HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (56) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (49) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (44) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (21) index2 (156) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (5) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (10) kenya (1) kína (18) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (88) nápoly (3) németország (46) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (37) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2018.01.24. 11:56 Balogh Zsolt

Vasúti forgalom Japánban

Ha Japán vasútjára gondolunk, legtöbbünknek a nagysebességű Sinkanszen vonatok jutnak az eszünkbe. Ám a szigetországban nem csak a szuperexpresszek közlekednek, a nagyvárosokat széltében és hosszában keresztülszelik az elővárosi vonatok és a metrók sínpárjai is.

Elővárosi motorvonatok Japánban (kép forrása: www.japan-guide.com)

Japán nagyvárosai, Tokió vagy Oszaka élete elképzelhetetlen lenne a városi és az elővárosi vonatok nélkül. Csúcsidőben egymást érik a különféle motorvonatok, hogy dolgozók millióit szállítsák a munkahelyükre vagy az otthonukba.

A sűrű vasúthálózat fejlesztése már rég átlépte azt a szintet, hogy egy- és kétvágányú vonalakról beszéljünk, nem ritkák a négy-, sőt ennél is többvágányú vasútvonalak sem. Ha pedig egy ilyen vonalat közút is keresztez szintben, akkor készüljünk fel a szinte végtelen várakozásra.

Vasúti átjáró Japánban

Ebben az oszakai vasúti átjáróban a közút nyolc vágányt keresztez, a sorompó 40 percig! tart zárva, mire elfogynak a vonatok. Ezután egy mindössze 25 másodperces szabad jelzés következik, majd ismételten megindul a forgalom.

Az átjáró a Google térképén

Szerencsére a gyalogosok választhatják a felüljárót is a vágányok feletti átkeléshez, az autósoknak viszont a kerülő, vagy a hosszú várakozás marad csupán...

13 komment

Címkék: japán index2


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9913595847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Berelhetoreklamfelulet 2018.01.25. 08:13:55

dfq?
Pontosan 2 azaz 2 vágány elég kéne legyen ahhoz, hogy fennakadás mentes legyen a vasúti forgalom egy normál szakaszon. Ahol ennél több kell, ott komoly tervezési problémák vannak.

Mad Mind 2018.01.25. 12:39:04

@Berelhetoreklamfelulet:
Mivel sok magántársaságnak van saját vágánya, plusz vannak olyan vonalak, ahol 2-4 percenként jön vonat, nem megoldható 10+ vonal futtatása 2 vágányon.
Ott is vonják össze amit lehet, de 2 vágány nem elég, sűrű forgalomhoz.

Mad Mind 2018.01.25. 12:54:23

@Berelhetoreklamfelulet:
Kis kiegészítés a streetview nézet. https://www.google.hu/maps/@34.7383468,135.5034893,3a,75y,84.49h,64.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1seCXb-PS8lmUCAUP41iZZSw!2e0!7i13312!8i6656

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.01.26. 00:20:44

@Berelhetoreklamfelulet: Az állításodat közúti forgalom esetében is fenntartod? Vagy a közútnak is pazarlás 4-6-8 sáv?

Nem kell Japánig menni ahhoz, hogy forgalmas többvágányú vasútvonalakkal találkozzunk, már Németországban is sok négy, sőt hatvágányos vonal van a nagyvárosok körül.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.01.26. 00:21:24

@Mad Mind: Köszönöm a kiegészítést, a Google térképét beleraktam a cikkbe is.

Berelhetoreklamfelulet 2018.01.29. 14:43:18

@Balogh Zsolt:
Azért közút kicsit más.
Normál esetben ott is elég amúgy a 2 sáv, az utak túlnyomó többsége 2sávos, egyedül az autópályákra jellemző a több sáv.
Nyilván egy annyira forgalmas helyen ha csak 1 sáv lenne, egy baleset nagyon nagy dugót okozna(így is dugót okoz több sávval, ha nem lenne másik sáv mi lenne?).
Megy ugye személy forgalom, mindenki úgy megy kb. ahogy akar, kamion 100al se araszol, a bmw-s meg tolja 160-al, 1sávval nem igazán lenne kivitelezhető.

