HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2013.10.04. 23:04 Balogh Zsolt

Átkelés a francia-spanyol határon

Utazásaim során már többször is jártam Spanyolországban vonattal. Bár mindig Figeres városon haladok keresztül, mégis három különböző átszállásban volt részem eddig. De a többi határátmenet se egyszerű, Spanyolországba nemzetközi vonattal utazni még mindig felér egy kisebb kalanddal!

spanyolhatarFigueres-Vilafant: Átszállás TGV-ről AVE vonatra

Ezekre a problémákra megoldást adna, ha nem csak ígérgetnék már évek óta, hanem tényleg megvalósulna a Párizs-Barcelona átszállásmentes nagysebességű összeköttetés. Minden évben közelebb kerülünk hozzá, de úgy látszik a végleges megnyitás dátuma még mindig bizonytalan.

A következő cikkben a spanyol-francia határátmeneti lehetőségeket mutatom be.

Spanyolország vasútjáról tudni kell, hogy 1668 mm-es széles nyomtávolsággal épült meg. Az ország a szárazföldön csak Portugáliával, Andorrával és Franciaországgal határos. A portugálok szintén a szélesebb ibériai nyomtávval építették ki a vasúthálózatot. Igaz, az övék 4 mm-rel keskenyebb, csak 1664 mm, de ettől még a két ország hálózata kölcsönösen átjárható maradt. Így feléjük nincs különösebb áthidalandó technikai probléma napjainkban sem. Andorrának nincs vasútja, így vele most nem foglalkozunk.

Spanyolország első nagysebességű, normál nyomtávolságú vonala 1992-ben nyílt meg Madrid és Sevilla között. Azóta folyamatosan épülnek az újabb szakaszok, legutoljára Alicante városa került fel az AVE térképére. Jelenleg már 2515 km hosszú normál nyomtávolságú hálózaton közlekednek a nagysebességű motorvonatok és mozdony vontatta ingavonatok, akár 300 km/h sebességgel is. A közeljövőben várható a Baszk Y átadása és még további vonalak összesen 1308 km hosszan!

Ami igazán érdekes, az a Pireneusok, melyek elválasztják Ibériai félszigetet a kontinenstől. Ez a hegylánc természetes határt képez Spanyolország és Franciaország között. Az Eurázsiai-hegységrendszer tagja. A Földközi-tengertől az Atlanti-óceánig, mintegy 415 km hosszan terül el láncolata. Legkeletibb pontja a Cap de Creus a Costa Brava vidékén. A hegység magját, központi vonulatát kristályos, kőzetek, főképp gránit építi fel. Nemcsak fizikai határ, hanem kulturális is.

A hegység két oldala teljesen eltér egymástól: a keleti fele első ránézésre akár a magyar Dunántúl is lehetne, lankás dombokkal, szőlővel és gyümölcsfákkal, közöttük pedig zöldellő fűvel. Hihetetlen élmény, ahogy a 8,3 km hosszú Perthus alagút után teljesen megváltozik a táj és az időjárás!

Nem úgy, mint a másik oldal, ahol már a spanyol félsivatagos terület vár ránk meredek lejtőkkel és szakadékokkal. A vöröses sziklás kövek közt csak csenevész bokrok nőnek, a fák pedig fenyőfélék vagy babérlevél fák. Az idő is melegebbé és szárazabbá válik. A hegyvidéken az átkelés nehéz, így a közlekedés inkább a tengerparti sávban bonyolódik le még napjainkban is.

A határátmenetek bemutatását északon kezdem, az Atlanti-óceán közelében. Hendaye francia kisváros, ahol a Párizsból induló, Bordeuxon keresztülvezető kétvágányú vasútvonal véget ér. A határ túloldalán pedig már egy egyvágányú, de széles nyomtávolságú vonal folytatódik Baszkföld felé. A francia oldalon történt korábban a kocsik forgóváz-átszerelése, akárcsak napjainkban a magyar-ukrán határon. De ez már megszűnt, helyette itt is nyomtávváltásra képes Talgo vonatok közlekednek, számukra külön nyomtávváltó berendezés lett telepítve.

