HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is
  • McKinney: hát ez fantasztikus. különdíj a tányérsapkás diszpécserekért (2018.10.23. 13:39) A teherszállítás jövője?
  • juszufat: Sziasztok. Új hozzászólóként éppen az "olasz" témához tudok apróságot hozzátenni. Firenze-Velence ... (2018.10.01. 09:18) Nagysebességgel, na de merre?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2012.08.29. 22:43 Balogh Zsolt

Vonattal Németországban

A következő cikkemben tippeket és ötleteket szeretnék adni a németországi vonatutazásokhoz, hogy hogyan lehet a lehető legolcsóbban jegyeket venni. A példáim elsősorban Bajorországra, Münchenre és a München- Budapest útvonalra vonatkoznak. De hasonló formában, hasonló utazásokhoz egész Németország területén használhatjuk.

Innsbruck Hauptbahnhof DB 111Münchenből Innsbruckba akár féláron is eljuthatunk regionális vonattal!

Számos kedvezmény létezik és bizonyos mértékig ezek kombinálhatóak is. Így akár az eredeti árhoz képest féláron is utazhatunk! Indulás előtt azért érdeklődjünk a jegypénztárakban vagy a vasúti alkalmazottaknál is, nehogy valami váratlan változás következzen be.

Az itt leírt kedvezményes utazások minden esetben legálisak, én senkit nem buzdítok csalásra vagy érvénytelen jeggyel való utazásra!

Alapfogalmak

A kedvezmények megértéséhez és leghatékonyabb igénybevételéhez nem árt tisztázni néhány alapfogalmat. Egy korábbi írásomban, a Németország magyar szemmel című cikkemben már részletesen leírtam a fontosabb dolgokat. Itt most csak néhány szóban emelném ki a fontosabb alapfogalmakat, melyek a későbbiekben fontosak lehetnek.

Németországban a vonatkategóriák némileg eltérnek a Magyarországon megszokottól, nincs minden kategóriának pontos magyar megfelelője.

Lássuk a legfontosabbakat:

S-Bahn (részletesebben lásd az S-Bahn München cikkben)

Nagyjából a budapesti HÉV és a személyvonat összevont kategóriájának felel meg. Nagyvárosokban és a nagyvárosok vonzáskörzetében utazhatunk vele, kb. 30-40 km sugarú körben. A városok közelében a megállótávolságuk sűrű, akár kevesebb, mint egy km. Távolodva a városoktól, az állomások távolsága is növekszik. Elsősorban motorvonatokat használnak az S-Bahn forgalomhoz, de pl. Nürnbergben sok mozdonyvontatású S-Bahn is van. A végállomáson szinte mindig lehetőség van átszállni regionalzugra

Regionalzug/Regionalexpress

A magyar személyvonatokhoz és gyorsvonatokhoz hasonlítanak. Ahol jár S-Bahn is, ott csak a főpályaudvaron és az utolsó S-Bahn megállónál állnak meg (mint egy gyorsvonat), majd később minden állomáson és megállóhelyen. A Regionalexpressek valamivel kevesebb helyen állnak meg.

További érdekesség, hogy a regionális vonatok közlekedését a Deutsche Bahntól a tartományok rendelik meg, így a regionális vonatok nem lépik át a tartomány határát, maximum csak annyira, hogy lehetőség legyen átszállni a másik tartomány regionális vonatára. Hosszabb utazáshoz már a drágább, távolsági vonatokat kell választani. De van más lehetőség is, erről majd lentebb írok.

IC/ICE

Németország távolsági forgalmát bonyolítják le. A távolsági forgalmat a szövetségi kormányzat dotálja valamennyivel, de alapvetően piaci alapokon működik, emiatt kilométerenként sokkal drágább, mint a regionális vasúti közlekedés. Helyfoglalás az IC-re nem kötelező, de néhány járatra ajánlott. Az ICE-nél a jegy ára tartalmazza a helyfoglalást is.

Railjet

Frankfurt-München-Bécs-Budapest, Zürich-Innsbruck-Bécs, Bergenz-Bécs, Graz-Bécs vagy Villach-Bécs útirányon át közlekednek. Ha Budapestről nappal utazunk Németország felé, nagy valószínűséggel ilyennel fogunk utazni.

És akkor következzenek a kedvezmények, a kicsiktől a nagyobbakig.

Jegyvásárlás

Jegyet a nagyobb állomásokon található Reisecentrumokban vásárolhatunk, vagy a minden állomáson és S-Bahn megállóban megtalálható jegyautomatákból. A bankkártyát az automaták elfogadják. Magyarországhoz képest hatalmas előrelépés, hogy bármely automata képes bármilyen németországi jegyet kiadni helyjeggyel együtt, de a rendszer ismer még számos nemzetközi viszonylatot is. A  Reisecentrumokban pedig egész Európában bárhová megvehetjük a menetjegyet. Akár már itt kint meg tudjuk vásárolni a magyar részre is a jegyünket.

S-Bahn jegyautomataS-Bahn jegyautomata. Minden megállóban legalább egy található. Bankkártyát is elfogad és mindig működőképes

Kedvezmények

S-Bahn

2012-ben három megállónyi távolságra a menetjegy ára a müncheni S-Bahnon 1 euró 20 cent, egy útra 2 euró 50 cent (MVV-Einzelfahrkarte), a napi jegy (MVV- Tageskarten) pedig 5 euró 60 cent. Látható, hogy ha oda-vissza utazunk, már majdnem olcsóbb a napijegy, ha pedig a jeggyel még egy buszt, villamost vagy metrót is igénybe veszünk, már egyértelműen megéri a napijegyet megvenni. Bizonyos esetekben további 10 cent kedvezményt kapunk, ha az automatából bankkártyával vásároljuk meg.

A bérleteknél nem mindegy, hogy hány zónára vesszük, de az sem, hogy mikor fogunk vele utazni. Egy egész nap igénybe vehető 4 zónás bérlet ugyanannyiba kerül, mint a csak 9 órától (vagyis csúcsidőn kívüli) használható 16 zónás bérlet. Továbbá a bérletekhez nem kell fényképes igazolványt csináltatni, és a bérletszelvény sem névre szól. Így egy bérletet akár többen is használhatnak felváltva. Ha tehát csak ritkán utazunk, érdeklődjük meg, hogy a közelünkben kinek van bérlete és kérjük nyugodtan kölcsön.

Együtt utazáshoz vásárolhatunk Partner-Tageskartet is, mely 10 euró 20 cent és maximum 5 fő együtt utazásához jó. 15 éves kor alatt a gyerekek "fél" embernek számítanak.

Van továbbá arra is lehetőség, hogy az S-Bahn jeggyel együtt megvegyük egy látványossághoz is a belépőt. Így olcsóbban jövünk ki, mintha külön vennénk meg a jegyet és a belépőt. Én pl. így utaztam Erdingbe, a termálfürdőhöz. AzMVV-Thermenwelt-Ticket 26 euró 50 cent, mely tartalmaz egy napijegyet egész Münchenre (innenraum és außenraum is), így bármely megállótól Erdingbe tudunk utazni oda-vissza (mivel külső zóna, az S-Bahn jegy 7 euró 50 cent vagy 11 euró), továbbá a termálfürdő belépőjét is 4 órahosszára (ami 19 euró). Ha egyéb szolgáltatásokat is igénybe veszünk a fürdőben, vagy tovább maradunk, akkor kilépéskor a pénztárnál kell a különbözetet kifizetni, mindenféle bírság vagy kezelési költség nélkül. Ezzel a megoldással 50 centet vagy 3 euró 50 centet tudunk megspórolni.

Több személy együtt utazásánál viszont jobban megéri az MVV Partner-Tageskarte + normál belépő kombináció.

Regionalzug/Regionalexpress

DB 440 sorozat München HauptbahnhofIndulás előtt egy DB 440 sorozatú villamos motorvonat, mint Regionalzug Augsburg felé

Az egyszerűség kedvéért ide tartoznak a piros színű vonatok S-Bahn nélkül és a magánvasutak járatai. Hosszabb út esetén érdemes Bayernticketet vásárolni, mely reggel 9-től jó az összes regionális vonatra, buszra, magánvasútra és az összes tömegközlekedési eszközre Bajorországban. Ára mindössze 24 euró, automatából vásárolva 22 euró. További személyek is csatlakozhatnak az utazásunkhoz, maximum 5 főig, fejenként további 4 euróért. Rövidebb utazás esetén választhatjuk a Regio-Ticket Bayernt is, mellyel egy fő utazhat maximum 50 km távolságra és vissza. Ára csak másod osztályra automatából vásárolva 11 euró, pénztárnál vásárolva 13 euró.

A Bayernticket csak Bajorországban érvényes, de hasonló jegy minden tartományban vásárolható (Baden-Württemberg ticket, Hessenticket...). Ezeket akár kombinálhatjuk is, így kedvezményesen utazhatunk Bajorországból Baden-Württembergbe, de végig csak regionalzuggal. Így tartományonként 22 eurót kell fizetnünk (vagy kevesebbet, ha többen is együtt utazunk).

De lássunk két konkrét példát is:

Neuschwanstein

A teljes árú jegyek gyakran eléggé drágák, pl. Münchenből Füssenbe a Neuschwanstein kastélyhoz a jegy egy útra 24 euró, két főnek 48 euró, oda-vissza már 96 euró. Ebben még nincs benne a busz ára, mely felvisz a kastélyhoz (utanként és személyenként kb. további 2 euró), és ha nem a főpályaudvar mellett lakunk, még villamos vagy egyéb jegyet is kell vennünk.

Bayerntickettel két főre a teljes út 26 euró (automatából vásárolva). Hátránya, hogy 9 óra előtt nem indulhatunk el. Azonban lehet még egy kicsit trükközni. Az egyik vonat pl. 8:59-re ér München-Pasingba, ahonnan 9:01-kor indul tovább. Erre a vonatra már a főpályaudvaron is felszállhatunk érvényes S-Bahn jeggyel vagy bérlettel, hiszen még a városon belül halad. Az S-Bahn napijegy két főre további 10 euró 20 cent, amivel az otthonunktól a pályaudvarig is utazhatunk. Ez két fő esetén összesen 36 euró 50 cent a több mint 100 euró helyett.

Innsbruck

A teljes árú jegy 34 euró 90 cent vagy 38 euró 30 cent. Oda-vissza pedig ennek duplája 69 euró 80 cent vagy 76 euró 60 cent. A menetrendi kereső mindig Rosenheim útirányt javasolja Eurocity vonattal. Azonban Mittenwaldon keresztül is el lehet jutni a városba, végig Regionalzuggal utazva. Ebben az esetben elég egy Bayernticket + a rövid osztrák szakaszra kell még fizetni további kétszer 11 eurót. Ha pedig mindenképp 9 óra előtt akarunk indulni, mehetünk Tutzingig S-Bahnnal. Ez további 10 euró 20 cent. Összesen az út 54 euró 20 centbe kerül (mely már tartalmazza München tömegközlekedését is a teljes napra) a 69 euró 80 cent helyett. Több fő együtt utazása esetén a különbség még jelentősebb.

Bayerische Oberlandbahn

A Bayerische Oberlandbahn egy magánvasút, mely Münchent köti össze az alpesi falvakkal. S-Bahn jeggyel csak Holzkircen állomásig vehetjük igénybe. Létezik rá S-Bahnnal kombinált napijegy is, mely érvényes a teljes BOB és Müncheni S-Bahn hálózatra.

BayrischzellBayrischzell

De további kedvezményeket kapunk, ha a társasággal utazunk kirándulni a környékbeli látványosságokhoz. Erről a hivatalos honlapon olvashatunk bővebben.

Távolsági utazások

Ha messzebbre utazunk, kénytelenek vagyunk IC-vel vagy ICE-vel utazni. Ezek sokkal drágábbak, mint a hagyományos vonatok. Például München-Würzburg között ICE-vel utazva a menetidő 2 óra 10 perc, a jegy ára egy útra 59 euró.

Regionális vonatokkal, átszállással a menetidő 3 óra 40 perc, viszont a jegy csak 22 euró oda-vissza, ha Bayerntickettel utazunk. Döntse el mindenki maga, hogy 1,5 óra időnyereség megér-e neki 37 eurót (vagy oda- vissza út esetén 3 óra időnyereség 96 eurót személyenként).

