HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2020.09.25. 10:46 Balogh Zsolt

Eljön a Trans-Europ-Expressek reneszánsza?

Egykoron elegáns TEE vonatok szelték át keresztül-kasul Nyugat-, Észak- és Dél-Európát, ám különböző okokból ez a hálózat megszűnt vagy épp átalakult EuroCity és InterCity hálózattá. Egyre többen látnak azonban fantáziát a vasúti közlekedés fejlesztésében, új nemzetközi járatok indításában. A legújabb javaslat szerint szükséges volna egy országhatárokon átívelő, a jelenlegi járatoknál jóval hosszabb távot befutó viszonylatok indítására a korábbi TEE vonatok mintájára.

35589_db161191_205251_crop.jpgMellettem az utódom? Az egykori DB 101 sorozatú villamos mozdony eredeti festésével és TEE kocsikkal egy ICE motorvonat mellett. Lehet, hogy a fehér motorvonatok lesznek a jövő TEE expresszei?

Nyugat-Európa nagy részén átívelő, nagy távolságú nagysebességű személyszállító járatok hálózatát 2025-re el lehetne indítani, ha tovább viszik Andreas Scheuer német szövetségi közlekedési miniszter által szeptember 21-én az európai közlekedési miniszterek virtuális konferenciáján bejelentett javaslatát.

A javaslatot fontos hozzájárulásnak tekintik az éghajlatváltozás mérsékléséhez és a vasút közlekedés népszerűsítéséhez.

A TEE2.0

A TEE2.0 márkanevet kapott és az európai együttműködés szimbólumaként előterjesztett terv hasonló az egykori Trans-Europ-Express hálózathoz, amelyet hét nemzeti vasúttársaság indított 1957-ben, a Holland Államvasút volt elnökének, Dr. den Hollander kezdeményezésére.

Az eredeti TEE vonatokhoz hasonlóan a TEE2.0 szolgáltatásai is csak napközben közlekednének, de Scheuer tervei között már egy kibővített TEEN hálózat is szerepel, amely éjszakai összeköttetéseket fog biztosítani, kielégítve az éjszakai vonatok iránti érdeklődés újjáéledését és egy lehetséges alternatívát biztosít a Skandináviából kiindult "repülési szégyen" mozgalom tagjainak.

Scheuer a TEE2.0-t az európai vasutak fő lépésének tekinti „egy nagyobb Európával összefüggésben, amellyel [a vasút] együtt nőtt”, és amely az éghajlatváltozás elkerülésén dolgozik.

A koncepció 2019-ben a német Deutschlandtakt-on végzett munka eredményeként jött létre, és most Scheuer arra törekszik, hogy meggyőzze a többi EU-tagállamot a javaslata értékéről azzal a céllal, hogy hivatalos szándéknyilatkozatot írjanak alá Németország féléves EU tanács elnöksége alatt.

Minden TEE2.0 szolgáltatás legalább három országot kötne össze és Scheuer elképzelése szerint egy terv készül, hogy „meghatározzák azokat a kiindulási és érkezési pontokat, amelyek ma nem rendelkeznek megfelelő vasúti szolgáltatásokkal”. A nemzeti nagysebességű vonalak „összekapcsolódnának” olyan nemzetközi útvonalak hálózatává, amelyek „ösztönzik a nagyobb keresletet, miközben a lehető legkevesebb alternatív, nem nagysebességű vasútvonalat használják a hazai hálózatokon”. Fel kell mérni a lehetőségeket és kockázatokat, valamint a „technikai és menetrendalapú kihívásokat”.

Bár több európai ország is rendelkezik már nagysebességű vasútvonalakkal, melyeken a vonatok akár 320 km/h sebességgel is suhanhatnak, összekötve a legnagyobb európai nagyvárosokat, hálózatról mégsem igazán beszélhetünk. Bár több nagysebességű vonat is átjár a szomszédos országok hálózatára, a határátlépések többnyire a hagyományos vasútvonalakon történik. Kivétel ez alól Párizs és Brüsszel, egyedül e két nem egy országban fekvő nagyváros között létezik végig nagysebességű kapcsolat (Sokan megemlítik még Párizs és London vagy Brüsszel és London közötti kapcsolatot is, ám a tenger alatt átvezető vasúti alagútban a vonatok sebessége 160 km/h-ra csökken).

Nagysebességű vasútvonalak Európában 2020 szeptemberében (kép forrása: Wikimedia Commons)

A nagysebességű járatok jellemzően csak egy határt lépnek át, nem távolodnak messzire anyaországuktól.

