HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • sncf: Egy apró pontosítás: a Genftől nem messze lévő svájci város neve Lausanne (egyszer Luasenne, egysz... (2019.03.16. 10:46) TGV-vel Svájcba
  • Ződ2000: Máshol is beindultak ilyen szolgáltatások, szerintem nagyon jó irány. Nem fogja kiváltani az igaz... (2019.03.14. 11:37) Újabb "fapados" viszonylat a láthatáron!
  • nyelv-ész: @midnightcoder2: Nnincs olyan autó, amiben "mesterséges intelligencia" lenne. Nincs olyan gép, ami... (2019.02.27. 20:32) A közlekedés jövője
  • Svald Cjelli: Nekem minden egyes prágai utazás alkalmával az egyik kedvenc időtöltésem az étkezőkocsi meglátogat... (2019.01.27. 19:36) Az étkezőkocsik lassú eltűnése
  • geegee: Jó lehet ez, ha korrekten mindig ennyibe kerül a jegy, és nincs az a rohadt sz@rkavarás, mint a re... (2019.01.11. 16:27) Fapados repülés után fapados vonatok?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (60) autó (2) autómúzeum (3) ave (5) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (48) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (171) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (13) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (36) nagysebességű vasút (96) nápoly (3) németország (52) Németország (1) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (40) spital am pyhrn (2) st. pölten (1) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (8) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.02.14. 00:37 Balogh Zsolt

Németország 2013-as különdíjas állomása: a Murnau Bahnhof

Murnau, teljes nevén Murnau am Staffelsee Felső-Bajorországban található, mintegy 70 km-re Münchentől, közvetlenül a Staffelsee nevű tó partján egy völgyben. A város hosszú múlttal dicsekedhet, első írásos említése 1150-ben történt. Lakosainak száma 2012-ben 11453 fő volt. A közeli Staffelsee nevű alpesi tó hét kis szigettel rendelkezik, körülötte sűrű fenyőerdő nő.

murnau vasútállomásBahnhof Murnau, a 2013-as különdíjas vasútállomás

A város az Alpok lábánál fekszik, így nagyon szép kilátás nyílik a közeli havas hegycsúcsokra szinte a település bármely pontjáról. Kedvelt kirándulóhely is a közeli tónak és a hegyeknek köszönhetően.

Az Allianz pro Schiene nonprofit közlekedési szövetség 2013-ban különdíjjal tüntette ki Murnau legnagyobb vasútállomását, Bahnhof Murnaut (A városnak ezen kívül még egy vasúti megállója van, Murnau Ort).

murnau emléktáblaEmléktábla az állomás falán a díjról Murnauban

Az Allianz pro Schiene nonprofit közlekedési szövetség célja, hogy elősegítse a vasút részarányának növekedését a közlekedésben. Ezt politikai lobbizással és a média segítségével próbálja elérni.

Kiadványuk a Város, vidék, vasút - Nyolc sikertörténet a térségi vasúti közlekedésben, nyolc haldokló, bezárásra ítélt vasútvonal feltámadását meséli el.

A Németországban egyedülálló szövetség 2000 július 14-én alakult Frankfurt am Mainban. Az alapítók közt megtalálható három vasúti szakszervezet, egy környezetvédelmi szervezet és több utasszövetség is. Első elnöke a szövetségnek Norbert Hansen volt.

Saját Youtube csatornája és több, vasúttal foglalkozó kiadványa is van. Hivatalos weboldala a http://www.allianz-pro-schiene.de/.

A Bahnhof des Jahres (Az év vasútállomása) díjat 2004 óta ítélik oda két kategóriában: Großstadtbahnhof  (nagyvárosi pályaudvar) és Kleinstadtbahnhof (kisvárosi pályaudvar). 2012 óta egy harmadik kategória is van: a Sonderpreis Tourismus, ebben nyert Bahnhof Murnau a második évben, 2013-ban.

