HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (56) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (49) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (44) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (21) index2 (156) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (5) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (10) kenya (1) kína (18) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (88) nápoly (3) németország (46) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (37) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.12.29. 00:29 Balogh Zsolt

Az első tehervonat a Nimes-Montpellier-vasútvonalon

Franciaországban jelenleg is gőzerővel halad a TGV hálózat fejlesztése: 2017 nyarán adták át az LGV SEA és a Bretagne-Pays de la Loire vonalakat, decemberben pedig már egy újabb mérföldkő következett a nagysebességű vasúthálózat fejlesztésében. A következő újépítésű vasútvonal Dél-Franciaországban készül Nimes és Montpellier között, lerövidítve az utazási időt Spanyolország felé.

TGV Duplex motorvonat Franciaország déli részén, a nagysebességű hálózat hamarosan ideáig is elér majd (kép forrása: www.systra.com)

A vegyes használatra szánt új vonalon a TGV történetében először vegyesen személy- és teherforgalom is zajlani fog. A nagysebességű járatok elindulására még 2018 nyaráig várnunk kell, ám a tehervonatok idén decemberben már birtokba vették az új pályát.

Franciaország vasútvonalai délen 1500 V egyenárammal, az új vasútvonalak azonban már a nagyobb teljesítményt nyújtó 25 kV 50 Hz-es váltakozó árammal lettek villamosítva. Így ahhoz, hogy a tehervonatok zökkenőmentesen, mozdonycsere nélkül használhassák az elkerülőt, szükséges a kétáramnemű vonógépek használata, mint például az Alstom Prima mozdonyok.

alstom prima, Nimes-Montpellier nagysebességű vasútvonalAz első tehervonat a vonalon kettő Alstom Prima 27000 sorozatú kétáramnemű villamosmozdonnyal (kép forrása: www.railwaygazette.com)

A személyforgalom a tervek szerint részlegesen 2018 nyarán indul majd el, a teljes vonal 2019 végére készül el. A tehervonatok 100-120 km/h sebességgel, a TGV vonatok pedig kezdetben 220, később 300 km/h sebességgel közlekednek majd. A Párizs-Montpellier közötti utazási idő 3 órára rövidül majd, ami 20 perccel kevesebb az eddigieknél.

Felmerülhet a kérdés, hogy miért is kiemelkedő az, hogy a vasútvonalat vegyes (személy és teher) használatra tervezték?

A nagysebességű vonatok tengelyterhelése 17 tonna, a nagyobb sebesség miatt pedig enyhébb íveket igényel. A nagyteljesítményű könnyű motorvonatok, melyeknek több tengelye is hajtott, könnyedén fel tudnak kapaszkodni az itt alkalmazott meredekebb emelkedőkön is, elkerülhető így több költséges alagút kifúrása.

Ezzel szemben a tehervonatok lassabbak, ám tömegük jóval nagyobb, tengelyterhelésük elérheti a 22,5 tonnát is. A hosszú és nehéz vonatok tológép nélkül csak kisebb emelkedőkön tudnak felkapaszkodni.

A vegyes használatra szánt vonalaknak meg kell felelniük mindkét igénynek: nagy sugarú ívekkel a személyszállító vonatoknak, enyhe emelkedőkkel és a nagy tengelyterheléssel a teherfuvarozás igényeinek. Ez pedig jelentősen megnöveli az építési költségeket (a másik oldalon viszont az áll, hogy a nagyobb forgalomnak hála a beruházás is hamarább tud megtérülni).

Lent délen látható Montpellier és az új vasútvonal, egyelőre még szaggatott vonallal és 2018-as átadási dátummal jelölve, bár a teherforgalom már használhatja (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az új 60 km hosszúságú vonalon tizenegy viadukt és két új állomás épült. Része a TEN-T Mediterrán korridornak, mely a magyarországi Záhonytól egészen a spanyolországi Algecirasig vezet.

Források

* Railwaygazette.com

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország tgv


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5113529327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.