HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is
  • McKinney: hát ez fantasztikus. különdíj a tányérsapkás diszpécserekért (2018.10.23. 13:39) A teherszállítás jövője?
  • juszufat: Sziasztok. Új hozzászólóként éppen az "olasz" témához tudok apróságot hozzátenni. Firenze-Velence ... (2018.10.01. 09:18) Nagysebességgel, na de merre?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2012.12.23. 18:57 Balogh Zsolt

Spanyolország új nagysebességű vonata: a Talgo AVRIL

Spanyolország a kedvenc országom, már háromszor jártam ott (első alkalom, második alkalom, harmadik alkalom), így mindig érdeklődve olvasom a spanyol vasúti híreket. Az ország folyamatosan építi ki nagysebességű vasúthálózatát, 2012 végén a teljes hálózat hossza 2 144 km volt, ezzel a spanyolok rendelkeznek a leghosszabb nagysebességű vasúthálózattal Európában, és a harmadikak a világon (az első Kína, a második Japán).

Spanyolország több különböző nagysebességű vasúti szerelvénnyel is rendelkezik, több gyártótól. De a folyamatosan megnyíló z új vonalakhoz új szerelvények is kellenek, így további járművek vásárlása várható. Legközelebb például a Talgótól az új Talgo AVRIL!

02k.jpgRENFE 100 és RENFE 103 sorozat egymás mellett Madrid-Puerta de Atocha állomáson

A RENFE (Spanyolország állami vasúttársasága) az első nagysebességű szerelvényeit a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalhoz szerezte be még 1992-ben. A vonal érdekessége, hogy szakítva a korábbi spanyol 1 668 mm-es nyomtávolsággal, az Európában is használt 1 435 mm-es nyomtávolsággal és 25 kV 50 Hz-ces váltakozó áramrendszerrel épült meg. Ez a döntés később sok-sok újabb problémát okozott, melyek megoldásához különleges műszaki megoldásokra is szükség volt. Így az ország vasútja napjainkban rengeteg érdekességet tartogat az odalátogatóknak.

Az ország első normál nyomtávolságú, villamos nagysebességű szerelvényei a francia TGV mintájára készített RENFE 100 sorozatú villamos motorvonatok voltak. 1992-ben gyártotta az Alstom a 18 db tízrészes szerelvényt. A vonat két 4 400 kW teljesítményű vonófejből és a közte lévő 8 személykocsiból áll, maximális sebessége 300 km/h. Összesen 329 utas utazhat egyszerre vele. Felszerelték LZB, ASFA 200 és ERTMS vonatbefolyásolóval is. A vonat kétáramnemű, a 25 kV váltakozó áram meleltt képes üzemelni a 3 kV-os egyenáramú vonalakon is. Teljes felújításuk 2007 és 2012 között volt.

A normál nyomtávolságú (1 435 mm) Madrid–Sevilla nagysebességű vasútvonalon közlekednek, de régebben Madrid–Barcelona között is közlekedtek, míg meg nem érkeztek a Talgo 350-esek.

A RENFE 100-as sorozat némileg módosított változata a RENFE 101-es sorozat. Ebből hat db-ot gyártottak az Euromed szolgáltatás lebonyolításához. Ezek a szerelvények széles nyomtávolsággal (1 668 mm) épültek, és csak egyenáramú hálózaton képesek üzemelni. Jelenleg Barcelona, Tarragona, Castellon de la Plana, Valencia és Alicante városok között közlekednek maximum 200 km/h-s sebességgel.

01k.jpgRENFE 130 sorozat egy RENFE 449 sorozatú elővárosi motorvonattal Barcelona-Estacio de Franca‎ pályaudvaron

 

A RENFE 130 sorozat egy billenőszekrényes nagysebességű, kétáramnemű (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC) villamos motorvonat sorozat. A Talgo és a Bombardier alkotta konzorcium gyártotta 2006 és 2009 között a RENFE részére. Ugyanilyen típusú szerelvényeket vásárolt az Üzbég Vasút is a Taskent–Szamarkand közötti nagysebességű vasútvonalra.

A motorvonat egyaránt alkalmas a normál és a széles nyomtávú vonalakon is a közlekedésre. Összesen 45 motorvonat készült el. A vonaton 299 utas utazhat egyszerre, maximum 250 km/h sebességgel.

A nem villamosított vonalakra készült kettős erőforrású átalakított változata a RENFE 730 sorozat.

