HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is
  • McKinney: hát ez fantasztikus. különdíj a tányérsapkás diszpécserekért (2018.10.23. 13:39) A teherszállítás jövője?
  • juszufat: Sziasztok. Új hozzászólóként éppen az "olasz" témához tudok apróságot hozzátenni. Firenze-Velence ... (2018.10.01. 09:18) Nagysebességgel, na de merre?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2012.05.24. 00:37 Balogh Zsolt

Spanyolországi nyaralás 2.0

A következő cikkem a spanyolországi nyaralásomról szóló cikk folytatása. Kezdetnek néhány sort írnék a francia TGV hálózatról, összehasonlítva más országok nagysebességű hálózatával. Majd Figurestől továbbutazunk Barcelonába és teszünk egy kis kitérőt Hospitalet de L'Infant felé is.

A Francia nagysebességű hálózat, melyen a TGV vonatok is közlekednek, jelenleg összesen 2036 km hosszú, melyből én eddig kb. 1155 km-et utaztam be, vagyis több mint a felét.

A TGV megépítésének ötlete az 1960-as években merült fel, miután Japán nekilátott saját nagysebességű vonatának, a Sinkanszennek kifejlesztéséhez. A franciák először nem hagyományos vasútvonalon gondolkoztak, hanem légpárnás vagy maglev vonalon (Aerotrain). A tesztek után azonban inkább egy új, hagyományos vasút megépítése mellett döntöttek. Így a vonatok használhatják a meglévő állomásokat, és távolabbi célokat is elérhetnek hagyományos vonalakon. Az első prototípus, a TGV 001 volt, melyet még gázturbina hajtott. A hivatalos TGV szolgáltatás 1981. szeptember 27-én indult be Párizs és Lyon között. Azóta további vonalak épültek és a hálózat napjainkban is tovább bővül. A TGV járatok eljutnak Spanyolországba, Svájcba, Németországba, Luxemburgba, Angliába, Belgiumba, Monacóba és Olaszországba.

1976-ban a francia kormány pénzügyi támogatásával megkezdték az első nagysebességű vonal (ligne à grande vitesse, röviden LGV) Párizs és Lyon között. Ezen a vonalon nemcsak a sebesség növelése volt a lényeg, hanem szükséges volt a meglévő vonal túlterheltségének a csökkentése is. Ez a terület ugyanis Franciaország legsűrűbben lakott része. A meglévő vonal négyvágányúsítása helyett egy teljesen új nyomvonalon megépülő, nagysebességű vasútvonal mellett döntöttek.

Japánban a nagysebességű Sinkanszenek nem használhatják a hagyományos vonalakat, a hagyományos vonatok pedig a Sinkanszen pályákat. Így ott két különálló rendszer üzemel.

Németországban az ICE vonatok közlekedhetnek hagyományos pályákon is, és a regionális vonatok is néha igénybe veszik a nagysebességű pályákat (pl.: a München-Nürnberg-express vagy az Allersberg-express).

TGV térképLyon környékének vasúthálózata. Az LGV vonal kékkel van jelölve. Jól látható, ahogy elkerüli a várost, de a „lehajtók” által a TGV vonatok be is tudnak térni a városközpontba

Franciaországban a TGV vonatok szintén használják a hagyományos pályákat, de az LGV vonalakon csak nagysebességű vonatok közlekedhetnek. A hálózat kialakítása hasonló az autópályákéhoz. A vonalak elkerülik a városokat, de a nagyobb városok közelében „lehajtók” vannak a városközpont irányába. Így az átmenő vonatok elkerülik a városközpontot, a többi vonat pedig egy ilyen „lehajtón” áttér a hagyományos pályára, majd később újra visszatér az LGV vonalra. Egy ilyen elágazásnál kitérő irányba 160 km/h sebességgel lehet haladni. Egyes esetekben a TGV vonatoknak külön állomás is épül a városon kívül (pl.: Lyon St.-Exupéry-TGV állomás).

Az LGV mellett végig kerítés épült. Utam során több ilyen „lehajtót” is láttam, továbbá személyforgalomtól mentes állomásokat is, ahol aláverőgépek és zúzottkőszállító kocsik várakoztak. Gondolom, nem várják meg, míg 10-es lassújelek jelennek meg.

A Párizs-Figures TGV Duplex utastere, a vonaton francia-spanyol nyelvű személyzet dolgozottA Párizs-Figures TGV Duplex utastere, a vonaton francia-spanyol nyelvű személyzet dolgozott

A vonatom Marseille határáig sehol nem állt meg, elhagyta a nagysebességű vonalat, majd a hagyományos vonalon haladt egészen Nímes városig, mely az első megállónk volt Párizs óta. Több mint 700 km megállás nélkül! Ezután viszont már sűrűbben álltunk meg, a TGV egy normál pótjegyes vonattá vált.

A francia-spanyol határ közelében ismét volt egy kis száguldás, ugyanis a jövőben megnyíló Barcelona-Marseille nagysebességű vonal első 44 km-es darabkája már elkészült Perpignan és Figures között. A vonalon található a Perthus-alagút is, mely 8,3 km hosszú.

Megérkezés este Figures határállomásraMegérkezés este Figures határállomásra

TGV utazásom végállomása Figures volt, ahová 19:40-re érkeztem. Itt 16 percem volt az átszállásra. Az állomás érdekessége, hogy itt találkozik a francia normál nyomtáv és a spanyol széles nyomtáv. Innentől fogva már széles nyomtávon utaztam Barcelonáig egy RENFE 499 sorozatú villamos motorvonattal.

