HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (1) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2017.12.28. 01:11 Balogh Zsolt

Vonattal Aranjuezbe

A madridi nyaralás alatt tettünk egy rövid kitérőt Aranjuezbe is, ahol a spanyol király vidéki palotája található. Az alig 60 ezer lakosú városkába a madridi elővárosi vonattal, a Cercaníassal lehet a legegyszerűbben eljutni, de választhatjuk a kevesebb helyen megálló és gyorsabb távolsági vonatokat is.

királyi palota, AranjuezA királyi palota Aranjuezben

Aranjuez vasútállomása legalább annyira szép és különleges, mint az állomástól nem messze található királyi palota, de ezen kívül még megnézhetünk itt egy egykori bikaviadal-aránét, számos parkot, szobrot és szökőkutat is.

Madridi nyaralásunk utolsó napjára, vasárnapra egy távolabbi cél meglátogatását tűztük ki. A választás Aranjuezre esett, mely elővárosi vonattal kényelmesen elérhető nem túl drágán és nem túl sok idő alatt. A városka korábban a spanyol király vidéki székhelye volt, hasonlóan mint a franciáknál a Párizs közelében található Versailles. A királyi palota, az arajuezi városkép, egy egykori bikaviadal-aréna na és persze egy rövid vonatozás Madrid környékén elegendő programnak ígérkezett az utolsó napra.

A program egy hosszabb metrózás után Sol állomáson kezdődött, szokás szerint egy föld alá száműzött forgalmas, többszintes madridi állomásról. A jegyvásárlás után a folyosók és a lépcsők labirintusán át értük el a peronokat, ahová néhány perc várakozás után be is futott a motorvonatunk. Az elővárosi vonat helyett választhattuk volna a gyorsabb és kevesebb helyen megálló távolsági járatok egyikét is, de a Cercanías bizonyult a leggazdaságosabbnak az összes lehetőség közül.

Egy rövid föld alatti vonatozás után érintettük a főpályaudvart, majd azt elhagyva végre kiértünk az alagutak sötétjéből a novemberi napsütésbe. Ezután kusza vágánytenger következett, rengeteg kitérővel, keresztezéssel, alul- és felüljárókkal, párhuzamosan haladva az AVE normál nyomtávolságú vágányaival. Az út a nagysebességű vonatok tárolóvágányai és karbantartó bázisa mellett folytatódott, bemutatva a spanyol vasút szinte összes nagysebességű vonatát. Egymás mellett sorakoztak a német Velarok, spanyol Talgók és CAF vonatok indulásra, karbantartásra várva. Elhagyva a vasútüzemi területeket még néhány autópálya- és vasúti felüljáró következett, majd végleg magunk mögött hagytuk Madridot.

A Madrid-Aranjuez-vasútvonal volt Spanyolország második vasútvonala, mely összekötötte Madrid Delicias állomást (mely ma mint vasúti múzeum üzemel) a spanyol király vidéki palotájával. A rövid vasút lehetővé tette, hogy Aranjuez zöldségeit és gyümölcseit a városba lehessen szállítani, ami felélénkítette a kereskedelemet a város és a vidék között. A vasútvonal egykori fontosságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy Aranjuez mind a mai napig az elővárosi vonatok végállomása. Ezen felül április végétől vagy május elejétől egészen szeptember végéig, október elejéig közlekedik a Tren de la Fresa, (magyar nyelven Eper-vonat) nevű nosztalgia-járat régi személykocsikkal és korhű ruhába öltözött személyzettel, emléket állítva az egykori gyümölcsöt szállító vonatoknak. 

Madrid, Cercanías, SolIndulás Madridból, szokás szerint a föld alól. A Madrid Cercanías Sol nevű állomása szintén egy hatalmas föld alatti birodalom, ahol helyismeret nélkül hosszú percekig lehet bolyongani, mire elérjük a peronokat

Madrid, Cercanías, SolÉrkezik az aranjuezi vonat Sol állomásra

spanyol tájElhagyva Madridot következett a kopár spanyol táj... Novemberben a száraz növények és a csupasz hegyoldalak sivár képet festettek

A vasútvonal ma már elsősorban elővárosi forgalmat bonyolít le, kényelmes és gyors utazást biztosítva a környező települések és a főváros között. A vonalon egymást érik a modern perontetős állomások és megállóhelyek, néha egy-egy gyárral vagy iparteleppel együtt. Az elővárosi vonatokon kívül zajlik itt még némi teherforgalom is, továbbá óránként közlekedik távolsági vonat Valencia felé.

A vasútvonal jelentősebb műtárgyak nélkül épült meg, így a várost elhagyva se alagutat se nagyobb hidat nem kellett építeni. A végállomás előtt még keresztezi a Tajo folyót, ám a víz itt még egyáltalán nem széles, így komolyabb hídra sem volt szükség.

Az állomás

Mind a vasútvonalat, mind a rajta található állomásokat az egykori Compañía de los Ferrocarriles de Madrid a Zaragoza y Alicante magánvasút-társaság építtette. A jelenlegi állomás hosszú és kalandos fejlődés eredményeképp jött létre.

A vasútvonal építése 1846 május 4-én kezdődött de a nagy gazdasági nehézségek miatt csak 1851 február 9-én nyílt meg. Az első vasútállomás Aranjuezben a királyi palota közelében, a Plaza de Armas előtt épült fel. A királyi család számára külön váró épült.

A vasúti közlekedés fejlődésével az állomás szűkösnek bizonyult, ezért egy második állomás építését határozták el, messzebb a palotától, a Toledói út túloldalán, a várostól délnyugatra. A huszadik század elejére világossá vált, hogy felesleges két állomást is fenntartani, így a két indóházat egy új állomás felépítésével váltották ki.

aranjuez_03.jpgMegérkezés Aranjuezbe, az állomás a Cercanías Madrid C3-as vonalának déli végállomása, a peronok mellett a sűrítő betétjáratok szerelvényei ácsorogtak

aranjuez, állomás, spanyolország"Tiszta udvar, rendes ház" - a peronok, a perontetők és a vágányok is rendezett képet mutattak, rongálásnak, szemetelésnek nyoma sem volt. Az állomás épületében ingyenesen használható tiszta és újszerű WC is az utasok rendelkezésére áll

aranjuez, állomás, spanyolország, dízel motorvonatVárakozás a vonatra, ez a dízel motorvonat Albacete városán át közlekedik egészen Valenciáig

Az új épületet 1922 és 1927 között építették fel neomudéjar stílusban. Az új építészeti stílusmozgalmat a legtöbben kizárólagosan spanyol irányzatnak tartják, mely jellemzői közé tartozik a patkó alakú boltívek, a régies stílusok újrafelhasználása és diszítőelemként az olcsó és közönséges tégla használata. Az állomás építése e mozgalom kibontakozásakor született, felhasználva az új irányzat ötleteit.

1989 és 1990 között kezdődött meg az állomás helyreállítása, odafigyelve és megőrizve az épület történelmi részleteit. A falakat több helyen mozaikok díszítik, melyekben olvasható az egykori építtető vasúttársaság nevének kezdőbetűi is. A műemlékvédelem ezeket a régi emlékeket is megőrzésre ítélte, így lépten-nyomon az MZA betűhármassal találkozhatunk.

aranjuez, állomás, spanyolországAz állomásépület belseje, a felújítás néhány éve történt meg az eredeti állapotot megtartva. A modern korról a beléptetőkapuk árulkodnak csak

aranjuez, állomás, spanyolországA díszes és igényes épület belső kialakítása is a vasúti közlekedés aranykorát idézi

2007-ben jelentették be az átfogó felújítást és fejlesztést, hogy a történelmi állomásépület megfelelhessen a jelen és a jövő igényeinek is. 2011 és 2012 között zajló munkálatok során megújult a homlokzat, a váróterem és a kapcsolódó épületek is. Ekkor telepítették a váróterembe az automatikus beléptetőkapukat is.

Az átalakítás még nem fejeződött be, a következő nagyobb munka az akadálymentesítés lesz liftek és mozgólépcsők telepítésével.

aranjuez, állomás, spanyolország, főbejáratAranjuez vasútállomásának főbejárata

Az állomás egy nagyobb, téglalap alakú épületből áll, a három bejárati ajtó középen helyezkedik el, felette hosszú magas ablakok találhatóak, félkörívekkel lezárva. Az egészet egy kisebb torony egy hatalmas órával zárja le. Díszítőelemként fehér kőlapokat és vörös téglát alkalmaztak.

A vágányokat egy 32 méter hosszú aluljáró köti össze, melynek falát szintén apró mozaik burkolja. A lépcsőlejárókat feketére festett díszes kovácsoltvas kerítések védik. A sínek mellett futó perontetőket acél tartók támasztják alá, világos és légies látványt biztosítva. Az egész állomás a könnyedséget, a világosságot mutatja tágas tereivel és áttört tartóival.

aranjuez, állomás, spanyolország, buszállomásAz állomás elől indul Aranjuez négy buszjárata is

A vasútállomás homlokzata a város felé néz, az előtte található téren parkolók, taxi- és buszállomás található.

