HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Balogh Zsolt: @peetmaster: Valójában az nem egy új vonal, "csak" egy új járat. A München-Berlin járatok is a Mün... (2018.11.28. 00:31) Nagysebességgel, na de merre?
  • densha.blog: Úgy tűnik Japánban meghallották a magyar szakértők véleményeit, mert azóta megszüntették mindkét á... (2018.11.22. 14:49) Vasúti forgalom Japánban
  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2013.01.30. 23:14 Balogh Zsolt

Nápoly, Dél-olaszország fővárosa

Az olaszországi utam képeivel már régóta adós vagyok, most a téli eseménytelen időszakban szakítok rá némi időt, hogy befejezzem az élménybeszámolómat.

A nyaralásom előzménye eléggé kedvezőtlen kritikát kapott az olvasóktól, talán emiatt is késett ennyit a folytatás. Nos ebben a cikkben se kimondottan Nápolyról lesz szó, hanem az ottani közlekedésről.

Így aki templomokról szeretne képeket nézni, az más weboldalon keresse!

21k.jpgNápoly látképe, háttérben a Vezúv

Nápolyba késő este érkeztem meg az ETR 500 sorozatú vörös-fekete színű nagysebességű motorvonatommal. Szerencsére az állomáshoz közel kaptam szállást, így már nem kellett az éjszakában sokat kóborolnom.

Több olvasóm hiányolta a kalandot az utamból, mivel az index.hu elég szerencsétlenül választott alcímet a korábbi posztomnak (Kalandot és izgalmat akartam és azt megkaptam).

Nos az első már itt Nápolyban ért a szállásomon. A recepciós egy idős olasz bácsi volt, aki csak olaszul beszélt. Nagy nehezen megértettem vele, hogy mit is szeretnék, és hogy itt van a kezemben a kinyomtatott foglalásom (és vele együtt a teljes utitervem a következő két hétre).

Végre megértette, beírt a könyvébe, és eltette a pénzt. Ám még mielőtt a kulcsot is átadhatta volna, valamiféle roham tört rá, elkezdett fulladozni majd székestől nagy csattanással hátraesett! Azonnal segítséget hívtam, de csak egy argentin lány került elő, aki szintén nem beszélt olaszul! Még soha nem jártam így, ez az egész teljesen felkészületlenül ért. Ráadásul se nekem, se a lánynak nem volt működőképes mobiltelefonja, így az utcáról kellett valakit még pluszba berángatni az éjszaka közepén, hogy segítsen és hívja a mentőket! Míg telefonált, szorgosan jegyzetelte a szükséges telefonszámokat? az egyetlen papírra, ami épp kéznél volt. Ez pedig az én kinyomtatott utitervem és foglalásom volt!

Hogy utána pontosan mi történt, már nem tudom visszaidézni, csak annyit, hogy mindenki olaszul beszélt, egyre több ember volt már ott. Csak én álltam ott tehetetlenül, kulcs nélkül, a foglalás bizonylata nélkül. És az egyetlen ember, aki igazolni tudta volna, hogy fizettem, az eszméletlen volt. A kavarodásban meg a jegyzetfüzetemnek használt utitervem a foglalásokkal is elkeveredett. Nem épp ilyen izgalmakra vágytam...

De szerencsére időben jött a segítség, így nagyobb tragédia nem történt!

11k.jpgRendőrautó Nápolyban, vajon valóban szükség van ekkora védelemre?

Nápoly Dél-Olaszország legnagyobb városa, Campania régió székhelye. A város lakossága kb. 1 millió, ezzel Róma és Milánó után a harmadik legnagyobb olasz város. Félúton fekszik a Vezúv és egy másik vulkáni terület, a Campi Flegrei között, a Nápolyi-öböl északi partján. Az évszázadok során a város többször is uralkodót cserélt (rómaiak, bizánciak, normannok, Anjouk, spanyolok, osztrákok, Bourbonok), majd 1860-ban a Garibaldi által egyesített Olaszország része lett. A város környékének gazdag történelme és kulturális élete van. Híres a népszokásairól és konyhájáról (a pizza szülőhazája). Történelmi jelentősége, valamint kiemelkedő gazdasági teljesítménye révén Nápolyt Dél-Olaszország nem hivatalos fővárosának tartják. (forrás: a magyar wiki Nápoly szócikke).

Ilyen előzmények után nem csoda, hogy tele van műemlékekkel, templomokkal, régi házakkal, kis utcákkal. Nápolyban jöttem rá, hogy nekem az olasz mentalitás nagyon nem jön be. Már Rómával is kritikus voltam, de ez a város még ezt is felülmúlta. A forgalom kaotikus, robogóval mennek ketten, sőt néha hárman is együtt, persze bukósisak nélkül, forgalommal szemben, sétálóutcában is akár...