München hauptbahnhof talent2Indulás München Hauptbahnhofról Weilheim in Oberbayern felé két csatoltan közlekedő Bombardier Talent2-essel

Murnau és állomása megközelíthető München felől a München-Garmisch-Partenkirchen-vasútvonalon. Óránként közlekednek a kényelmes és olcsó regionális vonatok a két város között. Én azonban nem egy közvetlen járattal utaztam, így még át kellett szállnom Weilheim in Oberbayern állomáson.

murnauWeilheim in Oberbayern állomása szintén takaros és praktikus, de mégsem ő nyert

Weilheim in Oberbayern talent2Átszállás Weilheim in Oberbayern állomáson a Murna felé közlekedő Talent2-esre

Murnau állomás 1879 május 5-én nyílt meg, miután átadták a München-Garmisch-Partenkirchen-vasútvonalat. Jelenleg kb. 3000 fő a napi utasforgalom, ami a város méretéhez képest jónak mondható. A német állomáskategóriák közül a negyedik csoportba tartozik, vagyis német viszonylatban a kis utasforgalmúak közé.

murnau talent2Megérkezés Murnau-ba, a Talent2 motorvonat tovább is megy Garmisch-Partenkirchen felé, oldalt a DB 426 sorozatú kétrészes motorvonat várakozik

murnau DB 426Közelebbről a DB 426 sorozatú villamos motorvonat, Magyarországon is elkelne belőle pár helyre a gazdaságtalan 1-2 kocsis, mozdonyvontatta személyvonatok helyett

Murnau Münchentől egészen pontosan 74,9 km-re található. Elágazó állomás, itt válik ki az egyvágányú München–Garmisch-Partenkirchen-vasútvonalból a szintén egyvágányú Murnau–Oberammergau-vasútvonal. Négy peronja van, melyek olyan hosszúak, hogy képesek fogadni az ICE vonatokat is.

Naponta kb. 75 vonat halad át az állomás vágányain. Nyaranta a Garmisch-Partenkirchen vagy Innsbruck felé haladó ICE motorvonatok is megállnak itt.

Az állomás kb. 500 méterre található a Staffelseetől és kb 1,5 km-re a városközponttól.

murnau staffelseeA közelben található Staffelsee

murnau staffelseeA Staffelsee szigetei

murnau sétálóutcaMurnau sétálóutcája

murnauZajlik az élet a város főutcáján

murnauA városka legalább olyan takaros, mint az állomása

murnauA kockaköves főutca

murnau templomKilátás a templomkertből

murnau templom temetőA városka temploma

Az első felújítás és bővítés már 1889-ben megtörtént, de sokkal jelentősebb a későbbi 1927 és 1930 közötti átépítés, mikor az első aluljáró is megépült az állomás alatt. A közelgő 1936-os téli olimpia miatt további fejlesztésekre is szükség volt, ugyanis azt a közelben található Garmisch-Partenkirchenben rendezték meg. Ekkor a vasút folytatása Innsbruck felé egy rövid szakaszon kétvágányúvá épült át.

1985 december 13-a nagy nap volt az állomás és a német vasút történetében is, ugyanis itt építette ki elsőnek Németországban a Siemens az első elektronikus biztosítóberendezést.

murnau vasútállomás régiEgy régi fénykép még az átépítések előttről (kép forrása: http://doku-des-alltags.de)

De az igazi megújulást 2008 hozta el. Ekkor az állomást teljesen átépítették és felújították. Elbontották a feleslegessé vált épületeket és felszedték a felesleges vágányokat. Négy magasperon épült ki, 72 cm-es magassággal. Ebből három mellett átmenő vágány húzódik, a negyedik peron viszont rövidebb és csak egy csonkavágány található mellette. Ezt a vágányt a Murnau–Oberammergau-vasútvonalon közlekedő rövid, kétrészes DB 426 sorozatú motorvonatok használják.

murnau vasútállomásA különdíjas állomás

A peronok megközelítését, az állomásba való bejutást akadálymentesítették, minden peronhoz lifteket és új esőbeállókat szereltek fel. De megújult az utasellátó és a Reisecentrum is. Mindezekre a közelben megrendezett 2011-es alpesi síugró világbajnokság miatt volt szükség.

Az elbontott épületek és vágányok helyén épült egy új P+R parkoló az autósoknak, továbbá az új buszállomás is itt található. Érdekes megoldás, hogy a busznak és a vonatnak közös peronja van, ezzel is az átszállásokat könnyítik meg.

murnau vasútállomás autóbuszA busznak és a vonatnak közös peront építettek (Eközben Kecskeméten a vasútállomást elköltöztetik a buszállomás mellől...)