A palota

Aranjuez a négy szezonális kormányzóhely közé tartozott, a kormány tavasszal tartózkodott itt, majd ezt követően továbbköltözött Rascafría-ba, El Escorial-ba, végül télre Madridba. Tavasszal pedig az egész körforgás kezdődött elölről.

aranjuez, állomás, spanyolországA királyi palota udvara és főbejárata

A palota története a 15. században kezdődött, amikor amikor Lorenzo I Suárez de Figueroa nagymester rendje egy nagyszabású vadászház építését irányozta elő a rend tagjainak kikapcsolódására Aranjuezben. 1523-ban I. Károly Spanyolország birtokába vette a területet, amelyet királyi erdőnek és Aranjuez-háznak neveztek el, annak érdekében, hogy a tavaszi vadászidényben itt szórakoztathassák a vendégeket.

A palota építése a 16. században kezdődött el és egészen a 18 századig tartott. Az éek során többféle építészeti stílus is képviseltette magát itt a reneszánsztól kezdve a francia birodalmi építészeten át egészen a rokokóig bezárólag.

Ma már csupán látványosság, a turisták szabadon látogathatják hétfőtől szombatig. Része az UNESCO világörökségi helyszíneinek.

porcelán-szalon, aranjuez, királyi palotaA porcelán-szalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

A kastély külső része, továbbá a körülötte lévő park ingyenesen bejárható és fényképezhető, a belső részek megtekintése csak a belépőjegy megfizetése után látogatható. Bent már a fényképezés is tilos, akárcsak a madridi királyi palotában.

aranjuez, királyi palotaA palota mellett a tégla boltívek alatt

aranjuez, királyi palotaSéta a palota mellett

aranjuez, királyi palotaAz egyik belső udvar szépen gondozott kerttel

A palotát egy 2048 hektáros szabadon látogatható park veszi körül, melynek nagy része a barokk kertépítészet ékes példája, de megtalálhatóak benne a természetes formában meghagyott ligetes részek is.

A hatalmas kastélyparkot sétálóutak tucatjai hálózzák be, így akár órákig is bolyonghatunk a szépen gondozott sövények és fák sűrűjében. Az utak metszéspontjainál pedig szökőkutak és szobrok várják a látogatókat.

aranjuez, királyi palotaA Szfinx helyi spanyol változata :)

aranjuez_10.jpgA kastélyt körülölelő park sétálóútjai egy-egy márványszökőkútnál találkoztak össze, majd váltak ismét szét

aranjuez, királyi palota, szökőkút, parkAz összes szökőkutat egyenként felkeresni több napos feladat lett volna

aranjuez, királyi palota, park, szoborSejtésem szerint a hordón ülő alak Dionüszosz, kit a bor és a mámor istenének tartottak az ókori görögök

aranjuez, királyi palotaVisszakanyarodva a palota felé

aranjuez_13.jpgÚton a hatalmas parkban

aranjuez, park, tajo folyóA Tajo folyó, itt még keskeny folyócska, de mire eléri a tengert Lisszabonnál, addig több kilométeresre szélesedik

Az Eper vonat

Mint már korábban is említettem, Aranjuez nem csak elővárosi- és távolsági vonatokkal, hanem a tavasztól őszig minden hétvégén közlekedő nosztalgiavonattal is elérhető. Akik szeretnék felidézni az egykori spanyol vasúti utazás hangulatát, azok feltétlenül próbálják ki a fából készült vasúti kocsikban, fa padokon történő utazás élményét is. A korabeli hangulatról a korhű ruhába öltözött személyzet gondoskodik, az egykori gyümölcsszállítás jelentőségére pedig a vonaton vásárolható eper árusítása emlékeztet.

Az egész napos, Aranjuez-i városlátogatással egybekötött program ára 29 euró személyenként.

eper vonat, aranjuezEperárus asszonyok a vonat mellett

Youtube video az Eper-vonatról

Az Eper-vonat, sajnos nosztalgia-vonógépre már nem futotta... (kép forrása: fr.tripadvisor.ca)

Aranjuez elhelyezkedése a Google térképén

Források

* A spanyol Wikipédia Estación de Aranjuez szócikke
* A spanyol Wikipédia Ferrocarril de Madrid a Aranjuez szócikke

Ezzel a cikkel pedig a végére érkezett a madridi élménybeszámoló, a spanyol témák helyett a jövőben remélhetőleg további érdekes helyekről fogok beszámolni.

1 komment

Címkék: madrid spanyolország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3913347661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2017.12.28. 23:28:27

A folyó neve Spanyolországba Tajo, Portugáliában Tejo. ("A végállomás előtt még keresztezi a Tejo folyót, ám a víz itt még egyáltalán nem széles" majd "A Tajo folyó, itt még keskeny folyócska, de mire eléri a tengert Lisszabonnál, addig több kilométeresre szélesedik")
süti beállítások módosítása