HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Balogh Zsolt: @peetmaster: Valójában az nem egy új vonal, "csak" egy új járat. A München-Berlin járatok is a Mün... (2018.11.28. 00:31) Nagysebességgel, na de merre?
  • densha.blog: Úgy tűnik Japánban meghallották a magyar szakértők véleményeit, mert azóta megszüntették mindkét á... (2018.11.22. 14:49) Vasúti forgalom Japánban
  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) Japán (1) japán (6) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2012.05.24. 00:37 Balogh Zsolt

Spanyolországi nyaralás

Nyár közepén tettem egy európai utat egy InterRail jeggyel, marseille-i végállomással. Mint már korábban is írtam, Marseille több szempontból is nagyon rossz választás volt, ugyanis egy nagyon koszos nagyváros. A szállásom és a város közötti közlekedéssel is akadtak jócskán gondok. Összességében inkább kalandos, mint élvezetes volt a teljes ott töltött idő.

Bántam nagyon, hogy nem maradtam tovább inkább Barcelonában, és megfogadtam, egyszer még visszamegyek! Erre nem is kellett sokat várnom, ugyanis a főnököm szeptemberben egy vasárnap délelőtt váratlanul bejelentette, hogy kapok egy hét szabadságot szeptember végén. Egyértelmű volt, hogy el fogok utazni valahová, nem a szállásomon fogok unatkozni majdnem két hétig.

Spanyolországi
nyaralás, Figures-VilafantFigures-Vilafant: átszállás az európai normál nyomtávolságról a spanyol széles nyomtávra. Hamarosan erre már nem lesz szükség

Rómán és Barcelonán gondolkoztam:
- Róma mellett szólt, hogy még sose voltam, és mivel szeptember vége volt, a strandszezonnak már igencsak vége.
- Barcelonában már jártam, nagyon tetszett, de csak egy napot voltam, feltétlenül akartam ott még legalább egy hetet.
Több ismerősömet megkérdeztem és megnyugtattak, Spanyolországban még szeptemberben is forróság van, nem lesz emiatt gond. Így Róma megmarad jövőre.

Mivel sok időm nem maradt az indulásig, a vasárnapi délutáni szünetemben azonnal el is rohantam Pasingba megvenni az InterRail jegyemet és a szükséges pójegyeket. A Reisecentrumban hatalmas meglepetés ért: az összes vonatra Barcelonából vissza, szombatra és vasárnapra is, már az összes jegy elkelt! Hétfőn tudnék csak utazni, de akkor csak kedd reggelre érkezek meg. Pár perc gondolkodás után otthagytam a pénztárt és visszajöttem a munkahelyemre még egy nap szabadságot kialkudni. Szegény főnököm épp a vasárnap délutáni alvása közepén volt, mikor felébresztettem. Ehhez képest nem tartott sokáig meggyőznöm a plusz egy napról, vagy talán éppen ezért? ? Miután rábólintott, rohantam is vissza Pasingba, nehogy véletlenül még a hétfői jegyek is elfogyjanak. Egy 6 napos InterRailt vettem 267 euróért, továbbá pótjegyeket még kb. 60 euróért. Elég drága lett, a repülő sokkal olcsóbb és gyorsabb lett volna. Ez az út így csak igazi fanatikusoknak való. De ettől függetlenül nekem megérte, és számomra sokkal jobb volt, mintha repülővel mentem volna.

München-Barcelona között két lehetőség közül lehetett választani:

- München-Zürich-Lyon-Barcelona:
Ez azért tetszett, mert Svájcon át vezet az út, zürichi átszállással, hátránya, hogy az út 20! óra, és nagy részét éjjel tettem volna meg. Lett volna Zürichben 4 órám az átszállásra, ami egy pályaudvaron eltölteni sok, városnézésre meg kevés. Mivel Svájcba amúgy is szeretnék még utazni, ezért inkább a másik lehetőséget választottam.

München-Stuttgart-Karstruhe- Offenburg-Strassbourg-Párizs-Lyon-Montepiller-Figures-Barcelona:
Átszállás Karstruhe-ban,Hofburgban, Strassbourgban, Párizsban és Figuresben. Az út 16 órás, de végig nappal, IC-vel, ICE-vel, TGV-vel és a végén egy spanyol regionális vonattal. Kellően változatos!

