HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (59) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (169) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (95) nápoly (3) németország (52) Németország (1) nürnberg (11) öbb (8) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (16) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (8) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.02.16. 16:02 Balogh Zsolt

A Transport Tycoon vonatai

1994-ben Chris Sawyer hatalmas sikert ért el a Transport Tycoon nevű játékával. Sikerült a gazdasági szimulációs/vonatos játékok között egy igazi klasszikus, maradandó alkotást létrehoznia. A Transport Tycoon a korábbi Railroad Tycoon továbbgondolása volt, melyben a gazdasági élet irányítása helyett sokkal inkább a közlekedésre helyezte a hangsúlyt. A vonatokon kívül hajókkal, autókkal és repülőgépekkel lehetett benépesíteni a birodalmunkat, miközben akár további három gépi ellenféllel is játszhattunk.

Transport tycoon openttdAz OpenTTD egyik városa három vasútállomással, repülőtérrel, kikötővel

1995-ben jött ki a Transport Tycoon Deluxe, mely további három éghajlati övet, egy pályaszerkesztőt, igazi maglev vonatokat és jobb jelzőlámpákat tartalmazott. Később még kijött egy újabb folytatás, a Locomotion, de az nem aratott túl nagy sikert a játékosok körében.

Az idő telt-múlt, a gépek egyre jobbak és gyorsabbak lettek, de újabb folytatás csak nem akart érkezni. Úgy tűnt a 2001-ben megjelent Window XP megpecsételi a sorsát, ugyanis ezen az operációs rendszeren nem akart elindulni.

És itt, ezen a ponton történt egy nagyon érdekes, talán példa nélküli fordulat a számítógépes játékok történetében: Josef Drexler elkészítette hozzá a nem hivatalos TTD patchet, mellyel Windows XP alatt is működött a program. A patch a későbbiek folyamán újabb és újabb funkciókkal bővült, kiküszöbölve a játék néhány korábbi korlátját. A legjelentősebb módosítás több járművet engedélyezett, de később megváltoztak a jelzők, a repülőterek, és komplexebb szállítási hálózatokat lehetett létrehozni.

Később a fejlesztés egy másik úton is elindult: 2003 és 2004 között Ludvig Strigeus (a ScummVM és a µTorrent megalkotója) kódvisszafejtéssel C nyelvre fordította le a játékot, így a további funkciók hozzáadása leegyszerűsödött. Ezzel megszületett az OpenTTD!

Az idők során rengeteg hasznos újdonság került bele, többek között a hálózati játék, viadukt-, akvadukt-, zsilip-építése, villamos felsővezeték a villamos mozdonyoknak, nagyobb térképek, több mint 50 választható nyelv (köztük a magyar is), hosszabb hidak, hosszabb alagutak, fejlettebb tereprendezés... csak hogy néhány példát említsek. Ezek mellett pedig az eredeti DOS-os játékot többtucat egyéb operációs rendszerre is lefordították, így napjainkban már fut mobiltelefonon, táblagépen vagy linuxos számítógépen is.

Azoknak, akik érdeklődnek a vonatok iránt, ám valahogy az elmúlt 20 évben mégis elkerülték a programot:

A Transport Tycoonban és a folytatásaiban is egy szállítási vállalatot vezetünk. A játék során meg kell keresnünk a szállítási igényeket a bányák és a gyárak vagy a városok között, majd különböző járművekkel el kell szállítanunk a nyersanyagokat, késztermékeket, utasokat vagy épp a leveleket. Ehhez vonatok (hagyományos, egysínű, maglev), hajók, repülőgépek, helikopterek, autóbuszok és teherautók állnak a rendelkezésünkre.
Minden elszállított rakomány után pénzt kapunk, melyből további járműveket vásárolhatunk, hogy bővítsük a cégünket. A járművek néha lerobbannak, elöregszenek, a gyárak bezárnak, a bányák pedig kimerülnek. De a gépi ellenfelek is igyekeznek megszerezni az utasok és a gyárak bizalmát, így velük is versenyeznünk kell jobb szolgáltatásokkal, modernebb vagy gyorsabb járművekkel.
Ezért folyamatosan szemmel kell tartanunk a birodalmunkat, nehogy a nyereséges vállalkozásunk csődbe jusson!

Ami viszont az 1994-es változat óta szinte változatlan formában megmaradt, az az eredeti választható járművek. (Természetesen lehetőségünk van új járműveket is letölteni vagy akár készíteni). Az 1995-ben megjelent Deluxe verzió megváltoztatta a járművek nevét a szerzői jogi viták elkerülése miatt, így a játék az eredeti helyett kitalált neveket tartalmaz. A mozdonyok és a motorvonatok ugyanazzal a grafikával, árral és tulajdonságokkal szerepelnek mind a négy programváltozatban mind a mai napig, mint az eredeti, 1994-es verzióban.

Ismerjük hát meg ezeket az angol vasúti járműveket, melyekkel naponta többezer játékos játszik közel 20 éve, mégis alig-alig ismertek.

