Madridba nem csak a rengeteg városi múzeum és műemlék miatt érdemes ellátogatni, érdemes egy kicsit távolabb is szétnézni. A város közelében található katonai repülőtér hatalmas repülőgép-gyűjteménnyel rendelkezik, kezdve a korai két- és háromfedeles légcsavaros gépektől a közelmúlt sugárhajtású vadászgépeiig és helikoptereiig.
Lockheed F-104 Starfighter második generációs könnyű vadászgép a múzeum udvarán. A típusból összesen 2578 db-ot gyártottak. Rossz baleseti statisztikája miatt gyakran hívták "özvegycsinálónak" is
A Cuatro Vientos közelében található katonai repülőtér 1911-ben nyílt és mind a mai napig működik. Területén 1981-ben nyitotta meg kapuit a repülőgép-múzeum nyolc kiállítótérrel és mintegy 150 légi járművel. Elsősorban a spanyol légierő gépeit láthatjuk itt, de mellettük rengeteg polgári használatra épült típus is megtekinthető még.
Leszállás a Cerecínas C5-ös járatáról Cuatro Vientos állomáson, innen még egy jó kilométeres séta várt ránk
A múzeumot még nem érte el a kiterjedt madridi metró-, se az elővárosi vasúthálózat, a legközelebbi állomás Cuatro Vientos állomás, ahol a C5-ös Cercanías (madridi elővárosi vonat) és a 10-es metró áll meg. Az állomástól az autópálya mellett egy kitaposott poros ösvény vezet a repülőtér irányába a vasúti sínek közvetlen közelében. Itt egészen az első autópálya-csomópontig kell gyalogolni, ahol egy gyalogos felüljárón át tudjuk a vágányokat keresztezni. A felüljáró pedig egyenesen a légibázis kapujához visz majd bennünket.
Gyalogosan az autópálya és a sínek között egy vadcsapáson
Keresztül a felüljárón, alattunk épp egy C5-ös járat suhan Madrid felé, a háttérben látszódnak már a belváros impozáns irodaházai is
A múzeum kapujában
Az első látnivaló egy polgári utasszállító repülőgép a kerítésen belül
A múzeum területének makettje a bejáratnál, ha követjük a nyilakat, minden látnivalót megtekinthetünk, ráadásul a lehető legrövidebb úton
Az első hangár elsősorban a repülőgép-motorokkal és a hajtóművekkel foglalkozik, továbbá itt található egy vetítőterem is, stílusosan utasszállító-repülőgép ülésekkel berendezve. A csoportok körbevezetése itt kezdődik, némi általános információ átadása után.
A vetítőterem a repülőgép-ülésekkel
Csillagmotor metszete, a rajta vágott nyílásokon át némi betekintést nyerhetünk eme dugattyús motortípus működési elvébe
A szabad térben kiállított számtalan polgári helikopter egyike
Szovjet Mil Mi-2 típusú többcélú szállító helikopter. Több, mint 7200 db készült belőle elsősorban polgári használatra
A második hangár a repülés kezdeteit ismerteti meg a látogatókkal. Az első ős-repülő szerkezetekről csak néhány fénykép számol be, majd következnek a különböző replikák, többek között a Wright fivérek első repülőgépe is, melyet a motoros repülőgépek első darabjának tartanak.
1903 decemberében a testvérek által épített repülőgép 39 métert repült. Érdekességképp megemlítendő, hogy a kijevi Antonov tervezőiroda 1985-ös An–225 repülőgépének a szárnyfesztávolsága 88,4 méteres, több, mint kétszerese a Wright fivérek által repült első útnak. 82 év alatt ennyit fejlődött a repülés!
A Wright fivérek első gépének replikája a múzeumban
Természetesen a vasút is képviselte magát egy diorámával. A közepes méretű asztal egy reptér életét elevenítette fel, néhány hangárral, repülőgépekkel és az ezeket kiszolgáló vasútvonallal.
Modellvasút a múzeumban
A következő hangárban már az első világháború és az azt követő időszak gépei következtek néhány katonai életképpel együtt.