Azonban az egyik vonatra már nem kaptam helyjegyet, de a pénztáros szerint semmi gond nem lesz belőle. Én azt hittem, hogy a regionális vonatra nincs, abból meg mi baj lehet? Később kiderült, ez nagy hiba volt!

Hétfőre még volt egy kis elintéznivalóm, így legkorábban csak hétfő délután tudtam volna indulni. Emiatt inkább vártam még egy napot és kedd korán reggel indultam útnak.

Csak bankkártyát vittem, gondoltam az átszállások közötti időben bőven lesz lehetőségem majd pénzt kivenni. Itt követtem el a második hibát. Pasingban le volt zárva az aluljáró egy már két éve tartó építkezés, átépítés részeként, így mire nagy nehezen megtaláltam a peronomat, úgy eltelt az idő, hogy nem mertem elmenni pénzt kivenni. Még a végén lekésem a legelső vonatomat és borul a teljes tervem.

Hamarosan meg is érkezett München Hauptbahnhof irányából egy DB InterCity. A vontatómozdony egy DB 101-es volt, mely egy négytengelyes, nagysebességű villamos mozdony. Maximális sebessége 200 km/h. Összesen 145 db-ot gyártott belőle az Adtranz. Fő alkalmazási területe a Deutsche Bahn EuroCity- és InterCity-vonatainak és a München–Nürnberg között közlekedő München-Nürnberg-Expressz továbbítása, illetve néhány 120 és 140 km/h sebességű tehervonat vontatása. Szinte az egész ország területén előfordulnak, sőt Ausztriába is átjárnak.

DB 101 egy
Intercityvel PasingbanIndulás Pasingból egy DB InterCityvel. A vontatómozdony egy DB 101-es

A sorozat évi 55 millió km futásteljesítményt teljesít, egy mozdony átlagban 380 ezer kilométer fut évente. Emiatt előszeretettel alkalmazzák reklámmozdonynak is. A frissen gyártott mozdonyok már az 1997-es nyári menetrendváltásnál bekerültek a mindennapi forgalomba, 7 db mozdonnyal, elkezdve az egyre problémásabb DB 103 sorozat kiváltását. 1997 végéig 62 darab, 1998 végéig 127 darab mozdonyt gyártottak le, 1999 júniusáig a kasseli mozdonygyár mind a 145 darab gépet leszállította a DB-nek.

A helyemen már ültek, így egy másik ülést kellett választanom. Kiderült, hogy a helyfoglalás csak fakultatív, sokan helyjegy nélkül utaztak. A vonat ráadásul csak félig volt, így a helyjegy ára ablakon kidobott pénz lett. Ezzel a járattal Karlsruhe állomásig utaztam, érintve Stuttgartot is. Mindkét város már Baden-Wüttenberg tartományban van, a vonal mentén végig hatalmas hegyek és erdőségek húzódtak.

Stuttgart a tartomány fővárosa, itt található a Mercedes németországi gyára is. Az állomásépület tetején stílusosan egy Mercedes embléma forgott. A Stuttgart-21 építésének még csak nyomát se láttam, igaz azonban az is, hogy először jártam itt. Ha elkészül, a fejpályaudvar helyett egy új átmenő-pályaudvar épül a föld alatt, a felszínen lévő vágánytengert pedig elbontják, egy részére lakóházakat építenek, a többit parkosítják. Hasonló terv, mint a Budapesti Kormányzati negyed, itt azonban ügyelnek a megfelelő sorrendre is.

Láttam viszont rengeteg DB 420 sorozatú S-bahn szerelvényt, melyek Münchenből már évek óta kikoptak. Az én városomban csak a DB 424 sorozat közlekedik. Kicsit hasonlítanak a budapesti HÉV szerelvényekhez, mert három részesek, de a különböző részek között nem lehet átmenni. A pályaudvaron kis várakozás után irányt váltottunk, majd innentől kezdve a mozdony tolt minket, a mozdonyvezető az elől lévő IC-vezérlőkocsiból irányította a vonatot. Így jutottam el Karsruhe állomásra is. A pénz kivételre itt sem maradt időm, pár perc volt csupán az átszállásra az ICE 1-es vonatomra, mellyel mindössze egy megállót utaztam. Bár ez az egy megálló ICE léptékben értendő. Érdekesség, hogy az ICE vonatokra is kell helyjegy, azonban ezek ingyen válthatók meg. Karsruhe azért volt érdekes számomra, mert korábban dolgoztam nem messze innen egy kisvárosban egy hetet. Próbamunkán voltam, de sajnos nem feleltem meg. Pedig már az első nap elterveztem, hogy az egész környéket bejárom.

