HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (59) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (2) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (166) india (2) innsbruck (4) interrail (12) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (22) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (29) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (94) nápoly (3) Németország (1) németország (51) nürnberg (11) öbb (8) Olaszország (1) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (16) Svájc (1) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (5) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (8) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2012.10.10. 00:27 Balogh Zsolt

Bamberg: Németország Velencéje

Bambergről már többször hallottam a volt főnökömtől, aki innen ingázott a müncheni munkahelyére heti-kétheti rendszerességgel vonattal vagy autóval. Bamberg Bajorország északi részén található, híres egyetemi-, püspöki, sörfőző település, valamint közigazgatási központ is. A gyönyörű belváros a legnagyobb sértetlen történelmi városmag Németországban és 1993 óta az UNESCO világörökség listáján is szerepel. Külön nevezetesség a régi városháza.

012k.jpgBamberg, méltán rászolgált a becenevére

02k.jpgA Nürnbergi S-bahn egyik vonata a egy jellegzetes x-wagen vezérlőkocsival

Nürnbergbe már a szokásos módon, a München-Nürnberg expresszel mentem, majd majdnem egy óra várakozás után átszálltam a Bambergbe közlekedő regionális vonatomra. Ez idő alatt készítettem néhány fotót a már korábban is agyonfotózott nürnbergi pályaudvarról és környékéről. Szerencsére az állomás eléggé mozgalmas, mindig sikerül valami korábban nem látott újdonságot látnom!

03k.jpgKék színű Siemens Desiro motorvonat, mely Siemens saját próbajárműve, amit TrainGuard (ETCS) rendszerrel láttak el. Ugyanilyen típus jár Budapest és Esztergom között

Közben beérkezett a vonatom is, melyet egy DB 143 sorozatú villamosmozdony vontatott. Ez a típus Münchenben teljesen ismeretlen!  A modern, tirisztoros fokozatkapcsolóval, villamosfékkel, sebességszabályzással felszerelt mozdony az NDK standard mozdonya lett, 1982-től 1991-ig 636 db épült belőlük. A német újraegyesítés után sorozatszámuk 243-ról 143-ra módosult és a mozdonyok elterjedtek a nyugati országrészben, így Nürnberg környékén is. A Deutsche Bahn felosztásával valamennyi mozdony a DB Regio-hoz került. Az új motorvonatok és a magáncégeknek a személyszállításban történt megjelenése miatt 2006 óta egyes mozdonyokat leállítottak, illetve kölcsönadtak teherforgalommal foglalkozó magánvasutaknak. 2008-tól a DB Regio elkezdte selejtezni a sorozatot. 2009 végéig mintegy 100 darab mozdonyt vágtak szét.

04k.jpgDB 143 sorozatú villamosmozdony Bamberg állomáson

05k.jpgBamberg vasútállomása

06k.jpgA Regnitz folyó

A város a Regnitz folyó körül terül el, de a korai város eredetileg csak a folyó szigetjére épült. Az évek során azonban a város jelentősen túlnőtte a helyet, így alakult ki a mai formája.

07k.jpgA történelmi főtér

08k.jpgA Bambergi Dóm, hamarosan közelebbről is megismerkedünk vele!

09k.jpgA várost keresztülszelő Regnitz folyó

10k.jpgA városban több, szépen festett ház is látható. Itt épp a Regnitz-et keresztező híd végében egy igen szép és díszes lakóház látható

11k.jpgDe vannak sokkal díszesebbek is!

13k.jpgA régi városháza, Bamberg jelképe

A város mára jellegzetes képéhez hozzátartozik a régi városháza épülete, mely egyben Bamberg jelképe is. Az épület a korabeli püspöki birtok és a független város határán épült, méghozzá a Bambergen átvezető folyóba, a Rignitzbe, pontosabban egy mesterséges szigetre. Innen vezet a Felső-híd (Obere Brücke) és az Alsó-híd (Untere Brücke) - mely utóbbi eredetileg egy magánhíd volt. Az épület belsejében az ún. Sammlung Ludwig (Ludwig-gyűjtemény) látható, ez Európa egyik legnagyobb porcelángyűjteménye.