A játékban az alábbi járműveket vásárolhatjuk a vasúti közlekedéshez:

Gőzmozdonyok

JárműtípusSebességTömegTeljesítményFeltalálás éveMaximális életkorEredeti jármű
'Jinty' Class 64 km/h 45 t 223 kW 1925 14 év LMS Fowler 3F sorozat

transport tycoon eredeti jármű LMS Fowler 3F sorozatAz LMS Fowler 3F sorozatot 1924 és 1931 között gyártották különböző angliai üzemekben. Hét év alatt összesen 422 db készült a kis szertartályos mozdonyból. 1959-ben kezdődött a nagyarányú selejtezése, mely már 1967-ben be is fejeződött. A mozdonyokból tíz darabot őriztek meg. Beceneve "Jinty", akárcsak az angol The Eight Famous Engines (magyarul kb.: A nyolc híres gép) egyik karakterének a neve.

Az eredeti Transport Tycoon első választható gőzmozdonya, így valószínűleg mindenki ezzel a típussal kezdte a játékot is annak idején. A jelenlegi OpenTTD-ben már nem szerepel.

Kirby Paul Tank 64 km/h 47 t 223 kW 1925 15 év GWR 5700 sorozat

transport tycoon eredeti jármű GWR 5700 sorozatA GWR 5700 sorozatú szertartályos gőzmozdonyt 1927 és 1950 között gyártották. Ez idő alatt összesen 863 db készült el belőle a Great Western Railway számára. A nagy darabszám miatt angol földön ismert mozdonynak számít. Nem csak játékprogramban, de filmekben is szerepelt, sőt erről a típusról mintázták a Thomas, a gőzmozdony főszereplőjét is!

A Transport Tycoonban a második, az OpenTTD-ben az első választható gőzmozdony, továbbá a legolcsóbb is, de kis teljesítménye miatt érdemes minél hamarább megszabadulni tőlük.

Chaney "Jubilee" 112 km/h 131 t 746 kW 1934 21 év LMS Jubilee Class

transport tycoon eredeti jármű LMS Jubilee ClassAz LMS Jubilee Class szerkocsis gőzmozdonyokat 1934 és 1936 között gyártották. Fővonali személyvonati sorozat volt. Az elsőt 1952-ben, a többit pedig 1960 és 1967 között selejtezték. Összesen négy darabot őriztek meg belőle az utókornak.

A játékban az első jól használható mozdony, így biztosan sokat fogunk belőle vásárolni.

Ginzu "A4" 128 km/h 162 t 895 kW 1935 20 év LNER A4

transport tycoon eredeti jármű LNER A4 sorozatAz LNER A4 sorozatú szerkocsis mozdonyból 1935 és 1938 között összesen 35 db épült Gresley tervei alapján. Már a kezdetektől fogva a nagysebességű London-Newcastle közötti járatokra osztották be. Egy LNER A4 mozdony 1938 július 3-án 6 személykocsival és egy mérőkocsival 201,2 km/h (126 mph) sebességet ért el, felállítva a gőzmozdonyok sebesség-világrekordját! Ezt az eredményt azóta sem sikerült megdönteni.

1935-ös játékbeli megjelenése és 128 km/h sebessége kiválóan alkalmassá teszi személy- és tehervonatok továbbítására is, egyedüli hátránya a magas ára. 

SH "8P" 144 km/h 170 t 1193 kW 1954 23 év BR Standard Class 8

transport tycoon eredeti jármű BR Standard Class 8A BR Standard Class 8-ból mindösszesen egy prototípus épült 1954 áprilisában a Crewe Works gyárában. A mozdony a BR Standard Class 7 alapjaira épült. Késő megjelenése miatt már a dízelmozdonyokkal kellett versenyeznie. A 2300 kW-os teljesítménye megegyezik a 10 évvel fiatalabb MÁV V43 sorozat teljesítményével, ami a gőzmozdonyok korában nagyon szép eredmény volt. Az egyetlen prototípust 1962 decemberében selejtezték, de üzemképes állapotban megőrizték, így még napjainkban is dolgozik a nosztalgiavonatok élén.

A játékban érdemes a nagytömegű vonatok elé befogni, de a korábban vásárolt  mozdonyokat már nem érdemes lecserélni, hiszen hamarosan úgyis megjelennek a dízelmozdonyok is.

 

Dízelmozdonyok és motorvonatok

JárműtípusSebességTömegTeljesítményFeltalálás éveMaximális életkorEredeti jármű
Manley-Morel DMU 112 km/h 32 447 kW 1957 12 év British Rail 101 sorozat

transport tycoon eredeti jármű British Rail 101 sorozaA British Rail 101 sorozatot 1956 és 1960 között gyártották. Két alsorozata volt, a Class 101-ből 527-et, a Class 102-ből 106 db-ot gyártott a Metropolitan Cammell. A legutolsót 2003 decemberében selejtezte a British Rail, 47 évnyi munka után! 41 kocsit őriztek meg az utókornak.

