HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • sncf: Egy apró pontosítás: a Genftől nem messze lévő svájci város neve Lausanne (egyszer Luasenne, egysz... (2019.03.16. 10:46) TGV-vel Svájcba
  • Ződ2000: Máshol is beindultak ilyen szolgáltatások, szerintem nagyon jó irány. Nem fogja kiváltani az igaz... (2019.03.14. 11:37) Újabb "fapados" viszonylat a láthatáron!
  • nyelv-ész: @midnightcoder2: Nnincs olyan autó, amiben "mesterséges intelligencia" lenne. Nincs olyan gép, ami... (2019.02.27. 20:32) A közlekedés jövője
  • Svald Cjelli: Nekem minden egyes prágai utazás alkalmával az egyik kedvenc időtöltésem az étkezőkocsi meglátogat... (2019.01.27. 19:36) Az étkezőkocsik lassú eltűnése
  • geegee: Jó lehet ez, ha korrekten mindig ennyibe kerül a jegy, és nincs az a rohadt sz@rkavarás, mint a re... (2019.01.11. 16:27) Fapados repülés után fapados vonatok?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (60) autó (2) autómúzeum (3) ave (5) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (48) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (171) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (13) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (36) nagysebességű vasút (96) nápoly (3) németország (52) Németország (1) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) Olaszország (1) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (40) spital am pyhrn (2) st. pölten (1) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (17) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (29) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (8) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.01.29. 17:09 Balogh Zsolt

Nagysebességgel Csehországban

Csehországban még nincs nagysebességű vasút, de készültek már tervek a 200 km/h vagy még ettől is nagyobb sebességű pályák építésére. Csehország államvasútja, a České Dráhy már rendelkezik nagysebességű járművekkel és továbbiak vásárlása is tervben van, de amíg nincs olyan vasútvonal, mely 160 km/h sebességnél többre alkalmas, addig a sebességet nem lehet növelni.

eh Pendolino BrnoEgy Cseh Pendolino Brnoban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Cseh közlekedési minisztérium tervezi a nagysebességű vasútvonalak kiépítését mintegy 660 km hosszan. Már számos tanulmány készült, de még nem volt semmilyen konkrét javaslatí így 2020 előtt semmiképp nem várható a nagysebességű közlekedés beindítása. A cseh vasúti pályahálózatot üzemeltető Správa Železniční Dopravní cesty-nek (SŽDC) van egy speciális költségvetési kerete további tanulmányok készítéséhez.

Az SŽDC fontolóra vette, hogy a már meglévő 160 km/h sebességű vonalak közül néhányat 200 km/h sebességre tesz alkalmassá.

Csehországnak mindig is fejlett járműipara volt, így már az 1960-as években megkezdték egy vasúti kísérleti tesztközpont megépítését Velimben, hogy tudják tesztelni a különböző motorvonatokat és mozdonyokat. A két különböző nagyságú, normál nyomtávolságú vasúti körpálya 1963-ban nyílt meg. A belső gyűrű 3951 méter hosszú, az elérhető legnagyobb sebesség 90 km/h. A külső gyűrű már jóval nagyobb, 13272 méter hosszúságú.

AGV VellimAGV motorvonat a Vellimi tesztpályán (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 2007-ben történ felújítása óta a hagyományos vonatok 210 km/h sebességgel, a billenőszekrényes-vonatok 230 km/h sebességgel körözhetnek rajta. Ezen a tesztpályán van csak néha igazi nagysebességű (teszt)közlekedés Csehországban. Többek között itt tesztelték a francia TGV-k utódjának szánt osztott hajtású AGV motorvonatokat is, melyekből eddig még csak az olasz NTV magánvasút-társaság vásárolt.

A cseh Škoda már gyártott több olyan típust is, mely 200 km/h vagy nagyobb sebességre is képes.

1974-ben és 1979-ben a Škoda a Szovjetunió részére legyártott 12 db Škoda 66Е típusú, 8000 kW teljesítményű, 3000 V egyenáramú kétszekciós villamos mozdonyt. Ezek a Chs200 sorozatba (ЧС200) kerültek és a Nevsky Express 200 km/h sebességgel történő vontatására használták a 650 km hosszú Moszkva-Szentpétervár viszonylaton, míg ki nem szorították őket az ER200 sorozatú szovjet motorvonatok.

eh Pendolino BrnoA Chs200 sorozat a Nevsky Express élén (kép forrása: Wikimedia Commons)

A České dráhy 2004 óta hét hétrészes Alstom Pendolino tulajdonosa. A járművek 2004-ben érkeztek meg és 2006-ban álltak szolgálatba. A 3920 kW teljesítményű motorvonatok maximum 230 km/h sebességgel képesek száguldani és ismerik a 25 kV 50 Hz, a 15 kV 16,7 HZ váltakozó áramrendszert és a 3000 V egyenáramú rendszert is.