Az állomáson a leggyakoribb vasúti jármű a 2013 decemberétől tömegesen forgalomba állt DB 442 sorozat (Bombardier Talent2), de megmaradt még néhány DB 111 sorozattal vontatott emeletes ingavonat is.

A 23 km-es villamosított Murnau–Oberammergau-vasútvonalat a már említett kétrészes DB 426 sorozattal szolgálják ki.

A hivatásforgalom is jelentős, hiszen az alig 70 km-re lévő München vonzáskörzete idáig is, sőt még a városon túl is elér, emiatt órás ütemes menetrenddel közlekednek az emeletes ingavonatok vagy a kettesével, hármasával csatolt motorvonatok. A regionális forgalomból a DB 111 sorozat és a régi Silberling kocsik fokozatosan kiszorulnak, lassan a teljes üzem a Bombardier Talent2 sorozatú motorvonatokra épül.

murnau vasútállomásVonat halad Innsbruck felé

Ezen kívül még nyáron és hétvégén ICE motorvonatok látogatnak el erre. A Garmisch-Partenkirchen felé tartó, vagy onnan érkező távolsági ICE vonatok itt is megállnak, így Murnaunak időszakosan közvetlen összeköttetése van Kölnnel, Frankfurttal, Hamburggal, Dortmunddal és még sok-sok távoli német nagyvárossal.

A vonalat már többször beutaztam Mittenwald és München-Pasing között, de az elmúlt több, mint 3 évben én tehervonatot még nem láttam, se mellékvágányon várakozó teherkocsit, így azt hiszem bátran kijelenthetem, hogy a teherforgalom nulla errefelé. A távolsági tehervonatok Innsbruck felé inkább kerülnek Rosenheim felé, minthogy megmásszák a hegyeket ezen a kanyargós vonalon.

murnau vasútállomásAz állomás homlokzata

murnau vasútállomás DR E69Egy DR E69 sorozatú villamosmozdony az állomás előtt kiállítva

murnau vasútállomás DR E69A szobormozdony

Az állomás előtti téren egy DR E69 04 pályaszámú mozdony is ki van állítva. A kicsi mozdonyt a LAG gyártotta 1922-ben, majd 55 év szolgálat után 1977-ben selejtezték. A 268 kW teljesítményű gép maximális sebessége kb. 50 km/h volt.

A sorozat egyik tagja Lokwelt Freilassingban, egy másik Nürnbergben a DB múzeumban van kiállítva. Egy hasonló mozdony pedig Münchenben a Deutsche Museum Verkehrscentrumban, egy további pedig Garmisch-Partenkirchenben található.

MurnauA kétvágányú szakasz vágányai

murnau híd DB 426Egy DB 426 sorozatú motorvonat

Az állomás felújítása során, mint már említettem, a belső is megújult. Még egy rövidke bemutatóra is maradt hely az egyik falon, ahol az állomás és a kapcsolódó vasútvonalak történetével ismerkedhetnek meg a várakozó utasok. Emellett természetesen van jegyautomata, italautomata, csomagmegőrző, újságos, kávézó is.

murnauAz állomás belseje, a falon egy rövidke bemutatóval az épület történetével

murnau vasútállomásA Reisecentrum, mely egyben a pénztár is és az információ is

murnau vasútállomásEgy kis utasellátó is jár az állomáshoz kávézóval, pékáruval, újságokkal, képeslapokkal és üdítőkkel

A visszautat már nem bonyolítottam meg, a késő délutáni közvetlen müncheni vonatommal visszaindultam a bajor főváros felé.

murnau vasútállomás talent2Érkezik a müncheni vonatom

tutzing vasútállomás talent2Átszállás Tutzingban az S-Bahnra, minden óra azonos percében a különböző irányból érkező vonatok itt futnak össze, átszállást biztosítva bármiről bármire, bármely irányba. A kép készítésekkor épp négy vonat adott egymásnak közös randevút


Bahnhof Murnau a Google térképén (Nagyobb térképre váltás)

Források:
* A német Wikipédia Bahnhof Murnau szócikke

7 komment

Címkék: bajorország vasútállomás index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr375811547

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.02.14. 22:34:21

Annyi kis kiegészítést tennék, hogy az Index szerkesztők kicsit elírták az index2-es ajánlót! Murnauban nem lesz, hanem már VAN közös peron a buszoknak-vonatoknak!