A játékban a kis teljesítménye és kevés férőhelye miatt csak a kisforgalmú szakaszokra érdemes vásárolni belőle. Bővíthető akár tízkocsissá is, de ekkor már az alacsony teljesítménye miatt csak vánszorogni fog.

SH/Hendry "25" 128 km/h 72 932 kW 1962 18 év British Rail 25 sorozat

transport tycoon eredeti jármű British Rail 25 sorozatAz 1961 és 1967 között gyártott British Rail 25 sorozat mozdonyaiból 327 db készült a teherforgalom számára. Később azonban a személyvonatok elé is befogták őket. A mozdonynak több különböző alváltozata is épült. Lehetséges több mozdonyt is összekapcsolni és egy vezetőállásból vezetni. Még napjainkban is üzemelnek.

A Transport Tycoonban szereplő SH/Hendry "25" mozdonyok nem megbízhatóak, gyakran lerobbannak. Teljesítménye és sebessége szintén alacsony, így nem érdemes túl sokat vásárolni belőle.

Floss "47" 160 km/h 112 1924 kW 1962 22 év British Rail 47 sorozat

transport tycoon eredeti jármű British Rail 47 sorozatA British Rail 47 sorozat mozdonyai már komolyabb gépek. A hattengelyes dízel-elektromos erőátvitelű mozdonyból összesen 512 db-ot gyártott 1962 és 1968 között a Brush Traction, a British Rail és a Crewe Works. Tömeges megjelenésük tette lehetővé a gőzmozdonyok selejtezését. Az ország bármely fővonalán bevethetőek voltak, mind a személy- mind a tehervonatok élén. Még napjainkban is dolgoznak Anglia-szerte mind az állami, mind a magánvasutak vonatait vontatva.

A képzeletbeli Floss "47" sorozatú mozdonyokkal mi is megkezdhetjük a gőzmozdonyok nyugdíjazását. Ráadásul ezzel a lépéssel még a vonataink sebessége is, ezzel együtt pedig a bevételünk is látványosan nőni fog!

UU "37" 144 km/h 101 1305 kW 1959 20 év British Rail 37 sorozat

transport tycoon eredeti jármű BR 37 sorozatA British Rail 37 sorozat szintén dízel-elektromos fővonali mozdonysorozat. Beceneve "Traktor", mivel a dízelmotor hangja hasonlít egy traktor hangjára. 1960 és 1965 között összesen 309 db került a British Railhoz, hogy Kelet-Angliától Skóciáig vontassa a nehéz InterCity- és tehervonatokat.

Teljesítménye és sebessége miatt a játékban érdemesebb az eggyel korábbi dízelmozdonyt használni.

SH "125" 201 km/h 70 3356 kW 1978 20 év InterCity 125

transport tycoon eredeti jármű InterCity 125 sorozatAz 1975 és 1982 között üzembe állt InterCity 125 sorozat a nevét onnan kapta, hogy engedélyezett legnagyobb sebessége 125 mérföld/óra (kb. 200 km/h)! 1973 június 12-én egy teszt során 230 km/h sebességet ért el. 1987 november elsején még ezt is megdöntve, 238 km/h sebességgel száguldott, felállítva a máig megdöntetlen dízelmotorvonat-sebességrekordot. A British Rail a West Coast Mainline és az East Coast Mainline nevű fővonalakon üzemeltette őket, mielőtt villamosítva lettek volna. Napjainkban különböző magántársaságoknál dolgoznak.

A Transport Tycoon SH "125" vonata szintén nagyon gyors, így érdemes a személyszállító vonatok mozdonyait lecserélni rá. Érdekesség, hogy a játékban a vonófejek még némi postát is képesek szállítani.

"Dash" 120 km/h 38 523 kW 1984 15 év British Rail 150 sorozat

transport tycoon eredeti jármű British Rail 150 sorozatA British Rail 150 sorozatot a BREL York gyártotta 1984 és 1987 között. Összesen 137 motorvonat készült három alsorozatban. Megjelenésük lehetővé tette, hogy az első generációs motorvonatokat végleg kivonják a forgalomból. Az elején lévő ajtó lehetővé teszi, hogy ha több egység összekapcsolva közlekedik, az utasok akkor át tudjanak jutni az egyik kocsiból a másikba. A megoldás hátránya, hogy a mozdonyvezető emiatt meglehetősen szűk helyen kénytelen dolgozni.

Sebessége és teljesítménye miatt gazdaságosabb inkább mozdony-vontatta hagyományos vonatokkal szállítani az utasokat a Transport Tycoon birodalmunkban.

