HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (59) Ausztria (1) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (169) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) Linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (95) nápoly (3) németország (52) Németország (1) nürnberg (11) öbb (8) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) Svájc (1) svájc (16) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (8) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2013.09.04. 16:13 Balogh Zsolt

A Wendelsteinbahn

A legutóbbi bajorországi élménybeszámolómat a Wendelstein hegycsúcson hagytam abba, ahová kötélvasúttal jutottam fel. A visszaút a hegy másik oldalán volt, mégpedig egy rövid, de annál látványosabb fogaskerekű vasúttal!

fogasA Wendelsteinbahn apró szerelvénye ereszkedik lefelé a völgybe

A csúcsról a Wendelsteinbahn szerelvényével lehet lejutni, mely egy 1 000 mm-es nyomtávolságú, 1500 V egyenárammal villamosított fogaskerekű vasút. A vonal hossza 7,66 km, melyből 6,15 km fogasléccel ellátott.

A Wendelsteinbahn a Stuttgarti fogas, a Zugspitzebahn, és a Drachenfelsbahn mellett a negyedik, üzemelő fogaskerekű vasút Németországban. Hihetetlen, hogy egy ekkora országban, ahol ennyi hegy és ilyen hosszú vonalhálózat van üzemben, mindössze négy ilyen vonal működjön! De aki nem éri be ennyivel, az még mindig elmehet a közeli Svájcba, ahol rengeteg különleges és szép vonalat láthat.

fogasA hegy csúcsáról már látható a fogaskerekű alagútja

Miután feljutottam a csúcsra, és letekintettem a völgybe, egyből észrevettem a vasút hét alagútja közül az elsőt.

A Wendelsteinbahn megépítésének ötlete Otto von Steinbeis iparostól származik, akinek már kiterjedt keskeny nyomtávú vasúthálózata volt Boszniában. Ott a vonatok az erdőgazdálkodást és a fakitermelést segítették elő.

fogasA lefelé ereszkedő vonal, a hegy oldalában pedig egy túraútvonal halad

A tervek 1908-ban jelentek meg, a koncessziós szerződést 1910 februárjában, Luitpold bajor királyi herceg írta alá. Ezzel az építkezés is megindulhatott. Az eredeti 9,95 km hosszú vonal Brannenburg felé a hegy keleti oldalán indult meg. A vonal hét alagutat, nyolc galériát és tizenkét hidat tartalmazott.

fogasA túraútvonalról egyszerre akár három alagutat is láthatunk

fogasNem is kellett sokat várni ahhoz, hogy vonatot is láthassak

fogasLassan, csikorogva ereszkedik lefelé a völgybe

fogasMég egy alagút és el is tűnt a szemem elől

A munka 1910 március 29-én kezdődött, az építkezés teljes költsége hárommillió arany márkába került, melyet az építtető saját pénzéből fedezett. Két év alatt, mintegy 800 horvát és olasz munkás dolgozott a vonalon, a legnehezebb körülmények között. Az úgynevezett ''magas fal'' (Hohe Mauer) a fenti végállomás előtt 127 méter hosszú és 17 méter magas lett, melyhez 10 ezer köbméter faragott terméskövet használtak fel. A robbantásokhoz 35 tonna robbanóanyagra volt szükség.

fogasA vonal ennek a szakaszának az építéséhez 10 ezer köbméter faragott terméskövet használtak fel

fogasA másik oldala már sokkal kevésbé látványos, az alagút pedig már a földalatti állomáshoz vezet

Az első vonat a vonalon 1912 május 12-én haladt végig, majd március 25-én a vonalat hivatalosan is megnyitották. A Wendelsteinbahn a legidősebb aktív fogaskerekű vasút Bajorországban.

fogasTovábbi hegycsúcsok is a túrázók rendelkezésére állnak

Már a kezdetektől villamos vontatást használtak, de mivel akkoriban ez még hatalmas újdonság volt, főleg vidéken, a hegyekben, ezért a vonal kiszolgálásához előbb vízierőművet is kellett építeni. Kezdetektől fogva két motorkocsi üzemelt a vonalon, és már 100 évvel ezelőtt is kihasználták az energiavisszatáplálás lehetőségét. A völgybe lefelé haladó vonat motorjai ilyenkor generátorként működtek, és az így termelt villamos energia a vízierőmű energiájával közösen segítette fel a csúcsra a másik motorkocsit.

fogasA fent látható túraútvonalon érkeztem

Baleset összesen egyszer fordult elő: 1922-ben kisiklott az egyik kocsi, majd a mélybe zuhant. Több, mint 30-an sérültek meg az utasok közül.

Korábban a teljes utazási idő 75 perc volt. Ahogy az egyéni közlekedés egyre inkább erősödött, úgy lett útban a vasút a gépkocsiforgalomnak. Emiatt 1961-ben a városba vezető szakaszt, mely keresztezte a közúti forgalmat, felszámolták, így a vonal 2,29 km-mel lett rövidebb. Ezzel elveszítette a közvetlen kapcsolatát Brannenburg vasútállomásával és az akkori Német Szövetségi Vasúttal is. Az új végállomás Talbahnhof lett. A 7,66 km-es vonalon a menetidő 55 percre csökkent.

fogasA sziklaomlások ellen néhány helyen lavinafogó tető védi a vonalat

A következő években világossá vált, hogy a vasút nem üzemeltethető gazdaságosan, ezért a hegy másik oldalán egy új kötélvasút épült, hogy majd idővel kiváltsa a Wendelsteinbahnt. De a fogaskerekű vasút népszerűsége és hírneve segített elkerülni a felszámolást, így mint turista attrakció megmaradhatott.

