HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Oxy: Aki hardcore gazdaságra vágyik, annak ajánlom figyelmébe a Simutrans-ot! (2017.11.16. 11:20) A Transport Tycoon újragondolva
  • sncf: @kuki123: A hétvégén hazamentem és döbbenten láttam, hogy az IC-kocsiban próbaüzemű kijelző mutatj... (2017.11.13. 21:28) A jövő vonatai
  • Balogh Zsolt: @sncf: Köszönöm a linket, elolvastam! :) Erről a problémáról már én is írtam, hogy milyen szánalma... (2017.10.31. 18:39) A Ziller völgyében - ilyen is lehet egy kisvasút!
  • andrzej: A "Nőstény" a PKP-SU46-os volt, az SU45 a "Fiat" becenevet viselte az olaszoktól licenszelt Fiat e... (2017.10.29. 12:06) Különös becenevek a vonatok világából
  • Adani: Én szívesen költöznék oda, ahol rálátok az ablakból a vasútra, de ha zajvédő fal épül akkor már ne... (2017.10.18. 12:09) Áldás vagy átok?

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (4) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (54) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) dél-korea (1) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (47) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (36) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (8) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (20) index2 (139) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (10) kenya (1) kína (16) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (34) nagysebességű vasút (80) nápoly (3) németország (46) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (6) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (25) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) TEE (1) terepasztal (7) tgv (26) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.10.16. 00:06 Balogh Zsolt

A Ziller völgyében - ilyen is lehet egy kisvasút!

Tirol tartomány Ausztria leggazdagabb és földrajzilag talán a legtagoltabb része. A sok hegy és völgy között a közlekedés sokáig kihívás volt, télen a nagy hó, nyáron a sok eső nehezítette az utazók dolgát. Nem csoda hát, hogy a 19. század elejére már vasút hálózta be az egész tartományt, az építők a nehéz terepen gyönyörű vasútvonalak egész sorát építették meg az évek alatt.

ausztria, zillertalVonatkereszt a Zillertalbahn vonalán

Ausztria legismertebb kisvasútja a Mariazellerbahn, ám Tirol is tartogat érdekes programokat az odalátogatóknak Az Alsó-Inn völgyi vasútvonalon, Innsbruck felé található Jenbach, a vasúti járműgyártásáról is ismert város. Vasútállomása mára már vesztett korábbi jelentőségéből, hiszen a távolsági vonatok az új, mélyben futó alagútban robognak, ám azért még tartogat meglepetéseket. Az ausztriában országosan kiépült 1435 mm-en felül innen indul egy 760 mm-es kisvasút a Ziller patak völgyén át Mayrhofenig, a túloldalon pedig egy 1000 mm-es fogaskerekű vonal kezdődik, mely a Achensee-hez vezet.

ausztria, zillertalMegérkezés Jenbachba, a Kufstein felől érkezett S-Bahn tovább is robog Innsbruck felé

Az én utazásom Söllben kezdődött, egy tiroli kis faluból, ahonnan meglehetősen rendszertelenül és ritkán járnak a buszok Kufstein és Wörgl irányába. Amelyik buszt én kinéztem, arról kiderült, hogy nem is jár, így több, mint egy órás kényszerű várakozással indult a nap, amihez a következő buszjárat további 20 perc késést is hozzátett. Ennyi várakozás után már-már arra gondoltam, nem is létezik olyan buszjárat, amihez én kijöttem. Végül azonban csak befutott és 20 perc múlva már Wörgl állomáson voltam. Szerencsére innen rendkívül sűrűn járnak a vonatok Jenbach irányába, óránként 5-6 pár is összejöhet. Nem is csoda, hogy a távolsági vonatoknak külön vágányokat építettek az Inn folyó völgyében. Az új pálya kétségkívül gyorsabb, ám szinte végig alagútban fut, így a lassabb eljutás a látványosabb.

Jenbach kis népességű település, lakosainak száma nem éri el a 7000 főt, állomása azonban rendkívül modern és tiszta, a vágányokat aluljárón át lehet csak megközelíteni, a várakozó utasokat pedig perontetők védik. Legnagyobb érdekessége azonban az, hogy a nagyvasúti vágányokon kívül a 760 mm-es Zillertalbahn kisvasút és az 1000 mm-es Achenseebahn fogaskerekű végállomása is, Ausztriában így egyedülálló módon három különböző nyomtávolság találkozik itt!

A zillertali kisvasút egész nap fél óránként jár és a keskeny nyomközű állomás közvetlenül a nagyvasúti állomás mellett található. A menetrend miatt így nem kellett aggódnom, a pár perces várakozás épp elég volt néhány fotó elkészítéséhez. Időközben befutott az Achenseebahn gőzöse is a túloldalra, ám a rövid kétkocsis szerelvény körüljárása olyan gyorsan ment a mozdonynak, hogy mire az aluljárón átszaladtam, a kis gőzös már rég a távoli fűtőház mellett pöfögött...