MünchenCity jegy

munchen vasútA budapesti RailJet megérkezett a 11-es vágányra. Szinte mindig erre a vágányra érkezik és innen is indul

Ez egy kevésbé ismert kedvezményes jegy, mellyel Budapestről Münchenbe és vissza tudunk utazni. Egy hónapig érvényes, bármely vonatra jó, mely a Budapest-Bécs-Linz-Salzburg-München útirányon át közlekedik. Ára meglehetősen borsos, 125 euró, viszont nem naphoz vagy vonathoz kötött. Helybiztosítást nem tartalmaz. Bizonyos esetekben még olcsóbb is lehet, mint a két teljes árú jegy.

Csak a Budapest-München-Budapest útra választhatjuk, és csak Magyarországon kapható.

München-Budapest vonattal, oda-vissza

München és Budapest között a legolcsóbb másodosztályú jegy egy útra 29 euró. Ez azonban naphoz és vonathoz kötött, továbbá hónapokkal korábban kell megvenni. Ha biztosan tudjuk az utazásunk napját, vegyük meg a jegyet azonnal. Ahogy egyre közelebb van jegyvásárlás napja az indulás napjához, egyre kisebb rá az esély, hogy 29 euróért kapunk jegyet. A legdrágább jegy erre a viszonylatra 112 euró 60 cent! Itt már tényleg érdemes a MünchenCity jegyet választanunk. Éjszakai vonatokra további 10 euró a hálókocsi pótjegy, melyet a vonaton is megvásárolhatunk.

Korlátozott számban érhetőek el a különböző kedvezményes jegyek. Így általában kérnünk se kell, a legolcsóbbat kapjuk. Ahogy elfogy a legolcsóbb jegy, a rendszer a következő lépcsőre ugrik, és kb 10 euróval drágábban vásárolhatunk, majd ha elfogyott ez is, akkor újabb lépcső következik egészen a maximum árig. Ez másodosztályra és első osztályra is érvényes. Emiatt előfordulhat az a furcsa helyzet, hogy egy első osztályú jegy olcsóbb, mint a másodosztályú (mivel a legolcsóbb első osztályú jegyek nem fogytak el, de a másodosztályú jegyek ára már a harmadik lécsőfoknál jár).

Ha Budapestről vonattal utazunk tovább, akkor ne csak Budapestig kérjük a jegyet, hanem a végállomásig (én pl. Kecskemétig szoktam utazni). Bizonyos távolságokig nem kell felárat fizetni továbbutazás esetén. Nekem 39 euró a jegy Budapestig, de Kecskemétig is. De ha nem is kedvezőbb, már megspóroljuk a magyarországi sorbanállást és a pénzváltást, ha csak eurónk van (A Keleti pályaudvaron a pénzváltók nagyon kedvezőtlenül váltanak). Nagyobb távolságok esetén azonban már drágább lehet. Jegyvásárláskor erre is érdemes rákérdezni.

Interrail

Nagyon hosszú út esetén érdemes elgondolkodni az Interrail jegy beszerzésén is. Ez főleg nyaralásokhoz, körutakhoz lett kitalálva Európán belül.

Fontos: Magyar állampolgár Magyarországon nem utazhat Interraillal! De válthat kedvezményes, 50%-os menetjegyet a többországos Interrail mellé (A csak egy országra érvényes mellé nem).

A 2012-es árakat az alábbi táblázat tartalmazza:

1. osztály 2.osztály
Felnőtt Senior Felnőtt Senior Ifjúsági
5 napos 10 napon belüli felhasználással (Flexi) 409 € 369 € 267 € 241 € 175 €
10 napos 22 napon belüli felhasználással (Flexi) 583 € 525 € 381 € 343 € 257 €
15 napos „folyamatos” 646 € 582 € 422 € 380 € 298 €
22 napos „folyamatos” 756 € 681 € 494 € 445 € 329 €
1 hónapos „folyamatos” 977 € 880 € 638 € 575 € 422 €

Interraillal bármely vonatot igénybe vehetjük az érvényessége alatt ingyen Európában. Egyedül csak a helybiztosításos vonatoknál kell helyjegyet vásárolnunk, de még így is gyakran olcsóbb, mint minden jegyet külön-külön megvenni.