 

Villamosmozdonyok és motorvonatok

JárműtípusSebességTömegTeljesítményFeltalálás éveMaximális életkorEredeti jármű
SH "30" 160 km/h 84 t 2685 kW 1965 23 év British Rail 86 sorozat

transport tycoon eredeti jármű British Rail 86 A 100 db British Rail 86 sorozatú villamos mozdonyt a British Rail Doncaster Works és az English Electric at Vulcan Foundry gyártotta 1965 és 1966 között. Az akkor frissen villamosított West Coast Main Line vonalra kerültek, ahol a gőzmozdonyokat váltották le. A sorozat elősegítette a gőzmozdonyok további selejtezését, ami egészen 1968-ig tartott. A gépek a távolsági forgalomban vettek részt, London Euston-ból Birminghambe, Crewe-be, Manchester Piccadilly-be, Liverpool-ba, majd később Prestonba és Glasgowba közlekedtek.

A BR 86 sorozat eljutott egészen Magyarországig is, ugyanis a Floyd magán-vasúttársaság kilenc, már leselejtezett mozdonyt vásárolt saját célra. Így akár Budapesten is találkozhatunk egy kis megelevenedett Transport Tycoonnal.

Sokat nem érdemes a cégünknek vásárolni belőle, hiszen alig 8 év múlva egy sokkal jobb mozdonyt kapunk. De ha mégis üzembe akarjuk állítani a sorozatot, ne felejtsük el előtte villamosítani a vasútvonalainkat!

SH "40" 177 km/h 82 t 3728 kW 1973 23 év British Rail 87 sorozat

transport tycoon eredeti jármű SJ X2000 A 36 db British Rail 87 sorozatú villamos mozdonyt 1973 és 1975 között gyártotta a BREL Crewe Works. Személyforgalomra használták a West Coast Main Line nevű fővonalon, ahonnan később kiszorultak a gyorsabb, modernebb Virgin Pendolinok miatt. Brit élete utolsó éveiben néhány megfordult több magánvasútnál is, ahol tehervonatokat vontatott. A sorozat tagjainak majdnem fele Kelet-Európában kezdett új életet, miután 17 mozdonyt megvásárolt és elszállított Bulgária első magán vasúttársasága, a Bulgarian Railway Company A.D.

A játékbeli megfelelője hasznos társunk lesz, hiszen sebessége és teljesítménye miatt egyaránt befoghatjuk személy- és tehervonat elé is. Valószínűleg a leggyakoribb mozdony lesz a céges flottában, ugyanis ezután már nem találnak fel új villamos- vagy dízelmozdonyt.

"T.I.M" 241 km/h 90 t 5220 kW 1984 25 év TGV

transport tycoon eredeti jármű TGVA játékban nem derült ki, hogy a fejlesztők a több TGV szerelvény közül melyikre is gondoltak, se az évszám, se a teljesítmény, se a sebesség alapján nem lehet pontosan beazonosítani, így vagy a TGV Sud-Est vagy pedig a TGV Atlantique jöhet számításba.

Az első TGV a Párizs és Lyon között megépült Európa első nagysebességű vasútvonalán állt üzembe 1981-ben. A kezdetekkor a legnagyobb sebesség 270 km/h volt, de ezt később 300 km/h-ra emelték fel. Napjainkban Európában kb. 500 TGV szerelvény üzemel, melyek különböző változatai eljutnak már Hollandiába, Németországba, Angliába, Belgiumba és Spanyolországba. A vén kontinensen kívül az USA-ban (Acela-express) és Dél-Koreában utazhatunk TGV-vel.

A Transport Tycoon TGV vonófejei alkalmasak személy- és tehervonatok vontatására is, még ha a valóságban ilyen soha nem is fordulhat elő!

"Asiastar" 265 km/h 94 t 5966 kW 1992 25 év Eurostar

transport tycoon eredeti jármű EurostarAz Eurostar vonatokat 1992-ben fejlesztették k, kimondottan a Csatorna-alagútban való közlekedéshez. Külső méretei lehetővé teszik, hogy a kisebb angol űrszelvényen se lógjon túl, a négy áramrendszer és a több biztosítóberendezésnek köszönhetően pedig egyaránt képes biztonságosan közlekedni Franciaországban és Angliában is.

Mióta elkészült az angliai HSL-1 vonal, a 750 V egyenáramot és az alsó áramszedőket már nem használják. Végsebessége 300 km/h, melyet mindkét országban ki is használ, egyedül csak a Csatorna-alagútban van 160 km/h-s sebességkorlátozás. A Csatorna-alagút biztonsági szabályai és a lehető leggazdaságosabb közlekedés miatt az Eurostar szerelvények Európa leghosszabb vonatai.

A Transport Tycoon utolsó hagyományos vonata, ezután már nem találnak fel új, síneken közlekedő vonatot.

 

 

Egysínű vasúti járművek

JárműtípusSebességTömegTeljesítményFeltalálás éveMaximális életkorEredeti jármű
X2001 305 km/h 95 t 6618 kW 1999 20 év SJ X2000

transport tycoon eredeti jármű SJ X2000A svéd SJ X2000 Skandinávia nagysebességű, billenőszekrényes vonata. Összesen 52 db-ot gyártott az ABB belőle 1990-től a Svéd Államvasutaknak. Megpróbálkoztak az exporttal is, így eljutott az USA-ba, Kanadába, Kínába, sőt Ausztráliába is. Az üzlet nem jött össze, egyedül a kínaika vásároltak egy szerelvényt, melyek alapján kifejlesztették (gyakorlatilag lemásolták) saját nagysebességű vonatukat, a Blue Arrowot. Egy svéd X2000 súlyosan összetört, ezért a svédek a korábban Kínának eladott egyetlen szerelvényt is visszavásárolták maguknak.

