HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (4) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (53) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (46) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (34) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (7) gysev (1) hajó (6) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (19) index2 (132) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (10) kenya (1) kína (16) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (73) múzeum (34) nagysebességű vasút (78) nápoly (3) németország (44) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (7) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (24) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) TEE (1) terepasztal (7) tgv (24) TGV (1) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (4) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.10.18. 13:46 Balogh Zsolt

Ismét modellvasút kiállítás Kecskeméten!

Évek óta hagyomány, hogy Kecskemét város modellezőklubja, a TGV 2000 ősszel kiállítást rendez a klubtagok terepasztalaiból. A kiállításon N, TT, HOe és H0 méretarányú vasútmodellek láthatóak, melyet egy kisebb ajándékbolt képeslapokkal és hűtőmágnesekkel és kettő, gyerekek számára is kipróbálható terepasztal tesz teljessé.

H0, Kecskemét, TGV 2000, kiállításH0-s méretarányú terepasztal egy svájci BLS ingavonattal

A kecskeméti Hirös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ kiállítása október 14. és 22. között várja az érdeklődő fiatalokat és időseket egyaránt.

Szólj hozzá!

Címkék: kecskemét modellvasút


2017.10.16. 00:06 Balogh Zsolt

A Ziller völgyében - ilyen is lehet egy kisvasút!

Tirol tartomány Ausztria leggazdagabb és földrajzilag talán a legtagoltabb része. A sok hegy és völgy között a közlekedés sokáig kihívás volt, télen a nagy hó, nyáron a sok eső nehezítette az utazók dolgát. Nem csoda hát, hogy a 19. század elejére már vasút hálózta be az egész tartományt, az építők a nehéz terepen gyönyörű vasútvonalak egész sorát építették meg az évek alatt.

ausztria, zillertalVonatkereszt a Zillertalbahn vonalán

Ausztria legismertebb kisvasútja a Mariazellerbahn, ám Tirol is tartogat érdekes programokat az odalátogatóknak Az Alsó-Inn völgyi vasútvonalon, Innsbruck felé található Jenbach, a vasúti járműgyártásáról is ismert város. Vasútállomása mára már vesztett korábbi jelentőségéből, hiszen a távolsági vonatok az új, mélyben futó alagútban robognak, ám azért még tartogat meglepetéseket. Az ausztriában országosan kiépült 1435 mm-en felül innen indul egy 760 mm-es kisvasút a Ziller patak völgyén át Mayrhofenig, a túloldalon pedig egy 1000 mm-es fogaskerekű vonal kezdődik, mely a Achensee-hez vezet.

2 komment

Címkék: ausztria kisvasút gőzmozdony


2017.10.13. 16:34 Balogh Zsolt

Áldás vagy átok?

Nemzedékek óta az ablakok előtt elsuhanó városok, falvak és a táj képe elválaszthatatlan a vasúti utazástól.

A vasút történetét átlapozva magától érthetődõ, hogy a vasúti közlekedés a város és a táj részei közé tartozik. A városok a vasútvonalak mellé és köré épültek, a vasút a környezetünk szerves része lett. A Rajna völgye, beleértve a vasútvonalakat is, a világ kulturális örökségei közé tartozik, de megemlíthetjük még itt a Semmering hágót és a tájba illeszkedő gyönyörű Semmeringbahn nevű vonalat is.

noisebarrierrail.JPGÉlvezzük a kilátást! (kép forrása: Wikimedia Commons)

A lakosok egymást követő nemzedékeit nem zavarta a vonatok zaja. A vasút legtöbbször már régebb óta jelen volt, mint ahogy a mellette élő emberek.

A vasútnak ez a saját magától értetődő természete, és az, hogy a környezetünk része és mindenki közlekedési eszköze, egyre inkább megkérdőjeleződik: egyre több vasúti pálya tűnik el a több méter magas falak mögött. Úgy tűnik, hogy ma már nem játszik szerepet a városi vagy a tájképi környezetben, és a környezetbarát közlekedési eszköz használóinak sem adnak lehetőséget a környék megismerésére.

6 komment

Címkék: érdekességek


2017.10.12. 00:24 Balogh Zsolt

A Le Mistral

A Le Mistral egy expresszvonat volt Franciaországban Párizs és Nizza között. Az 1950-ben elindított járat a Francia Államvasút (Société Nationale des Chemins de fer français, SNCF) zászlóshajója volt, a vonat utasai az elérhető legnagyobb sebességgel és a legnagyobb luxusban utazhattak.

A Le Mistral már villamos mozdonnyal és rozsdamentes acélból készült kocsijaival (kép forrása: dessinemoiuntrain.free.fr)

Nevét az erős, hideg és száraz helyi szélről, a mistralról kapta, mely Észak- és Északnyugat-Franciaországra csap le Camargua régió körül.

A járat olyan szolgáltatásokkal kényeztette az utasait, mint a két étkezőkocsi vagy a vonaton található fodrász. Sorsát az 1981-ben elinduló TGV pecsételte meg, mellyel sebességben már nem versenyezhetett.

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország nagysebességű vasút TGV TEE


2017.10.08. 02:08 Balogh Zsolt

Vasútmodellezés régen és most

Többen is megkongatták már a vészharangot, hogy a vasútmodellezés hobby népszerűsége csökken, mi több, negatív spirálba került. A modellboltokban egyre kevesebb a fiatal vásárló, a modellek ára pedig a kereslet csökkenésével meredeken emelkedni kezdett. Látszólag a vasútmodellezés válságba került, már nem érdekli az ifjúságot ez a szép és kreatív hobbi.

Terepasztal Spitalban, a modellezés "klasszikus" formája

Azonban nem ilyen egyértelmű a helyzet. A világ megváltozott, ezzel a lehetőségek is változtak. Régen szinte minden háztartásban voltak megfelelő szerszámok, a család férfitagjai pedig sok mindent meg tudtak otthon is barkácsolni. Ám a fogyasztói társadalom kinevelt egy olyan generációt, aki inkább újat vesz, mint hogy otthon a javítással vesződjön. ehhez hozzá jön még természetesen az a tény is, hogy a mai eszközök többnyire műanyagból vannak, gyakran silány anyagokból, így ha megsérülnek, elromlanak, a javításuk is szinte lehetetlen.

Eltűntek így az ügyes apukák és velük együtt a szerszámok is az életből, pedig ez a kettő nélkülözhetetlen, hogy egy ifjabb barkácsoló, ne adj isten modellező generáció felnőjön.

A fiatalságot ma már más eszközök veszik körül, másfajta, gyakran lenézett tudást birtokolnak. Elárasztottak minket a számítógépek és a mobiltelefonok, ma egy gyerek kezébe hamarabb kerül egy okostelefon, mint egy kalapács. Bár lehet, hogy a többség nem tud egy szöget egyenesen a fába belekalapálni, de a képernyők előtt eltöltött idő sem veszett teljesen kárba.

2 komment

Címkék: modellvasút iho.hu