HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is
  • McKinney: hát ez fantasztikus. különdíj a tányérsapkás diszpécserekért (2018.10.23. 13:39) A teherszállítás jövője?
  • juszufat: Sziasztok. Új hozzászólóként éppen az "olasz" témához tudok apróságot hozzátenni. Firenze-Velence ... (2018.10.01. 09:18) Nagysebességgel, na de merre?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2012.12.26. 01:08 Balogh Zsolt

A vasút néha szörny is?

Én természetesen vasútpárti vagyok mindig, minden körülmény között, de azért nem árt meghallgatni a másik oldal álláspontját is. Már régóta gondolkozom ezen a témán, és most a Baszk Y miatt újra eszembe jutott!

A vasút jó dolog, környezetbarát, kicsi a területfoglalása, kevés a környezetterhelése, munkahelyeket teremt, élénkíti a gazdaságot... olvashatjuk ezt minden vasúttal kapcsolatos kiadványban, vagy hallhatjuk ezeket az érveket a politikusoktól minden új vonal átadásán vagy régi felújításán. De valóban az? És vajon mindenki szerint?

A következő képválogatás a vasutat a korábbiakhoz képest más szemszögből mutatja be. Nem mindenki profitál egy új vonalból: kettészeli a tájat, zajforrás, esetleg a menetrend átalakítása valakiket rosszul érint.

De olyan is előfordul, hogy vagy politikai okokból, vagy pénzügyi okokból az építkezés nem fejeződik be. Ilyenkor a folytatásra sincs pénz, de a lebontásra sem. Marad a félbemaradt építkezés és annak minden maradványa.

03k.jpgA német ICE, mint egy dinoszaurusz, mely a települések életére tör (kép forrása: Wikimedia Commons)

Németországban a 190 km hosszú Nürnberg-Erfurt-nagysebességű vasútvonal körül is akadnak gondok jócskán. A vonalon 41 km-nyi alagút és 12,3 km-nyi híd és völgyhíd épül. A projekt teljes költsége 5,224 milliárd euró.

Az építkezés 1996 áprilisában kezdődött, majd 1999 és 2002 között szünetelt.

Az érintett települések ellenzik a beruházást. Szerintük a vasútvonal felesleges és nagyon drága! Jelentősen átalakítja a tájat és több ökológiai problémát is felvet. Helyette a meglévő vasútvonalakat kellene fejleszteni. Aláírásgyűjtésbe is kezdtek, összesen 50 ezer aláírás gyűlt össze az építkezés leállítása ellen, de az mégis folytatódott.

A tervek szerint 2017 december 8-ra lesz kész az új vonal.

LoreleyLuftk.jpgA Rajna völgye, Németország legfontosabb közlekedési folyosója (kép forrása: Wikimedia Commons)

Gyakori probléma még az állandó zaj is, melyet a vonatok bocsátanak ki. Ez a forgalmas vasútvonalakon mellett lehet zavaró, különösen akkor, ha a zaj a természeti adottságok miatt sokkal hangosabbnak tűnik. Ilyen hely Németországban a Rajna-völgye, melyben a Rajna folyón kívül még mindkét parton egy kétvágányos vasúti fővonal is fut Köln és Frankfurt között (továbbá még egy kétvágányú vasút az ICE vonatoknak a Rajna völgyén kívül).

A Rajna-parti idegenforgalom is komolyan megsínyli az állandó, kb. 85–95 decibeles zajterhelést: a turisták egyszerűen máshová mennek pihenni, mert – az egyébként festői szépségű – Rajna partján még az éjszakai forgalomban is csak nehezen megy az alvás, a környék házai, telkei pedig ennek köszönhetően elértéktelenednek.

A zajcsökkentés végett jelenleg méréseket és kutatásokat folytat a DB és az UIC. A témáról részletesebben a Regionalbahn blog számolt be a Suttogó tehervonatok cikkben.

01k.jpgA Frankfurt-Köln nagysebességű vasútvonal, elválaszt vagy összeköt? (kép forrása: Wikimedia Commons)

A nagysebességű vasútvonalak, melyek országrészeket és nagyvárosokat kötnek össze, gyakran semmilyen formában nem szolgálják a vonal mellett található helyi igényeket. Így a lakosság számára a beruházás teher, nem pedig előny. Elválasztja a településeket egymástól, növeli a zajt, csúfítja a látképet. Nem épül minden útkereszteződéshez felüljáró (nagysebességű vonalat nem keresztezhet szintben közút), így sok ember csak kerülővel tudja a korábbi útját megtenni.

Mindez pedig az ő befizetett adójukból is épül, nekik pedig csak az egészből a hátrány jut.

Komoly társadalmi ellenállást váltott ki Franciaországban a Marseille-Nizza közötti új TGV vonal is, az LGV Provence-Alpes-Côte d'Azur. A helyi lakosság ellenzi a beruházást, mert szerintük elcsúfítja a tájat és árt a turizmusnak. A megoldás végül az lett, hogy a vasút egy részel alagútban fut majd, ezzel jelentősen megdrágítva az építkezést és meghosszabbítva az átadásig az időt.

