HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is
  • McKinney: hát ez fantasztikus. különdíj a tányérsapkás diszpécserekért (2018.10.23. 13:39) A teherszállítás jövője?
  • juszufat: Sziasztok. Új hozzászólóként éppen az "olasz" témához tudok apróságot hozzátenni. Firenze-Velence ... (2018.10.01. 09:18) Nagysebességgel, na de merre?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2012.10.13. 18:00 Balogh Zsolt

Vonattal Angliában

2008-ban volt szerencsém egy teljes hónapot Angliában tölteni. Több napot a környék felfedezésére és pár vasútvonal bejárására fordítottam, így megismertem Anglia vasúti közlekedését is. De azért a buszokat is kipróbáltam! Nem ez volt az első alkalom, hogy a ködös Albionban vonattal utaztam, hiszen egy évvel korábban már kipróbáltam a Csalagutat is!

01k.jpgKétrészes British Rail 158 sorozatú dízelmotorvonat Angliában

Néhány szóban a szigetország vasúti közlekedéséről: A britek az élen járnak a vasúti közlekedés liberalizálásában, a teljes állami vasúthálózatot magánkézbe adták, és a vonatok üzemeltetését is privát befektetőkre bízták. Mivel a cégek profitorientáltak voltak, az elmaradt karbantartások és fejlesztések miatt a vonalhálózat leromlott, majd több súlyos baleset is történt. Emiatt a brit kormány végül  a pályát ismét államosította és megalapította a Network Rail nevű állami vállalatot.

A vasút teljes privatizációja 1996-ban történt meg az 1993-ban elfogadott Vasúti törvény alapján (mely időközben módosult 2000-ben a Szállítási törvény elfogadásakor). A magánosítás során a korábbi állami British Railways-t 100 társaságra osztották, majd valamennyit értékesítették. E folyamat végére egyetlen állami tulajdonú cég sem maradt a brit vasút üzemeltetés és fenntartás terén.

A vonatok közlekedtetése 25 személyszállító és 4 áruszállító cég feladata lett. A vasúti pályák gondozása a Railtrackre hárult, amelynek munkáját az újonnan létrehozott állami hatóságok felügyelték. 2001 őszére a Railtrack anyagilag ellehetetlenült, élére a Közlekedési Minisztérium csődgondnokot nevezett ki. Felismerve, hogy a pályák profitorientált fenntartása a közlekedés biztonságának rovására megy, az állam tőke emelés révén átvette az irányítást a társaságban, mely Network Rail néven folytatta a tevékenységét. Az ügylet vesztesei a kisrészvényesek voltak, akiknek a befektetése ilyetén módon lényegében teljesen elveszett. (Forrás: Andó Gergely: Vasúti közlekedés napjaink Európájában, avagy mi a vasút jövője)

Emiatt napjainkban Anglia vasúti személy- és teherszállítása igen változatosnak mondható! A személyszállítási piacot több társaság uralja, nemegyszer akár párhuzamosan is kiszolgálva bizonyos útvonalakat. Az emberek választhatnak busztársaságot vagy vasúttársaságot az utazásaikhoz, mérlegelve az ár, a pontosság, a járatsűrűség és a járművek színvonala alapján. Az üzemetetők késési statisztikája szinte minden megállóban megtalálható, ezzel is segítve a döntést.

Angliában mind a vasúti, mind a közúti forgalom a "balrahajts" szabály szerint zajlik. Európaiként igen nehéz megszokni, vezetni semmiképp nem vezetnék ebben az országban!

Érdekes még a vasúti pályák kialakítása is! Mivel Anglia a vasút őshazája, itt terjedt el legelsőnek, emiatt a vonalvezetés és az űrszelvény a korai éveket idézi. A pálya mellett végig kerítés húzódik, közúti útátjárók alig vannak. A duplavágányú vonalak aránya sokkal magasabb, mint Magyarországon. Rengeteg az alagút, sziklabevágás és híd.

Az állomásokon a vágányokat tilos keresztezni, mindenhol gyalogos felüljárók épültek. A kis űrszelvény miatt a vonalak villamosítása utólag csak a háromsínes rendszerrel volt lehetséges. Néhány modernebb fővonalon azonban már kiépült a felsővezeték is.

Hiába épült meg a Csatorna-alagút, a kis űrszelvény miatt európai tehervonatok nem közlekedhetnek Angliában (2012-től azonban a Deutsche Bahn már közlekedtet tehervonatokat Lengyelország és London között, de ez a nemrég átadott, legújabb HSL 2 vasútvonalon zajlik, mely már európai szabványú).

Az európai és az angliai méretszabvány különbsége jól látható az angliai piacra épült mozdonyok európai közlekedésében. Jó példa erre a Nyugat-Európában üzemelő Class 66-os sorozat, de találunk magyarországi példát is: a Floyd Zrt. Angliából használtan vásárolt British Rail 86 sorozata méretben erősen elüt a többi magyar mozdonytól.

A vasúti biztosítóberendezések színvonala egyes helyeken vasút kőkorát idézi: mellékvonalon láttam olyat, hogy a mozdonyvezetőnek el kellett kérnie egy "kulcsot" (token) a továbbhaladáshoz. Ha jött még egy vonat, és a kulcs nem volt az állomáson, akkor a vágány foglalt volt. Visszaúton a mozdonyvezető leadta a kulcsot az állomáson, így mindenki számára biztos volt, hogy a vonalon nem tartózkodik másik vonat. Mindez 2008-ban!

A személyforgalmat elsősorban motorvonatokkal szolgálják ki, míg én ott voltam mozdonyvontatású hagyományos személyszállító vonatot nem láttam.