A Transport Tycoonban mint egysínű vasúti jármű vásárolható meg, ami súlyos pontatlanság, hiszen az eredeti nem egysínű jármű!

'Millennium Z1' 336 km/h 170 t 7353 kW 2005 20 év Transrapid 06

transport tycoon eredeti jármű maglev transrapid 06A Transrapid 06 a német Krauss-Maffei által kifejlesztett prototípus maglev motorvonat. 1980 és 1983 között készült el belőle egy szerelvény. Maximális sebessége 412 km/h volt. Később továbbfejlesztették, utódai a Transrapid 7 és Transrapid 8. A 8-as számú végül közforgalomba is állt, de nem a tervezett Berlin-Hamburg (vagy Berlin-Budapest) maglev pályán, hanem helyette a sanghaji repülőtéri maglev vonalon. Bár a jármű bevált, a pálya építésének magas költségei végett és biztonsági aggodalmak (elektromágneses sugárzás) miatt még Kínában sem épültek további maglev-vonalak.

A Transport Tycoonban a Transrapid egy különálló, a valóságban ebben a formában nem létező egysínű vonat, ráadásul az egysínű vonatok közül az utolsó feltalált típus is. Bizonyára sokat fogunk vásárolni belőle, mert mikor megjelenek, a régebbi, hagyományos vonatok vásárlási lehetősége fokozatosan megszűnik, az első igazi maglev vonatra pedig még 15 évet kell várni!

 

Az utolsó csoport csak a teljesség kedvéért van itt, nyilvánvaló, hogy se 1995-ben nem lehetett tudni, se napjainkban nem tudhatjuk biztosan, hogy mi fog közlekedni 2021 után!

Maglev járművek

JárműtípusSebességTömegTeljesítményFeltalálás éveMaximális életkorEredeti jármű
Lev1 'Leviathan' 402 km/h 105 t 7457 kW 2021 20 év Transrapid
Lev2 'Cyclops' 450 km/h 120 t 8948 kW 2028 20 év Transrapid
Lev3 'Pegasus' 480 km/h 130 t 11185 kW 2035 20 év Transrapid
Lev4 'Chimaera' 643 km/h 300 t 14914 kW 2037 20 év Transrapid

 

A posztban szereplő fényképek a Wikimedia Commons weboldaláról származnak.

Ennyi olvasás után pedig játékra fel! A legfrissebb OpenTTD letölthető a http://www.openttd.org/en/ címről!

39 komment

Címkék: virtuális vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr775815722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kakukk11 2014.02.17. 09:04:56

Ööööö, hogy lehet villamost építeni? A városi közlekedést próbáltam buszokkal megoldani, de esélytelen, csak a város köré épített vasút"körgyűrű" tudta, valamicskét megoldani a problémát, de a belső kerültekből utast szállítani, érdemben nem nagyon tudok. Gondoltam is rá, milyen fasza lenne, ha lenne villamos is.

scv 2014.02.17. 09:15:54

@kakukk11: Használd az OpenTTD-t, ingyenesen le lehet tölteni.
wiki.openttd.org/Tramways

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.02.17. 09:38:35

Óriási kedvenc volt a TTD is, meg az OpenTTD is az. Csatlakoznék a szerzőhöz az OpenTTD evangelizálásához, játsszátok, mert zseniális és a legszebb benne, hogy ingyenes! A magyar kiegészítők zseniálisak.

@kakukk11: Nézd meg az OpenTTD-t, de pont a villamosos rész volt az, ami nekem nem igazán tetszett benne. Villamos szempontból a Traffic Giant az a játék, ami érdekes lehet neked, de közel nem nyújt akkora szabadságot - sőt, szinte semmilyen szabadságot nem nyújt - de élvezetes, szép és nagyon olcsón meg lehet már venni.

kakukk11 2014.02.17. 09:46:19

A Giant-tal régen, mikor kijött akkor játszottam, súlyos órák mentek arra is el, aztán valahol elakadtam benne. TTD-nél maradtam inkább, aztán kb 10 év szünet után ráakadtam pár éve az OpenTTD-re, és megint rabolja az időmet. Vajon már megkezdett pályán, ha letöltöm tudom hasznáni? Vagy elölről kell kezdenem? A jelenlegi mapen már több mint száz órát dolgoztam, nem szívesen kezdeném most elölről a game-t.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.02.17. 10:40:30

"viadukt-, akvadukt-, zsilip-építése, villamos felsővezeték a villamos mozdonyoknak, nagyobb térképek,"

- Nekem ezek nincsenek meg. Valaki egy linket, hogy ezekkel a funkciókkal felturbózva hol érhető el?

norbert79 · http://norbert79.deviantart.com 2014.02.17. 11:25:51

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Őőőő, elvileg az OpenTTD 1.1.0-tól ezek benne voltak, a mostani stable 1.3.3, s 1.4.0 nemsokára kész. Biztos, hogy a legutolsó stable-t játszod OpenTTD-ben?

