HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (14) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) Ausztria (1) ausztria (68) autó (2) autómúzeum (3) ave (6) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (53) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (52) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (28) index2 (177) india (2) innsbruck (4) interrail (12) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) jövő (1) kastély (7) kecskemét (14) kenya (1) kína (23) kindertojás (2) kisvasút (9) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (9) monaco (1) münchen (77) múzeum (37) nagysebességű vasút (100) nápoly (3) Németország (1) németország (57) nürnberg (11) öbb (9) Olaszország (1) olaszország (30) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (8) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (3) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (43) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (17) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (5) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (30) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (9) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2014.01.13. 08:00 Balogh Zsolt

Nagysebességgel Hollandiában

Az Északi-tenger partján elterülő, alig Dunántúlnyi nagyságú ország a méretéhez képest igen fejlett, sűrű és példaértékű vasúthálózattal rendelkezik. A vasútvonalak teljes hossza 2896 km, mely normál nyomtávolságú, és 2064 km hosszan villamosított. A két- vagy többvágányú vonalak hossza 1878 km.

Thalys motorvonat AmszterdambanThalys motorvonat Amszterdamban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Mind a teher- mind a személyforgalom jelentős, arányosan a MÁV-val összehasonlítva Hollandia vasútja hétszer akkora forgalmat bonyolít le, mint a magyar vasút!

Így nem meglepő, hogy a kis ország is saját nagysebességű vasúthálózat fejlesztésébe kezdett, hogy a szomszédos országokat gyorsabban elérhesse.

audi múzeumHollandia és Belgium meglévő nagysebességű és nemzetközi vasúthálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)

2014-ben három nagysebességű vasúti szolgáltatás is működött az országban:
* A nemzetközi Thalys vasúttársaság járatai Amszterdamból Kölnbe vagy Amszterdamból Párizsba közlekednek;
* A Deutsche Bahn és a Nederlandse Spoorwegen ICE motorvonatai a német városokkal teremtenek kapcsolatot;
* A Fyra Amszterdam és Breda között közlekedik TRAXX mozdonyokkal és felújított személykocsikkal (ezen a viszonylaton tervezték bevetni a V250 sorozatú motorvonatokat is, de a vonatok rossz minősége miatt többszörös csúszás után végül véglegesen törölték a tervet).

A HSL-ZuidA HSL-Zuid (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egyelőre még csak a 125 km hosszú HSL-Zuid (teljes nevén hollandul: Hogesnelheidslijn Zuid, kb.: Déli nagysebességű vonal) vonal készült el, mely építése 2000-ben kezdődött és 2009-ben fejeződött be. A dedikált nagysebességű pálya 25 kV 50 Hz feszültséggel villamosított (szemben a Hollandiában általánosan alkalmazott 1500 V egyenáram helyett), végig kétvágányú, az engedélyezett legnagyobb sebesség 300 km/h.

Amszterdamot köti össze Rotterdammal, majd halad tovább a belga határ felé, ahol csatlakozik a HSL-4 nevű belga vonalhoz. A HSL-4 folytatása Belgiumban már hagyományos vonal, csak 100 km/h sebességgel járható, egészen a fővárosig, Brüsszelig. Innen pedig már csak egy lépés a HSL-1 nagysebességű vasútvonal, mely már átnyúlik a franciaországi Lilléig, ahonnan London és Párizs felé vonatozhatunk 300 km/h sebességgel.