02k.jpgÉs utána minden olyan gyorsan történt (kép forrása: Wikimedia Commons)

De azért akad ellenpélda is: Az Ingolstadt-Nürnbeg nagysebességű vasútvonal Németországban elhalad pár kisebb település mellett is. A vonalon a nagysebességű ICE motorvonatok mellett egy regionális járat is közlekedik a két város között, a München-Nürnberg-Expressz. Ez a járat megáll Kinding (Altmühltal) és Allersberg települések közelében is. Itt hatalmas P+R parkolók várják a vonattal továbbutazókat vagy a vonattal érkezőket. Allersberg ráadásul saját ingajáratot is kapott, Allersberg-express néven Nürnberg felé.

04k.jpgA sanghaji maglev vonala a városban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Sanghaji maglev vonal az egyetelen közforgalmú maglev vonal a világon. A vonatok elektromágnesek segítségével a sín felett lebegnek, így simábban futnak és kevesebb zajt bocsátanak ki. A technológia energiatakarékosabb, mint a hagyományos vasút. A 30 km hosszú vonalon a szerelvények pár pillanatig 430 km/h sebességgel száguldanak, a maradék idő a gyorsításra és a lassításra megy el. A pálya nagyon drága, kilométerenként kb. 10 milliárd Ft-ba kerül a megépítése, így inkább presztizs beruházás volt, mint nélkülönözhetetlen vasútvonal.

A vonal folytatása is hamar felmerült a 170 km-re található Hangcsou felé, de a technológia drágasága és a lakosság tiltakozása miatt végül hagyományos nagysebességű vasútvonalat építettek.

Jelenleg még nem ismert, hogy a maglev vonatok által kibocsátott erős mágneses térnek milyen élettani hatásai vannak. A vasút mellett mindkét oldalt 150 m-es biztonsági sávot írtak elő, ez azonban kivitelezhetetlen!

A vasút a lakóházaktól mindössze 22,5 méter széles védőövezetben haladt volna, holott a tervekben 150 méter szerepelt. Németországban ez a sáv 300 méter széles!

05k.jpgFélbehagyott műtárgy Tokióban a törölt Narita Sinkanszen vonalán (kép forrása: Wikimedia Commons)

A japán Narita Sinkanszen jó példa arra, hogy néha megváltoznak a tervek és emiatt az építkezést leállítják. Korábban a Sinkanszent akarták meghosszabbítani a reptérig, az építkezéshez is nekifogtak, de félbemaradt. Az építkezés tervezése 1966-ban kezdődött, a terveket 1972-ben fogadták el, a tényleges építkezés pedig 1974-ben indult meg és a Narita Nemzetközi repülőtér 1976-os megnyitására kellett volna elkészülnie. Azonban az építkezést leállították a helyi lakosok tiltakozása miatt, mivel nekik a vonal semmilyen hasznot nem hozott volna. Ez az egyetlen Sinkanszen vonal, melyet töröltek. A 65 km-es távolságot a vonatok 35 perc alatt tették volna meg.

Jelenleg a repülőtérre a Keisei Narita Airport Line segítségével lehet eljutni, mely a hagyományos vasútvonalakon közlekedik. A 65 km-et 36 perc alatt teszi meg, így nem várható, hogy a félbehagyott Sinkanszen vonalat a közeljövőben befejezik.

06k.jpgA már 1974 óta épülő Belgrádi központi pályaudvar 2008-ban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Belgrádban az új központi pályaudvar építésének 1974-ben fogtak hozzá. De közbeszólt a háború, az ujjáépítés, az állandó pénzhiány... Így a munka nagyon lassan halad és a félbemaradt, omladozó épület csak csúfítja a városképet. Legutóbb 2008-ban fogtak újra hozzá a befejezéséhez. Bővebben a pályaudvarról és Belgrád vasúti közlekedéséről az iho.hu weboldalon olvashatunk.

A történet hasonló a mi 4-es metrónkhoz, de az legalább nem ennyire látványos, mivel a föld alatt van. Bár a Keleti pályaudvar előtti tér is megérne ide egy képet!

De ez nem csak a vasút sajátja, sőt! A legszélsőségesebb példa erre számomra a szlovákiai D1-es autópálya, mely Vágbesztercét szeli keresztül! Az autópálya néhány helyen a házak és a kertek felett halad, így ezekenke a házaknak az elértéktelenedése borítékolható volt. Az építkezésről az Építős blog számolt be részletesen.

Hiába, közlekedni muszáj, és a közösség érdeke mindig előrébb van az egyéni érdekektől...

2 komment

Címkék: kína németország deutsche bahn nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr664980480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

klkk · http://www.tavolsag.info/ 2012.12.27. 21:15:29

A közutak legalább annyira kettéosztják a tájat, legalább annyira zajosak, stb...
Szóval ez nem jó érv.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2012.12.28. 00:34:10

Én is tudom, de gyakran a vasút kapcsán ezekről megfeledkeznek!