Bajorország, a szomszédos önkormányzatok és a Lechwerke AG energiaipari cég segítségével és anyagi hozzájárulásával 1987-ben 17 millió német márka költséggel felújították és modernizálták. A felújítás 1991-re lett kész, a kapacitás pedig 100%-kal nőtt.

fogasMég egy utolsó fotó a visszaindulás előtt a völgybe ereszkedő motorvonatról

fogasAz állomás bejárata

Az utazási idő csökkent a két új modern motorkocsinak hála, napjainkban 20 perc alatt másszák meg a hegyet és 30 perc alatt ereszkednek le a völgybe. A teljes vonal műemlék.

A csúcs az egyik legnépszerűbb kirándulóhely volt már 100 évvel ezelőtt is. A kirándulók kiszolgálására fogadó épült fent a magasban, mely még mind a mai napig nyitva áll a vendégek részére.

fogasAz állomás, fent pedig a meterológiai állomás és csillagvizsgáló

A Wendelstein a Bajor Alpok egyik legmagasabb hegycsúcsa, igy a tetején meteorológiai állomás, csillagvizsgáló és rádióantenna is működik. Az itt található rádióadó van a legmagasabban egész Dél-Bajorországban, így innen sugározzák a TV és rádióműsorokat is.

fogasA kétvágányos állomás belülről

A vonalon összesen két kétrészes szerelvény ingázik.

fogasKilátás a vonatból

fogasA már korábban bemutatott kőgát és lavinafogó

fogasAlpesi gazdaságok a hegyen egy tisztáson...

fogas...melyet hamarosan sűrű fenyőerdő vált fel

fogasBámészkodó utasok

fogasNem a fényképező volt ferde, a vonat tényleg meredeken ereszkedett lefelé

fogasAki szeretne, gyalog is le tud jutni

fogasVisszatekintés a Wendelsteinra

fogasVégállomás 1217 méter ereszkedés után

fogasA Wendelsteinbahn szerelvénye...

fogas... és a korábbi modellje egy vitrinbe zárva a váróteremben

Természetesen a két régi motorkocsi is megőrzésre került, az egyik Freilassingban van a Lokweltben kiállítva, a másikat pedig különleges alkalmakkor, nosztalgiamenethez használják az eredeti vonalon.

Ma a fogaskerekű működtetését kb. 20 ember végzi.

fogasFogaskerék fogasléccel

Érkezés után nem sokkal egy helyi busz érkezett az állomás felé, melyről naívan azt gondoltam, hogy a városközpontba visz az állomáshoz. Nos vagy elment mellette, vagy egész másfelé ment, de állomás az nem volt sehol, a buszsofőr pedig valami helyi beugrós alkalmazott lehetett, mert semmilyen kérdésemre nem tudott válaszolni.

fogasA lenti állomás kívülről

Az egyik megálló neve Bahnhof platz volt, így gyorsan le is szálltam, mert azt gondoltam, megérkeztem. A vágányokat megtaláltam, de egy hosszú zajvédő fal választotta el a várostól, alatta pedig gyalogos aluljáró volt. Átmentem a túloldalra, de ott sem találtam mást, mint a hosszú-hosszú falat. A helyieket kérdezgetve kiderült, hogy az állomás már évtizedekkel korábban bezárt, a legközelebbi visszafelé, kb 2 km-re van.

regionális vonat Deutsche BahnMegérkezik a regionális vonatom

Így visszaindulva végül eljutottam ismét Brannenburgba, ahol végre az állomást is megtaláltam. Fél óra múlva jött is egy regionális vonat Ausztria felől Rosenheim felé. Más lehetőség nem maradt, elmentem Rosenheimba, ami már ismerős terep volt, hiszen kb félúton van a München és Salzburg között. Majd onnan még egy átszállással visszatértem a bajor fővárosba.


A Wendelstein csúcsa Nagyobb térképre váltás

Szép nagy kerülő volt, előre tervezéssel ráadásul egyszerűbb is, kevesebb meglepetéssel, de szerencsére így is jól sikerült minden!

6 komment

Címkék: bajorország különleges vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr225470421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jegkoko 2013.09.15. 22:56:54

Meg van a jövő évi egyik napi program :D

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.09.18. 00:04:14

Igen, sőt a Zugspitze mozdonyára is, úgy látszik hasonló feladatra hasonlókat gyártottak! Kép itt: www.bahnbilder.de/1024/bayrische-zugspitzbahn--berglok-14-559732.jpg

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.09.18. 00:13:45

@Balogh Zsolt:

Egy bizonyos fokú hasonlóság evidens, hisz mind feladat, mind igénybevétel szempontjából hasonlóak a járművel szembeni követelmények.

Bevallom, abban bíztam, hátha kiugratok egy nyulat a bokorból, és kiderül, a két járműnek esetleg a szinén túl is van köze egymáshoz....

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.09.18. 08:45:31

Nos ha ennyire mozgatja a fantáziádat, megpróbálok még kideríteni róla pár dolgot a jövőben! :)