A HSL-Zuid vonalnak hála a menetidők sokat rövidültek a fontosabb városok irányába (az adatok óra-percben vannak megadva):
* Amszterdam-Rotterdam, 62 km, 00:41 (korábban 00:58)
* Amszterdam-Breda, 105 km, 01:08 (korábban 01:44)
* Amszterdam-Antwerpen, 152 km, 01:12 (korábban 02:00)
* Amszterdam-Brüsszel, 199 km, 01:50 (korábban 02:40)
* Amszterdam-Párizs, 492 km, 03:17 (korábban 04:11)

HSL-ZuidA HSL-Zuid (kép forrása: Wikimedia Commons)

Hollandia második nagysebességű vasútvonala, a HSL-Oost (teljes nevén hollandul: Hogesnelheidslijn-Oost, kb.: keleti nagysebességű vasútvonal) lett volna, mely keresztülhaladt volna Utrecht és Arnhem városokon és folytatódott volna a német határig. Az elképzelés szerint a már meglévő, kelet felé haladó hagyományos vasútvonal mellé épülne egy 200 km/h sebességre alkalmas új vonal, így összesen négy vágányon zajlana a közlekedés. A két új vágányt 25 kV 50 Hz áramrendszerrel villamosítanák és teljesen elkülönülne a távolsági nagysebességű forgalom a regionális forgalomtól. A terveket egyelőre felfüggesztették, így várhatóan az építkezés csak 2020 után indulhat meg.

 

Angel Trains TRAXXAz Angel Trainstől bérelt TRAXX mozdony és Fyra vonata Brüsszel Keleti pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

Hollandia 2000-ben a nemzetközi nagysebességű forgalomhoz a DB-től 4 db ICE3-M motorvonatot bérelt. A vonatok szinte teljesen megegyeznek a német testvéreikkel, csak az elején a DB logókat cserélték le a hollandra és 2002-ben az étkezőkocsikat alakították át bisztrókocsivá.

NS 406 ICE3NS 406 sorozat, vagy ICE 3M Amszterdam Centraal állomáson

A motorvonatok az ICE3 nemzetközi változatai, 4 áramrendszert ismernek (1,5 kV DC + 3 kV DC + 15 kV 16,7 Hz AC + 25 kV 50 Hz AC), továbbá felszerelték őket az összes érintett ország biztosítóberendezéseivel (ATBL, TBL-2 és LZB-PZB) is.

A vonatok az Amszterdam-Brüsszel-Frankfurt (napi négy pár) és az Amszterdam-Bázel (napi egy pár) útvonalon közlekednek.

2011-ben egy motorvonat visszatért Németországba, de a másik hármat még mind a mai napig az NS bérli a nemzetközi forgalomhoz.

Ami pedig igazán érdekes, az a V250 motorvonat, becenevén az Albatrosz vagy Kacsacsőrű Emlős, és a vele járó tucatnyi gond.

AnsaldoBreda V250 motorvonatAz AnsaldoBreda V250 motorvonata kívülről... (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Albatroszok összesen nyolc kocsiból állnak, maximális sebességük 250 km/h Felszerelték őket az ETCS L2 egységes európai vonatbefolyásolóval, továbbá a belga–holland ATB rendszerrel is.

A járműveket Amszterdam közelében, Watergraafsmeerben tartották karban, ott, ahol az NS leányvállalata, az NS Hispeed kifejezetten ezeknek a nagysebességű vonatoknak a kiszolgálására épített egy járműjavító bázist.

A 19 vonatot még 2004-ben rendelte meg a holland NS és a belga SNCB az olasz Ansaldobreda gyártól a tervezett Amszterdam-Breda és az Amszterdam-Brüsszel közötti forgalomra az addigra már megnyíló HSL-Zuid és HSL-4 vonalakra. Elsőnek a 2008-as berlini Innotranson mutatták be. Eredetileg 2007-ben kellett volna leszállítania a gyártónak, de 2008 augusztusáig csak egyetlen prototípus szerelvény készült el, amely 2009 elején kezdte meg a próbafutást a csehországi Velim-i próbapályán. A tesztek elvégzése után Amszterdamba került további tesztelési célokkal.

Így a 2007-es kezdés tovább csúszott, először 2008-ra, majd még további egy évet.

Végül 2012 júliusában tehette meg az első tesztútját, immár utasokkal a fedélzetén.