Ezen kíván változtatni Andreas Scheuer a TEE2.0 koncepciójával.

Nyolc útvonalat javasolnak két ütemben, a második ütem a Brenner-bázisalagút, a Fehmarnbelt-kapcsolat, a Stuttgart 21 és a Stuttgart-Ulm nagysebességű vasútvonal befejezése után következik. A németországi projektek, amelyek a Deutschlandtakt javaslat részeként szerepelnek, befejezése is szükségesek ahhoz, hogy a terv maradéktalanul megvalósulhasson. Hiányzik még a Hannover-Bielefeld-Hamm, a Karlsruhe-Bázel és a Mannheim-Erfurt közötti szakasz, továbbá egy vasúti alagút Frankfurt városközpontja alatt.

Andreas Scheuer 2017-ben

Scheuer azt szeretné, hogy külön TEE2.0 vállalatot hozzanak létre, „például az SNCF és a DB”, más „érdekelt és ambiciózus vasutakkal”, például a holland, ausztriai és svájci nemzeti vasúttársaságokkal, amelyek esetleg részt vesznek a terv megvalósításában. A társaságot független vasúttársaságként jóváhagynák, és az szolgáltatásokat (menetvonalakat) vásárolna az anyavállalatoktól a járatok közlekedtetése céljából. A már meglévő járművek rövid távon felhasználhatók lennének a TEE2.0 járatok számára is.

Tervezett TEE viszonylatok:

* TEE1/2: Párizs – Brüsszel – Köln – Berlin –Varsó
* TEE3/4: Amszterdam – Köln – Bázel – Milánó – Róma
* TEE5/6: Berlin – Frankfurt – Lyon – Montpellier – Barcelona
* TEE7/8: Amszterdam – Brüsszel – Párizs – Lyon – Barcelona
* TEE9/10: Berlin – München – Innsbruck – Bologna – Róma
* TEE11/12: Párizs – Strasbourg – Stuttgart – München – Bécs – Budapest
* TEE13/14: Párizs – Brüsszel – Hamburg – København – Stockholm
* TEE15/16: Stockholm – København – Berlin – München

 ten20.pngA tervezett TEN2.0 viszonylatok, jól látható, hogy a legtöbb vonal Németországban fut össze

A TEEN

A javasolt éjszakai hálózat terve „meghatározná a továbbhaladáshoz szükséges lépéseket”, a vonatok maximális sebessége 230 km/h, a Talgo vonatok esetében 250 km/h. A tervek feltételezik, hogy a meglévő éjszakai szolgáltatások tovább fognak fejlődni és bővülni, és bár „üdvözlendő a további éjszakai vonatok fejlesztése, a gazdasági kihívásaikat nem szabad lebecsülni”. Nyolc útvonalat terveznek, amelyek közül kettő olyan nagy infrastrukturális projektek befejezésén alapulna, mint a Fehmarnbelt-összeköttetés.

Tervezett TEE EN viszonylatok:

* EN21/22: Párizs – Brüsszel – Köln – Berlin
* EN23/24: Brüsszel – Köln – Berlin – Prága/Varsó
* EN25/26: Amszterdam – Köln – Bázel – Milánó – Velence/Genova
* EN27/28: Frankfurt – Strasbourg/Zürich – Mulhouse – Lyon – Montpellier – Barcelona
* EN29/30: Berlin – München – Innsbruck –Bologna – Róma/Nizza
* EN31/32: Párizs – Strasbourg – Stuttgart – München – Bécs – Budapest/Zágráb
* EN33/34: Párizs – Brüsszel/Amszterdam – Hamburg – København – Stockholm
* EN35/36: Stockholm – København – Berlin – Prága – Bécs/Budapest

Kissé optimista módon Scheuer javaslatai megjegyzik, hogy „mivel a megvalósítás „csupán” koordinációt igényel a vasúttársaságok között a menetrendek, a tanúsítási kérdések, a vonatok és a viteldíjak révén, elképzelhetőnek tűnik a közeljövőben történő megvalósítás”.

Hasonlóképpen elismeri a javaslat végrehajtásának nehézségeit: különböző vontatási áramrendszerek-, különböző vasúti biztosítóberendezések; az egyes üzemeltetők nacionalista hozzáállása; az egységes marketing és árképzés hiánya, az utasok jogainak biztosítása; az ülőhelyek foglalásának különböző követelményei; a koncessziókra, a szerződésekre és a támogatásokra vonatkozó eltérő szabályok; különböző nyelvek és működési szabályok; különböző „technikai finomságok” és minőségi szintek; a megállási rendek elvárásai; a profitszellem a közszolgáltatással és az üzemeltetés különböző formáival szemben...