Aegopolis2 2014.02.15. 07:06:32

Az Index szerkesztők emellett sikeresen kiemelték a cikk legnagyobb tárgyi tévedését is. Kecskeméten nem szétköltözik a vasút és a busz. Ellenkezőleg, most épül az intermodális pályaudvar

kecskemet.blog.hu/2012/01/24/milliardos_beruhazasok_kecskemeten_1_mav_volan_palyaudvar_a_rakoczi_ut_tengelyeben?token=4586275af1b097521e0e418fd181f82e

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.02.15. 08:25:31

@Aegopolis2: Meglátjuk, mi lesz belőle... Mivel az építkezés nem pár hétig tart majd, az átmeneti időszakban biztos nem egymás mellé kerül. Jelenleg Kecskemét azon ritka kivételek egyike, ahol egymás mellett van a busz és a vonat! Ráadásul a buszállomás kb. 10 éve lett felújítva, nekem pazarlásnak tűnik az elköltöztetése!

Aegopolis2 2014.02.15. 11:38:58

A buszállomással nem is az a baj, hogy nagyon lepattant lenne, hanem hogy kicsi. (A vasútállomás ugyan nem kicsi, viszont nagyon lepattant.) A városi közlekedési koncepció ugyanis eredetileg a helyi tömegközlekedés átalakításából indult ki, ami a város kellős közepén található helyi buszközlekedési alközpont - egyébként teljesen indokolt - megszüntetésével jár, viszont ennek kiköltöztetése, és a járatok onnan történő indítása az általad említett buszállomáson megoldhatatlan. Az új koncepció ötvözi egy új vasútállomás, ezzel együtt egy helyi és helyközi buszközlekedést egyaránt kiszolgáló létesítmény előnyeit.

Az építkezés a jelenlegi vasútállomástól mintegy 200 méterre lesz, így ezalatt a busz- és a vasútállomás a jelenlegi helyén változatlanul üzemelni tud.

Az építkezés megkezdése küszöbön áll; a hatástanulmányok elkészültek, a költségvetés rendelkezésre áll, a tervdokumnetáció beadásának határideje 2 hét múlva jár le. Sőt, az új közlekedési koncepcióban szereplő zéró emissziós zóna már kijelölésre került, az ehhez szükséges hibridüzemű autóbuszok a napokban állnak munkába, a próbaüzem már megtörtént. (Ne az általam linkelt cikkből indulj ki, az régi, de telefonon bénázva nem találtam másikat.)

Szóval Kecskemét inkább jó példa, mint rossz.

Ezt is érdemes megnézni:
kecskemetivarosfejleszto.hu/category/menedzselt-onkormanyzati-palyazatok/intermodalis-palyaudvar/

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.02.15. 14:48:46

@Aegopolis2: Neked legyen igazad! Én azért vagyok ezzel kapcsolatban kicsit szkeptikus, mert az elmúlt pár évben ígértek villamost, trolit, radikálisan új közlekedést, új szolgáltatót... Ehhez képest a közlekedési lehetőségek romlottak: a kecskeméti állomáson bezárt már minden, újságot sem lehet ott már kapni, a 23-as járatot hétvégén még a 18-assal is összevonták...

Tervek vannak most is, meglátjuk mi valósul meg belőle!

Ha kiderül, hogy tévedtem, majd javítok a cikken.

Az viszont számomra továbbra is szomorú, hogy jelenleg egy 13 ezer fős kisváros különb állomást tud felmutatni, mint egy 130 ezer fős magyarországi megyeszékhely...

kamarawood 2014.02.16. 09:57:25

Az a kecskeméti 1. vágány is megér egy misét! :)
A vonatról egyik irányba buszra a másikon meg egy középperonra lehet majd leszállni, ami szerintem kissé helypazarló, hacsak nem ez a vágány lesz mondjuk a távolsági vonatok által használt elsőszámú vágány...