2012 nyarán meglátogatott a barátom Münchenben, az első napunkon Nürnbergbe mentünk a Deutsche Bahn múzeumba. Mikor elkezdtem dolgozni Németországban, ezt a múzeumot látogattam meg az elsők között. De így másodjára is láttam érdekességeket.
Mi a München-Nürnberg-expresszel mentünk, mely regionális vonatnak számít, így jó rá 9 órától a Bayernticket is. De ez a vonat jóval magasabb színvonalat képvisel, mint a hagyományos regionális vonatok. Ingolstadt és Nürnberg között 200 km/h sebességgel megy, a kocsik nyomásállóak és mozgó büfé is található rajta. A színvonala a magyarországi InterCity vonatok felett van.
Ez a vasútvonal egyáltalán nem látványos, Münchentől 30 km-en át szinte csak zajvédő falakat láthatunk mindkét oldalt. Ingolstadt után se jobb a helyzet, a falak helyett a következő 80 km-en hosszú alagutak következnek, összesen több, mint 27 km hosszan.
A Nürnbergi Deutsche Bahn múzeum bejárata
Az állomáson még sikerült pár fotót készítenem, többek között egy DB 111-es reklámfestésű mozdonyról is
DB 111, mint werbelok Nürnberg Hauptbahnhofon
A DB múzeum az állomástól gyalogosan is elérhető, a nürnbergi operaház után még egy sarokra van egy keresztutcában. A múzeumhoz tartozik még egy másik épület is, ahol néhány üzemképes régi mozdonyt tekinthetünk meg.
A belépő felnőtteknek 5 euró, gyerekeknek 2,5 euró (6-17 éves kor között), a családi jegy 10 euró (két felnőtt + két gyerek). Ha érvényes vonatjegyünk is van, egy euró kedvezményt kapunk a belépő árából. A bejáratnál könyv- és ajándékbolt is található, ahol én is vettem magamnak egy kitűzőt!
Látnivaló bőven van, én pusztán néhány érdekességet mutatok most be:
A múzeum 1:10 méretarányú modellgyűjteménye figyelemreméltó. Sajnos az üvegvitrinek miatt nehezen fotózható
A múzeum terepasztala, a rendszer még analóg, középen a terepasztal rendezőpályaudvara látható gurítódombbal
De még láthatunk itt korabeli várótermet, munkaruhákat és egyenruhákat, II. Lajos bajor király udvari vonatát, Németország leggyorsabb gőzmozdonyát, egy Adler replikát, egy ICE3 vonófej mock-upot (életnagyságú makett) és Adolf Hitler egyik nagy álmát: a Breitspurbahn modelljét is.
A Breitspurbahn egyik kocsijának a modellje (a felvétel egy korábbi utazás során készült)
A múzeum után pedig átmentünk a másik csarnokba, ahol további mozdonyok voltak kiállítva.
A DB 110 sorozat (eredetileg DB E10 sorozat) egy 1952-ben kifejlesztett Bo'Bo' tengelyelrendezésű villamosmozdony sorozat a Deutsche Bundesbahn részére a nagysebességű személyszállításhoz. 1968 óta 110-es és 112-es sorozatként üzemelnek, majd 1988-ban a 112-es sorozatszámot 113-asra és 114-esre számozták át. 2006 óta 38 db mozdony 115-ös sorozatként a DB Autozug-nál dolgozik az autószállító- és éjszakai gyorsvonatokkal.
DB ??? sorozat, elején és az oldalán a náci horogkereszt letakarva
Porosz P8, vagy DRG 38.10–40
A PKP Ok1 sorozat vagy más néven a DRG 38.10–40 egy lengyel 2'C h2 jellegű gőzmozdonysorozat volt. 1906 és 1923 között kb. 3800 db épült a mozdonyból. 1974-ben kezdték selejtezni a mozdonyokat.
