Münchenbe tizenhárom irányból futnak be a sínek, melyeken 1972 óta a városi S-Bahn járatai is közlekednek. A vasútvonalak nagy része 15 kV 16,7 Hz áramrendszerrel már régóta villamosítva lettek, egy rövidke vonal kivételével. A Dachau–Altomünster-vasútvonalat sokáig elkerülte a villamosítást, ami a város körüli kiterjedt S-Bahn hálózatba való megfelelő integrálódását is megnehezítette.
A Müncheni S-Bahn tipikus járműve, egy DB 423 sorozatú villamos motorvonat kocog Erding felé a villamosított Dachau–Altomünster-vasútvonalon (kép forrása: www.tramreport.de)
Ám a dízel-romantika sem tarthatott örökké, 2014-ben meghozták a döntést: a dízel-motorvonatoknak menniük kell, a végállomást, Altonmünstert pedig be kell vonni a városi S-Bahn hálózatba!
A vasútvonal jellege, forgalma és állapota szinte adja magát, hogy a Budapestről Esztergomba vezető vasútvonallal hasonlítsuk össze: Régi, egyvágányú, nem-villamosított vasútvonal volt sokáig, melyen óránként-félóránként jártak a kétrészes dízel-motorvonatok a reggeli csúcsban csatolva. Reggelente közvetlen járat közlekedett a főpályaudvarra is, a járatra való igényt jól érzékelteti, hogy három motorvonatot is össze kellett kapcsolni, hogy minden utas kényelmesen elférjen.
Az A jelű S-Bahn járat Dachauban. München egyetlen dízel-s-bahn vonala
A közvetlen járatokon kívül pedig egész nap dachaui átszállással lehetett továbbutazni Münchenbe. Az ütemes menetrend és a megfelelő csatlakozások kialakítását megnehezítette, hogy az S2 jelű S-Bahn egész nap 20 percenként, míg a dachaui csatlakozó járat csak óránként közlekedett. További sűrítésre nem volt lehetőség, mivel a vasútvonal végig egyvágányú volt.
A Dachau–Altomünster-vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vasútvonal azonban még így is életképes és versenyképes volt, ezért a Deutsche Bahn és a város a vonal további fejlesztése mellett döntött.
A 30 kilométernyi vasútvonalat egy 7 hónapig tartó teljes vágányzár mellett korszerűsítették és villamosították. Ennek során felújították a vasútvonalat, egy rövid szakaszon kétvágányossá bővítették, az S-Bahn vonatokhoz megfelelő magasságú új peronok épültek. A felsővezetékhez 600 oszlopot állítottak fel. Schwabhausen állomás előtt és után a vasútvonalat kétvágányúvá bővítették, míg Markt Indersdorf állomást, ahol korábban a vonatkeresztek voltak, egyvágányúvá fejlesztették vissza.
A beruházás értéke kb. 68 millió euró volt, melynek az oroszlánrészét a Bajor Szabad Állam Városi Közlekedési Finanszírozási Törvénye biztosította.
Épül a kétvágányos szakasz a vonalon (kép forrása: www.mysnip.de)
A müncheni S-Bahn hálózat bővülésével új járművekre is szükség volt. A korábban Münchenben is szolgált DB 420 sorozat néhány tagját megvásárolták a Stuttgarti S-Bahntól, ahonnan még nem selejtezték le a korosodó járműveket. Némi modernizálással alkalmassá tették a Müncheni S-Bahn hálózaton való közlekedésre is, de az újabb DB 423 sorozat is megfordul Altomünster felé.
A vasútfejlesztéssel egyidőben az állomások környéke is fejlődésnek indult (kép forrása: www.mysnip.de)
A 7 hónapos vágányzár elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy minden kitűzött fejlesztést befejezzenek, így az év végi menetrendváltással a buszos pótlást is befejezték.
A villamosított, 80 km/h sebességre átépített vasútvonal első üzemnapján, a 2014 decemberében elsőnek Altonmünsterbe érkező DB 423 sorozatú motorvonatot, a 222-es pályaszámút a nevezetes napon elnevezték, a keresztelőn a "Markt Altomünster" nevet kapta.
A DB 423 222 motorvonat oldala a keresztelőn kapott új névvel (kép forrása: Flickr.com)
A menetrendváltás után már egész nap van óránkénti közvetlen vonat a főpályaudvaron keresztül egészen Erdingig S2 néven. Ezeket a járatokat a reggeli és az esti csúcsidőben egy további betétjárat egészíti ki, mely a vasútvonal két végállomása, Dachau és Altomünster között ingázik. Az Erdingig közlekedő járatokat a DB 423 sorozatú motorvonatokkal, a dachauig ingázó betétjáratokat pedig a DB 420 sorozatú motorvonatokból állítják ki.
Vonatavatás Altomünsterben (kép forrása: www.augsburger-allgemeine.de)
A közvetlen járatoknak, továbbá a villamosításból adódó nagyobb sebesség és rövidebb menetidőnek hála az utasforgalom is emelkedni kezdett.
A villamosítással a menetidő csökkent, az átszállások számával együtt, ami jótékony hatással lett az utasszámok változására is
Hatalmas tömeg várakozott a villamos üzem elindulásának napján (kép forrása: www.tramreport.de)
Altonmünster, végállomás egy DB 420 sorozatú motorvonattal (kép forrása: www.augsburger-allgemeine.de)
Az alig kétszer olyan hosszú esztergomi vasútvonal felújítása közel 8 éve tart, ezzel szemben a Dachau–Altomünster-vasútvonalat sikerült mindösszesen 7 hónap alatt teljesen újjáépíteni és villamosítani, majd a forgalom számára időben visszaadni.
Utolsó kommentek