Scagnetti 2014.02.17. 12:13:41

A jó öreg Kirby. Arra jó volt, hogy összeütköztessem az ellenfél vonataival vagy hogy legázoljam vele a teherautóit. :) Legalábbis a régi TT-ban még meg lehetett csinálni. :)

Ha az időtartamot nézem, talán ez a játék futott legtöbbet a gépemen. Ebben persze benne volt az is, hogy reggel elindítottam, leléptem otthonról, majd miután hazajöttem lecseréltem a közben elöregedett vonatokat, az összegyűlt pénzből meg építettem újabb vonalakat.

Játszom az OpenTTD-vel is, bár már közel sem annyit, mint régen. Még mindig úgy tűnik, a vonat és a repülő hozza a nagy pénzt, a hajó és a teherautó/busz, inkább csak kiegészítésnek jó.

Fulek 2014.02.17. 12:17:27

win7-re hogy tudom alaklmazni ezt a játékot?

Benoke2 2014.02.17. 12:43:33

Hú milyen jó kis játék. TTD ként is sokat játszottam vele, de mostanában kaptam rá OpenTTD változatban is. Tudtam, hogy van csak, valamiért nem fogtam neki, aztán újra belejöttem, és remekül lehet vele szórakozni. A gyerekek is rá tudnak kapni, hogy ne csak az FPS legyen. Persze grafikailag ódivatú, viszont nem kell hozzá erőmű...

Egyébként W7 -en is simán megy mindenféle okoskodás nélkül...

Narancskommunista (törölt) 2014.02.17. 13:20:41

@Scagnetti:
Lehet nem a legújabb verzió van meg nekem, de azt szerintem ma is meg lehet tenni a Kirby-vel, hogy az ellenfél útjára keresztbe építesz egy sínt, mellé egy vonat depót, majd elindítod, azok meg ott állnak, és nem tudnak szállítani.

Egyébként a legelső változatban, a sima Transport Tycoonban nem ez volt a legolcsóbb vonat, hanem volt egy ennél régebbi, lassabb, gyengébb és kisebb gőzmozdony is, csak már nem jut eszembe mi volt a neve.

izolda · izolda.freeblog.hu 2014.02.17. 13:21:50

Ó, csak a vonatok upgradelését csinálnák már meg. Mindig ott unom el, amikor a 200 vonatomat le kell cserélni maglevre egyesével... Egyébként az egyik kedvenc játékom. :)

Narancskommunista (törölt) 2014.02.17. 13:22:55

Minden idők legjobb gazdasági stratégiája szerintem.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.02.17. 13:33:56

Az OpenTTD nagy kedvencem a mai napig, bár én a '2cc trainset'-tel játszom. Keveselltem a vonatok számát, ebben meg kicsit több is van, a kelleténél. + sínbuszok, amik kicsit a mániám.

@Fulek:
Simán. Az OpenTTD ragyogóan fut rajta.

GyMasa 2014.02.17. 13:53:29

@Fulek: Letoltod az OpenTTD-t, es elinditod a setup.exe-t.
Az eredeti TTD nem igazan szereti az XP feletti Oprendszerket, de ha DOS-os valtozatod van, az pl. DOSbox-ban szepen elfut.
En szemely szerint az eredeti TT-t tul bonyolultnak tartottam, mert nagyon nehez volt benne rendes szallitasi rendszereket csinalni. A TTD egy fokkal jobb lett az egyiranyu jelzok miatt, de az igazi attorest a fent emlitett patch illetve az OpenTTD megjelenese okozta.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2014.02.17. 13:59:59

köszi a posztot, időnként eszembe jutott nekem is, hogy utánanézek a típusoknak (az első verzióban a helyes nevükön szerepeltek), de megtetted, köszi :)

Az OpenTTD pedig istenkirálycsászár játék, rengeteget játszom mostanában is.

Mondjuk én mindig cserélem a mozdonyokat a legújabbra, egy kattintás csak a nagyon jól kitalált interface-n, és szépen nő a bevétel, meg a bányákat is húzza a jobb szolgáltatás, meg a városok is nőnek. Igen, csak a vasút és a repülő a profit, a busz azért van, hogy a város elkezdjen nőni, meg közelre, a teherautó semmire se jó igazán, a hajó csak part menti városok közé, és elsősorban olaj szállítására, de azt is, a tengeriből is, sikerült már vonattal vinnem, ha közel van a parthoz.

