HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2013.08.01. 00:59 Balogh Zsolt

A Szlovén vasúti múzeum

Szlovéniában töltött első napunk végén, miután már megnéztük a várost és elfoglaltuk a szállást, elindultunk megkeresni a főpályaudvar melletti vasúti múzeumot is, hivatalos nevén a Železniški muzej Slovenskih železnic-et.

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénA múzeum bejárata, szemben a körfűtőház épülete néhány régi, karos jelzővel

Sajnos mi már zárás után értünk oda, de szerencsére azért kint még szét tudtam nézni. Barátnőm bár elkísért, nem mutatott túl sok lelkesedést a hely iránt. Egyre türelmetlenebbül várta végig azt az időt, míg én nézelődtem és fotóztam. Megkegyelmeztem neki és a lehető legrövidebbre fogtam a nézelődést.

Akkor úgy gondoltam, hogy vasárnap majd megpróbálok megint visszajönni, de a programunk végül másképp alakult, így a második látogatás elmaradt.

A járműgyűjtemény tulajdonosa és fenntartója a Szlovén Vasút. Legközelebb az egykori Ljubljana Šiška állomás található hozzá. Az ötlet a vasúti gyűjtemény létrehozásáról 1960-ban született meg.

1996-ban volt 150 éves Szlovénia vasúti közlekedése, és az állandó kiállítás is ekkor, ebből az alkalomból nyílt meg a nagyközönség számára.

A gyűjtemény legrégebbi darabja az egykori Déli Vasút 29718 pályaszámú mozdonya. De itt található az SKGLB 1–2 mozdonysorozatból is egy db, Ljubljanában a GONOBITZ nevűt állították ki.

A kiállításhoz még hozzátartoznak dokumentumok, képek, térképek és korabeli vasutas egyenruhák is.

A kint lefotózott, igen csak rossz műszaki állapotú mozdonyok későbbi beazonosítása igencsak feladta a leckét nekem, különösen amiatt, hogy Szlovéniának igazából nem is volt gőzmozdonya, mivel eléggé fiatal ország. 1991-ben szakadt el az egykori Jugoszláviától és már 2004-ben, hazánkkal együtt csatlakozott az Európai Unióhoz.

A korábban létező Jugoszlávia használta csak a gőzösöket, majd mikor az ország szétvált több kisebb országra, akkor már csak a modernebb gépeket kellett szétosztani. Így a gőzmozdonyok nem is kaptak szlovén pályaszámot. A múzeumban tehát nincs szlovén gőzös vagy vasúti kocsi, csak jugoszláv vagy más egyéb, azóta már megszűnt ország járműve.

Ha a pályaszámokat nem is sikerült pontosan belőnöm, azért a segítségével már el lehet kezdeni kutakodni az interneten további információkért. Mint mindig, most is szívesen veszek bármilyen olvasó segítséget.

A múzeumhoz kb. 60 mozdony és további 50 vagon tartozik, meglehetősen vegyes műszaki állapotban. A már felújított mozdonyok a zárt fűtőházban pihentek, nekem csak a kinti rozsdás gépek jutottak aznap.

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénViadukt kertivasút számára, de vasút nélkül

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénA kertivasút félbemaradt vasúti pályája... Talán elfogyott a pénz?

Találtam egy igencsak félbemaradt kertivasúttal is, melyhez egy látványos viadukt is tartozott, de sínek nélkül. A látványosságot meglehetősen hirtelen hagyták félbe, elképzelhető az is, hogy még építés alatt áll.

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénJDŽ 150-003 sorozat

A JDŽ 150-003 sorozat egy 0-6-0T vagy Ct-n2 tengelyelrendezésű gőzmozdony, melyből az első 1893-ban készült el. A kKStB szerezte be őket az StEG mozdonygyártól. Néhány mozdony Olaszországba is elkeveredett, ahol olasz pályaszámot is kapott.

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénJŽ 97 sorozat

A JŽ 97 sorozat egy fogaskerekű gőzmozdonysorozat volt. Egy példány a németországi Lokwelt Freilassingban is ki van állítva.

Ljubljana vasúti múzeum Szlovén62-121 sorozat

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénJDŽ 06 sorozat...

Ljubljana vasúti múzeum Szlovén...és most a másik oldalról is

Az SHS 486 sorozatú (később JDŽ 06 sorozatú) mozdonyok jugoszláv nehéz személyvonati gőzmozdonyok voltak.

A hegyi pályákban bővelkedő Szerb-Horvát-Szlovén Királyság Vasútja (SHS), - 1929-től Jugoszláv Királyság - számára gyártotta a Borsig Mozdonyművek. A mozdonyokból a Második világháborús események kapcsán egy darab MÁV állományba került, ahol 404.001 pályaszámot kapott.

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénSŽ 33-037 sorozat...

Ljubljana vasúti múzeum Szlovén...JŽ 33 sorozat

Az SŽ 33-037 sorozat egy 1E h2 tengelyelrendezésű fővonali mozdonysorozat volt, melyet a németországi Henschel und Sohn gyártott 1944-től. Különös, hogy ennek a típusnak van Szlovén pályaszáma, pedig elméletileg 1991-ben már nem közlekedett menetrend szerint.

A múzeum épülete mögött, egy árnyékos részen egy jobb állapotú, de más pályaszámú testvér is lapult, egy JŽ 33 sorozatú mozdony.

Ljubljana vasúti múzeum Szlovén28-029 sorozat

Teher- és személykocsik is voltak, már amelyik kilátszott a gazból. Egy alapos felújítás mindre ráfért volna, de félek, néhány már menthetetlenül elporladt az évek alatt.

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénRégi fedett tehervagonok

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénHátul a gazban további kocsik várják sorsuk jobbra fordulását

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénRégi személykocsi

Az egész telephelyhez tartozott egy műhely is, mely igencsak lelakott állapotban volt. Az összes ajtó tárva nyitva, az ablakok betörve, bent pedig mindent elborított a szemét. Kész csoda, hogy néhány hajléktalannal nem találkoztunk!

A felső tetőablakokon át beszűrődő kevés fény, az omladozó falak,a rozsdás daruk és szerszámok teljesen világvégi hangulatot adtak a helynek. Azt hittem, hogy a régi müncheni teherpályaudvartól félelmetesebb vasúti helyet már nem találok, de úgy látszik tévedtem!

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénAz omladozó épület

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénRégóta üres már...

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénA hangulat kísérteties

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénAz igazi kincsek a körfűtőházban voltak, a felvétel az ablaküvegen át készült

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénÁgyazatrostáló gépek a múzeum mögött

Nördlingenhez hasonlóan a fűtőház területén a múzeummal egy napjainkban is üzemelő járműtelep és javítóbázis osztozkodik. Az udvaron mindenféle pályakarbantartó, aláverő, ágyazatrostáló gép és géplánc pihent. Ha a barátnőm türelmesebb, jóval tovább elnézelődtem volna itt is, de így csak átfutottam a területet.

Ljubljana vasúti múzeum SzlovénA kijárat

A múzeum hivatalos weboldala angol nyelven: Railway Museum

A járműgyűjtemény sétával elérhető a főpályaudvartól, de helyi busz is megáll a bejárat közelében.


Nagyobb térképre váltás

A múzeumlátogatás után visszatértünk a szállodába, hogy majd onnan reggel továbbinduljunk Koper, majd Portoroz felé vonattal.

komment

Címkék: szlovénia múzeum


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr655433015

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása