2008-ban volt szerencsém egy teljes hónapot Angliában tölteni. Több napot a környék felfedezésére és pár vasútvonal bejárására fordítottam, így megismertem Anglia vasúti közlekedését is. De azért a buszokat is kipróbáltam! Nem ez volt az első alkalom, hogy a ködös Albionban vonattal utaztam, hiszen egy évvel korábban már kipróbáltam a Csalagutat is!
Kétrészes British Rail 158 sorozatú dízelmotorvonat Angliában
Néhány szóban a szigetország vasúti közlekedéséről: A britek az élen járnak a vasúti közlekedés liberalizálásában, a teljes állami vasúthálózatot magánkézbe adták, és a vonatok üzemeltetését is privát befektetőkre bízták. Mivel a cégek profitorientáltak voltak, az elmaradt karbantartások és fejlesztések miatt a vonalhálózat leromlott, majd több súlyos baleset is történt. Emiatt a brit kormány végül a pályát ismét államosította és megalapította a Network Rail nevű állami vállalatot.
A vasút teljes privatizációja 1996-ban történt meg az 1993-ban elfogadott Vasúti törvény alapján (mely időközben módosult 2000-ben a Szállítási törvény elfogadásakor). A magánosítás során a korábbi állami British Railways-t 100 társaságra osztották, majd valamennyit értékesítették. E folyamat végére egyetlen állami tulajdonú cég sem maradt a brit vasút üzemeltetés és fenntartás terén.
A vonatok közlekedtetése 25 személyszállító és 4 áruszállító cég feladata lett. A vasúti pályák gondozása a Railtrackre hárult, amelynek munkáját az újonnan létrehozott állami hatóságok felügyelték. 2001 őszére a Railtrack anyagilag ellehetetlenült, élére a Közlekedési Minisztérium csődgondnokot nevezett ki. Felismerve, hogy a pályák profitorientált fenntartása a közlekedés biztonságának rovására megy, az állam tőke emelés révén átvette az irányítást a társaságban, mely Network Rail néven folytatta a tevékenységét. Az ügylet vesztesei a kisrészvényesek voltak, akiknek a befektetése ilyetén módon lényegében teljesen elveszett. (Forrás: Andó Gergely: Vasúti közlekedés napjaink Európájában, avagy mi a vasút jövője)
Emiatt napjainkban Anglia vasúti személy- és teherszállítása igen változatosnak mondható! A személyszállítási piacot több társaság uralja, nemegyszer akár párhuzamosan is kiszolgálva bizonyos útvonalakat. Az emberek választhatnak busztársaságot vagy vasúttársaságot az utazásaikhoz, mérlegelve az ár, a pontosság, a járatsűrűség és a járművek színvonala alapján. Az üzemetetők késési statisztikája szinte minden megállóban megtalálható, ezzel is segítve a döntést.
Angliában mind a vasúti, mind a közúti forgalom a "balrahajts" szabály szerint zajlik. Európaiként igen nehéz megszokni, vezetni semmiképp nem vezetnék ebben az országban!
Érdekes még a vasúti pályák kialakítása is! Mivel Anglia a vasút őshazája, itt terjedt el legelsőnek, emiatt a vonalvezetés és az űrszelvény a korai éveket idézi. A pálya mellett végig kerítés húzódik, közúti útátjárók alig vannak. A duplavágányú vonalak aránya sokkal magasabb, mint Magyarországon. Rengeteg az alagút, sziklabevágás és híd.
Az állomásokon a vágányokat tilos keresztezni, mindenhol gyalogos felüljárók épültek. A kis űrszelvény miatt a vonalak villamosítása utólag csak a háromsínes rendszerrel volt lehetséges. Néhány modernebb fővonalon azonban már kiépült a felsővezeték is.
Hiába épült meg a Csatorna-alagút, a kis űrszelvény miatt európai tehervonatok nem közlekedhetnek Angliában (2012-től azonban a Deutsche Bahn már közlekedtet tehervonatokat Lengyelország és London között, de ez a nemrég átadott, legújabb HSL 2 vasútvonalon zajlik, mely már európai szabványú).
Az európai és az angliai méretszabvány különbsége jól látható az angliai piacra épült mozdonyok európai közlekedésében. Jó példa erre a Nyugat-Európában üzemelő Class 66-os sorozat, de találunk magyarországi példát is: a Floyd Zrt. Angliából használtan vásárolt British Rail 86 sorozata méretben erősen elüt a többi magyar mozdonytól.
A vasúti biztosítóberendezések színvonala egyes helyeken vasút kőkorát idézi: mellékvonalon láttam olyat, hogy a mozdonyvezetőnek el kellett kérnie egy "kulcsot" (token) a továbbhaladáshoz. Ha jött még egy vonat, és a kulcs nem volt az állomáson, akkor a vágány foglalt volt. Visszaúton a mozdonyvezető leadta a kulcsot az állomáson, így mindenki számára biztos volt, hogy a vonalon nem tartózkodik másik vonat. Mindez 2008-ban!
A személyforgalmat elsősorban motorvonatokkal szolgálják ki, míg én ott voltam mozdonyvontatású hagyományos személyszállító vonatot nem láttam.
Buszkavalkád Liverpoolban: A kék buszok az Arriva csoporthoz tartoznak, a pirosak pedig egy másik társasághoz
Kétéltű városnéző buszok Liverpoolban!
Liverpool Lime Street railway station
A Virgin birodalomhoz tartozó Virgin Trains nagysebességű British Rail 390 sorozatú Pendolino villamos motorvonata
A Virgin Pendolino motorvonatai a billenőszekrényes kivitelnek és az alacsony tengelyterhelésnek köszönhetően a gyakran kanyargós vonalvezetésű pályákon a menetrendszerinti sebessége 200 km/h. A szerelvények az ún. Tiltronix technológián alapuló billenőszekrényes rendszerrel vannak felszerelve, amely ívben haladáskor nyolc fokig képes a járműszekrényt bedönteni, ezáltal nagyobb haladási sebesség mellett is javítja az utasok kényelmét és biztonságát.
A járműflotta futásteljesítménye 67 000 kilométer/nap. Egy dolgozó vonatszerelvény futásteljesítménye 1425 km/nap. A vonatokat a francia Alstom cég gyártotta, az Angel Trains lízing cég vásárolta meg és adta tovább lízing-konstrukcióban a Virgin Trainsnak. Összesen 52 szerelvény állt forgalomba a West Coast Main Line vonalon, olyan nagyvárosokat kiszolgálva mint Birmingham, Manchester, Liverpool és Glasgow.
British Rail 150 sorozatú dízelmotorvonatok a csarnokban
British Rail 150 sorozatú dízelmotorvonatokat (beceneve: Sprinter) a BREL cég gyártotta 1984 és 1987 között. A sorozatból összesen 137 készült el, lehetővé téve az elsőgenerációs angol dízelmotorvonatok tömeges selejtezését. A járműveket Anglia szerte összesen 14 operátor üzemelteti.
A csarnok belülről, középtájon a peronkapukkal
A vonatokhoz Angliában peronzáron keresztül lehet eljutni, így érvényes menetjegy nélkül a vonatokat sem lehet megközelíteni. Ahol nincs pénz külön biztonsági szolgálatra, ott forgókapuk működnek minden peron előtt.
Az Uphollandból érkező British Rail 142 sorozatú dízelmotorvonat, melyet a Merseyrail üzemeltet. Egy későbbi alkalommal én is utaztam vele!
A British Rail 142 sorozatú kétrészes dízelmotorvonatot az angliai BREL Derby és a Leyland Bus cég gyártotta 1985 és 1987 között, összesen 96 példányban. A motorkocsi kialakítástól függően 102-121 személyes.
British Rail 508 sorozatú háromrészes 750 Volt egyenáramú villamos motorvonat Ormskirkben, szintén a Merseyrail üzemeltetésében
A British Rail 508 sorozatú motorvonatokat a BREL és a York gyártotta 1979 és 1980 között. Összesen 43 motorvonat készül el az angliai egyenáramú vasútvonalak részére. A típust egyedül a Merseyrail üzemelteti.
A vasútprivatizáció egyik negatív következménye: Kettévágott hálózat Ormskirkben!
Mivel a vonalcsoportokat más-más társaság szolgálja ki, így egyes szakaszokon nincs átjárás. A vasútállomás egyben szolgáltatóváltó állomás is. Ezeken a helyeken a vasúthálózatot fizikailag is kettévágták!
Ez most dízel vagy villamos motorvonat? :) British Rail 508 sorozatú motorvonat szintén Ormskirkben
Háromsínes villamos vontatás esetén a vonatok a pálya mellett haladó harmadik sínszálból kapják az elektromos áramot. A megoldás igen veszélyes, emiatt csak 750 V egyenáramot használnak. Összehasonlításképp Magyarországon a vasúti felsővezetékben 25 000 V váltakozó áram van!
A southporti kertivasút, később külön cikkben is megemlékezek róla!
Eljutottam még busszal Southportba is, ahol villamosüzem, keskeny nyomtávú gyerekvasút és kertivasút is üzemel.
A város villamosüzeme nem túl nagy. Mindössze egy db egyvágányú vonalból áll, mely csak 1100 méter hosszú. A villamos a városból jár ki a tengerpartra. A vonal végighalad egy hosszú mólón is.
A Northern Rail operátor British Rail 150 sorozatú kétrészes dízelmotorvonata indul Upholland állomásról
Újabb busztársaság: a Firstgrouphoz tartozó autóbuszok Boltonban
Wigan Wallgate railway station peronja
A végére pedig egy további érdekességet tartogattam: Angliában a korai években több vasúttársaság is épített ki vonalakat, gyakran párhuzamosan (Akárcsak Magyarországon például Budapest és Szolnok között). Ennek hatása ma is érezhető, kisebb városok is kettő vagy több különálló vasútállomással rendelkeznek, melyeket más-más operátor szolgál ki.
Wigan egy 89 000 lakosú város Manchester közelében. Két vasútállomása is van: A Wigan North Western railway station a villamosított West Coast Main Line vonalon található. A Virgin Trains és a Northertn Rail szolgálja ki. A másik vasútállomás a Wigan Wallgate railway station, mely mindössze párszáz méterre található az előzőtől. Ezt az állomást viszont egyedül a Northern Rail szolgálja ki.
Utolsó kommentek