Az épületet 1387-ben említették először, 1461 és 1467 között felújították illetve gyakorlatilag szinte újból felépítették, ekkor nyerte el mai gótikus formáját. Körülbelül háromszáz évvel később, 1744 és 1756 között Johann Jakob Michael Küchel immáron a barokk és a rokokó jegyében újra átépítette. Megemlítendő az 1755-ben Johann Anwander által készített homlokzati festmény. Az épület mindkét oldalát allegorikus jelenetekkel és olyan építészeti részletekkel festette ki, amelyek jellemzőek a kor illuzionista (Trompe-l’oeil) stílusára. Az épület keleti oldala kicsi, de valójában plasztikai elemek erősítik a térhatás benyomását.

14k.jpgJellegzetes bajor ház, zsalugáterekkel

15k.jpgA Bambergi Dóm, immár közelebbről

A Bambergi Dóm (hivatalos nevén a Bamberger Dom St. Peter und St. Georg) a város legnagyobb temploma. 1002-ben II. Henrik Német-Római császár rendelte el az építését. 1012-ben lett kész. 1081-ben egy tűzvész elpusztította. Az újjáépítés Otto of Bambergnevéhez fűződik. 1111-ben szentelték fel. Végleges, mai formáját a 13. században nyerte el. Az épületnek négy tornya van, melyek a hosszú építkezés miatt igen eltérőek: kettő román, kettő pedig gótikus stílusban épült meg. A katedrális 94 méter hosszú, 28 méter széles és 26 méter magas. A tornyok legmagasabb pontja 81 méterrel magasodnak a földtől. Az épületnek némi magyar vonatkozása is van: a katedrálisban található egy lovas szobor is, a Der Bamberger Reiter. Ez a szobor egyes feltételezések szerint I. István magyar királyt ábrázolja, valószínűleg 1225 és 1237 között készült.

16k.jpgAz Alte Hofhaltung belső udvara

De a városban található még az Alte Hofhaltung is, melynek neve Régi Udvartartást jelent. Az épületegyüttest még II. Henrik kezdte el építeni, jelenleg a város történelmi múzeuma található benne.

17k.jpgA Neue Residenz rózsakertje (egy sokkal-sokkal szebb nyári kép itt)

18k.jpgA Neue Residenz, Vierzehnheiligen-Pavillon

A Neue Residenz a bambergi püspökök lakóépülete volt. Jelenleg múzeum, állami könyvtár és a nemzeti galéria található benne.

19k.jpgEgy másik, számomra ismeretlen templom belseje

20k.jpgKedves kis hotel a belvárosban

20k.jpgAltenburg, a város közelében található vár

20k.jpgA vár belső udvara

20k.jpgA torony

A városnézés után a közeli dombtetőn lévő várat látogattam meg. A városból egy nem túl megerőltető túraútvonal vezetett fel az épülethez, mely a város körül lévő hét domb közül a legmagasabbra épült. Innen csodás kilátás nyílik a völgyben elterülő városra. Első említése 1109-ből van, de valószínűleg már korábban is állt itt valamiféle erőd. Nem volt rendszeresen lakott, a bambergi lakosság csak veszély esetén húzódott ide. 1251-ben a bambergi püspök megszerezte a várat, majd 1305 és 1553 között itt  volt a székhelye a püspököknek. Később börtönnek használták, majd erősen lepusztult. 1801-ben Adalbert Friedrich Marcus megszerezte, és az alapoktól kezdve helyreállította. Ma az egész vár ingyen látogatható, étterem és különterem is található itt.

1952-től 1982-ig egy medve is élt itt, kitömött teste ma is megtekinthető.

20k.jpgPillantás ismét a régi városházára, majd indulás vissza az állomásra

Hazafelé ugyanazon az úton mentem, mint odafele, most semmiféle plusz kitérő, vagy alternatív úthoz nem volt kedvem. Így ezen a napon kétszer is utaztam a München-Nürnberg expresszel, amire eddig még nem volt példa!

20k.jpgÁtszállás Nürnbergben a München-Nürnberg expresszre

20k.jpgMegérkezés Münchenbe

3 komment

Címkék: németország nürnberg bajorország regionalzug bayernticket


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr474810785

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.