spanyolhatarTengelyátszerelés Hendaye állomáson 1977-ben (kép forrása:Wikimedia Commons)

spanyolhatarNyomtávváltó berendezés a Talgo vonatoknak Hendaye állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Spanyolország felé a két nagy vasúti határállomáson, a Pireneusok két szélén, mindössze évi 4,2 millió tonna áru kel át. Ez igen kevés. Főleg, ha hozzátesszük, hogy ennek jelentős része állítható nyomtávú tehervagonon Ibériából Nyugat-Európába szállított gyári, 0 km-es személygépkocsiból áll. Az átrakási tevékenység nyomokban is alig látszik a két határállomáson, és a tengelyátszerelő műhely környékén sem sok teherkocsi tartózkodik. Az EU statisztikai hivatalának kiadványában szereplő 4,2 milliós adatot is fenntartással kell kezelni. A RENFE kimutatásai szerint ők évi 4,5 millió tonna árut szállítanak nemzetközi forgalomban. Noha a portugál hálózat is széles nyomtávú, a két ország között említésre is alig méltó 0,3 millió tonna adódna csak évente! A portugál – és szintén monopol helyzetű – CP azonban 0,8 millió tonnáról tud, ezt a csekély mennyiséget is négy határátmeneten hozzák össze. Így vélelmezhető, hogy a Pireneusokon át Francia- és Spanyolország között 3,5 millió tonna utazhat legfeljebb évente vasúton, a GYSEV teljesítményének alig fele…

Annak jellemzésére, hogy a Pireneusokban a vasúti szállítás mennyire jelképes, néhány adat: közúton napi 19 183 teherautó és 100 ezer személygépkocsi megy át a határon. Az évi hét millió teherautó mindegyikét csak 500 kg-mal kellene jobban megrakni, és a vasúti árufuvarozás el is tűnne. A forgalom egyébként évről évre dinamikusan növekszik, 1997-ben még csak mindössze 13 ezer teherautó járt erre naponta. Öt év alatt számuk 50%-kal nőtt, miközben a vasút teljesítménye minimálisan csökkent, a növekvő forgalomból nem hogy többet, de kevesebbet szállítva el… (forrás: Andó Gergely - A vasúti közlekedés napjaink Európájában, avagy mi a vasút jövője)

spanyolhatarNyomtávok és országok találkozása La Tour de Carolban (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A következő határátkelési lehetőség többszáz km-mel délre található, közel a Földközi-tengerhez. La Tour de Carol város igazi csemege a vasút iránt érdeklődőknek: Toulouse felől egy egyvágányú, normál nyomtávolságú vasútvonal végállomása, az 1000 mm-es nyomtávolságú Ligne de Cerdagne hegyi vasút kiindulópontja és a spanyol vasút egyik egyvágányú, 1668 mm-es vonalának a végállomása. Három különböző nyomtávolság, két vontatási nem, két különböző áramrendszer és két államvasút találkozása! Ám nemzetközi átmenőforgalom nincs, csak átszállási lehetőség a RENFE és az SNCF regionális vonatai között.

spanyolhatarA Ligne de Cerdagne vonata Franciaországban, közel a spanyol határhoz (kép forrása: Wikimedia Commons)

A következő határátmenet a Földközi tenger partján található, Port Bou és Cerbéré között. Életem első spanyol nyaralásán utaztam itt át, Barcelona és Marseille között több átszállással, borzasztó hosszú menetidővel. A vasút vonalvezetése szép, de az utasoknak elég volt egy kétrészes motorkocsi is. További jelentős fejlesztés itt nem várható, mert helyette már megnyílt a nagysebességű kapcsolat (lásd később).

portbou állomás madártávlatbólPortbou állomás madártávlatból (kép forrása:Wikimedia Commons)

Cerbére állomása érdekes volt, mert egyrészt hatalmas csarnok fedte, továbbá a kijárati jelzők után nem sokkal már alagút következett. Érdekesség még, hogy itt két nyomtáv is találkozik, azonban vágánykapcsolat nincs köztük. Aluljárón át lehetett átjutni a spanyol részről a francia részre. Az állomás használata hasonló, mint amilyen Sopron volt még a magyar uniós tagság előtt: a peronok között csak az útlevél felmutatásával lehet közlekedni, külön francia és külön spanyol váróterem van az utasoknak.

