HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Balogh Zsolt: @peetmaster: Valójában az nem egy új vonal, "csak" egy új járat. A München-Berlin járatok is a Mün... (2018.11.28. 00:31) Nagysebességgel, na de merre?
  • densha.blog: Úgy tűnik Japánban meghallották a magyar szakértők véleményeit, mert azóta megszüntették mindkét á... (2018.11.22. 14:49) Vasúti forgalom Japánban
  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2013.04.29. 22:35 Balogh Zsolt

A Schloss Linderhof

II. Lajos bajor király uralkodás helyett fényűző, ám magányos életet élt. Nagy hatással volt rá, hiszen nagyapja és apja is jelentősen átépítették Münchent. Haláluk után ő is folytatta a hatalmas építkezéseket, bár ő inkább csak a kastélyait és palotáit építgette, hatalmas adósságba taszítva Bajorországot.

A közismert Neuschwanstein kastélyon, a Müncheni Királyi palotán, a Nymphenburgi kastélyon és a Herrenchiemsee-n kívül még egy privát kastélya is volt neki, Linderhofban, a Schloss Linderhof! Az összes közül ez volt a legkisebb, de így sem kellett szűkölködnie a helyben itt a királynak.

Schloss LinderhofA Schloss Linderhof

2009-ben 451 ezer látogatója volt a kastélynak, így érdemesnek tartottam arra, hogy 2013 április 29-én én is ellátogassak ide!

Tutzing DB 111Tutzing: regionális ingavonatok együttállása, a sárga jött a bajor főváros felől

Én München felől érkeztem, az út első felét a Müncheni S-Bahnnal tettem meg. Az időjárás lehetett volna jobb is, végig borult, esőre álló idő volt, némi szemerkélő esővel. De a táj már szépen zöldült, nyíltak a virágok, nem olyan fakó száraz volt, mint mikor a Bayerischer Waldba utaztam.

Az időm reggel annyira ki volt számolva, hogy még a jegyvásárlásra sem maradt időm, így az első pár km-en bliccelnem kellett...

A tutzingi átszállás ideje alatt azért sikerült bepótolnom eme elmaradásomat is, majd felszálltam a Mittenwaldig közlekedő regionális vonatra, melyet szokás szerint egy öreg DB 111-es mozdony vontatott, csak most a piros szín helyett sárga reklámfestést is viselt.

München felől München-Garmisch-Partenkirchen-vasútvonalon Oberau állomásig kell utazni. Ezt a vonalat már korábban többször is bemutattam (nyáron is és télen is), így most csak egy kép lesz róla.

München-Garmisch-Partenkirchen-vasútvonalObernau felé a München-Garmisch-Partenkirchen-vasútvonalon

OberauOberau állomás

Oberau 91,2 km-re van Münchentől, az utolsó nagyobb település Garmisch-Partenkirchen előtt. Lakossága 2010-ben mindössze 3006 fő volt, így egyáltalán nem számít nagyvárosnak. Az állomásról jól látszódnak a hegyek, melyeken nyomokban még itt-ott hó is fehérlett. A borult idő miatt a csúcsuk pedig ki sem látszott a felhőkből. A környező hegyekre több, hosszabb-rövidebb túraútvonal is felvezet, de érdemes még egy picit várni a jobb idő megérkezéséig.

DB buszVárakozás a buszra

Innen busszal lehet továbbutazni, sajnos később még egy további átszállással. Először Ettal városig kell utazni, keresztül a hegyeken, egy igen látványos hegyi úton, majd átszállni a már a kastély parkolójáig közlekedő DB autóbuszra.

Szerencsére Németországban remekül működik a tarifaközösség, egy bayerntickettel (ára 22 euró) az oda-vissza utat meg lehet oldani, így később már nincs szükség jegyvásárlásra.