Folyamatos csúszások után végül kilenc szerelvény állt forgalomba a tizenhatból az Amszterdam-Breda közötti szakaszon 2012 december 9-én, majd mindössze 39 üzemnap után 2013 január 17-én kivonták őket a forgalomból, mivel igen gyatra rendelkezésre állást mutattak.

AnsaldoBreda V250 motorvonata... és belülről! Az utastere tetszetős, de a vonat összességében csalódást okozott (kép forrása: Wikimedia Commons)

Januárban több szerelvény aljáról is alkatrészek és panelek szakadtak le, de gond volt az akkumulátorokkal, a tetőelemekkel, a forgóvázakkal és a korrózióval is. Az üzemeltetők egy igen hosszú és részletes listát küldtek a gyártóknak, követelve a hibák azonnali kijavítását. Ezek miatt az összes vonatot leállították, és az alig két napja megkapott belga biztonsági tanúsítványt is visszavonták. A vizsgálat során a HSL-Zuidot is átvizsgálták, hátha maga a pálya okozta a sérüléseket, de végül mindent rendben találtak. Felmerült, hogy talán a jéggé fagyott hó okozta a sérüléseket. A hibák eredetének kiderítéséig és kijavításukig a szerelvényeket kivonták a forgalomból.

Az SNCB 40 milliós kártérítést követel a vonatok gyártójától a sorozatos késések, műszaki hibák és az őket ért perekért cserébe. Továbbá a további három motorvonatról szóló opciót is visszamondta.

2013-ban megszüntették a Fyra szolgáltatás, az NS HiSpeed pedig beolvadt az NS-be. A két németalföldi főváros között azonban a forgalom megmaradt, helyettük az AngelTrains vasúttársaságtól 2009 óta bérelt 16 db Bombardier TRAXX villamosmozdony közlekedik "ideiglenesen" 160 km/h sebességgel szintén bérelt holland és belga hagyományos IC személykocsikkal. A szolgáltatás új neve Intercity Direct lett.

Jelenleg a pórul járt motorvonatokat kéthetente éjszaka járatják, hogy az állástól ne menjenek teljesen tönkre.

Források:
* az angol Wikipédia HSL-Zuid szócikke
* az angol Wikipédia HSL-Oost szócikke
* az angol Wikipédia High speed rail in Netherlands szócikke
* az angol Wikipédia Fyra szócikke
* az angol Wikipédia V250 szócikke
* Railfaneurope.net

5 komment

Címkék: hollandia ice nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr155751968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lovet 2014.01.13. 11:34:03

Szia!
Ezt elírtad :)
"A nemzetközi Thalys vasúttársaság járatai Amszterdamból Kölnbe és Amszterdamba közlekednek,"

SZ. J. Imant · http://szjimant.blog.com 2014.01.14. 08:58:49

A holland ZUID szó magyarul nem KELET, hanem DÉL, ahogyan a vasútvonal is dél felé halad Párizs irányába.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.14. 09:32:15

a zuid nem kelet, osst meg nincs, csak oost :)

¿Qué tapas hay? 2014.01.14. 10:14:06

Két kérdés:

1) "arányosan a MÁV-val összehasonlítva Hollandia vasútja hétszer akkora forgalmat bonyolít le, mint a magyar vasút!"
Milyen mutatószám szerint történt az összehasonlítás? Nem kötözködésképp, de erre elég sokféle természetes, vagy fajlagos teljesítménymutatót lehet képezni.

2) " Ezek miatt az összes vonatot leállították, és az alig két napja megkapott belga biztonsági tanúsítványt is visszavonták."

Ez egy jármű nem megfelelősége miatt elég súlyos büntetés. Másrészről nem találtam nyomát, hogy belga SiBe visszavonásra került volna. Jelenleg személyszállításra van egy érvényes (megújított) "A" (NMBS/SNCB), és két érvényes "B" (Crossrail Benelux, NMBS/SNCB)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.01.21. 18:59:40

@SZ. J. Imant: @milliliteratura: Köszönöm, javítva! Ezek az égtájak gyakran megviccelnek!