Mindenfelé bazárosok, a házak között, az utcán keresztbe száradó ruhák (ami egy újabb rejtély számomra: ha Magyarországon vagy Németországban meg tudnak a ruhák száradni a lakásokban vagy kint feltűnés nélkül, akkor ez hogy nem sikerül a sokkal melegebb mediterrán éghajlatú országokban?).

Az első napomra nem terveztem semmi konkrét programot, inkább csak ismerkedtem a várossal. Többek között kipróbáltam a város villamosát és a Circumvesuviana-t.

Nápoly villamosközlekedése 1875-ben kezdődött el, akkor még lóvontatással. Jelenlegi villamoshálózata a város nagyságához képest meglehetősen fejletlen. Ennek elsősorban az az oka, hogy meglehetősen dimbes-dombos területre épült, ami nem kedvez a kötöttpályás közlekedési eszközöknek. Van azonban helyette még négy siklóvasút a városban.

Mint sok más hasonló olasz nagyvárosban, itt is 1952 és 1954 között drasztikus villamosvonal-felszámolás történt, elősegítve ezzel az autózást és a trolibuszüzemek elterjedését.

A hálózat napjainkban mindössze három vonalból áll (1-es, 2-es és 4-es) és összesen 10 km hosszú. Normál nyomtávolságú, 600 V egyenárammal villamosított.

17k.jpgA külvárosban egy Peter Witt CT139K típusú villamos

16k.jpgEgy nápolyi Ansaldobreda Sirio villamos

A városban két típus közlekedik: 30 db Peter Witt CT139K sorozatú villamoskocsi és 22 db Ansaldobreda Sirio villamos. A két sorozat közötti különbség a felső képen jól látható.

A Peter Witt típusúak csak egy irányba tudnak közlekedni, csak az egyik oldalukon található ajtó (mint a buszoknak), emiatt a végállomásokon hurokvágánnyal tudnak csak visszafordulni. Ez a típus elsősorban Észak-Amerikában terjedt el, de eljutott Ausztráliába is. Európában csak Milánó és Nápoly üzemeltet belőlük néhányat.

Az új olasz Ansaldobreda villamosok 2007-ben érkeztek a városba. Ez már Európában sokkal elterjedtebb típus, a gyártó még a debreceni villamostenderen is indult, de formai okok miatt kizárták őket.

A városnak van még több elővárosi vonata is. Én egyedül a Circumvesuviana vonalain utaztam, mellyel megkerültem a Vezúvot, és némi pihenőt tartottam Sarnoban.

12k.jpgA Circumvesuviana egyik szerelvénye Napoli Porta Nolana állomáson

A hálózaton főleg FE220 sorozatú motorvonatok közlekednek, kettesével vagy hármasával összecsatolva, de 26 Ansaldobreda gyártmányú villamos motorvonat is ingázik. Azonban én csak a régebbi típussal találkoztam.

14k.jpgPompeji, a graffitisek itt sem pihennek

A Circumvesuviana zöld vonalán található Pompeji is, mely a világ egyik legnagyobb összefüggő romvárosa. A Vezúv kitörése pusztította el 79-ben. Hatalmas hamu- és lapillitömeg lepte be a várost, teljesen eltemetve azt. 1748 április 6-án kezdődtek meg a hivatalos ásatások. Napjainkban egy része látogatható, évi 2 millióan kíváncsiak erre a lassan 2000 éve elpusztult római városra.

18k.jpgNápoly tengerpartja

Nápoly tengerpartját fürdésre senkinek sem ajánlom! Partja nagyon sziklás! Néhány helyen némileg barátságosabb kis homokos öblök vannak. De ezek a részek nagyon szemetesek és a tengerparti részen vastag vascsövek jönnek a város felől, melyek a homok alá buknak a tenger irányába. Hogy mi célt szolgálnak, csak találgatni tudok...

19k.jpgA Pietrarsa vasúti múzeum bejárata

Nápoly egyik külvárosában, San Giorgio a Cremanóban van a Pietrarsa vasúti múzeum, közvetlenül a tengerparton. Ez az egyik legteljesebb ilyen kiállítás a világon. De erről részletesebben majd a következő cikkben.

20k.jpgNápolyi elővárosi vonat

A múzeum után visszatértem a városba, hogy végre megnézhessem a műemlékeket is, a várat, a több mint 300 templomból néhányat és az óvárost!

Majd a következő nap reggelén kijelentkeztem, és folytattam az utamat Pisa felé.

Szólj hozzá! · 1 trackback

Címkék: olaszország nápoly


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr24980356

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Street art redőnyök 2013.02.12. 13:27:25

Milánó a grafikusok és a művészek egyik fellegvára. Ennek egyik következménye a sok graffiti, melyek a falakat díszítik - vagy épp rongálják - szerte a városban. A lakosság pedig feltehetően lemondott arról, hogy küzdjön a graffitisek ellen. Legalábbis...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.