A másik, fontosabb dolog, ami miatt térdekes a város, az az úgynevezett Karsruhei-modell. Itt próbálták ki elsőnek, hogy mi lenne, ha a belvárosi villamosok ráhajthatnának a nagyvasúti sínekre is, és elmehetnének a környező településekig is. Ehhez olyan járművekre volt szükség, melyek egyaránt képesek üzemelni a nagyvasúti áramrendszerrel és a villamos áramrendszerrel is, továbbá megfelelnek mind a városi vasúti, mind a nagyvasúti szabványrendszernek. Az eredmény ma már jól ismert: hatalmas siker!

Az állomáson nem sok időm maradt fotózni, hamarosan meg is érkezett a vonatom.

Karlsruhe
HauptbahnhofKarlsruhe HBF - az első átszállás

Áthaladtam Rattstadt S-Bahn megállón is, ahol pár évvel korábban vártam az S-bahnokat. Nem gondoltam volna akkor, hogy ennyit kell még várnom mire utazhatok is a vonalon! A következő megálló és átszálló pont Offenburg volt, közel már a francia határhoz.

Offenburg,
az ICE vonatom máris továbbhaladOffenburg, az ICE vonatom máris továbbhalad

Természetesen itt sem maradt időm pénzt kivenni a bankautomatából. Mire kiigazodtam a lépcsők és peronok között, és készítettem pár fotót, úgy elszaladt az idő, hogy épp elértem a strasbourgi vonatom. És ráadásul majdnem a Deutsche Bahn egyik regionális vonatára szálltam fel.

Nagy a
forgalom Offenburg állomáson: ICE és Regionalexpress vár indulásraNagy a forgalom Offenburg állomáson: ICE és Regionalexpress vár indulásra

A vonat két kis egyrészes Alstom Coradia A TER dízel motorkocsi volt.

Az Alstom Coradia A TER (Autorail TER)-családba tartozó szóló dízelmotorkocsi a Deutsche Bahn és a francia SNCF közös projektjeként jött létre, kifejlesztője a francia De Dietrich Ferroviaire és a német Linke-Hoffmann-Busch cégek voltak. Ma mindkét járműgyártó a francia Alstom-csoport tagja, Alstom DDF és Alstom LHB néven. A típusból 312 db-ot szállítottak X 73500 sorozatjellel az SNCF, 40 db-ot 641 sorozatjellel a DB és 6 db-ot a Luxemburgi Vasút (CFL) részére. További 19 db motorkocsit szereztek be X 73900 sorozatjellel a Franciaország és Németország közötti nemzetközi forgalomra, melyek közül kettőt (X 73914 és 73915), melyet Saar-vidék finanszírozott, DB-színekre fényeztek.

A járműveket központi ütköző-vonókészülékkel látták el. A gépcsoportokat a forgóvázak előtt helyezték el, mely masszív orr-rész benyomását kelti, innen kapta a típus a német becenevét, a "Bálná"-t. Luxemburgban - vélhetően hasonló okból - a motorkocsikat a nem éppen költői "Dildo" néven illették. Tömve volt rengeteg nyaralóval, turistával, nagy csomagokkal és biciklikkel. Az egész vonat megtelt, nekem is állnom kellett végig. Hamarosan áthaladtunk egy hídon a Bruche folyó felett és innen már Franciaországban jártam. Innen már csak pár perc volt Strasbourg.

Megérkezés
Strasbourgba. A képen a Alstom Coradia A TER regionális vonatom látható, a háttérben pedig egy TGV DuplexMegérkezés Strasbourgba. A képen a Alstom Coradia A TER regionális vonatom látható, a háttérben pedig egy TGV Duplex

Strasbourg
állomás csarnoka, a távolban a Párizsba tartó TGV-m, amit végül nem értem elStrasbourg állomás csarnoka, a távolban a Párizsba tartó TGV-m, amit végül nem értem el

Strasbourgban szintén csak kb. 10 percem volt, hogy elérjem a vonatom. Készítettem pár képet emlékbe, majd rohantam előre, be a csarnokba, ahol már bent állt egy TGV nagysebességű motorvonat. A párját várta, hogy csatoltan haladjanak Párizs felé a 2007 márciusában felavatott LGV-Est vonalon. Fel sem tudtam szállni, de már a francia vasúti alkalmazottak egyből a helyjegyemet kérték. Odaadtam nekik az egész köteggel, ami nálam volt, hogy keressék meg. Itt derült ki, hogy pont erre a vonatra nincs érvényes helyjegyem, nem pedig a korábbi regionális motorvonatra. A vonat kb. félig volt, én azonban Münchenben mégse kaptam már rá helyjegyet. A kalauz felajánlotta, hogy vehetek tőle indulás előtt, pótdíjmentesen. Azonban pénz nem volt nálam, csak a bankkártyám. Az indulásig már csak percek voltak, így reménytelen volt a helyzet. Kénytelen voltam tudomásul venni, hogy csak a következő TGV-vel tudok továbbutazni, de vajon elérem majd így is a párizsi csatlakozásomat?

A következő TGV-ig még kerek egy órám volt, így miután sikerült helyjegyet vennem, még maradt majdnem fél órám a továbbutazásig. Addig megnéztem az állomásépületet és a környékét.

A Gare de Strasbourg Strasbourg átmenő 13 vágányos vasútállomása. 1846-ban nyílt meg, Johann Jacobsthal tervei alapján. 2006-2007 között jelentős átalakításon esett át, mikor a TGV szolgáltatás elérte az állomást, ekkor épült az üvegtető az állomás homlokzata elé. Ezzel a megoldással meglehetősen egyedi képet mutat a pályaudvar. Így jelentősen meg tudták növelni az utasok számára fenntartott helyet, az így kapott plussz téren padok és állomások várják az utasokat. Hogy szép és praktikus is legyen, ahhoz persze az is kell, hogy a hajléktalanok ne lepjék el a környéket.

A
Strasbourgi pályaudvar üveg-homlokzata, mögötte pedig a régi állomásépületA Strasbourgi pályaudvar üveg-homlokzata, mögötte pedig a régi állomásépület

Alstom
Citadis villamos a Strasbourgi pályaudvar előttAlstom Citadis villamos a Strasbourgi pályaudvar előtt

A városban villamos üzem is működik, összesen 6 vonalból áll, melyen 67 megálló található. A teljes hossz 55,8 km. A C vonal végállomása a főpályaudvar, de további két vonal is áthalad az itt található téren, de azok már alagútban. Itt sikerült lefotóznom a képen látható Alstom Citadis villamost is. Ez a típus a francia Alstom alacsonypadlós villamos családja. Összesen 1140 villamos készült el, melyek 28 városban közlekednek.

Az
üvegcsarnok belülrőlAz üvegcsarnok belülről

További nézelődésre már nem maradt időm, mert megérkezett a Párizsba tartó TGV-m, és ezt már semmiképp nem akartam lekésni. Egy ideig még a hagyományos vonalakon haladtunk, TGV-hez nem épp méltó sebességgel. Sajnos a jegyem nem ablak mellé szólt, és a vonat sem volt emeletes, így nem sokat láttam a vonal környékéről. Metz városa után azonban rátértünk az LGV Est vonalra, és elkezdtünk gyorsulni egészen 320 km/h sebességig. Ez a vonal egy kétvágányú, 25 kV 50 Hz-cel villamosított, nagysebességű vasútvonal, melyet 2007 márciusában avattak fel, a közforgalom pedig 2007. június 10-én indult meg rajta. Az összes vonat 85%-a Párizstól Reimsig, Metzig, Strasbourgig, és Nancyig üzembe állt. A vonal megnyitásával az eljutási idő Párizsból Strasbourgba az addigi 4 óráról 2 és fél órára csökkent.

A 300 km hosszúságú vonalat először a franciáknál, közforgalmi közlekedésre 320 km/h sebességre tervezték. Az SNCF reméli, évente 7 millió utas veszi igénybe vonatait ezen az új vonalon.

Hubert Mesnil igazgató szerint a felhasznált 78 ezer tonna acélból nyolc Eiffel-torony lenne felépíthető, és az ötéves építkezés alatt elmozdított 64 millió köbméter föld a La Manche Csatorna-alagútját kilencszer megtölthetné.

A vonal 4 milliárd euróba került. A jelenlegi vasútvonal csak ez első fázisa a projektnek, a második rész Baudrecourt és Vendenheim között épül meg, miután a Francia Vasúti Hálózat (RFF), és a Közlekedési Minisztérium megegyezett a finanszírozásban. Valószínűleg ez az utolsó nagysebességű vonal, melynek építését teljes egészében a kormány finanszírozta. Érdekessége még a vonalnak, hogy egy TGV POS szerelvény itt döntötte meg 2007. április 3-án a vasúti sebességrekordot, amikor 574,8 km/h-t ért el a némileg módosított pályán. Továbbá ez volt első francia vasútvonal, melyet az European Traffic Management System jelzőrendszerrel láttak el.

A vonaton még egy érdekes élményben is részem volt. Jött a kalauz, megnézte a jegyemet, majd kérte a hozzá tartozó igazolványomat is. Mikor meglátta, hogy magyar vagyok, a farzsebébe nyúlt, elővett egy összehajtogatott lapot, szétnyitotta, hosszasan keresgélt, majd hozzám fordult és ezt mondta magyarul: "Jó utat!" némi francia akcentussal. Hirtelen nem is tudtam mit válaszolni, annyira meglepett. Még hogy nem vendégszeretőek a franciák!?

Mivel egy óra késésben voltam az eredeti tervhez képest, csak 45 percem maradt, hogy érkezés után átérjek Paris Gare de l'Est pályaudvarról Paris Gare de Lyon pályaudvarra. Ezért már a vonaton elkezdtem faggatózni, hogy hogyan lehet majd a leggyorsabban átjutni. Szerencsére tudtak segíteni, így mindent fel is írtam magamnak. A 65-ös busz érinti mindkét pályaudvart, így már csak azt kellett megtalálnom. Leszállás után egyből odarohantam az első vasutashoz, hogy merre is van a 65-ös busz. Útbaigazítás után átrohantam az állomás előtti négysávos úton, ahol már láttam is a buszomat. Felszálltam, de ez pont az ellenkező irányba tartott. Így gyorsan leszálltam és tovább keresgéltem. Szerencsére a buszsofőr nagyjából útbaigazított. Egy kis utcában meg is lett a megfelelő buszmegálló, és a busz is pár percen belül jött. Ez a járat 8 percenként járt, de a következővel már nem értem volna el a vonatom.

Leszállás után ismét rohanás, ráadásul pont ugyanott, és ugyanarra, ahol pár hónappal korábban az előző nyaralásomkor. Csak most nem egy spanyol Talgohoz, hanem egy TGV Duplexhez. A vonatom két összecsatolt TGV Duplex vonatból állt, és persze az enyém a távolabbi végén volt. Egy újabb 300 méteres sprint, felszállás, lehuppanás és már indultunk is. Ismét csak perceken múlott, de innen már gond nem lesz, már csak egy átszállás lesz Figuresben, ahol a csatlakozó vonat a peron másik oldaláról fog indulni és mindig megvárja a csatlakozást.

Az
üvegcsarnok belülrőlÁtszállás Figuresben

A cikk következő részében továbbutazok Barcelonába, majd egy napra ellátogatok Tarragonába is, utána pedig TGV-vel és Euronighttal visszatérek Münchenbe.

1 komment

Címkék: spanyolország franciaország németország ic ice tgv interrail


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr594542831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2012.09.17. 22:45:16

jó a blog, hajrá :)
Ez a kapkodás ismerős, egyszer repülővel csináltam, Düsseldorf felé. A helyi vonat késett kicsit, pont eleget, hogy elkéssem a shuttle bus-t, úgyhogy az ott levő csoporttal taxit kerestünk a világ végén (nem Düsseldorf fő repterén, hanem weeze-ben.)
Pár percen múlt ott is...