HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is
  • McKinney: hát ez fantasztikus. különdíj a tányérsapkás diszpécserekért (2018.10.23. 13:39) A teherszállítás jövője?
  • juszufat: Sziasztok. Új hozzászólóként éppen az "olasz" témához tudok apróságot hozzátenni. Firenze-Velence ... (2018.10.01. 09:18) Nagysebességgel, na de merre?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2013.01.26. 01:09 Balogh Zsolt

Nürnbergből Berlinbe nagysebességgel I. rész

Jelenleg közvetlen ICE vonattal Münchenből Berlinbe utazni 5 óra 52 perctől 7 óra 10 percig tart, napszaktól függően. A német ADAC autóklubb szerint a két város közt a táv 582 km, mely autóval mindössze 5 óra 19 perc.

A vonat lassúságának egyik oka, hogy a táv nagyrészén az ICE vonatok hagyományos pályán haladnak. Jelenleg csak Ingolstadt és Nürnberg között alkalmas a vasút a nagysebességű közlekedésre, de az útvonal nagyobbik részén a lassabb regionális- és tehervonatokkal együtt közös pályán kénytelen haladni a nagysebességű ICE motorvonat, lemondva ezzel sebességének feléről, kétharmadáról.

De már évek óta épül két nagysebességű vasútvonal is az országban, hogy a közeljövőben minél nagyobb távon haladhassanak a a vonatok 300 km/h sebességgel.

A cikk képei a Wikimedia Commonsból származnak, további nagyszerű képek a ABS/NBS Nürnberg–Erfurt kategóriában találhatóak.

 MünchenbenBetonlemezes pálya építése Arnstadt közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)

Kétrészes cikksorozatom első részében a Nürnberg és Erfurt közötti nagysebességű vonal építését mutatom be.

Berlint és Münchent már a vasútépítés hőskorában is össze akarták kötni. A kapcsolat lassan meg is valósult, inentől fogva csak a már meglévő vonalak kapacitását és sebességét kellett növelni. A forgalmi előrejelzések alapján Berlin-Lipcse-Erfurt-München között a forgalom folyamatosan fog növekedni és ezt a már meglévő vasútvonalak képtelenek lesznek kiszolgálni. A kapacitásbővítés nehézkes, mivel a régi vonal meglehetősen kanyargós, számos kisebb-nagyobb települést érint, szűk völgyeken halad keresztül és már napjainkban is jelentős regionális forgalmat bonyolít le.

Tovább növelni a sebességet emiatt lehetetlen, ezért egy új vasútvonalra lesz szükség a jövőben.

Az új vonal építését 1991 áprilisában fogadták el, akkori árakon számolva a teljes költség 4.175 milliárd német márka volt. 1993 november 25-én a parlament is jóváhagyta a tervet. A nyomvonalra hét terv is született, közülük az egyik egy 24 km hosszú bázisalagúttal is számolt a Türingiai erdő alatt. Azonban a tervezés bonyolultsága, a talajvíz és egyéb problémák miatt ezt a tervet elutasították.

A tervek szerint az új útvonalon naponta 80 személyszállító- és 200 tehervonat haladt volna keresztül.

1999-ben váratlan fordulat történt, Franz Münterfering bajor közlekedési miniszter nem támogatta tovább a tervet, véleménye szerint a költségek hatalmasak és ezt a pénzt hatékonyabban el lehet költeni a meglévő vonalak felújítására.

2000-ben bejelentették, hogy mégis folytatódhat az építkezés, ekkor a tervek szerint már 2007-re el kellett volna készülnie a projektnek.

2002 március 10-én Gerhard Schröder bejelentette a projekt folytatását. ekkor a tervek napi 137 vonatról szóltak. Időközben a terveket is módosították, 250 km/h helyett 300 km/h sebességet irányoztak elő.

Napjainkban a Nürnberg–Erfurt nagysebességű vasútvonal még építés/felújítás alatt áll. A 83 km hosszú Nürnberg-Ebensfeld vasútvonalat felújítják, a sebességet 230 km/h sebességre növelik. A folytatása pedig egy teljesen új vasútvonal, mely ha elkészül, 106,8 km hosszú lesz, végig kétvágányú, és a Németországban használt 15 kV, 16,7 Hz áramrendszerrel villamosított. Ezen a szakaszon a vonatok maximális sebessége 300 km/h lesz. A vasút része az Európai Unió transzeurópai nagysebességű vasúthálózatának, továbbá a Berlin–München-útvonalnak.

Ha megépül, a főváros és München közt a menetidő kevesebb, mint négy óra lesz. A vonalat nappal az ICE motorvonatok, éjjel pedig tehervonatok fogják használni. Az építkezés 1996 áprilisában kezdődött el, majd 1999 és 2002 között szünetelt az építése. Várhatóan 2016-ban fejeződik be, az eredetileg tervezett 2004/2005 helyett. Az építkezés teljes költsége, beleértve egy új S-Bahn vonalat is, 5,224 milliárd euró. A projekt a magas költségek és a jelentős ökológiai beavatkozás miatt folyamatosan bírálva van. Több tüntetés is próbálta az építkezést megszakítani. Erről részletesebben A vasút néha szörny is? című cikkben írtam.

