Csendesen, minden nagyobb bejelentés nélkül 2014. február 23-án egy új béta változattal jelent meg a JBSS Bahn közlekedésszimulátor. Az új verzió pontos neve: Bahn 388b2.
Átmenő állomás a tóparton az MMM nevű pályán
Jelentős újdonságokra ne számítsunk, csupán további finomhangolások és néhány kényelmi funkció jelent meg. És természetesen az elérhető járművek száma is tovább bővült!
Lássunk ezek közül néhányat:
Még korábban, a Bahn 3.87r2-ben jelent meg az Export funkció, melyet én még csak most fedeztem fel, így itt írok róla, hát ha másnak is újdonság. Mint köztudott, bárki rajzolhat magának saját járművet, ha kevesellné a játékban megtalálható több, mint 12 ezer mozdonyt, vonatot, metrót vagy villamost. Új jármű létrehozásához azonban eddig mindig egy külső programra volt szükség, például az NFZEditor-ra (melynek jelenlegi változata rettentően bugos, a régi viszont nem kezeli se a zoom4-et, se a nyitható ajtókat).
Az Export funkcióval azonban ez a probléma részben megoldódik. Ha szeretnénk egy új járművet, vagy egy átfestést, akkor a Trains menü Car list almenü pontjánál keressük meg az Export gombot. Ha megnyomjuk, látszólag nem történik semmi, pedig csak a program nem közli velünk, hogy a járműlistában kijelölt járműről egy másolat készült az összes nézettel együtt.
A következő lépés a Files menüpont Users graphics data/User vehicles menüpontjára való kattintás. Az elmentett pályánk könyvtárában már láthatjuk is az új .nfz fájlt, mely a korábban kijelölt jármű másolata. Kijelölés, majd az OK gomb megnyomása után ez a jármű is választhatóvá válik.
Ehhez kattintsunk a Trains / Create trains menüpontra, majd nyomjuk meg a Select train's cars gombot! Ezután az Install new carflet gombra, majd az User defined cars gombra kattintsunk. És már láthatóvá is válik az új járművünk! Adjuk hozzá a listánkhoz, majd rajzoljuk át, színezzük át a már régóta elérhető beépített szerkesztő segítségével. Sajnos a hosszát változtatni nem tudjuk, így teljesen új jármű megrajzolásához először meg kell találni a megfelelő hosszúságú "donor" járművet. De az átfestésekhez már ez is bőven elegendő!
Az új béta legfontosabb újdonsága az Itineraries funkció és az Itineraries turnouts nevű kitérőfajta megjelenése. Pontosan nem sikerült rájönnöm még, hogy mire jó, talán valamiféle vágányút meghatározására és annak beállításáról lehet benne szó. Hasonlóan működik, mint egy Signal system, minden egyes Itineraries-hez jelzőket, stop pointokat és kitérőket rendelhetünk. Egy ilyen rendszeren belül a vágányút további feltételektől függően lehet szabad vagy blokkolt.
A speed limit signs is változott: apró finomítás, hogy egy sebességjelző táblánál a vonat sebessége nem csak tábla mozdony vagy első kocsi általi meghaladása után változhat, hanem kérhetjük, hogy az egész szerelvényt vegye figyelembe. Ezzel a valóságoshoz hasonlóan fog működni pl. egy lassújel. De írok inkább egy gyors példát: Tételezzük fel, hogy van egy vasútvonal, ahol 100 km/h sebességgel lehet haladni. Kitűzünk egy 10 mező hosszú 80 km/h-s lassújelet (mondjuk egy híd miatt). Eddig, ha jött a vonat, a tábla után kezdett el fékezni, majd a feloldó tábla után ismét gyorsítani. Hosszabb vonatnál elképzelhető, hogy hiába raktuk a feloldó táblát messzire, a vonat fele még a hídon van, de a vonat már gyorsít. A valóságban a mozdonyvezető csak akkor gyorsíthat, ha már az utolsó kocsi is kiért a lassújel által kijelölt szakaszról. Ha a táblát emiatt messzebb helyezzük, akkor meg a rövidebb vonatokat büntetjük meg, hiszen már rég elhagyta a hidat, de még mindig nem "mer" gyorsítani;
A kibővült Restricted-speed section elem párbeszédablaka
Az Effect on train's tail mezőt kipipálva a vonat akkor kezd csak gyorsítani (vagy lassítani), ha az utolsó kocsi is elhagyta a táblát. Pont mint a valóságban;
A Shunting point táblánál a szétkapcsolási idő nagyságát az első és az utolsó vonatrészhez külön tudjuk állítani, továbbá a lekapcsolandó vagonok számát két értékkel tudjuk meghatározni, a két beállított érték között a lekapcsolt vagonok száma véletlenszerűen változik;
A Data Change point új funkciója lehetővé teszi, hogy két ilyen pontot összekapcsoljunk. Ha sok helyen ugyanazokat a beállításokat szeretnénk, elég egy ilyen táblát kitölteni, majd a többihez csak a kitöltött nevét beírni egy # kezdettel. Ezután a másik tábla is az előző beállításait használja majd;
Linkelési lehetőség a Data change pointnál
Néhány elemnek hosszabb nevet adhatunk;
A List Routes több információt jelenít meg;
A Train number érték utólag is megváltoztatható, nem csak a létrehozás pillanatában;
Új tulajdonság a vonatokhoz: Destination. Ide beírhatjuk a vonat célállomását is. Ez az adat megjelenik a vonatkövetésnél, a vonat adatlapján, a Lists routes párbeszédablakon... A Data change pointokkal és a Depotokkal utólag is megváltoztatható. A már használatban lévő Destinations értékeket a Destinations list...párbeszédablakban kilistázhatjuk (Ez az új beállítható érték majdnem úgy működik, mint a korábbi Route érték, csak néhány dologgal kevesebbet tud, így nem igazán értem, mi szükség van rá);
A némileg megváltozott Edit train data párbeszédablak
Már 12500 a választható jármű, ebből több mint 6500 rendelkezik nyitható ajtókkal, de bővült a zoom2 és zoom4 grafikák száma is.
Mindenki próbálgassa az új lehetőségeket és írjátok meg nekem, hogy mire tudtátok felhasználni az Itineraries funkciót!
Utolsó kommentek