A Zillertalbahn kétrészes motorvonata már bent állt, így a néhány fotó elkészítése után én is felszálltam.

ausztria, zillertalEzzel a keskeny nyomtávolságú motorvonattal fogok Mayrhofenbe utazni, de az indulásig még van pár perc, így kicsit szétnézek az állomáson is

A kisvasútnak az évek alatt sikerült rendkívül változatos járműparkra szert tennie, a motorkocsikon kívül többféle mozdonnyal is rendelkeznek. A fenti képen látható szerelvényt a bécsi Stahlbau Knotz és a jenbachi Jenbacher Werke gyártotta a grazi székhelyű Steiermärkische Landesbahnen részére, ahol hamar népszerű lett, így a Zillertalbahn is rendelt belőle. Összesen hat motorkocsit és kettő vezérlőkocsit vásároltak 1984-ben, melyek 33 év után is itt szolgálnak. A motorkocsi teljesítménye 235 kW, legnagyobb sebessége 70 km/h, amit ki is használnak.

ausztria, zillertalKeskeny nyomtávolságú dízelmozdony mely az oldalán egy új kötélvasút megnyitását reklámozza

Az állomáson csak egy mozdony tartózkodott, mégpedig a 2004 és 2007 között beszerzett Lupo mozdony, melyet a németországi GLG Gmeinder gyártott. Ebből a típusból összesen három közlekedik ezen a vonalon.

ausztria, zillertalKét rollwagen teherkocsin egy nagyvasúti ágyazatrostáló szerelvény egyik betétkocsija, a kisvasút korábban is sok nagyvasúti teherkocsit szállított már a vonalán

1965 és 1971 között Mayrhofenben egy új vízi erőmű épült, melyhez a szükséges építőanyagot a kisvasúttal szállították. Az évekig tartó építkezés jelentős munkát adott a vonalnak, ekkor szereztek be rengeteg ún. rollwagen-t is, melyekkel a nagyvasúti teherkocsikat lehetett kisvasúton szállítani. Ezzel a kombinált szállítási móddal megspóroltak egy állomási átrakodást. A Rollwagenek egymásra pakolva ma is láthatóak az állomás tárolóvágányain. Két kocsit a napokban újra munkára fogtak, egy hatalmas nagyvasúti ágyazatrostáló géplánc egyik kocsija volt épp a két kisvasúti kocsira felrakva. Hogy önmagában egy ilyen kocsi, a géplánc többi vagonja  nélkül mire lesz jó, az számomra rejtély maradt...

ausztria, zillertalTiroli táj, az idő tökéletes a mai kiránduláshoz

Az indulás percre pontos volt, a kis motorkocsi könnyedén gyorsult fel az utazósebességére és pillanatok alatt magunk mögött hagytuk Jenbachot, hogy a Ziller patak völgyében, a magas hegyek lábai között kacskaringózzunk.

Az első állomáson máris vonatkereszt volt, mégpedig a naponta! közlekedő gőzös nosztalgiavonattal. A kocsik száma alapján úgy tűnik van igény a szolgáltatásra még egy hétköznapi szeptemberi napon is. A gőzmozdonyos vonatozást én is kipróbáltam volna szívesen, ha a reggeli kellemetlen buszos kalandot sikerült volna elkerülnöm és hamarabb érek Jenbachba.

A szerelvény változatos kocsiösszeállítással közlekedett, mindenki találhatott megfelelőt magának, volt közöttük kettő- és négytengelyes, régebbi és újabb, nyitott és zárt peronos, sőt még büfékocsi is. Külön gondoltak a fotózni vágyókra is egy nyitott, de személyszállításra már átalakított teherkocsi formájában.

ausztria, zillertalVonatkereszt a gőzmozdonyos különvonattal, a szerelvény műszaki állapota lenyűgöző!

ausztria, zillertalKimondottan fotósbarát megoldás ez az átalakított teherkocsi

ausztria, zillertalTovábbhaladunk, lassan a gőzös is indul hosszú vonatával Jenbach felé

A 31,7 km-es vasútvonal műszaki állapota és felszereltsége bizony több nagyvasúti vasútvonalnak is becsületére válna! A pálya betonaljakon nyugszik, a kitérők távvezéreltek, a biztonságról fényjelzők gondoskodnak, a közúti átjárók modern gumiborításúak, sorompóval biztosítottak. A sínek nem hevederrel összekapcsoltak, hanem hézagnélküli kivitelben összehegesztettek, így a romantikus zakatolást itt ne is keressük.

Az állomások és a megállók is egy modern vasútüzem képét mutatják: tiszta és szép peronok, a vágányok mellett perontetők, vizuális utastájékoztatás és jegyautomaták jelentik a felszereltséget.