Cerbére állomás, itt találkozik
a francia normál és a spanyol széles nyomtáv. Az állomási peronok, várótermek és aluljárók elrendezése a sopronihoz hasonló, háttérben az alagút bejárata
Cerbére állomás, itt találkozik a francia normál és a spanyol széles nyomtáv. Az állomási peronok, várótermek és aluljárók elrendezése a sopronihoz hasonló, háttérben az alagút bejárata

Cerbére állomás, a motorkocsi
hamarosan indul Narbonne állomásra háttérben az alagút bejárata
Cerbére állomás 2011-ben, a motorkocsi hamarosan indul Narbonne állomásra

A tengelyátszerelést és a nyomtávváltást Port Bau állomáson végzik. 2012-ben a spanyol utamon itt utaztam át mozdony vontatta Talgo szerelvénnyel Béziers felől.

 MünchenbenFrancia mozdony, spanyol kocsik: Nemzetközi Talgo vonat indul tovább Barcelona felé Béziers állomásról

És a végére hagytam a legjelentősebb határátmenetet, mely egyben a legfiatalabb is. 2013-ban végre megindult a nagysebességű forgalom a két ország között egy rövidke szakaszon: a spanyol Figueres Villafant állomás és a francia Perpignan állomás között.

A vonal érdekessége, hogy mivel Spanyolországban a vasúton "Balra hajts!" van érvényben, Franciaországban pedig a "Jobbra hajts!", így a határon a két párhuzamos vágány egy hatalmas felüljáróval helyet cserél, miközben a vonat igyekszik elérni a 300 km/h sebességet!


A két vágány helycseréje (Nagyobb térképre váltás)

Az előzményekről és a technikai megvalósításról a korábbi Madridból-Párizsba nagysebességgel! című posztban, így most csak a még mindig kritikus pontot jellemezném, a még mindig létező figueresi átszállást!

Korábban, míg nem készült el a vonal, Cerbérében vagy Port Bauban történt az átszállás, tengelyátszerelés vagy a nyomtávváltás. Miután megépült a Perpignan-Figueres nagysebességű vasútvonal egy pár TGV is bekerült a menetrendbe. Mivel azonban a régi figueresi vasútállomást nem építették át (technikai vagy anyagi okok miatt), a nagysebességű vonatoknak egy új állomást építettek a város legszélén Figueres-Vilafant néven.

madridparis MünchenbenÁtszállás Figures-Vilafantban normál nyomtávú TGV-ről széles nyomtávú regionális vonatra 2012 nyarán

A Barcelona felől érkező regionális vonatok egy része pedig az új menetrendben már ide érkezett a régi állomás helyett. Ehhez Girona és Figueres-Vilafant között nagysebességű, fonódott vágányt is építettek, akárcsak korábban Huesca felé!

05k.jpgFonódott vágány a Zaragoza–Huesca nagysebességű vasútvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

2013-ban további változás történt: elkészült a hiányzó szakasz Girona város alatt, így végre egészen Madridig elkészült a normál nyomtávolságú, nagysebességű pálya. ezzel együtt a barcelonai AVE vonatok egy része már egészen Figueres-Vilafantig közlekedik, a regionális vonatok pedig visszakerültek a régi állomásra. Így a TGV-vel érkező utasok szinte rá vannak kényszerítve, hogy a drágább spanyol AVE vonatokra szálljanak át, az olcsóbb, de lassabb regionális vonatok helyett Barcelona felé.

Ehhez kapcsolódik az én történetem is, ugyanis Interraillel szerettem volna Párizsból Barcelonába utazni. A müncheni pénztáros viszont nem talált regionális vonatot Figuerestől, csak a drágább AVE vonatot. Így a 267 eurós jegyemen kívül kellett volna vennem még egy 40 eurós jegyet is egy AVE vonatra. Természetesen oda-vissza, ami máris 80 euró! Vagy választhatom a 2,5 km-es gyaloglást (taxizást, buszozást, stoppolást...) a spanyol éjszakában kétszer is, hogy eljussak az egyik állomásról a másikra egy 45 ezer lakosú kisvárosban! 