DB buszA regionális buszokat a DB üzemelteti, a képen az Ettal felé közlekedő DB busz érkezik éppen Oberau-ba

Ettal DB buszÚjabb átszállás Ettalban, a linderhofi busz orra már látszik is a buszmegállóban

Ettalban leszállás után már jött is a csatlakozó buszjárat, rohanás az úttesten át a másik oldalra, és már szállhattam is fel. De sietségem hiábavaló volt, mert a busz még egy kb. egy km-es hurkot megtett, hogy 5 perc után visszahozzon ahhoz a buszmegálllóhoz, ahol korábban leszálltam...

Hiába, ezt a buszozást még gyakorolni kell! :)

AlpokNyomokban még akadt hó is...

AlpokA hegyek az égig értek! :)

AlpokHavas csúcsok

LinderhofMegérkezés a kastély lábához a parkolóba

Hasonlóan a Neuschwanstein kastélyhoz, itt sem szabad az autóknak felmenni a kastélyig, az utolsó pár száz métert már gyalogosan kell megtenni. Cserébe fent csend és nyugalom vár mindenkit. A 8 euró 50 centes belépőjegyet a parkolóban kell megvenni, később fent már nem lesz rá lehetőség! A látogatókból csoportokat képeznek, akik idegenvezetőt is kapnak angol vagy német nyelven. Akik egyik nyelvet sem beszélik jól, azok az idegenvezetőtől kinyomtatott tájékoztatót kapnak, akár magyar nyelven is! Megjegyzem, a magyar fordítás eléggé felemásra sikerült, néhány nagyon nyakatekert mondat is szerepel benn, sok helyesírási hibával és ékezet nélküli szóval.

Schloss LinderhofMarokkói stílusban épült pihenőház a parkban

Schloss LinderhofA kastély előtti tó

Schloss LinderhofSchloss Linderhof

A kastélyt II. Lajos alakította ki a korábbi királyi villából 1863 és 1886 között rokokó stílusban. Az építkezést nem tudta befejezni, de így is 8,460,937 akkori német márkába került az építkezés.

Arannyal és ezüsttel burkolt szobák, tükörterem, elefántcsontból faragott, 300 db-ból álló indiai csillár, 500 kg-os kristálycsillár, tükörterem, 100 m2-s hálószoba, kézzel készült porcelánfigurák... Ezek közül egy sem olcsó tétel, és itt mindenből sok van! És ez még csak a legkisebb kastély az összes közül!

Korához képest jól felszerelt volt, már ekkor volt benne villanyvilágítás, légfűtés és egyéb műszaki ujdonságok.

Mivel a király zárkózott, magányos ember volt, itt látogatókat is csak ritkán fogadott, ez volt az ő magán-luxus villája.

Még a saját szolgáival sem szívesen érintkezett, Jó példa erre az ebédlőasztala, melyet mechanikusan a padlóba lehetett süllyeszteni, egészen az egy szinttel lejjebb található konyháig. Itt a szolgák megterítettek, vagy a maradékot leszedték, majd az egész asztalt felhúzták ismét a király ebédlőjébe, hogy egyedül étkezhessen.

Schloss LinderhofTeljesen szemből...

A kastély belső díszítését és berendezését végigkíséri a bajor mondavilág és Richard Wagner zeneszerző operáinak a helyszínei. A hattyú és páva motívumok itt is megjelennek porcelánból vagy a fali képeken. De nagy hatással volt az épületre XIV. Lajos francia király kastélya is. A "Napkirály" emlékét egy lovasszobor őrzi a bejáratnál.

Az egyetlen hálószoba 100 m2-es volt, baldahinos ággyal és királykék ágyneművel, mely II. Lajos kedvenc színe volt. A több, mint 2*2 méteres ágyban ő csak magányosan, egyedül aludt. A kor szokásához híven ez a helyiség egyúttal a vendégek fogadására is szolgált.

Olvasószobája is volt, melyet teljesen tükrökkel borított be. Megfelelő helyen állva végtelen hosszú folyosó közepén érezhetjük magunkat.

