HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • felhőkergető: "Klubbvezető" muhahaha! tanuljátok már meg, hogy nincs "klubb"!!!!!! "klub" van!!!!!! vagy vegyél ... (2018.11.12. 11:42) A kecskeméti modellvasút kiállítás
  • sncf: @Balogh Zsolt: Kétségtelenül gyorsabb és egyszerűbb bejutni, nem is mondtam, hogy minden előny elv... (2018.11.06. 08:15) Nagysebességű hírek Angliából
  • sncf: @Balogh Zsolt: Másképp ez tényleg nem jön ki, de azért fura... Valószínűleg érdemben nem működik s... (2018.10.28. 18:26) Nagysebességgel Dániában is
  • McKinney: hát ez fantasztikus. különdíj a tányérsapkás diszpécserekért (2018.10.23. 13:39) A teherszállítás jövője?
  • juszufat: Sziasztok. Új hozzászólóként éppen az "olasz" témához tudok apróságot hozzátenni. Firenze-Velence ... (2018.10.01. 09:18) Nagysebességgel, na de merre?

Címkék

afrika (5) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) amszterdam (1) anglia (12) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (58) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (8) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (50) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (47) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (1) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (25) index2 (163) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (6) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (12) kenya (1) kína (21) kindertojás (2) kisvasút (6) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (27) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (8) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (93) nápoly (3) németország (49) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (39) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (4) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2012.05.20. 00:40 Balogh Zsolt

Járműrajzolás a JBSS Bahn programhoz

Ez a cikk 2012 április 11-én jelent meg az Iho.hu weboldalon.

Már többen, többször kérdezték tőlem, hogy hogyan lehet új járműveket rajzolni a JBSS Bahnprogramhoz. A sok magyarázás után úgy döntöttem, inkább írok erről egy igen részletes cikket. A leírás igencsak szájbarágós lesz, tekintettel arra, hogy olyanok is szeretnének rajzolni, akiknek kevés számítástechnikai ismeretük van. Profi felhasználóknak egyáltalán nem nehéz bármilyen új jármű megrajzolása, egy gyakorlott ember egy új mozdonyt a nulláról akár 1 óra alatt is elkészíthet. A leíráshoz a JBSS Bahn 3.86r1 angol nyelvű változatát és az Nfzeditor 3.0 beta2 szintén angol nyelvű változatát használtam.

Mellékvonali hangulat Mdmottal. Az Mdmot teljesen saját fejlesztés

A munkához az alábbi programokra lesz szükségünk:
* A Jbss Bahn legújabb változata (JBSS Bahn letöltése), mely tartalmazza az összes kiadott járművet, így nem készítünk el tévedésből olyat, mely már létezik, továbbá tartalmaz egy igen egyszerű, de mégis jelenleg nélkülönözhetetlen beépített szerkesztőt is,
* Az NFZEditor nevű orosz programra (NFZeditor letöltése) , segítségével tudjuk az első lépéseket megtenni és az alap nfz fájlt elkészíteni,elérhető orosz, német, angol és lengyel nyelven
* Egy egyszerű rajzprogramra (én a Windows Paint programját használom, és a cikkben is ezt mutatom be),
* A Traffic Screensaver (Traffic Screensaver letöltése) nevű képernyőkímélőre, mely rengeteg járművet tartalmaz vagy helyette a Traffic Screensaver weboldalára
* egy egyszerű számológépre

A Bahn játéknak sajnos van néhány korlátja, ami miatt tökéletes munkát nem végezhetünk, folyamatosan kompromisszumokat kell kötnünk. A legnagyobb hiba, hogy mindent el kell készítenünk zoom1 nézetben is, ahol például a járműhosszt, szélességet és magasságot kétpixelenként tudjuk csak növelni vagy csökkenteni. Ebben a nézetben egy pixel 467 mm-es, kettő pedig már 934 mm, vagyis kb. 93 cm! Pl. egy bhv kocsi 23740 mm hosszú, ami 25,41 pixeles hosszt jelentene. Mivel páratlan pixel számú hossz nem lehet, a kocsinak 26 pixel hosszúnak kell lennie. Ez 24284 mm-es hosszt jelent. Ezt figyelembe kell venni a teljes munka folyamán, hogy ezt a plussz 544 mm-ert hol tudjuk majd elcsalni. Nem tűnik soknak, azonban pl. egy többrészes MDmot motorvonatnál ezek a mm-erek már jelentős összeggé fognak összeadódni!

