HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is
  • McKinney: hát ez fantasztikus. különdíj a tányérsapkás diszpécserekért (2018.10.23. 13:39) A teherszállítás jövője?
  • juszufat: Sziasztok. Új hozzászólóként éppen az "olasz" témához tudok apróságot hozzátenni. Firenze-Velence ... (2018.10.01. 09:18) Nagysebességgel, na de merre?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2013.01.30. 15:58 Balogh Zsolt

Nürnbergből Berlinbe nagysebességgel II. rész

Az előző cikkemben bemutattam a Nürnberg és Erfurt közötti új vasútvonal építését és történetét. A mostani cikkben következik a folytatás: Az Erfurt és Lipcse/Halle közötti nagysebességű vasút.

A vasútvonal egyik érdekessége, hogy az Erfurt és Lipcse közötti szakasz tartalmaz egy rövid leágazást is Halle város irányába. Emiatt a vonal alakja erős túlzással egy Y-hoz hasonlít (és emiatt ilyen szokatlan a vasútvonal írásmódja is). A vasút Németország három tartományát is érinti: Szászországot, Szász-Anhaltot és Türingiát. Útja során három vasútvonalat is keresztezni fog, bár ezek közül a Finnebahnon már 1994 óta nincs forgalom.

 MünchenbenHosszúsínek szállítása az épülő vonal egyik alagútjába (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A cikk képei a Wikimedia Commonsból származnak, további nagyszerű képek a Leipzig/Halle high-speed rail line kategóriában találhatóak.

 MünchenbenAz új pálya betonalépítménye (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonal teljes hosszában újépítésű lesz. A 123 km hosszú vonal végig kétvágányú, 15 kV 16,7 Hz-cel villamosított. Maximális emelkedése 1,25 ezrelék, a legkisebb ívsugár 6.300 méteres. A vonatok maximális sebessége 300 km/h lesz. Az építkezés teljes költsége 2,6 milliárd euró.

A Transzeurópai Közlekedési hálózat része (1. számú Berlin-Palermo vasúti tengely). Berlinnél csatlakozik az Anhalt vasútvonalhoz, délen pedig a már korábban bemutatott Nürnberg-Erfurt-vasútvonalhoz. Ha elkészül, a nagysebességű ICE motorvonatok a Berlin és München közötti több mint 600 km-es távot 3 óra 45 perc alatt fogják megtenni úgy, hogy a vonatok megállnak még Nürnbergben, Erfurtban és Halleben is. Ez a teljes útvonalon a jelenlegi leggyorsabb eljutási időhöz képest 1 óra 17 perccel lesz rövidebb.

 MünchenbenÉpül az új pálya (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonalon vegyes forgalom lesz: mind nagysebességű személy-, mind tehervonatok fognak rajta közlekedni. Erfurt és Lipcse között a jelenlegi 65 perc helyett csak 39 perc, Erfurt és Halle között a jelenlegi 75 perc helyett csak 30 perc lesz a menetidő.

A vonalon összesen három alagút épül, összesen 15,4 km hosszan, továbbá hat viadukt 13,4 km hosszan. Három új villamos-alállomás is épül Bachsted, Saubach és Dörstewitz közelében. A közlekedés biztonságáról az ETCS vonatbefolyásoló rendszer fog gondoskodni.

 MünchenbenA 6.886 méter hosszú kétcsöves Finnetunnel bejárat (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasút nem a hagyományos zúzottkő töltésre épül, helyette végig betonlemezes pályát építenek, mint ahogy a Köln-Frankfurt-nagysebességű vasútvonalon is. Erre azért van szükség, mert a nagy sebességgel haladó vonatok az apróbb köveket felkaphatják, ami balesetveszélyes. Emellett ez az építési mód tartósabb és kevesebb karbantartást igényel. Hátránya, hogy drágább, mint a hagyományos pálya.

A projektet a DB Projektbau irányítja, mely a Deutsche Bahn leányvállalata.

A kapcsolat a Lipcse/Halle nemzetközi repülőtérrel lehetővé teszi, hogy a gyorstehervonatok hozzákapcsolódjanak a DHL repülőtársaság légi árufuvarozási hálózatához.

A tervezés 1991-ben kezdődött, az építkezés 1996 októberében indult meg, várható befejezés 2015. Az első vonatok a tervek szerint a 2015-ös decemberi menetrendváltás után indulnak el.

 MünchenbenA lipcsei repülőtér vasútállomása (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A 2004-ben elkezdett Saubach viadukt 2006 decemberére készült el. Ez volt a vonal első nagyobb műtárgya, melyet átadtak.

 MünchenbenA Gänsebachtalbrücke (Kép forrása: Wikimedia Commons)

 MünchenbenLeágazás Erfurt közelében (Kép forrása: Wikimedia Commons)

 MünchenbenA Scherkondetalbrücke (Kép forrása: Wikimedia Commons)

 MünchenbenAz Unstruttalbrücke (Kép forrása: Wikimedia Commons)

 MünchenbenA Saale-Elster Viadukt kezdete (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A Saale-Elster Viadukt Halle mellett található. Építését 2006-ban kezdték el és várhatóan 2013-ra fejeződik be. Az építkezés költsége 150 millió euró volt. Ha megépül, a 8.614 méteres hosszával Németország leghosszabb völgyhídja lesz. Itt ágazik el a vonal Halle irányába. A viadukt 300 km/h sebességgel járható, a leágazás "csak" 160 km/h sebességű.

A Bundesstrasse 91 nevű autóutat, a Halle-Ammendorf–Bad Dürrenberg villamosvonalat, a Weiße Elster folyót és a Halle-Bebra-vasútvonalat hidalja át. De keresztez még egy természetvédelmi területet, egy madárrezervátumot és egy vízvédelmi zónát is. Az itt keresztülhaladó távvezetékkel nagyjából párhuzamosan épült meg.

A betonhídnak 208 pillére van, összesen 190 ezer m³ betont használtak fel hozzá. A tervezők még arra is ügyeltek, hogy a rezervátumban élő madarak költési időszakában az építkezés szüneteljen.

És, mint minden nagyobb építkezésnél vagy beruházásnál, itt is voltak ellenzők. A kritikusok szerint a több lehetséges útvonal közül a legdrágább valósult meg, Halle város tett egy javaslatot, mely 11 %-kal olcsóbb lett volna, miközben Jéna városát is bekapcsolta volna a nagysebességű vasúti közlekedésbe. Ez a nyomvonal 4 perccel növelte volna meg csupán a menetidőt!

Jéna városát az elemzők szerint ráadásul előbb-utóbb amúgy is csatlakoztatni kell az új vonalhoz, ami később már lehet hogy drágább lesz!

Nos, 2015-ben meglátjuk, sikerül-e tartani az ütemtervet, és valóban el lehet-e jutni Münchenből Berlinbe vonattal kevesebb, mint 4 óra a alatt!

Szólj hozzá!

Címkék: németország nürnberg nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr785045168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.