 

spanyolhatarAVE 103 sorozatú vonat indulásra vár Figueres-Vilafantban

Szerencsémre? azonban az út kicsit másképp alakult és egy érdekes díjszabási dilemmába is beleütköztem. A Párizs felől érkezett TGV a kb. 1000 km-es útja során tetemes késést szedett össze, így elment a csatlakozó vonat Barcelona felé. A jegyvizsgálók ezért szóltak mindenkinek, hogy nem kell félni, mert lesz mentesítő vonat erre az esetre, 10 perc és indul tovább, nyugodtan szálljunk át, nem lesz gond.

De vajon ez azokra is vonatkozik, akik regionális, pótjegy-mentes vonatra tervezték az átszállást? Vajon én is felszállhatok, úgy, hogy nem volt a csatlakozó, de már lekésett AVE vonatra jegyem? Erre senki nem tudott válaszolni, így inkább elrohantam pótjegyet venni. Érdekes, hogy az itteni pénztáros tudott adni pótjegyet, a münchenben dolgozó pedig nem... Így 6,5 euróért mégiscsak feljutottam a vonatra, ahol aztán a következő egy órában a kutya sem szólt hozzám...

spanyolhatarVárakozó vonatok

spanyolhatarAz AVE 103 sorozat a német ICE3 spanyol változata

A visszaút sem volt épp zökkenőmentes, ugyanis a regionális vonatom a már említett régi állomásra érkezett, míg a TGV az újon várt rám. A vonat végig pontos volt, ám az utolsó állomásközben gondolt egyet és megállt. Az a 15 perces várakozási idő pont elég volt ahhoz, hogy a szűkre szabott átszállási időmet tönkre vágja, így egy hétnyi csomaggal kellett 2 és fél km-et lerohannom egy ismeretlen városban a tűző napon. Gondoltam, hogy van busz is, de hogy honnan indul, mikor indul azt nem tudtam. Keresgélni meg nem mertem...

Számomra további probléma a spanyol nagysebességű vonatokra való felszállás bonyolultsága is. Az állomásra való belépéskor jegyellenőrzés és csomagátvilágítás is van! Csak ezután lehet feljutni a peronra, ahol ismét jegyellenőrzés vár. Majd ezután lehet csak a vonaton leülni.

Nos nekem ez a legutóbbi oda-vissza izgalmas spanyol-francia átszállás tette fel az i-re a pontot, én jövőre biztosan elkerülöm ezt az országot! Fejezzék be végre a vonalat, írjanak normális menetrendet, amit be is tartanak, és akkor talán, de csak talán ismét errefelé utazom!

A sok technikai probléma (nyomtávváltás, eltérő áramrendszer) és az állami vasúttársaságok rugalmatlansága miatt így belátható, hogy a két ország közötti nemzetközi személy- és teherforgalom elenyésző!

komment

Címkék: spanyolország franciaország ice


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr565547876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.10.06. 19:00:41

Csomagátvilágítás talán csak a vonatrobbantások óta van.....

Ellátott utas · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.10.08. 17:44:05

Elég egyoldalú megközelítésű ez a cikk, hiszen még mindig ott vannak az éjszakai Talgo-k Párizsból Madrid és Barcelona felé is (noha lehet, hogy sajnos az utóbbit ki fogják csinálni a nagysebességű vonal miatt), illetve a nappali rokonuk Montpelier és Barcelona között. Sokkal kellemesebb utazási lehetőség, mint a fapadossá átbucherált TGV, és ezen még tényleg étkezőkocsi van, nem bisztró.

Ami szintén nem mindegy, hogy Hendaye és Irun között is nagyon kevés már az olyan vonat, amely egy megállót továbbmegy a túloldalra. Így könnyen elbukható a csatlakozás a Sud Express-hez és az Irun-Madrid vonathoz is. Igaz, ott még ott van az Euskotren, a baszk metró, mint fél óránként járó összeköttetés - csak éppen 1000 mm-en, és Irun-ban pár saroknyit gyalogolni kell az állomáshoz. Sőt, a meneterend szerint visszaúton Hendaye-ig közlekedő Sud Express utasait is busszal vitték át francia oldalra.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.10.09. 12:44:17

Az éjszakai lehetőségekről nem tudtam, ezért maradtak ki, amit még hallottam, hogy a Zürich-Madrid járat pár éve megszűnt, kihasználatlansága miatt. Gondoltam máshol se sokkal jobb a helyzet.
süti beállítások módosítása