Kétfedeles légcsavaros repülőgép
Katonai parancsnoki sátor
A repülőgépek mellett elhaladva a végigkövethetjük a légi közlekedés töretlen fejlődését, a fa és vászon alkatrészeket egyre inkább a fém váltja fel, a könnyed repülőgépek pedig egyre nagyobbakká, erősebbekké és robosztusabbakká váltak.
A második világháborúra a korábban csak felderítő funkciókat ellátó repülés a hadseregek új fegyvernemévé lépett elő. A légcsavart felváltotta a sugárhajtómű, a hatótávolság, a repülési magasság és a sebesség minden korábbi elképzelést felülmúlt. A náci Németország kezdeti elsöprő sikereit többek között a légierejének is köszönhette.
HA-220 Super Saeta kétszemélyes oktatógép
Minden egyes hangár egy újabb technikai fejlődésről számol be
Háromfedeles légcsavaros Fokker repülőgép
Végigjárva a hangárokat következett az udvar, ahol a közelmúlt vadászgépeit és vadászbombázóit állították ki. Több típus közülük még ma is repül néhány országban.
Szu–22 szuperszonikus vadászbombázó
F–4 Phantom II szuperszonikus vadászbombázó
Dassault Mirage F1BE francia elfogóvadász
Az egyik hangárban akadtunk rá erre a különös szerzetre.Ennek a furcsa formájú autónak elöl légcsavarja is volt, szárnya viszont nem. Talán valamilyen filmes kellék lehetett egykoron, más ötletünk nem volt, a spanyol nyelvű információs táblától pedig nem lettünk okosabbak.
A "repülő autó"
Továbbhaladva a csarnokokon keresztül következtek a helikopterek, elsősorban polgári gépekkel, de azért akadt közöttük egy-két katonai is.
A csarnok végében néhány katonai autó is helyet kapott, közöttük az amerikai hadsereg egyendzsipje is.
Nem lett volna teljes a repülést bemutató tárlat, ha nem szerepelt volna néhány rakéta és műhold is. Az űrkutatás a repülés legfiatalabb, de ezzel együtt a legígéretesebb ága is.
Ez pedig már a repülés legutolsó fejezete: az űrhajózás és az űrkutatás
Az udvaron a légi közlekedést kiszolgáló földi járművekből is láthatunk jópárat
A szabadban fértek már csak el a spanyol légierő egykori vadászgépei is
Légcsavaros utasszállítók az udvaron
Sajnos a múzeum nyitvatartása meglehetősen rövid, miközben a kijutás autó nélkül rendkívül időigényes. A teljes kiállítás körbejárása és alapos megtekintése egy nap alatt szinte lehetetlen feladat, a múzeum személyzete pedig nem tűri a túlórát. Jelmondatuk lehetett volna akár az is, hogy inkább zárjunk be 10 perccel korábban, mint csak egy perccel is később! Így a zárás előtt már jóval korábban határozottan tereltek mindenkit a kijárat felé, a nem kellően gyorsan reagálókat pedig még síppal is figyelmeztették az igyekezetre.
Az utolsó fotó a gyűjteményről, már a kerítésen túlról
A múzeum térképe (kép forrása: www.ejercitodelaire.mde.es)
A madridi repülőgép-múzeum érdekes program volt, bár a csak spanyol nyelvű feliratok és információs táblák nem épp turistabarátok. A nyolc hangár közül ráadásul kettő látogatásunkkor zárva is volt, és az udvaron kiállított gépeket sem sikerült mindet megnézni a rövid nyitvatartás miatt. Ezek miatt némiképp csalódottan indultunk vissza mi is a városba. Egy barátibb nyitvatartási idővel a program teljesebb és izgalmasabb lehetett volna, annyira viszont nem volt jó, hogy másnap is kilátogassunk ide.
Ha valaki mindenképp egy szép és izgalmas repülőgép múzeumot szeretne látni, akkor én inkább a München közelében található Deutsches Museum Flugwerft Schleissheim múzeumot ajánlom, mely tömegközlekedéssel is könnyebben megközelíthető és a nyitvatartása is sokkal barátibb.
A múzeum elhelyezkedése a Google térképén
Utolsó kommentek