A tervek közt szerepelt, hogy a vonatok később a Bécs-Prága-Berlin nemzetközi viszonylaton közlekednek majd. A tervek azonban meghiúsultak, a vonatok Csehországon kívül csak Ausztriában és Szlovákiában közlekedtek, de 2012 óta már oda sem járnak át, csak belföldi viszonylatokon szállítanak utasokat.

2004 november 18-án egy teszt során az egyik vonat 237 km/h sebességet ért el Brno és Břeclav között, ezzel felállítva a jelenlegi cseh sebességrekordot.

2010-től álltak forgalomba az új Škoda többáramnemű villamos mozdonyok, melyek a ČD 380 sorozatba kerültek. Ezek a 6400 kW teljesítményű mozdonyok elég erősek ahhoz, hogy egy tíz személykocsiból álló vonatot akár 200 km/h sebességgel is vontassanak majd a jövőben.

Škoda 380 sorozatŠkoda 380 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 20 db Škoda 380 sorozat után a Škoda sikeresen eladott két darabot a szlovákoknak is a mozdonyból, némileg módosított kivitelben: többek között a sebességet korlátozták le 160 km/h-ra.

A DB Regio a München-Nürnberg között közlekedő München-Nürnberg expresszre szintén a Škodától rendelt mozdonyokat a DB 101-es sorozat kiváltására.

Miután az ÖBB nem hívta le a Siemenstől a korábbi szerződésben opcióként szereplő 15 Railjet vonatot, az ÖBB felajánlotta a ČD-nek, hogy megvásárolhatja őket. A ČD élt is a lehetőséggel, a tervek szerint a kocsikat a már legyártott többáramnemű Škoda mozdonyokkal vontatták volna. Azonban a szerződést többször is módosították, először a 15 darabos megrendelést írták át 7 szerelvény + 8 opcióra, később viszont az opcióról is teljesen lemondtak. A szerelvényeket eredetileg a Prága-Berlin viszonylaton akarták bevetni, de a Deutsche Bahn végül a ČD helyett a RegioJet magántársasággal kötött szerződést a cseh és a német főváros közötti vasúti közlekedés közös kiszolgálásáról.

öbb 1216 csehÖBB 1216 sorozatú villamos mozdony (kép forrása: ČD)

A ČD-nek sikerült megállapodni az ÖBB-vel arról, hogy a vonatok a Prága–Bécs–Graz vonalon, közös üzemeltetés keretében állnak majd forgalomba a 2014. végétől. A maradék nyolc szerelvény Prága és Budapest, illetve Prága és Pozsony között közlekedett volna, de ebből már biztosan nem lesz semmi.

öbb 1216 csehAz első cseh Railjet próbaúton Ausztriában (kép forrása: Regionalbahn.hu, fotó: Magyarics Zoltán)

A hét szerelvényt átveszi a ČD, élükre pedig az ÖBB-től bérelt négyáramnemű 1216-os sorozatú Taurusok kerülnek. Az eredetileg a cseh Railjetek élére szánt Škoda 380-as sorozat railjet-vezérlésre képessé tétele ugyanis túl sokba kerülne.

Források:
* az angol wikipédia High-speed rail in the Czech Republic szócikke

3 komment

Címkék: index csehország nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr615754533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jet set 2014.01.30. 15:06:29

Nem olyan hatalmas ország, hogy ez megérje.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.30. 16:10:33

@jet set: az ország mérete lényegtelen, ha van (legalább) két jelentősebb városrégiód, ahol mindkettőben komoly gazdasági és vásárlóerő van.
a cseheknél ez az egyik oldalon prága, a másik oldalon brno-ostrava, a köztük elterülő ipari zónával. ha lenne keleten nálunk komoly ipar, akkor a debrecen-nyíregy-miskolc tengely felelne meg ennek. csak a cseheknél ezt fel lehet fűzni egy vonalra, nálunk nem, ott magasabb a vásárlóerő, illetve a két város együtt 700ezres, nálunk meg a három együtt tán van ennyi. plusz ostrava után ott van a lengyel oldalon a sziléziai iparvidék meg krakkó egy köpésre, sokmillió lakossal.
summa summárum, bőven értelmes dolog lenne oda egy gyors vasútvonal.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2014.01.30. 16:28:06

@milliliteratura: Nálunk nem az a baj, hogy kevés a városban a lakos, mert utas van dugig. Inkább az a gáz, hogy a jelenlegi vonalakon sem sikerül elérni a 30km/h sebességnél nagyobbat..