuk, így teljesen új jármű megrajzolásához először meg kell találni a megfelelő hosszúságú "donor" járművet. De az átfestésekhez már ez is bőven elegendő!

Az új béta legfontosabb újdonsága az Itineraries funkció és az Itineraries turnouts nevű kitérőfajta megjelenése. Pontosan nem sikerült rájönnöm még, hogy mire jó, talán valamiféle vágányút meghatározására és annak beállításáról lehet benne szó. Hasonlóan működik, mint egy Signal system, minden egyes Itineraries-hez jelzőket, stop pointokat és kitérőket rendelhetünk. Egy ilyen rendszeren belül a vágányút további feltételektől függően lehet szabad vagy blokkolt.

A speed limit signs is változott: apró finomítás, hogy egy sebességjelző táblánál a vonat sebessége nem csak  tábla mozdony vagy első kocsi általi meghaladása után változhat, hanem kérhetjük, hogy az egész szerelvényt vegye figyelembe. Ezzel a valóságoshoz hasonlóan fog működni pl. egy lassújel. De írok inkább egy gyors példát: Tételezzük fel, hogy van egy vasútvonal, ahol 100 km/h sebességgel lehet haladni. Kitűzünk egy 10 mező hosszú 80 km/h-s lassújelet (mondjuk egy híd miatt). Eddig, ha jött a vonat, a tábla után kezdett el fékezni, majd a feloldó tábla után ismét gyorsítani. Hosszabb vonatnál elképzelhető, hogy hiába raktuk a feloldó táblát messzire, a vonat fele még a hídon van, de a vonat már gyorsít. A valóságban a mozdonyvezető csak akkor gyorsíthat, ha már az utolsó kocsi is kiért a lassújel által kijelölt szakaszról. Ha a táblát emiatt messzebb helyezzük, akkor meg a rövidebb vonatokat büntetjük meg, hiszen már rég elhagyta a hidat, de még mindig nem "mer" gyorsítani;

JBSS BahnA kibővült Restricted-speed section elem párbeszédablaka

Az Effect on train's tail mezőt kipipálva a vonat akkor kezd csak gyorsítani (vagy lassítani), ha az utolsó kocsi is elhagyta a táblát. Pont mint a valóságban;

A Shunting point táblánál a szétkapcsolási idő nagyságát az első és az utolsó vonatrészhez külön tudjuk állítani, továbbá a lekapcsolandó vagonok számát két értékkel tudjuk meghatározni, a két beállított érték között a lekapcsolt vagonok száma véletlenszerűen változik;

A Data Change point új funkciója lehetővé teszi, hogy két ilyen pontot összekapcsoljunk. Ha sok helyen ugyanazokat a beállításokat szeretnénk, elég egy ilyen táblát kitölteni, majd a többihez csak a kitöltött nevét beírni egy # kezdettel. Ezután a másik tábla is az előző beállításait használja majd;

JBSS BahnLinkelési lehetőség a Data change pointnál

Néhány elemnek hosszabb nevet adhatunk;

A List Routes több információt jelenít meg;

A Train number érték utólag is megváltoztatható, nem csak a létrehozás pillanatában;

Új tulajdonság a vonatokhoz: Destination. Ide beírhatjuk a vonat célállomását is. Ez az adat megjelenik a vonatkövetésnél, a vonat adatlapján, a Lists routes párbeszédablakon... A Data change pointokkal és a Depotokkal utólag is megváltoztatható. A már használatban lévő Destinations értékeket a Destinations list...párbeszédablakban kilistázhatjuk (Ez az új beállítható érték majdnem úgy működik, mint a korábbi Route érték, csak néhány dologgal kevesebbet tud, így nem igazán értem, mi szükség van rá);

JBSS BahnA némileg megváltozott Edit train data párbeszédablak

Már 12500 a választható jármű, ebből több mint 6500 rendelkezik nyitható ajtókkal, de bővült a zoom2 és zoom4 grafikák száma is.

Mindenki próbálgassa az új lehetőségeket és írjátok meg nekem, hogy mire tudtátok felhasználni az Itineraries funkciót!

1 komment

Címkék: jbss bahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr545841808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oxy 2014.03.04. 08:56:02

Itineraries, avagy Fahrstraßen, avagy vágányutak:
Eddig, ha két egyvágányú vonal elágazott, akkor az elágazó állomáson két külön kijárati vágányt kellett állítani a két vonalra, mert egy jelzőrendszerrel csak az egyik állomásközre csinálhatok ellenmenet-kizárást. (Illetve csinálhatok egyet mind a kettőre, de akkor annak az lesz az eredménye, hogy az egyik vonalon közlekedő vonat a másik szakaszt is foglalva tartja).
Ha tehát nem akarom az elágazó állomás vágányait a végtelenségig szaporítani - amit gyakran súlyosbít, ha ez egyben induló állomás is - akkor jól jönnek a vágányutak. Pl. definiálok egyet az A-ból B-be és egy másikat az A-ból C-be közlekedő vonatoknak. A vágányutat berkapcsoló kontaktpontokat ("szigetelt síneket") viszonylat (route) szerint állítom be, tehát a B-be menő vonatok lefoglalják a B-be vezető, a C-be menő vonatok pedig az oda vezető vágányutat. Az elágazó váltót is lehet vágányút szerintire definiálni!
A vágányutak B és C állomásra behaladással érnek véget, ezzel az ellenmenet is kizárható, ha a megfelelő jelzőrendszerrel "összehozzuk". Pl. a B-ből A-ba közlekedő vonatok részére B-beli kijárati jelző signal systemjét beírhatjuk az A-B vágányút állítását, és viszont kizáró jelzőrendszerek közé. A C-A-t majd az A-C ellenében írjuk ben, így az A-B és A-C szakaszokon a vonatok egymástól függetlenül közlekednek.
süti beállítások módosítása