Az Estación de Barcelona Sants Barcelona legnagyobb vasúti átmenő pályaudvara. Rendkívül forgalmas, nagy csomópont. InterCity vonatok indulnak innen a nagyobb spanyol városok felé, továbbá regionális vonatok a város agglomerációjába. Az állomás alatt a Barcelonai metró L3 vonal (Zona Universitària–Trinitat Nova) és az L5 vonal (Cornellà Centre–Horta) megállói, mellette busz- és taxiállomás található. 1975. július 18.-án nyílt meg, egy nagyobb felújítás 2003 és 2007 között volt. 2008. február 20. óta pedig AVE vonatok is érkeznek ide Madrid felől, hamarosan pedig TGV vonatok is Franciaország felől.

A Barcelonába továbbhaladó, immár széles nyomtávolságú RENFE vonatA Barcelonába továbbhaladó, immár széles nyomtávolságú RENFE vonat

A RENFE 499 sorozatú villamos motorvonatokat a spanyol CAF gyártotta 2008 és 2011 között. A sorozat kétáramnemű, egyaránt tud üzemelni 3 kV egyenáram és 25 kV 50 Hz váltóáram alatt. Maximális sebessége 200 km/h. A vonaton összeismerkedtem egy Chiléből jött diákkal, aki Augsburgból utazott szintén vonattal a barátaihoz Barcelonába. mivel a sötétség miatt sokat nem láttam, így kellemesen elbeszélgettünk a végállomásig. Barcelona Sants állomásra 21.45-kor érkeztem meg, ahol 39 0C várt! Szinte fejbekólintott a meleg a légkondicionált vonat után.

Érdekes volt, ahogy a hideg német éghajlat fokozatosan, 16 óra alatt átváltott füllesztő, mediterrán időbe. Megkerestem a szállásomat, majd azonnal el is aludtam.

Az időm nagyrészt a tengerparton töltöttem, de azért tettem egy egynapos kitérőt is Hospitalet de L'Infant felé.

Széles nyomtávolságú TRAXX mozdonyok a RENFE teherszállításánálSzéles nyomtávolságú TRAXX mozdonyok a RENFE teherszállításánál

Motorvonat vissza BarcelonábaMotorvonat vissza Barcelonába

Sziklabevágás a tengerpart mellettSziklabevágás a tengerpart mellett

Spanyol tengerpartA spanyol tengerpart, utazásom végső célja!

A visszaút ugyanazon az útvonalon történt, mint az érkezésem, csak az ellenkező irányba. A Barcelonából induló vonatom a 2011. szeptember 11-e 10 éves évfordulója miatt fokozott biztonsági ellenőrzés közepette indult. A vonatra való felszállás felért egy repülő-utazással: beszálláskor jegy ellenőrzés, majd csomagátvilágítás!

Figures-Villafant, immár nappal, szemben a Pertus alagút, túloldalán pedig már FranciaországFigures-Villafant, immár nappal, szemben a Pertus alagút, túloldalán pedig már Franciaország

Figures-Vilafant-ban már várt minket a TGV, készítettem egy gyors fotót, majd elfoglaltam a helyemet, immár a felső szinten. Megállás nélkül mentünk 300 km/h-s sebességgel Párizsba, majd leszállás után átbuszoztam a Paris Gare de l’Est-re. De mivel az átszállásig még volt jó pár órám, ezért előtte még beugrottam néhány kép erejéig Paris Gare du Nord-ba, melyet néhány hónappal korábban fáradtság miatt kihagytam. A fokozott biztonsági ellenőrzés itt is megnehezítette a dolgomat, mindenhol géppisztolyos katonák álltak. De végül sikerrel jártam. Végre láthattam az Eurostart is! Az Eurostar vonat még normál esetben is megközelíthetetlen jegy nélkül, hát még most! De azért némi magyarázkodással sikerült arról is fotót készítenem.

SNCF Intercity a csarnokban, a mozdony rokona a MÁV V43 sorozatnakSNCF Intercity a csarnokban, az SNCF BB 16000 sorozat rokona a MÁV V43 sorozatnak

Eurostar vonat indul Londonba a Csatorna-alagúton átEurostar vonat indul Londonba a Csatorna-alagúton át. Az út mindössze 3 óra!

A Mr. Bean nyaral című filmben is látott nőalak a pályaudvaronA Mr. Bean nyaral című filmben is látott nőalak a Paris Gare du Nord pályaudvaron

Cassiopeia CityNightLine vonat indul Münchenbe. A kép a korábbi nyaralásomon készültCassiopeia CityNightLine vonat indul Münchenbe. A kép a korábbi nyaralásomon készült

Paris Gare de l’Est-ből a Cassiopeia CityNightLine járattal indultam vissza München irányába, akárcsak néhány hónappal korábban az európai körutam után. A vonat még nem volt kiírva, de már bent állt, én pedig nyugodtan felszálltam a tök üres vonatra. Az indulásig már csupán csak 10 perc volt, de még rajtam kívül sehol sem volt egy lélek sem. Nagyon ürültem, hogy ilyen kényelmesen fogok majd utazni, nem kell másik öt emberrel osztoznom a helyemen. Azonban a hangosbemondó bemondta a vonatomat és a vágányszámot, így hirtelen vagy 500 ember rohanta meg a több mint 10 kocsis vonatot! Az összes hely percek alatt elfogyott, akárcsak az örömem, hogy nyugis utam lesz majd haza. Münchenbe reggelre érkeztem meg, némi késéssel, majd az S-Bahnomat is lekéstem. Így fél órás késéssel sikerült beesnem a munkahelyemre, ráadásul aznap, mikor az új főnököm is kezdett. Szép kis bemutatkozás volt részemről…

Összefoglalva egy mondatban: Nagyon jó nyaralás volt, és úgy sikerült, ahogy terveztem!

Szólj hozzá!

Címkék: spanyolország franciaország németország ic ice tgv interrail


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr824542832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.