Pl.: egy München-Párizs vonatjegy nappali vonatra 89-149 euró egy útra (éjszakai vonatra már 39 euróért is kaphatunk). Interraillal ez csak 267 euró + a pótjegyek, ami további 2*8 euró. Itt még nincs nagy spórolás, de még van további 3 napunk, amikor bárhová utazhatunk. Ha pl. Marseillebe szeretnénk menni, akkor már minden esetben az Interrail az olcsóbb. De ebben az esetben szintén vásároljuk meg a helyjegyeket minél előbb, mert az Interraillal igénybe vehető helyek száma korlátozott. Vagy esetleg tehetünk egy nagyobb kört is vele, mint ahogyan én is tettem 2011-ben Münchenből Lisszabonba, majd vissza.

De rövidebb utakhoz is érdemes igénybe venni, létezik egyországos változata is. Németországra egy háromnapos 205 euróba kerül. Ez már egy hosszabb, belföldi út során is megtérül, hiszen pl. egy München-Frankfurt út 95 euró, oda-vissza meg már 190 euró! És akkor még csak két napot használtunk el a háromból.

Bahncard

Ez pedig a legdrágább megoldás a Németországon belüli utazásokhoz, de hosszútávon megéri. Három változata van: a Bahncard25, a Bahncard50 és a Bahncard100. A számok azt mutatják, hány % kedvezményt kapunk a teljesárú menetjegyből. Bahncard100-zal ingyen utazhatunk minden vonattal, még a pótjegyes ICE-kel is (mivel ugye a pótjegy ingyenes) az egész országban. Ez a kedvezmény hasonló, mint a magyarországi MÁV Start-Klub kártyacsalád. A Bahncard100 ára egy évre 3990 euró.

5 komment

Címkék: németország bajorország münchen ice deutsche bahn s bahn interrail regionalzug bayernticket


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr994730467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chab81 2015.08.27. 20:00:59

Sziaszttok én kint dolgozom München mellett és aufhamban lakom ha barátomhoz utaznék Landshutba akkor milyen jegyet jegyeket kell vegyek

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2015.08.28. 22:33:26

Neked is jó a Bayern Ticket, hiszen München is és Landshut is Bajorországban van. Ha egy nap alatt oda-vissza megjárod és 9 után indulsz, akkor tökéletes választás. 23 euró egész napra és jó mindenre ami sínen gurul (S-Bahn, U-Bahn, villamos, vonatok, kivéve Railjet IC és ICE!) és érvényes a buszokra is.

De most látom a Bahn.de oldalán, hogy van egy új jegyfajta is, a Hopper Ticket Bayern. A feltételek ugyanezek, de csak 50 km-ig utazhatsz vele. Münchentől Landshut 76 km-re van, így ha szerencséd van és a város jó oldalán laksz, akkor talán beleférsz az 50 km-be. Ez 11 euró 50 cent.
Vagy kombinálhatod az S-Bahnnal is, ha van érvényes bérleted Freisingig (S1-es S-Bahn vonal), mert innen már csak 36 km Landshut!

RKY 2016.05.06. 14:04:20

Sziasztok.Én a családommal kint élek Kassel mellet (Hessen)tartomány juliusban mennénk haza mi is evvel a vonat társaságal 4en 2felnött 2gyerek 10év allatiak,,néztem is jegyet kassel-Budapest 2 átszálás münchen és salzburg evvel nincs is gond,csak amikor meg akartam rendelni neten 1x 79euro volt masik meg 213euro(persze ez csak oda ut)mert a vissza ut is megvolt de ara még nem irt ki árat. de nem engedte hogy ki jelöljem egyiketse pedig van még az olcsobb jegyböl is.Szerinted nekem melyik jegyet (kedvezményt)tudnám meg venni vagy hogy jönnek ki jobban olcsoban??Ha valaki esetleg tudna segite vagy lenne valimi jo ötlette vagy tipe!!???

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.05.06. 21:40:24

A legjobb a Citystar lenne, amivel Magyarországról csoportosan nagyon kedvezően lehet utazni Németország felé, majd vissza. Azt viszont nem tudom, hogy fordítva működik-e, egy pénztárban érdeklődd meg, hogy váltható-e Citystar Magyarország felé.

Ha nincs, akkor próbáld meg az utazásodat ide-oda tologatni néhány órával, lehet hogy egy későbbi indulással féláron is vehetsz jegyet.