De a vasút az irányított közlekedés. Minden vonat mehet (ne) a maximálisan megengedett sebességgel, ha erre nem képes, ütemezhető lenne, hogy elengedje a gyorsabbat.
Persze magán vasutak miatt érthető a helyzet, de normál esetben elégnek kéne lennie a 2 sávnak, max 4 ha hagyunk 2 lassú sínpárt de 8?

Greg36 2018.01.29. 19:45:59

@Berelhetoreklamfelulet: A 8-ból 2 rögtön kiesik, mert ott az Osaka körvasút és a reptéri kirohanós jár, csúcsidőben mindkét irányban 3 percenként, és a többit is olyan 5-10 percenként használja egy vonat... Egyszerűen más dimenzió, sokkal könnyebb külön vágányokon futtatni őket, mint folyamatosan a váltókkal és a forgalmi jelzésekkel szabályozni az ide-oda kereszteket. (Plusz a teherforgalom). Itt pedig az összes személy megáll, még kikerülni sincs nagyon hely, meg idő.

nyelv-ész 2018.02.01. 15:54:26

@Berelhetoreklamfelulet: Gyere sűrűbben Pestre, nézd meg, hogy közúton a reggeli csúcsidőben hol és mire elég a 2 sáv.

gereblyepörkölt 2018.03.06. 09:02:46

@Berelhetoreklamfelulet:

Egy berelhetoreklamfelulet bezzeg egy pár perces YT alapján azonnal megmondja, hogy ide 2 vágány is elég lenne.

A dolog amúgy úgy áll össze, hogy 2 vágány láthatóan elkerüli Shin-Osaka állomást és a miyahara-i telephely mellett elhaladva, a belvárost megkerülve biztosít összeköttetést a Tokaido-fővonal Kobe felé tartó ágával, így a tehervonatoknak nem kell átverekedniük magukat Osaka állomásán.

További két vágányt az azóta megszűnt Umeda teherpályaudvarnak tartottak fenn. Az Umeda teherpályaudvar 2013-ban megszűnt, helyét a Suita pályaudvar vette át, a vágányok azonban megmaradtak. Napjainkban leginkább Shin-Osaka kijárataként szolgálnak, bár a Suita - Settsu - Osaka kikötő így is jelentős teherforgalmat generál a környéken.

A fennmaradó 4 vágány jellemzően a személyforgalom részére van fenntartva, illetve a teherpályaudvarokat elhagyva láthatóan szintén 4 vágányra redukálódik a Tokaido-fővonal Kyoto felé tartó szakasza. Itt az IC (Thunderbird, Haruka stb. járatok) és a "sebesvonati" forgalom a két szélső, 130km/h-val bejárható vágányt, míg az ennél lassabb, minden görbe fás személyvonatok a belső, 120km/h-s vágányokat használják. Csúcsidőben, mikor az intenzív távolsági és regionális forgalom is zajlik, nincs az a biz.ber., ami megoldja ezt neked két vágányon.

@Mad Mind: @Greg36:
Itt nincs osaka-i körvasút, se magán társaság. A magán társaságok (pl. Hankyu, Keihan, Hanshin, Kintetsu nagy része) ráadásul gyakran 1435mm-es nyomtávot használnak 1067mm helyett.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.03.06. 09:52:17

@gereblyepörkölt: Köszönöm a kiegészítéseket, hasznos információkat osztottál meg! Jártál már Japánban, hogy ilyen jó a helyismereted? :)

gereblyepörkölt 2018.03.06. 10:43:04

@Balogh Zsolt: Igazából itt élek pár éve. Ha megengedsz egy pofátlan önreklámot, ajánlom figyelmedbe szerény írásaimat a témával kapcsolatban:

adlersson.x10.mx/tag/japan-vasuti-kozlekedese/

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.03.06. 11:46:39

@gereblyepörkölt: Köszönöm a linket, látom alaposan ismered az ottani viszonyokat! Át fogom az írásokat tanulmányozni!

Mad Mind 2018.03.07. 07:37:13

@gereblyepörkölt:
Köszi, bár a 2 vágány elég mindenre kijelentésre vonatkozott a válaszom, nem erre az átkelőre.