Egy jármű, ha 100 %-ban megvan rajzolva, az alábbi képelemekből fog összeállni:

Zoom1-ben:
* eleje 2x,
* hátulja 2x,
* teteje 2x,
* jobb oldala 2x,
* bal oldala 2x,
* éjszakai nézetben eleje 2x,
* éjszakai nézetben hátulja 2x,
* éjszakai nézetben teteje 2x,
* éjszakai nézetben jobb oldala 2x,
* éjszakai nézetben bal oldala 2x

Zoom2-ben:
* eleje 2x,
* hátulja 2x,
* teteje 2x,
* jobb oldala 2x,
* bal oldala 2x,
* jobb oldala nyitott ajtókkal 2x,
* bal oldala nyitott ajtókkal 2x,
* éjszakai nézetben eleje 2x,
* éjszakai nézetben hátulja 2x,
* éjszakai nézetben teteje 2x,
* éjszakai nézetben jobb oldala 2x,
* éjszakai nézetben bal oldala 2x,
* éjszakai nézetben nyitott ajtókkal jobb oldala 2x,
* éjszakai nézetben nyitott ajtókkal bal oldala 2x,

Zoom4-ben:
* eleje 2x,
* hátulja 2x,
* teteje 2x,
* jobb oldala 2x,
* bal oldala 2x,
* jobb oldala nyitott ajtókkal 2x,
* bal oldala nyitott ajtókkal 2x,
* éjszakai nézetben eleje 2x,
* éjszakai nézetben hátulja 2x,
* éjszakai nézetben teteje 2x,
* éjszakai nézetben jobb oldala 2x,
* éjszakai nézetben bal oldala 2x,
* éjszakai nézetben nyitott ajtókkal jobb oldala 2x,
* éjszakai nézetben nyitott ajtókkal bal oldala 2x

Szerencsére a helyzet ennyire nem ijesztő, az éjszakai nézeteket a program magától legenerálja, nekünk csak a világító részeket kell rápakolni plusszban (világítás a kocsikban, végzárlámpa, fényszóró). Teherkocsiknál pl. semmi ilyesmire nincs szükségünk. A jobb-bal oldalakat csak akkor kell 2x megrajzolni, ha a kocsi vagy mozdony nem szimmetrikus, pl. egy vezérlőkocsi, melynek eltérő a jobb- és baloldali ablakkiosztása vagy pedig villamos mozdony, aminek van első és hátsó áramszedője is. Villamos mozdonyoknál az áramszedőt a vágólappal tudjuk másolni, vagy egyszerűen a tükrözés paranccsal a megfelelő irányba forgatjuk Ha csak sima személykocsit vagy teherkocsit rajzolunk, akkor az eleje és a hátulja ugyanúgy néz ki, így nem kell nézetenként 4x megrajzolnunk, csak kétszer. És szerencsére ott a vágólap is segítségnek.

Fájlok

Minden új jármű egy .nfz fájlba kerül, a zoom2-es és a zoom4-es változat pedig egy-egy új fájlba. Egy nfz fájl tartalmazhat több járművet is, de a nagyobb felbontású változatok mindig külön fájlokba kerülnek. A zoom2-esek egy .fz2 kiterjesztésűbe, a zoom4-esek pedig egy .fz4 kiterjesztésűbe. Ha egy elkészült járművet elküldünk valakinek, ügyeljünk rá, hogy minden fájlt hiánytalanul csatoljunk. Kezdjük hát el!

Miután elindítottuk az NFZeditor programot, hozzunk létre egy új NFZ fájlt a ''File'' -> ''New'' menüponttal. Egy fájl több járművet is tartalmazhat. Majd ''Edit'' -> ''Add new vehicles''. A megjelenő ablakba írjuk be a nevét (maximum 32 karakter hosszan). Az így létrejött névre kattintsunk duplán, majd a jobb egérgombbal a helyi menüből ismét válasszuk az ''Add new vehicles'' opciót. Ezt is nevezzük el (maximum 80 karakter hosszan). Dupla kattintással nyissuk meg, majd a megjelenő ablakban a ''vehicle size'' résznél határozzuk meg a hosszát és a szélességét. A helyes értékek beállításához segítséget nyújt pl a Wikipédia, ahol többezer jármű adatai találhatóak meg. Számológéppel számítsuk ki a legkedvezőbb értékeket. Mozdonynál és teherkocsinál több lehetőségünk van csalni, hiszen a kapcsolók hosszával taktikázhatunk kicsit. Magasságot és szélességet később a JBSS Bahn programban is tudunk módosítani, azonban a hosszt csak itt tudjuk, véglegesen beállítani.

Az NFZeditor
Az NFZeditor

A ''Vehicle properites'' résznél tudunk egyéb dolgokat még állítani:
* Single ended * Motorised - pipáljuk ki, ha motorral is rendelkezik
* Allow inversion of vehicle graphics
* Allow exchange of front/rear views
* Use 2nd front/rear view - pipáljuk ki, ha a jármű két homlokfala nem szimetrikus, pl MÁV M44 sorozatnál vagy akár egy vezérlőkocsinál
* Zoom2 graphics - pipáljuk ki, ha itt akarjuk megrajzolni a zoom2 nézetet is (nem ajánlott, mert a zoom4 miatt mindenképp kell majd a Bahn beépített szerkesztője)
A Vehicle info stringnél írhatunk pár sort a járműről (első osztály, másod osztály, darabszám, gyártó...). Ezek az információk majd látszódnak a programban is, ha böngészünk a járművek között.
Ezek után neki is foghatunk a rajzolásnak az oldalt található szegényes eszköztárral. Az eszközök működése hasonló bármely rajzprogramban megszokotthoz, azonban minden színhez társíthatunk egy plussz tulajdonságot is, hogy hogyan viselkedjen éjszakai nézetben.
Ez lehet:
* Normal (dark at night) - teljesen sötét,
* Transparent - átlátszó
* Semitransparent (glass) - átlátszó üveg
* Light (luminous at night) - világít sötétben
* Lamp (warm white at night) - meleg fehéren világít sötétben
* Lamp (cold white at night) - hideg fehéren világít sötétben
* Lamp (red at night) - pirosan világít sötétben (pl. végzár lámpához)
* Lamp (yellow, el. bulb) - sárgán világít sötétben
* Lamp (yellow, gas light) - sárgán világít sötétben
* Window0 (yellow at night) - ablakokhoz sárga lámpafény,
* Window1 (yellow at night) - ablakokhoz sárga lámpafény,
* Window2 (yellow at night) - ablakokhoz sárga lámpafény,
* Window1 (neon at night) - ablakokhoz neon lámpafény,
* Window2 (neon at night) - ablakokhoz neon lámpafény,
* Window0 (neon at night) - ablakokhoz neon lámpafény

Ha elkészültünk a rajzolással, mentsük is el a munkánkat. Lehetőségünk van a programon belül a már elkészült járműveket másolni is, pl ha egy járműnek több különböző színű változatát szeretnénk elkészíteni.

Mentés után ki is léphetünk és elindíthatjuk a Bahn programot. Miután betöltöttünk egy elmentett pályát, kattintsunk a ''Fájl'' menü ''User Graphics data'', ''Vehicles...'' menüpontra. Itt a ''Browse'' gombbal megkereshetjük a használni kívánt fájlt. Fontos, hogy a munkánk ugyanabban a könyvtárban legyen, mint a mentett pályánk, mert csak fájlok közt tudunk tallózni, könyvtárak közt nem! Ha megtaláltuk, az ''Use'' gombbal véglegesíthetjük. Az új járművet használat előtt még először hozzá kell adnunk a járműlistánkhoz. Ehhez kattintsunk a ''Trains'' menü ''Install car fleet...'' menüpontra, majd válasszuk az ''User defined cars'' kategóriát. Az ''Ok'' gombbal már hozzá is adhatjuk.

Ezután készítsünk egy új vonatot, mely tartalmazza az ujdonságot is és próbáljuk ki. Ha elégedettek vagyunk az eredménnyel, jól működnek a fények (előre fehéret, hátrafelé vöröset világít), arányos, nincsenek illesztési hibák, akkor a következő lépés a zoom4 változat elkészítése lesz. Ehhez felhasználhatjuk a Traffic képernyőkímélő képfájljait, de csak az oldalnézethez. Ha megtaláltuk a járművünket, mentsük le a képét, majd nyissuk meg a Paint programmal. Itt vágjunk le körbe róla minden felesleges részletet. Az ütközők a kép széléig érjenek, alul a kerék, felül pedig az áramszedő csúcsa vagy a tető legyen csupán. Én ehhez nem a kijelölést használom, mert az eléggé pontatlan és itt pixel-pontosan kell dolgozni, helyette megfogom a kép szélét, és egérrel a kívánt magasságig húzom. Ha sikerült a kellő mennyiséget levágnom, a képet a forgatás paranccsal elforgatom 180 fokkal, majd az alulra került tetejével is megcsinálom ugyanezt. Utánna természetesen visszaforgatom az eredeti állásba.
Itt most megint szükségünk lesz a számológépre. A Paint kiírja az így kapott kép méreteit pixelben megadva.

A szerkeszteni kívánt jármű kiválasztása és a beépített zoom2/zoom4 editor elindítása
A szerkeszteni kívánt jármű kiválasztása
és a beépített zoom2/zoom4 editor elindítása

Indítsuk el a Bahn beépített járműszerkesztőjét. Ehhez kattintsunk a ''Trains'' menü ''Car list'' parancsára. A megjelenő listában keressük meg a járművűnket, majd kattintsunk az ''Edit zoom4 graphics'' gombra. Nézzük meg itt, hogy hány pixel hosszú járműre lesz szükségünk, majd térjünk vissza a Paint programhoz. Jelöljük ki a teljes képet, majd a kijelölés szélét húzzuk befelé addig, míg a kívánt méreteket meg nem kapjuk. Ezzel egyúttal a magasságát is változtassuk meg. Fontos, hogy egyből jól húzzuk, mert minden egyes próbálkozással a kép torzulni fog, és semmiképp ne használjuk az átméretezés vagy nyújtás/döntés parancsokat, mert az más módszerrel számol és a végeredmény sokkal rosszabb lesz! Ha sikerült a jó méretet eltalálnunk, javítsuk ki az átméretezés által okozott hibákat. Személykocsiknál az ablakkeretek gyakran hiányossá válnak, eltűnhetnek a kapaszkodók, a rácsok pedig egy maszattá válnak. Ezeket a hibákat itt még könnyen ki tudjuk javítani. Az átszínezést is könnyen megtehetjük még itt. Ezután ismét jelöljük ki az egészet, majd másoljuk a vágólapra. Térjünk vissza a Bahnhoz, ahová beilleszthetjük a művűnket. Ehhez jelöljük ki a teljes területet. A kijelölési téglalap két sarkának helyét a SHIFT jobb klikk és a SHIFT bal klikk parancsokkal adhatjuk meg. Ha ezzel megvagyunk, csak kattintsuk a ''From Clipboard'' gombra. Fontos: ha itt követünk el módosításokat, azt már nem tudjuk visszamásolni a Paintba! Színt másolni az ábráról úgy tudunk, hogy a Ctrl gombot folyamatosan nyomvatartjuk, majd kattintunk a megfelelő színű pixelre! Színezni pedig a kiválasztott színnel úgy lehetséges, hogy az Alt gombot tartjuk a kattintáskor lenyomva. Érdekesség vagy inkább hiányosság, hogy színezésnél az összes azonos színű pixel lecserélődik a kijelölt területen vagy ha nincs semmi kijelölve, akkor az egész képen. Készítsük el a világító lámpákat és ablakokat ahol szükséges az NFzeditorban már megismert lépésekkel, majd mentsük el a képet. A tetőt és a homlokfalakat sajnos kézzel kell megrajzolnunk vagy itt, vagy a Paint programban. Ha ezeket nem készítjük el, a program a zoom2-es, vagy ha az nem elérhető, a zoom1-es ábrákat másolja be a helyére.