Különlegesség még egy fali óra Svájcból, mely már 250 éves, de még mindig működik!

Schloss Linderhofés még egyszer a már működő szökőkúttal

A kastély meglátogatása csoportosan történik, fényképezni és videózni tilos! Így én is csak külső képeket tudtam készíteni.

Schloss LinderhofAz oldalsó kijárat

A látogatás után a csoport oldalt, a régi személyzeti bejárón át jut ki a kastély háta mögötti parkba. A belépőjegy érvényes a nem messze található cseppkőbarlanghoz is.

Schloss LinderhofÚjabb pihenőház a parkban, mór stílusban

Schloss LinderhofA pihenőház belseje, az elmaradhatatlan pávával

Schloss LinderhofA pihenőház hátulról

AlpokA környező hegyek a park körül

Schloss Linderhof cseppkőbarlangA parkban található cseppkőbarlang, melynek ötletét Wagner egyik operája adta

A már némileg elmabajos király egyik furcsa hóbortja volt, hogy néha saját magát is hősnek tartotta, és megpróbált példaképei bőrébe bújni. Egyik ilyen kedvenc alakja Lohengrin volt, aki hattyú alakú csónakban hajózott. Talán ennek is állít emléket ez a parkban található cseppkőbarlang a tóval és rajta a hattyú formájú csónakkal (érdekesség, hogy a füsseni kastélyában is volt egy mesterséges cseppkőbarlang).

Korát megelőzve, a barlang villanyvilágítást kapott II. Lajos uralkodása idején.

Jelenleg restaurálás alatt áll, csak egy kis része látogatható csoportosan.

Schloss LinderhofEgy pavilon

Schloss LinderhofA kastély a parkból nézve


Linderhof Palace nagyobb térképen való megjelenítése

Google térkép a Schloss Linderhofhoz

Schloss Linderhof vendégházA lenti parkoló vendégháza

Miután kinézelődtem magam, visszatértem a parkolóba, majd busszal ugyanazon az irányon át elbuszoztam Ettalbe.

Ettal még Oberaunál is kisebb, mindössze 794 lakosa volt 2011-ben. Ami miatt azonban mégis érdekes, az az itt található Bencés apátság, a Kloster Ettal!

Ettal bencés kolostorA Kloster Ettal

Az ettali bencés kolostor építését még IV. Lajos német-római császár rendelte el. Az első gót stílusú része 1330 és 1370 között épült meg. Később fokozatosan bővítették, majd egyre inkább barokk stílusú lett. Napjainkban több mint 50 szerzetes él itt. Ez az épület a város legnagyobb nevezetessége

Ettal bencés kolostorA templom belseje

DB buszAz Oberau felől érkező busz

DB menetrendIntegrált busz-vonat menetrend

Számomra érdekes volt, hogy a buszmenetrend a buszokon kívül tartalmazta a csatlakozó vonatjáratokat is München felé! Apró, de hasznos figyelmesség a menetrend írójától!

 MünchenbenA München felé tartó ingavonat

Hamarosan meg is érkezett a vonatom pontosan, vezérlőkocsival München irányába. Érdekes, mert korábban nem láttam ilyen típusú vezérlőkocsit a vonalon, ma meg már ez a második. Elképzelhető, hogy a Mittenwald bahnon bevezetett szigorúbb fékezési szabályok miatt következett be a csere...

Oberau DB regionalzugBRB magánvasút

Hazafelé még tettem egy kitérőt Augsburg felé, így a BRB magánvasút szolgáltatásait is kipróbálhattam Mering megállóig. Meringből pedig egy másik regionalzuggal hazatértem...

DB 440 sorozat MeringA München felé tartó DB 440 sorozatú motorvonat Meringben

A Linderhofi kastélyról további nagyfelbontású képek találhatóak a Wikimedia Commons weboldalon!

Szólj hozzá!

Címkék: kastély bajorország bayernticket


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr275253171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.