DRG 877 sorozat, becenevén a Flying Hamburger (Repülő Hamburgi)
A DRG 877 volt Németország és a világ akkori leggyorsabb dízel-villamos motorvonata.
1933. május 15-étől a DRG 877 motorvonat rendszeresen közlekedett Berlin (Lehrter Bahnhof) és Hamburg között. A 286 kilométeres távolság megtételéhez 138 percre volt szüksége, ez 124 kilométer/h átlagsebességet jelentett. Akkoriban ez volt a leggyorsabb vasúti kapcsolat a világon.
A második világháború alatt a dízelmotorvonatok nem közlekedtek. 1945 után elkobozta őket a francia megszálló hadsereg és 1949-ig használták Franciaországban. Miután újra Németországba kerültek a Deutsche Bahn egészen 1957-ig használta őket, de pirosra festett külsővel és új pályaszámmal (VT 04 000).
A kedvenc mozdonyom: A DB 103 sorozat, itt üzemképes állapotban ( A freilassingi már biztosan nem megy sehová)
A DR 05 sorozat, Németország leggyorsabb gőzmozdonya
A DR 05 sorozatból összesen 3 db-ot gyártott a Borsig Berlinben 1935-ben és 1937-ben. A Berlin-Hamburg vonalon 1936-ban egy teszt során 200,4 km/h sebességet ért el, ami akkor világrekordnak számított. Egy másik teszt során 113 km-et megállás nélkül 48 perc 32 másodperc alatt tette meg. Ez 139,4 km/h-s átlagsebességet jelent, ami szintén világrekord volt!
A DB 144 sorozat, illetve korábban a DR 244 sorozat (eredetileg DRG E 44 sorozat) egy német Bo'Bo' tengelyelrendezésű villamosmozdony sorozat volt. 1932 és 1945 között, majd 1950 és 1951 között, végül 1955-ben gyártották. 1991-ben selejtezték.
A sorozat egy másik példánya Lokwelt Freilassingban van kiállítva.
Az udvaron kiállított, de még nem látogatható DB 614 sorozatú dízelmotorvonat
Nicolas-Joseph Cugnot gőzkocsiján másolata, minden autó és mozdony közös őse
Ezután kipróbáltuk a Nürnbergi metrót is, melynek az 2-es vonala teljesen automata. Itt vezetőnélküli metrókocsik közlekednek, így a vezetőállás helyén is lehet utazni, figyelve a pályát.
A Nürnbergi vezetőnélküli metró. Tibi elmélyülten fotózza a pályát és az alagutat
A metrózás után még volt kb egy óránk, ami alatt elmentünk egy új Talent2-es motorvonattal Fürthig, mely Németország első vasútvonala volt, jelenleg pedig a Nürnbergi S-Bahn része.
A Talent2-es motorvonatok (melyek rokonai a MÁV által is üzemeltetett, botrányos körülmények között beszerzett, folyamatosan meghibásodó Talenteknek) fokozatosan állnak munkába, kiszorítva a Nürnbergi S-Bahn hálózatról a régi x-wagenből és n-wagenből álló hagyományos, mozdonyvontatta ingavonatokat
Üzembeállásuk nem volt problémamentes, legelőször a Berlini Innotranson mutatkoztak be még 2010-ben, de csak 2012-ben sikerült minden engedélyt megszerezniük a német közlekedési hatóságoktól. Ezidő alatt különböző pályaudvarokon várták sorsuk jobbrafordulását. A történet hasonló a budapesti Alstom metrókocsikhoz.
Végre munkába álltak a Talent2-esek
Hazafelé kerülővel jöttünk, nem Ingolstadton át, hanem Regensburg felé egy emeletes vonattal. Az út hosszabb volt, de látványosabb, mint a másik, nagysebességű vonal. Itt nem voltak alagutak, se zajvédő falak, látni is lehetett végre valamit.
Hazaérkezés München Hauptbahnhofra A vonatot egy DB 111 sorozatú mozdony vontatta
Utolsó kommentek