HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (20) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (14) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2017.11.11. 20:19 Balogh Zsolt

A Dachau–Altomünster-vasútvonal villamosítása

Münchenbe tizenhárom irányból futnak be a sínek, melyeken 1972 óta a városi S-Bahn járatai is közlekednek. A vasútvonalak nagy része 15 kV 16,7 Hz áramrendszerrel már régóta villamosítva lettek, egy rövidke vonal kivételével. A Dachau–Altomünster-vasútvonalat sokáig elkerülte a villamosítást, ami a város körüli kiterjedt S-Bahn hálózatba való megfelelő integrálódását is megnehezítette.

DB 423 sorozat, Dachau–Altomünster-vasútvonalA Müncheni S-Bahn tipikus járműve, egy DB 423 sorozatú villamos motorvonat kocog Erding felé a villamosított Dachau–Altomünster-vasútvonalon (kép forrása: www.tramreport.de)

Ám a dízel-romantika sem tarthatott örökké, 2014-ben meghozták a döntést: a dízel-motorvonatoknak menniük kell, a végállomást, Altonmünstert pedig be kell vonni a városi S-Bahn hálózatba!

A vasútvonal jellege, forgalma és állapota szinte adja magát, hogy a Budapestről Esztergomba vezető vasútvonallal hasonlítsuk össze: Régi, egyvágányú, nem-villamosított vasútvonal volt sokáig, melyen óránként-félóránként jártak a kétrészes dízel-motorvonatok a reggeli csúcsban csatolva. Reggelente közvetlen járat közlekedett a főpályaudvarra is, a járatra való igényt jól érzékelteti, hogy három motorvonatot is össze kellett kapcsolni, hogy minden utas kényelmesen elférjen.

Az A jelű S-Bahn járat Dachauban. München egyetlen dízel-s-bahn vonalaAz A jelű S-Bahn járat Dachauban. München egyetlen dízel-s-bahn vonala

A közvetlen járatokon kívül pedig egész nap dachaui átszállással lehetett továbbutazni Münchenbe. Az ütemes menetrend és a megfelelő csatlakozások kialakítását megnehezítette, hogy az S2 jelű S-Bahn egész nap 20 percenként, míg a dachaui csatlakozó járat csak óránként közlekedett. További sűrítésre nem volt lehetőség, mivel a vasútvonal végig egyvágányú volt.

Az A jelű S-Bahn járat Dachauban. München egyetlen dízel-s-bahn vonalaA Dachau–Altomünster-vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonal azonban még így is életképes és versenyképes volt, ezért a Deutsche Bahn és a város a vonal további fejlesztése mellett döntött.

A 30 kilométernyi vasútvonalat egy 7 hónapig tartó teljes vágányzár mellett korszerűsítették és villamosították. Ennek során felújították a vasútvonalat, egy rövid szakaszon kétvágányossá bővítették, az S-Bahn vonatokhoz megfelelő magasságú új peronok épültek. A felsővezetékhez 600 oszlopot állítottak fel. Schwabhausen állomás előtt és után a vasútvonalat kétvágányúvá bővítették, míg Markt Indersdorf állomást, ahol korábban a vonatkeresztek voltak, egyvágányúvá fejlesztették vissza.

A beruházás értéke kb. 68 millió euró volt, melynek az oroszlánrészét a Bajor Szabad Állam Városi Közlekedési Finanszírozási Törvénye biztosította.


Épül a kétvágányos szakasz a vonalon (kép forrása: www.mysnip.de)

A müncheni S-Bahn hálózat bővülésével új járművekre is szükség volt. A korábban Münchenben is szolgált DB 420 sorozat néhány tagját megvásárolták a Stuttgarti S-Bahntól, ahonnan még nem selejtezték le a korosodó járműveket. Némi modernizálással alkalmassá tették a Müncheni S-Bahn hálózaton való közlekedésre is, de az újabb DB 423 sorozat is megfordul Altomünster felé.

A vasútfejlesztéssel egyidőben az állomások környéke is fejlődésnek indult (kép forrása: www.mysnip.de)

A 7 hónapos vágányzár elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy minden kitűzött fejlesztést befejezzenek, így az év végi menetrendváltással a buszos pótlást is befejezték.

A villamosított, 80 km/h sebességre átépített vasútvonal első üzemnapján, a 2014 decemberében elsőnek Altonmünsterbe érkező DB 423 sorozatú motorvonatot, a 222-es pályaszámút a nevezetes napon elnevezték, a keresztelőn a "Markt Altomünster" nevet kapta.

markt.jpgA DB 423 222 motorvonat oldala a keresztelőn kapott új névvel (kép forrása: Flickr.com)

A menetrendváltás után már egész nap van óránkénti közvetlen vonat a főpályaudvaron keresztül egészen Erdingig S2 néven. Ezeket a járatokat a reggeli és az esti csúcsidőben egy további betétjárat egészíti ki, mely a vasútvonal két végállomása, Dachau és Altomünster között ingázik. Az Erdingig közlekedő járatokat a DB 423 sorozatú motorvonatokkal, a dachauig ingázó betétjáratokat pedig a DB 420 sorozatú motorvonatokból állítják ki.

Vonatavatás Altomünsterben (kép forrása: www.augsburger-allgemeine.de)

A közvetlen járatoknak, továbbá a villamosításból adódó nagyobb sebesség és rövidebb menetidőnek hála az utasforgalom is emelkedni kezdett.
grafikon.jpgA villamosítással a menetidő csökkent, az átszállások számával együtt, ami jótékony hatással lett az utasszámok változására is

16022739522_c1384283b8_b.jpgHatalmas tömeg várakozott a villamos üzem elindulásának napján (kép forrása: www.tramreport.de)

altomunster.jpgAltonmünster, végállomás egy DB 420 sorozatú motorvonattal (kép forrása: www.augsburger-allgemeine.de)

Az alig kétszer olyan hosszú esztergomi vasútvonal felújítása közel 8 éve tart, ezzel szemben a Dachau–Altomünster-vasútvonalat sikerült mindösszesen 7 hónap alatt teljesen újjáépíteni és villamosítani, majd a forgalom számára időben visszaadni.

Források

* www.tramreport.de

komment

Címkék: münchen s-bahn


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2013220273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása