HTML

Vonattal? Természetesen!

Sziasztok! Korábban már több blogon is publikáltam, ezért úgy gondoltam belevágok én is egy saját blogba! Így nem vagyok kiszolgáltatva más blogok szerkesztőinek, és a cikkeim is hamarabb fognak megjelenni. És hogy miről is szól ez a blog? Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából is, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (7) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (49) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (11) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (43) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (29) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (18) index2 (117) innsbruck (3) interrail (11) japán (4) jbss bahn (11) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (12) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (23) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (70) múzeum (34) nagysebességű vasút (64) nápoly (3) németország (37) nürnberg (10) öbb (7) olaszország (23) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (4) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) spanyolország (22) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (11) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (6) tgv (22) tibee (2) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.04.27. 15:29 Balogh Zsolt

Nagysebességgel az éjszakában

Ahogyan a vasúti hálózatok egyre kiterjedtebbé váltak, úgy növekedett az utazási idő is. Az utazások napokig tartottak vagy épp az éjszakába is átnyúltak. A vasúttársaságok szerették volna minél kényelmesebbé tenni az éjszakai utazásokat, így hamarosan megjelentek a fekvőhelyes kocsik. Az Egyesült Államokban, ahol több napig tartott egy utazás a két part között, szükségessé vált a tehetősebb utasoknak a minden kényelemmel felszerelt hálókocsik közlekedtetése.

shanghai hongqiao station, Sanghaj Hungcsiao pályaudvar, CRH1, Kína, nagysebességű vonat, éjszakai vonat, hálóvonatÉjszaka a Sanghaj Hungcsiao pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

A légi közlekedés térhódítása és az egyre gyorsabb vonatok azonban véget vetettek a virágzásnak és könnyen úgy tűnhet, ezzel az éjszakai utazásoknak lassan leáldozott a csillaga.

Kína azonban ebben a tekintetben is más utat jár be, a leépítés helyett fejlesztésbe fogott, megalkotva ezzel az éjszakai utazások egészen új lehetőségét!

Szólj hozzá!

Címkék: kína nagysebességű vasút


2017.04.18. 17:21 Balogh Zsolt

Genovából Ventimigliába, tovább az olasz riviérán

Genovából tovább Ventimiglia felé a vasúti utazás sokáig legalább olyan látványos volt, mint Pisa és Genova között. A tengerpart közelében megépült vasútvonal gyönyörű környezetben fut, ám a szép utazás minden évben egyre rövidebbé és unalmasabbá válik...

Genova-ventimiglia-vasútvonal, crevoSzemélyvonat Cervo közelében, a fotós ma már egy megismételhetetlen pillanatot örökített meg 2011-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

2013-ban már utaztam a vasútvonalon és már akkor is sok-sok hosszú alagút üzemelt a felszíni szakaszok helyett. Az utóbbi években a vonatok és a sínek föld alá száműzése tovább folytatódott, így egyre hosszabban vagyunk kénytelenek a sötétben utazni. 2016 decemberétől újabb 20 kilométernyi vasútvonal került új nyomvonalra, és további tengerparti fekvésű állomások szűntek meg véglegesen. Természetesen ezek a beruházások nem az utasok bosszantására történnek, ehelyett sokkal fontosabb, hogy a vonatok gyorsabban közlekedhessenek és a vonal kapacitását is megnöveljék. Ez pedig csak egy új, kétvágányú vasútvonallal lehetséges, mely már nem fér el a korábbi vonal helyén.

Néhány kép erejéig emlékezzünk a régi vonalra és megszűnt állomásaira.

4 komment

Címkék: olaszország


2017.04.10. 21:40 Balogh Zsolt

Morlaix viaduktja

A vasútépítőknek a vasúti közlekedés megindulása óta kihívást jelent, hogy a vasúti síneket a lehető legkevesebb ívvel és emelkedőkkel (lejtőkkel) építsék meg. Azért, hogy a domborzat egyenlőtlenségei ne akadályozzák a vonatok haladását, rengeteg töltésre, hídra, viaduktra vagy épp alagútra van szükség. Szinte bármi áron, de a síneknek vízszintesen és egyenesen kell futniuk!

morlaix viaduktA Morlaix-viadukt Morlaixban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasút közel két évszázados történelme alatt számos hihetetlen és gyönyörű műtárgy épült a hegyekkel szabdalt országokban, gondoljunk csak az ausztriai  Semmeringbahnra vagy a svájci Gotthárd-alagútra.

A völgyeket áthidaló viaduktok közül kiemelkedik a Franciaországban található 292 méter hosszúságú és 62 méteres magasságú Morlaix viadukt. Már 1865 áprilisa óta feszül Morlaix városa és azonos nevű folyója felett, a Párizs-Brest-vasútvonalon, Párizstól 500 km-re.

3 komment

Címkék: franciaország


2017.04.08. 22:45 Balogh Zsolt

Kalandozások az RhB vasúthálózatán

A Bernina Expresszel való utazásomat követő második szabadnapomon az előző naphoz képest sokkal jobb idő köszöntött Svájcra és a Graubünden kantonra. Az RhB vasútvonalain korlátlan utazásra biztosító menetjegyemet így kár lett volna veszni hagyni, különösen akkor, ha már csak egy szabadnapom lesz Svájcban. Így szinte sikerült az RhB Bahn teljes 238 km-es birodalmát beutaznom két nap alatt.

01.jpgAz RhB vasúthálózatán Svájc gyönyörű tájaira juthatunk el

Bejárva ezt az 1000 mm-es nyomtávolságú hálózatot rengeteg Magyarországon ismeretlen vagy furcsa érdekességbe botlottam. Svájc minden vasútvonala tartogat meglepetéseket az egyszeri utazóknak!

Szólj hozzá!

Címkék: svájc rhb


2017.04.03. 19:47 Balogh Zsolt

A Bernina Expressel Tiranóba

A svájci RhB több nevezetes járatot is üzemeltet Svájcban. Az elsőt, a világhírű Glacier Expresst szinte mindenki ismeri, talán nincs is olyan vonatos könyv vagy enciklopédia, mely ne mutatna be néhány fotót a hegyek között kanyargó keskeny nyomtávolságú vonatról. De a Glacier Expressen kívül is van még bőven látnivaló az alpesi ország vasúthálózatán: A Bernina Express rövidebb útvonalon közlekedik, mint világhírű társa, észak-déli irányba a svájci Churtól majd vissza. Eközben többszáz hídon és alagúton, meredek lejtőkön és emelkedőkön, lélegzetelállító viaduktokon halad át, egészen az olasz Tiranóig.

svájc, rhb, bernina expressStadler Allegra motorvonat Tiranóban

Többszáz méteres szintkülönbségek, spirálalagutak és viaduktok, több, mint 2000 méteres magasságban található vasútállomások az örök hó birodalmában... Mindezt átélhetjük 5 óra alatt az RhB Bahn kényelmes panorámakocsijaiban. A rendkívül látványos utazás a havas hegycsúcsoktól egészen az olasz szőlőültetvényekig és pálmafákig tart.

5 komment

Címkék: svájc rhb