03k.jpgRENFE 112 sorozat (elöl) és RENFE 490 sorozat (hátul) Madrid-Puerta de Atocha állomáson

A 2004-ben megrendelt  RENFE 102 sorozatba tartozó nagysebességű villamos motorvonatok 2005-ben megérkeztek a spanyol vasúthoz. Összesen 16 db 14 részes vonatot gyártott a Talgo és az Adtranz (később Bombardier) a Madrid-Barcelona-vasútvonalra. Ezek a szerelvények csak normál nyomtávolsággal készültek, és csak 25 kV váltakozó áramrendszer alatt üzemelnek. Becenevük "Kacsa", utalva a vonófej különleges kialakítású orr-részére. A 8 000 kW teljesítményű vonat maximális sebessége elméletileg 350 km/h, de mivel a tesztek során nem sikerült elérnie a 350 +10% (385) km/h sebességet, ezért "csak" 300 km/h-val közlekedhetnek.

2008-ban további 30 hasonló kialakítású szerelvényt rendeltek a spanyolok, melyek a RENFE 112 sorozatba kerültek. A Talgo és Bombardier által gyártott vonatok IGBT áramátalakítókat kaptak. Az első szerelvény 2010-ben állt forgalomba. Később a Madrid-Valencia, Madrid-Alicante és Madrid-Leon/Zamora vasútvonalakon is közlekedni fognak.

De ezeken kívül még további nagysebességű szerelvények is közlekednek az országban, néha egészen különleges műszaki megoldásokkal. Találunk itt mozdonyvontatású nagysebességű vonatot, nyomtávváltó vonatot és dízel-villamos szerelvényt is. A spanyol vasút kellően változatos, ami a többféle áramrendszer, többféle nyomtáv miatt alakult ki. Itt még nagysebességű, fonódott vasútvonal is épült, ami egyedülálló az egész világon!

05k.jpgFonódott vágány a Zaragoza–Huesca nagysebességű vasútvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

És ennyi bevezető után el is érkeztünk napjainkhoz, a legújabb Talgo vonathoz, a Talgo AVRIl szerelvényhez!

04k.jpgTALGO AVRILl a 2010-es berlini Innotranson (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Talgo AVRIL egyenlőre még csak egy kódnév, mellyel a legújabb nagysebességű motorvonatát jelöli a gyártó. A legszembetűnőbb változás a korábbi Talgo nagysebességű szerelvényekhez képest, hogy szakítottak a korábbi vonófejes megoldással és a szerelvény osztott hajtással készült. Ezzel azonos hossz mellett nagyobb ülőhelykapacitást sikerült elérni. A megoldás hasonló a Siemens ICE3-asához vagy az Alstom AGV vonatához.

Az AVRIL kódnév a spanyol Alta Velocidad Rueda Independiente Ligero rövidítése, mely magyarul kb. nagysebességű könnyű független kereket? jelent.

A gyártó célja, hogy a vonat akár 380 km/h sebességgel is tudjon közlekedni. Jelenleg a Madrid-Barcelona közötti 630 km-et a leggyorsabb járat 2 óra 30 perc alatt teszi meg. Ezzel a sebességgel ez 1 óra 45 percre csökkenne.

A 287-315 tonnás 14 részes motorvonatot 12 vontatómotor hajtja majd, melyek teljesítménye verziótól függően 8 000 - 10 000 kW lesz.

A betétkocsijai más vonatokkal összehasonlítva szokatlanul rövidek, csupán 13 méteresek. Építésénél alumíniumot és kompozit anyagokat használtak fel.

A gyártó tervezett egy normál szélességű (2 900 mm) és egy szélesebb változatot is (3 200 mm), melyben az üléselrendezés soronként akár 3+2 is lehet. Ezzel a megoldással egy 200 méter hosszú szerelvényben 600 utas utazhat egyszerre.

A szerelvény nyomtávolsága lehet normál (1 435 mm), széles (1 520 mm / 1 668 mm) vagy változtatható. Mind a négy nagyvasúton elterjedt áramrendszer alatt képes működni, legyen az 25 kV, 15 kV váltakozó áram vagy 1500 V, 3000 V egyenáram. De ezen kívül rendelhető hozzá generátor is, így a nem villamosított vonalakon is képes közlekedni.

A TALGO AVRIL hajtófejét a 2010-es berlini Innotrans vasúti kiállításon is bemutatták, 2012-ben már a motorvonat tesztelése zajlott.

Természetesen, ahogy napjainkban minden modern villamos nagyvasúti járműtől elvárható, képes az energia-visszatáplálásra is, vagyis fékezéskor a vontatómotorok generátorként működnek és az így megtermelt áramot visszatáplálják a felsővezetékbe.

05k.jpgA Talgo AVRIL megérkezése az Berlini Innotransra 2010-ben (Kép forrása: hl-live.de)

Reméljük beválnak és a spanyol vasút újabb büszkeségei lesznek!

Szólj hozzá!

Címkék: spanyolország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr964976896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.