HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Balogh Zsolt: @peetmaster: Valójában az nem egy új vonal, "csak" egy új járat. A München-Berlin járatok is a Mün... (2018.11.28. 00:31) Nagysebességgel, na de merre?
  • densha.blog: Úgy tűnik Japánban meghallották a magyar szakértők véleményeit, mert azóta megszüntették mindkét á... (2018.11.22. 14:49) Vasúti forgalom Japánban
  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2013.05.06. 10:00 Balogh Zsolt

Öreg jármű nem vén jármű

Gyakran lehet panaszokat hallani, hogy mennyi idős, öreg vasúti jármű rója a síneket az országban. Köztudott, hogy Magyarországon a járművek átlagéletkora meghaladja a 30 évet.Bezzeg külföldön mindig minden új és szép...

De valóban az? Vajon külföldön meddig üzemeltetik a vasúti járműveket? És mennyi lenne az ideális kor?

Következzék egy 10-es lista Európa különböző pontjairól. A lista csupán az én személyes válogatásom, így előfordulhatnak még ettől is öregebb járművek!

 MünchenbenDB 111 sorozatú mozdony Bambergben. Az elsőt lassan 40 éve gyártották, vajon öregnek számít?

A következő cikkben néhány igen koros járműsorozatról olvashatunk Európa több országából.

Nyugat-Európában egy 6-8 éves személyautó már többnyire csere érett. Kelet-Európában ez általában több, 10-12 év. Efölött már öregnek számít az autó. A buszoknál egységesebb a helyzet, általában 10-12 év a tervezett élettartam. Bár a BKV trolibuszoknál előfordultak extrém esetek is, mint például 34 éves Ziu trolik...

A vasúti járművek tervezett élettartama 30-35 év, ennyi idő után már a jármű elavult, a fémrészek elfáradnak, korrodálódnak. Persze felújítással még életben tartható továbbra is, de egyre nehezebben és egyre drágábban.

 MünchenbenMDmot motorvonat, élt 40 évet

Az MDmot motorvonat a magyar mellékvonalak kultikus járműve volt, de ez a sorozat sem kerülhette el a végét. Komolyabb felújítást soha nem kapott, mégis 40 évig volt meghatározó mellékvonali jármű. Utoljára a Debrecen környéki mellékvonalakon dolgoztak. Az MDmot rajongók örömére két mozdony megmenekült, az egyik Szentesen, a másik a magyar Vasúttörténeti parkban lett kiállítva.

 MünchenbenÖBB 1042 sorozatú mozdony Ausztriában (Kép forrása: Wikimedia Commons)

De Ausztriában is találkozhatunk öreg, még forgalomban lévő mozdonyokkal. Az ÖBB 1042 sorozata is 2012-ben ünnepli az 50. születésnapját. 1963 és 1977 között gyártották. Magyarországon csak a hegyeshalmi határállomáson találkozhattunk vele.

A sorozat selejtezése az 1990-es években kezdődött az ÖBB 1016-os sorozat (Taurus) megjelenésével, és várhatóan 2013-ban fog befejeződni.

 MünchenbenA legelső MÁV V43-as mozdony, az 1001-es pályaszámú gépet még Németországban gyártották

A MÁV V43-as sorozat első tagjai 2013-ban ünneplik gyártásuk 50. évfordulóját. A gazdasági helyzet miatt a MÁV még minimum 10 évig számít a sorozatra, de a legöregebb példányok selejtezése már 1-2 éven belül várható. Így több mozdony még akár a 60 éves kort is megérheti!

München VerkherscentrumA Berlini S-Bahn egyik régi motorkocsija szemből.

A Müncheni Verkhercentrumban tölti a nyugdíjas éveit egy motorkocsi a berlini S-Bahnról. Ez a típus 1928-ben állt forgalomba és a legutolsó kocsit 1997-ben selejtezték, vagyis a típus 69 évig szállította az utasokat. De a főváros gyorsvasúthálózatának más vonatai is igen szép kort értek meg.

 MünchenbenVillamos Lisszabonban

A Lisszabonban a 28-as vonalon közlekedő villamosokat valamikor 1935 és 1940 között építették, így napjainkban közelednek a 80. évükhöz!

07k.jpgEngerth rendszerű hegyvidéki gőzmozdony 1856-ból

Ezt a mozdonyt egy osztrák mérnök, Wilhelm von Engerth fejlesztette ki a hegyvidéki vonalakhoz 1856-ban. A mozdonyok jól beváltak, hiszen 1937-ben selejtezték csupán. 1973-ban az egyik mozdonyt az SNCF kérésére restaurálták. Öt évnyi munka után készült el, teljesen eredeti formájában.

München VerkherscentrumA svájci RhB Ge 6/6 sorozatú "Krokodil" villamos mozdonya a Müncheni Verkhercentrumban

A normál nyomtávolságú vonatok közt megbújva egy RhB Ge 6/6 sorozatú mozdonyt is kiállítottak itt. Az 1000 mm-es nyomtávolságú sorozatot a svájci RhB vasúttársaság üzemeltette a Gotthard-vonalon. A SLM BBC MFO összesen 15 db-ot gyártott a mozdonysorozatból 1921 és 1929 között. Selejtezése 1974-ben kezdődött, de még 2008-ban is volt üzemelő példány. A 412-es pályaszámút 1925 november 27-én gyártották, majd 83 év szolgálat után selejtezték! A Co'Co' tengelyelrendezésű, hattengelyes, 66 tonnás mozdony 1076 lóerő teljesítményre és 55 km/h sebességre volt képes.

innsbruckvillamosk.jpgEgy villamos motorkocsi a Stubtaitalbahnon. A kocsit 1909-ben gyártották, a fénykép készítésekor már 102 éves volt!

Az Innsbruckból induló 1000 mm-es nyomtávolságú Stubaitalbahn vonalon nagy szerencsével kifoghatunk egy igazi matuzsálemet is! Bár utasokat nem szállít, a vasútüzemben részt vesz munkásokat vagy építőanyagokat szállítva egy több, mint 100 éves villamoskocsi is. Az 1909-ben gyártott motorkocsi még favázas, és jó egészségnek örvend!

 MünchenbenFS E499 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 10. helyre pedig egy kakukktojás került. Az FS E492 sorozat egyik tagja megfordult Magyarországon is, mivel az olasz vasúnál feleslegessé vált. A rossz üzemkészségű mozdonysorozattól éveken át próbáltak megszabadulni, nem tudom, végül sikerrel jártak-e. Ha nem, akkor ez a sorozat úgy lett selejtezve, hogy menetrend szerinti forgalomban részt sem vett! Ezzel világrekorder a legfiatalabban selejtezett járművek sorában.

Szólj hozzá!

Címkék: magyarország ausztria múzeum deutsche bahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr415206414

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.