Scagnetti 2014.02.17. 14:00:04

@Narancskommunista: Passz. Lehetséges. De mindjárt kipróbálom, az a biztos. :)

Most, hogy mondod, tényleg. Talán Jinty volt a neve, vagy valami hasonló. És természetesen, ha olcsóbb volt, akkor biztos azt használtam. :)

Scagnetti 2014.02.17. 14:02:23

@Lord_Valdez: Nem hangzik rosszul. Én a Firs modot használtam csak eddig, az egy csomó új ipari létesítményt ad, ebből következően sokkal komolyabb szállítási láncokat lehet kialakítani, de nehezebb is megtalálni, hogy mit hova tudsz és hova érdemes vinni.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2014.02.17. 14:04:19

@izolda: át"festeni" lehet a síneket, de azért az újjáépítés+csere egy jó alkalom, hogy racionalizáld a sínhálózatot :)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.02.17. 14:06:25

@Scagnetti:
Azt nem ismerem. Megpróbáltam az Extended Cargo Scheme-t, de annyira azért nem jött be. Különösen sivatagos vidéken szívás, mert 1920 előtt nincsenek víztornyok, víz nélkül meg nem nőnek a városok.
Majd megnézem ezt a Firs modot is.

Egyébként még nagy kedvencem az aviator8, illetve ha régebbről kezdesz, akkor az extended general road vehicles, sailing ships. Általában 1850-től szoktam kezdeni.

izolda · izolda.freeblog.hu 2014.02.17. 14:09:00

@peetmaster: a síneket tudom, de az kevés. Én nem "racionalizálni" akarok, hanem haladni. Az útvonalakat egyébként is sűrűn igazgatom.

Scagnetti 2014.02.17. 14:16:25

@Lord_Valdez: Igen, ilyen problémák itt is voltak. Nem tudtam fémhulladékot vinni a kohóba, mert nem voltak még roncstelepek. :)

Az is szívás, hogy a megfelelő jármű modot is meg kell találni, hogy tudd is szállítani azt a sokféle cuccot. Most én is egy ilyen kombinációt keresek, ahol minden rendben van, mert eddig nem volt teljesen jó. A Firs-hez leszedtem egy jármű packot is, de az is csak 95%-ban volt jó.

Megnézem majd, amiket írtál, jól hangzanak. Főleg az a régebbi kezdés érdekel.

Kőmíves Kelemen · http://komkel.blog.hu/ 2014.02.17. 14:25:24

Anno a Red Alerttel, meg a Settlersel befejeztem a stratégiázást, mert nagyon durván rá lehet cuppanni.
Ez viszont még mindig kedvenc, csak lenne rá több szabadidő...

@peetmaster:
Asszem a hajónál van az, hogy egy óceánjárót leraksz, és bár rohadt lassú, viszont amikor partot ér nagyon sok pénzt hoz alkalmanként, mert ezreket szállit egyszerre :)

Nagyzee 2014.02.17. 15:29:21

@Narancskommunista: Egyik kedvenc játékom, de ezt azért nem mondanám. Remek, talán a legjobb közlekedési hálózat építő játék, de a gazdasági része nem túl összetett, plusz nem is nehéz. Ha nem nagyon hülyén építesz, akkor dől a lé. Különböző modokkal, amik az ipart módosítják, vagy pl. megdrágítják az építést, vagy esetleg az OTTD-hez írt erősebb AI-k ellen játszva persze ilyen téren is nagyobb kihívás lehet, de azért úgy sem egy rendkívül összetett gazdasági szimuláció.

A legtöbben épp ezért nem az AI ellen játszanak, hanem single player-ben egymaguk építenek egy térképen pofás hálózatokat (az AI csak belerondítana esztétikailag), és multiban is a co-op dívik, nem az egymás ellen játszás. Jó, amióta az OTTD-hez lehet írni új AI-kat, és kijöttek egész jó, kompetitív AI-k, azóta a gép ellen játszásnak is van értelme, addig viszont nem sok volt.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.02.17. 15:45:49

@Nagyzee:
Ha már itt tartunk, én készítettem egy olyan pályát, ahol nagy hegyek vannak és mély völgyek. Képtelenség tisztességes utakat, vasutakat építeni hatalmas viaduktok nélkül, reptérhez pedig egy kisebb hegyet kell eldózerolni. Ez kombinálódott azzal, hogy a train mod, amit használok 1900 körül kicsit problémás, mert a régi mozdonyok már nem elég megbízhatóak, az újakra még várni kell.
Az eredmény, hogy szégyenszemre kénytelen voltam kikapcsolni a lerobbanásokat, mert nem bírtam talpon maradni.

Szóval, azért lehet kihívást kreálni :)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2014.02.17. 16:55:20

@Nagyzee: én is egyedül játszom egy 2048*2048-as térképen, kevés várossal, pusztán esztétikára. A régi AI-k arra a 10 másodpercre tartottak fel, amíg felvásároltam őket, és kifizettem az adósságukat, ami mondjuk 1955-től semmilyen gondot nem okozott, szóval tényleg inkább tamagochi, mint gazdaságszimulátor.

Scagnetti 2014.02.17. 17:16:56

Igen, sajnos az AI nem volt az igazi. Könnyedén túl lehetett teljesíteni, és sokszor inkább idegesítő volt, ahogy pl. a síneket építette, összerondítva a tájat. Egy idő után felvásároltam, és eltakarítottam a romjait.

A játékbeállításokkal is inkább az első nehezebb időszakot lehetett elnyújtani, de végül mindenképp eljött az a pillanat, mikor már elkölthetetlenül sok pénzünk volt. Ekkor kezdtem szigeteket építeni a tavakba, és hasonló hülyeségeket, ez azért vitte a pénzt. De egy idő után már ez sem. Viszont aki szeret terepasztalt építeni, az innentől kezdve kiélheti az ilyen hajlamait. :)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.02.17. 17:20:55

@Scagnetti:
Próbáld ki a NoCAB és származékait, azok elég jók. Nagyon tudnak, de pl. azt, amikor korlátozott a repülők hatótávja, nem igazán tudják kezelni.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2014.02.17. 17:47:05

én azért a régi patch-es meg FISH-es verziót ki tudtam akasztani pénzszámlálóilag (2 milliárd után átfordult mínuszba).
Az OpenTTD-ben ez nem gond, de az inflációt itt is kikapcsolom, mert így jobban látszik, mekkorára nőtt a vállalatom.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.02.17. 18:32:03

Írta a szerző a tabletet, ios-re is lenne?

Narancskommunista (törölt) 2014.02.17. 18:52:23

@Nagyzee:
Valóban nem nagy szám a gazdasági része, de melyik single player játéknak az?

Narancskommunista (törölt) 2014.02.17. 18:54:58

@Lord_Valdez:
Na meg kb. mindent állíthatsz, a fenntartási költségektől kezdve a települések hozzáállásáig a területrendezéshez. És persze tényleg a legfontosabb, hogy nagyon nem mindegy milyen pályán teszed.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.02.17. 19:14:05

@Lord_Valdez: Én úgy játszom, hogy a terep legyen hegyes, a városok és gyárak száma meg kevés, az építkezés költsége pedig magas. Ehhez még letöltöm a holland vonat szettet, és még 2000-ben is meg kell gondolni, hogy melyik vasútvonalat villamosítom, mert hiába van már 100 bevételt termelő vonatom, egy elkapkodott villamosítás is csődbe juttathat még 2000-ben is!
A baj csak az, hogy a holland szettben nincs se egysínű, se maglev, így kb 2010 után befejeződik a játék... :(

TetraB 2014.02.17. 22:35:50

a leírás alapján szimpatikus volt, de engem ez az EGA szintű grafika kissé elriaszt.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.02.17. 23:17:43

@TetraB: Szerintem adj neki egy esélyt! Az ilyen játékoknál a játékélmény fontosabb, mint a megjelenítés. Volt több próbálkozás már csodálatos grafikával, de ehhez a játékstílushoz még mindig a legjobb ez az egyszerű izometrikus megjelenítés.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2014.02.18. 09:07:31

@Balogh Zsolt: +1
itt tényleg az számít, hogy jól lásd, amit csinálsz, és az megvan.

Scagnetti 2014.02.18. 13:36:20

@Lord_Valdez: Megnézem majd, köszi!

Még ami nagyon tetszene, ha olyan térképet is lehetne generálni, ahol változatos a táj. Pl. északon havas, hegyes, aztán dél felé egyre zöldebb, egész délen meg pl. sivatagos. Természetesen az ipari létesítmények is a tájnak megfelelően változnának.
Nem tudom, próbálkozott-e valaki ilyesmivel. Eddig nem találtam hasonlót.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2014.02.18. 14:01:30

@Scagnetti:
Sajnos, ennyire változatos nem tud lennie. Külön csomagban van a sivatagos, a mérsékelt és a hegyi/havas.
Egyébként van benne terrain generátor is. Van, amelyiken beállíthatod, hogy a változatosság eloszlása alacsony legyen. Az tud olyat, hogy a térkép egyik fele hegyes, a másik lapos.
Azt nem tudom, hogy lehet-e éghajlati csomagot is készíteni, mert a moddolással nem foglalkoztam.

Scagnetti 2014.02.19. 14:55:48

@Lord_Valdez:
"Sajnos, ennyire változatos nem tud lennie. Külön csomagban van a sivatagos, a mérsékelt és a hegyi/havas."

Igen, közben én is láttam, hogy így van. Kár, mert utólag moddolni jóval bonyolultabb lenne, mintha eleve beépítették volna a lehetőséget.

"Egyébként van benne terrain generátor is. Van, amelyiken beállíthatod, hogy a változatosság eloszlása alacsony legyen. Az tud olyat, hogy a térkép egyik fele hegyes, a másik lapos."

Végül is, ez is valami. Legalább ezzel kissé változatosabbá tehető a térkép. Ha már engedélyezve vannak az ilyen bazi nagy pályák.

"Azt nem tudom, hogy lehet-e éghajlati csomagot is készíteni, mert a moddolással nem foglalkoztam."

Én sem. Lehet, egyszer még ezt is megpróbálom.