Ne intézzük el egy legyintéssel ezt a javaslatot, hiszen az ÖBB néhány éve bebizonyította, hogy van még jövője az éjszakai járatoknak és az "Interrail bérletet minden európai fiatalnak" program is elindult! Az egységes Európának szüksége van egy egységes közlekedési hálózatra is, hogy az állampolgárai szabadon választhassanak, hogy hová és mivel utazzanak.

Ezeket az útvonalakat már ma is leutazhatjuk, ám ehhez több helyen is át kell szállni és a megfelelő vonatjegyek megtalálása és megvásárlása is gondot jelenthet. Hosszabb útvonalak esetében pedig olyan horribilis összegekkel szembesülhetünk, mely csak a legfanatikusabbakat csábít a vonaton való utazásra.

Néhány éve még viccelődtem egy Budapest-Párizs TGV járat indulásával, azonban úgy tűnik, hogy mások is látnak fantáziát egy ilyen összeköttetésben, sőt mindjárt nappali és éjszakai járatról is ábrándoznak. Az utazási idő már ma is kevesebb lehetne, mint 12 óra, így sok ember számára alternatívát jelenthetne a repüléssel szemben. És akkor még nem is gondoltunk azokra, akik nem a teljes távot utaznák végig, hanem mondjuk csak egy Bécs-Strassbourg közötti szakaszt.

nemzetkozi.pngA MÁV-START Zrt. jelenlegi és tervezett nemzetközi viszonylatai

A koncepció beleillik a MÁV-Start jövőbeli terveibe is, ugyanis a mi hazai vasúttársaságunk is eljátszott a gondolattal, hogy tovább fejleszti éjszakai szolgáltatásait. Párizs a Start tervei között is szerepel, mint lehetséges éjszakai célpont.

Források

* Railwaygazette.com - Trans-Europ-Express renaissance proposed

komment

Címkék: magyarország TEE


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr716210862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2020.09.26. 10:57:59

Látványos koncepció, de a megvalósításhoz még sok gombócot kell megenni.

Izo 2020.09.26. 12:35:19

Teljesen igaza van a komának, hogy elsősorban akarat és szervezés kérdése a dolog. Ezekből viszont jó sok kell, mert sokáig teljesen elengedték ezt a nemzetközi vonatozás dolgot. Az utazóközönség felé meg valamivel kompenzálni kell, hogy nem 4 óra (2 repülés + 2 egyéb) az út, hanem 12, az úgy nem fog menni, hogy 3-szor annyi idő, és még drágább is.

_Alex__ 2020.09.26. 12:47:11

Járatok indítását elkezdhetnék, és biztosan már most egy kissé tehermentesíteni tudná az utakat. Ami engem elszomorít amikor ebbe belegondolok mindig az az, hogy így 40 évesen én már nem fogom megérni, hogy rendes hálózat legyen a keleti részen is, ahhoz 30 év is csak a belépő lenne ha most elkezdenék és gdp szinten szemmel látható összegeket kezdene mindenki fordítani rá, de inkább 50...

odamondó 2020.09.26. 13:07:52

Politika miatt évtizedek mire bármi lesz belőle.

Most a koronavirus megmutatta mekkora az EU-s összefogás. Nulla. És ez egy komoly krízis.

nincs1agy 2020.09.26. 15:23:14

Németországban sikerült lenyomniuk a belföldi légitársaságokat.
Igaz, hogy hosszabb a menetidő, de nem a város szélétől a város széléig jutsz el, mint repülővel.
Nem kell annyival indulás előtt megjelenni, mint a repülő esetében, és hamarabb szabadul az utas leszállás után. Persze ehhez ezért jó nagy sebességű vonatok kellenek..

nincs1agy 2020.09.26. 15:24:21

@nincs1agy: Megérkezés után... A vonat nem száll le (egyelőre)..:)

Alick 2020.09.26. 15:48:28

@nincs1agy: Kb. 800-1000 km alatt éri meg igazán a nagysebességű vonat.

Megyeri Tünde 2020.09.26. 19:55:40

Már most terveznek a hidrogénnel a repülés kapcsán, mert a kőolaj iszonyatos tempóban fogy. Reméljük a vonat ismét divatba jön és nem lesz aranyárban. Nagyon várnék egy Balti államok felé irányuló vonalat, de úgy látom, az még várat magára.

tujapecér 2020.09.27. 07:45:10

A különféle áramnem ma már nem problema. Vannak több áramnemű vontatójárművek, melyek átjárnak a szomszédos országok vonalaira.
süti beállítások módosítása