Franciaországban jelenleg is gőzerővel halad a TGV hálózat fejlesztése: 2017 nyarán adták át az LGV SEA és a Bretagne-Pays de la Loire vonalakat, decemberben pedig már egy újabb mérföldkő következett a nagysebességű vasúthálózat fejlesztésében. A következő újépítésű vasútvonal Dél-Franciaországban készül Nimes és Montpellier között, lerövidítve az utazási időt Spanyolország felé.
TGV Duplex motorvonat Franciaország déli részén, a nagysebességű hálózat hamarosan ideáig is elér majd (kép forrása: www.systra.com)
A vegyes használatra szánt új vonalon a TGV történetében először vegyesen személy- és teherforgalom is zajlani fog. A nagysebességű járatok elindulására még 2018 nyaráig várnunk kell, ám a tehervonatok idén decemberben már birtokba vették az új pályát.
Franciaország vasútvonalai délen 1500 V egyenárammal, az új vasútvonalak azonban már a nagyobb teljesítményt nyújtó 25 kV 50 Hz-es váltakozó árammal lettek villamosítva. Így ahhoz, hogy a tehervonatok zökkenőmentesen, mozdonycsere nélkül használhassák az elkerülőt, szükséges a kétáramnemű vonógépek használata, mint például az Alstom Prima mozdonyok.
Az első tehervonat a vonalon kettő Alstom Prima 27000 sorozatú kétáramnemű villamosmozdonnyal (kép forrása: www.railwaygazette.com)
A személyforgalom a tervek szerint részlegesen 2018 nyarán indul majd el, a teljes vonal 2019 végére készül el. A tehervonatok 100-120 km/h sebességgel, a TGV vonatok pedig kezdetben 220, később 300 km/h sebességgel közlekednek majd. A Párizs-Montpellier közötti utazási idő 3 órára rövidül majd, ami 20 perccel kevesebb az eddigieknél.
Felmerülhet a kérdés, hogy miért is kiemelkedő az, hogy a vasútvonalat vegyes (személy és teher) használatra tervezték?
A nagysebességű vonatok tengelyterhelése 17 tonna, a nagyobb sebesség miatt pedig enyhébb íveket igényel. A nagyteljesítményű könnyű motorvonatok, melyeknek több tengelye is hajtott, könnyedén fel tudnak kapaszkodni az itt alkalmazott meredekebb emelkedőkön is, elkerülhető így több költséges alagút kifúrása.
Ezzel szemben a tehervonatok lassabbak, ám tömegük jóval nagyobb, tengelyterhelésük elérheti a 22,5 tonnát is. A hosszú és nehéz vonatok tológép nélkül csak kisebb emelkedőkön tudnak felkapaszkodni.
A vegyes használatra szánt vonalaknak meg kell felelniük mindkét igénynek: nagy sugarú ívekkel a személyszállító vonatoknak, enyhe emelkedőkkel és a nagy tengelyterheléssel a teherfuvarozás igényeinek. Ez pedig jelentősen megnöveli az építési költségeket (a másik oldalon viszont az áll, hogy a nagyobb forgalomnak hála a beruházás is hamarább tud megtérülni).
Lent délen látható Montpellier és az új vasútvonal, egyelőre még szaggatott vonallal és 2018-as átadási dátummal jelölve, bár a teherforgalom már használhatja (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az új 60 km hosszúságú vonalon tizenegy viadukt és két új állomás épült. Része a TEN-T Mediterrán korridornak, mely a magyarországi Záhonytól egészen a spanyolországi Algecirasig vezet.
Utolsó kommentek