02k.jpgBuszkavalkád Liverpoolban: A kék buszok az Arriva csoporthoz tartoznak, a pirosak pedig egy másik társasághoz

03k.jpgHajó vagy valami más?

04k.jpgKétéltű városnéző buszok Liverpoolban!

06k.jpgLiverpool Lime Street railway station

07k.jpgA Virgin birodalomhoz tartozó Virgin Trains nagysebességű British Rail 390 sorozatú Pendolino villamos motorvonata

A Virgin Pendolino motorvonatai a billenőszekrényes kivitelnek és az alacsony tengelyterhelésnek köszönhetően a gyakran kanyargós vonalvezetésű pályákon a menetrendszerinti sebessége 200 km/h. A szerelvények az ún. Tiltronix technológián alapuló billenőszekrényes rendszerrel vannak felszerelve, amely ívben haladáskor nyolc fokig képes a járműszekrényt bedönteni, ezáltal nagyobb haladási sebesség mellett is javítja az utasok kényelmét és biztonságát.

A járműflotta futásteljesítménye 67 000 kilométer/nap. Egy dolgozó vonatszerelvény futásteljesítménye 1425 km/nap. A vonatokat a francia Alstom cég gyártotta, az Angel Trains lízing cég vásárolta meg és adta tovább lízing-konstrukcióban a Virgin Trainsnak. Összesen 52 szerelvény állt forgalomba a West Coast Main Line vonalon, olyan nagyvárosokat kiszolgálva mint Birmingham, Manchester, Liverpool és Glasgow.

08k.jpgBritish Rail 150 sorozatú dízelmotorvonatok a csarnokban

British Rail 150 sorozatú dízelmotorvonatokat (beceneve: Sprinter) a BREL cég gyártotta 1984 és 1987 között. A sorozatból összesen 137 készült el, lehetővé téve az elsőgenerációs angol dízelmotorvonatok tömeges selejtezését. A járműveket Anglia szerte összesen 14 operátor üzemelteti.

09k.jpgA csarnok belülről, középtájon a peronkapukkal

A vonatokhoz Angliában peronzáron keresztül lehet eljutni, így érvényes menetjegy nélkül a vonatokat sem lehet megközelíteni. Ahol nincs pénz külön biztonsági szolgálatra, ott forgókapuk működnek minden peron előtt.

10k.jpgAz Uphollandból érkező British Rail 142 sorozatú dízelmotorvonat, melyet a Merseyrail üzemeltet. Egy későbbi alkalommal én is utaztam vele!

A British Rail 142 sorozatú kétrészes dízelmotorvonatot az angliai BREL Derby és a Leyland Bus cég gyártotta 1985 és 1987 között, összesen 96 példányban. A motorkocsi kialakítástól függően 102-121 személyes.

11k.jpgBritish Rail 508 sorozatú háromrészes 750 Volt egyenáramú villamos motorvonat Ormskirkben, szintén a Merseyrail üzemeltetésében

A British Rail 508 sorozatú motorvonatokat a BREL és a York gyártotta 1979 és 1980 között. Összesen 43 motorvonat készül el az angliai egyenáramú vasútvonalak részére. A típust egyedül a Merseyrail üzemelteti.

12k.jpgA vasútprivatizáció egyik negatív következménye: Kettévágott hálózat Ormskirkben!

Mivel a vonalcsoportokat más-más társaság szolgálja ki, így egyes szakaszokon nincs átjárás. A vasútállomás egyben szolgáltatóváltó állomás is. Ezeken a helyeken a vasúthálózatot fizikailag is kettévágták!

13k.jpgEz most dízel vagy villamos motorvonat? :) British Rail 508 sorozatú motorvonat szintén Ormskirkben

Háromsínes villamos vontatás esetén a vonatok a pálya mellett haladó harmadik sínszálból kapják az elektromos áramot. A megoldás igen veszélyes, emiatt csak 750 V egyenáramot használnak. Összehasonlításképp Magyarországon a vasúti felsővezetékben 25 000 V váltakozó áram van!

14k.jpgA southporti kertivasút, később külön cikkben is megemlékezek róla!

Eljutottam még busszal Southportba is, ahol villamosüzem, keskeny nyomtávú gyerekvasút és kertivasút is üzemel.

15k.jpgSouthporti villamos

A város villamosüzeme nem túl nagy. Mindössze egy db egyvágányú vonalból áll, mely csak 1100 méter hosszú. A villamos a városból jár ki a tengerpartra. A vonal végighalad egy hosszú mólón is.

16k.jpgUpholland

17k.jpgA Northern Rail operátor British Rail 150 sorozatú kétrészes dízelmotorvonata indul Upholland állomásról

18k.jpgBolton autóbuszállomás

19k.jpgÚjabb busztársaság: a Firstgrouphoz tartozó autóbuszok Boltonban

20k.jpgWigan Wallgate railway station peronja

A végére pedig egy további érdekességet tartogattam: Angliában a korai években több vasúttársaság is épített ki vonalakat, gyakran párhuzamosan (Akárcsak Magyarországon például Budapest és Szolnok között). Ennek hatása ma is érezhető, kisebb városok is kettő vagy több különálló vasútállomással rendelkeznek, melyeket más-más operátor szolgál ki.

Wigan egy 89 000 lakosú város Manchester közelében. Két vasútállomása is van: A Wigan North Western railway station a villamosított West Coast Main Line vonalon található. A Virgin Trains és a Northertn Rail szolgálja ki. A másik vasútállomás a Wigan Wallgate railway station, mely mindössze párszáz méterre található az előzőtől. Ezt az állomást viszont egyedül a Northern Rail szolgálja ki.

Szólj hozzá!

Címkék: anglia


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr604812704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.