A vasút útja során hat helyen keresztez más vasútvonalat. Az ívek minimális ívsugara 3.700 méter, a pálya maximális emelkedése 2 ezrelék, mely csak fele a 4 ezrelékes Köln-Frankfurt nagysebességű vasútvonalon alkalmazottnak. Erre azért van szükség, mert a későbbiekben a vonalon tehervonatok is fognak közlekedni.

 MünchenbenA Dunkeltalbrücke (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonal számos korábbi német és európai rekordot is megdöntött a rajta található nagyméretű műtárgyai miatt.

Az Ebensfeld és Erfurt közötti 107 km-es szakaszból 34 km található Bajorországban és 73 km Türingiában. Keresztezi a Türingiai erdőt, miközben kb. 600 méterrel a tenger szintje felett halad. Bővelkedik a műtárgyakban, jelenleg Németországban ezen a vonalon épült a legnagyobb arányban híd vagy alagút, az útvonalnak kb. 50% fut csak a felszínen. Emiatt a kritikusok a "Világ legdrágább metrója" gúnynévvel illették a tervet.

A vasútvonalon 22 alagút épült, összesen 41 km hosszan. A leghosszabb a 8.314 méter hosszú Blessberg alagút, a második pedig a 7.315 méter hosszú Silberberg alagút.

 MünchenbenA vasútvonal leghosszabb hídja az 1.681 méter hosszú Imltalbrücke (kép forrása: Wikimedia Commons)

Híd és völgyhíd összesen 29 épült, teljes hosszuk 12 km. A leghosszabb az 1.681 méteres Ilmtalbrücke, mely nem csak a vonal, hanem egész Türingia tartomány leghosszabb vasúti hídja lett. Építését 2007-ben kezdték és 2011-ben fejezték be. A 44.000 m³ betont és kb. 7.500 tonna acélt tartalmazó híd 29,2 millió euróba került.

 MünchenbenHíd Erfurt-Bischleben közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)

 MünchenbenGeratalbrücke Ichtershausen (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Geratalbrücke Ichtershausen építését már 1998-ban elkezdték és 2001-re fejezték be. A híd 1.121 méter hosszú és kereken 25 millió euróba került.

 MünchenbenGrümpentalbrücke, az alatta lévő markoló egészen eltörpül a hídhoz képest (kép forrása: Wikimedia Commons)

 MünchenbenA Grümpentalbrücke madártávlatból (kép forrása: Wikimedia Commons)

A karcsú és látványos Grümpentalbrücke építését 2006-ban kezdték el és 2011-ben fejezték be. Az 1.104 méteres ívhíd Európa leghosszabb vasúti ívhídja és Németország leghosszabb ívhídja is egyben, megelőzve ezzel a korábbi csúcstartó Wilde Gera autópálya ívhidat. Megépítése 20 millió euróba került.

 Münchenben Az épülő Füllbachtalbrücke, alatta egy DB 628 sorozatú motorvonat halad el (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az 1012 méter hosszú és kb. 40 méter magas Füllbachtalbrücke 26,5 millió euróba került. Építése során 22.800 m³ földet és 16.800 m³ betont mozgattak meg. A híd alatt halad a Coburg-Lichtenfels-vasútvonal. Többen is szerették volna, ha ez a vasútvonal kapcsolódik az új vonalhoz, ezáltal Coburg is részesült volna az új vonal előnyeiből. Ez a leágazás azonban további 150 millió euróval növelné meg a költségeket.

 MünchenbenAz alagút hamarosan egy hídban folytatódik (kép forrása: Wikimedia Commons)

 MünchenbenItztalbrücke, ezen a szakaszon az új vasútvonal párhuzamosan halad a Bundesautobahn 71 nevű autópályával (kép forrása: Wikimedia Commons)

Hogy csökkentsék az ökológiai beavatkozást, a vasútvonal egy része párhuzamosan fut a már meglévő Bundesautobahn 71 nevű német autópályával.

 MünchenbenTalbrücke Froschgrundsee (kép forrása: Wikimedia Commons)

Talbrücke Froschgrundsee, mint ahogy a neve is mutatja, a türingiai Froschgrundsee nevű tavat hidalja át. Teljes hossza 798 méter, magassága 65 méter. Építését 2006-ban kezdték meg és 2011-re lett kész. A híd teljes költsége 15,5 millió euró volt.

 MünchenbenA Talbrücke Truckenthal (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 425 méter hosszú és 55 méter magas híd kevesebb, mint fele a leghosszabb hídnak a vonalon, de még így is hatalmas. 2007 és 2009 között épült, építéséhez 14.000 m³ betont használtak fel.

Ezeken kívül még megépült 46 db közúti felüljáró is.

A vonal leghosszabb alagútja a Blessberg Tunnel, mely 8314 méter hosszú egycsöves alagút. Ez a harmadik leghosszabb egycsöves vasúti alagút Németországban. Építése 180 millió euróba került.

A vasútvonal teljes építése során 16 millió köbméter földet termeltek ki, teljes területfoglalása kb. 425 hektár.

A cikk következő részében a vonal folytatásáról, az épülő, 123 km hosszú Erfurt-Lipcse nagysebességű vasútvonalról lesz szó.

Szólj hozzá!

Címkék: németország nürnberg nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr825041176

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.