A zoom4 editor. Nem sok lehetőségünk van a rajzoláshoz
A zoom4 editor. Nem sok lehetőségünk van a rajzoláshoz

Következő lépésként elkészíthetjük a nyitható ajtókat is. Ezzel csak annyi a dolgunk, hogy a szerkesztőben a ''Graphics for'' részben a ''Travel (closed doors)'' rádiógombot átkapcsoljuk a ''Stop (open doors)'' állásba. Itt a zárt ajtajú kocsit kell nyitott ajtajúvá átrajzolni. Ehhez felhasználhatjuk a Paintban átméretezett, végleges képet is, mivel a Paintban sokkal könnyebben tudunk rajzolni. Ha megvagyunk, ismét mentsünk, majd nézzük meg működés közben is, hogy jók lettek-e az ajtók. Az ajtók csak akkor nyílnak ki, ha a vonat egy "timing pointnál" vagy egy "stop pointnál" várakozik, zoom2 vagy zoom4 nézetben vagyunk, a sín vízszintes állásban (nem 45 fokban vagy függőlegesen) van és a a peron a vágány felénk eső oldalán van. Ha itt is mindent rendben találtunk, következhet a zoom2-es nézet elkészítése.

Felmerülhet a kérdés, miért a zoom4-gyel kezdtünk. Azért, mert a zoom2-es nézetet könnyen és gyorsan megcsinálja nekünk a JBSS Bahn program. Csupán jelöljük ki a zoom4-es képeket, majd másoljuk be őket a zoom2-es nézetbe a vágólap segítségével. Ezt egy teljesen elkészített személykocsi esetén 10 lépésben tudjuk megtenni (tető 2x, homlokfal 4x, jobb oldal 2x, bal oldal 2x). Szerencsénkre másolásnál nem kell az éjszakai nézettel foglalkoznunk, az a nappali nézettel együtt mindig automatikusan másolódik. A nyitott ajtós részeket viszont már nekünk kell másolnunk, de ez csak az oldalát jelenti, a homlokfalak és a tetők szintén automatikusan átmásolódnak.

Az átmásolt zoom4-es részeket mentsük el, majd nyissuk meg újra. A program magától, általában elég jól lebutítja a képeket kisebb felbontásra. Ellenőrizzük, veszett-e el fontos részlet, a hiányzó kapaszkodókat, ütközőket pedig pótoljuk. szerencsére itt elég nagyok a pixelek, könnyen tudunk dolgozni. A tetőket és a homlokfalakat pedig másoljuk át egy hasonló járműről. Személykocsik esetén pl. a homlokfalak típusonként alig térnek el.

Ha ezzel is készen vagyunk, már csak a járműve(ke)t kell e-mailban elküldeni a fejlesztőnek a bahn@jbss.de címre. Ügyeljünk arra, hogy az összes fájlt csatoljuk, ez járművenként 3 db-ot jelent (egy. nfz, egy .fz2 és egy .fz4 fájl) és ha jól dolgoztunk, a következő verzióban már benne is lesz a nevünkkel együtt!

Jó munkát mindenkinek!

Szólj hozzá!

Címkék: virtuális vasút jbss bahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr884526728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.