Bizonyos megállók igényvezéreltek, a vonaton vagy a peronon várakozva gombnyomással jelezni kell a le- vagy a felszállási szándékunkat.

ausztria, zillertalIlyen is lehet egy kisvasúti megálló! Perontető, vizuális utastájékoztató, rendezett környezet. A Zillertalbahn hivatásforgalmat is ellát a turistákon kívül

ausztria, zillertalTakaros állomásépület a vonalon

ausztria, zillertalA Ziller patak völgye, háttérben a vonal egyetlen komoly műtárgya, egy vashíd a Ziller patak felett

ausztria, zillertalMegérkeztünk Mayrhofenbe, percre pontosan természetesen

ausztria, zillertalAz utasok leszállása után az üres utastér, takaros kis motorkocsi

ausztria, zillertalEgyedül a kocsik közötti átjáró az, ami nem a modern nagyvasúti megoldás, az ajtónyitó gomb viszont annál inkább

ausztria, zillertalVárakozás a visszaindulásra

A Ziller völgye csendes, vidéki jellegű terület, sok-sok vendégházzal és szállodával. Nyáron a túrázókat, télen a síelőket várják, így jelentős látványosság a kisvasúton kívül nem igazán van. A végállomás, Mayrhofen is kistelepülés, állandó lakossága 3840 fő. Ám mégis képes fenntartani a vonalat, sőt már a hosszabbítás is tervben van.

Szintén meglepő, hogy a kisvasúti állomás mellett van a buszállomás is, a buszok menetrendje a kisvasútéhoz van igazítva. Érkezés után pár percen belül az összes buszjárat is útnak indult, nem sok nézelődési időt hagyva az átszálló utasoknak.

ausztria, zillertalMayrhofen fejállomás, de lehet hogy már nem sokáig!

A kisvasút bár szinte tökéletesnek tűnik, az üzemeltetők mégsem elégedettek teljesen vele. Tervben van a vasút meghosszabbítása 1200 méterrel és további két megálló építése is az új szakaszon.

Bár már 1920-ban is felmerült, hogy villamos üzeműre építik át, ezt akkoriban elvetették és helyette dízel motorkocsikat szereztek be. A villamosítás azonban ismét napirendre került, 2015. december 1-én jelentették be a Zillertalbahn 2020+ korszerűsítési koncepciót, mely a vasút villamos üzeműre való áttérését is tartalmazza. A villamos üzem bevezetésétől a menetidő csökkenését várják, a jelenlegi 55 percről 45 percre.

2017. július 19-én az Ö1 rádióban bejelentették, hogy megfontolandó a villamos energia előállítására közvetlenül a a vonaton hidrogén üzemanyagcellák felhasználásával. Az autóban is használt akkumulátorokhoz képest a hidrogén előnye a gyorsabb üzemanyagtöltés. A gyorstöltés nem kedvez az akkumulátorok élettartalmának, a lassú töltéshez viszont több időre, így több járműre lenne szükség. A 80 millió eurós döntés meghozásának határideje 2017 ősze. Ha a hidrogén nyer, akkor a Zillertalbahn lesz a világ első, keskeny nyomtávú vasútvonala hidrogénhajtású járművekkel. Alternatív megoldás a felsővezeték építése lenne.

ausztria, zillertalA sínek Jenbach felé, modern betonaljas hézagnélküli pálya, távvezérelt kitérővel

ausztria, zillertalIndulás visszafelé

ausztria, zillertalA Ziller völgye

A hazautat Fügen állomáson megszakítottam, mivel egy mozdonyvontatású ellenvonattal volt keresztünk, így tudtam, hogy a következő járat Jenbach felé biztosan mozdonyos vonat lesz. Az útmegszakítás és a fél órás várakozás pedig néhány további fénykép készítéséhez is jól jött. 

ausztria, zillertalLeszállás Fügen - Hart állomáson, a buszjárat csatlakozik a vonathoz, így az átszállási lehetőség itt is biztosított

ausztria, zillertalÉrkezik egy újabb ellenvonat egy Lupo D13-as mozdonnyal Jenbach felől

ausztria, zillertalFotózás az állomás körül

ausztria, zillertalFügen - Hart állomás épülete

ausztria, zillertalSzeptember közepe van, de már leesett az idei első hó a közeli hegyekben

ausztria, zillertalÉrkezik a vonatom, ráadásul a mozdony egy werbelok! Ezért a fotóért megérte leszállnom!

A fél óra gyorsan eltelt, közben megkerestem a legmegfelelőbb fotóhelyet is, ahonnan jó képet is lehet készíteni és még a vonatot is el lehet biztonságosan érni. Egy újabb típus, egy D15-ös érkezett Mayrhofen felől, a gép az egyenpiros helyett hatalmas reklámot viselt az oldalán a közeli Achensee nevű tóról és az ottani 130 éve működő hajózásról.

Felszállás után még megvártuk az újabb ellenvonatot, mely a Zell am See tó parti Pinzgauer Lokalbahn kisvasút dízel-villamos motorkocsija volt. Ezzel sikerült szinte minden fajtájú zillertalbahni járművel összefutnom a gőzmozdonytól kezdve a mozdonyokon át a motorvonatig a motorkocsiig bezárólag.

ausztria, zillertalÚjabb vonatkereszt Fügen - Hart állomáson a Pinzgauer Lokalbahntól bérelt motorkocsijával

ausztria, zillertalEz az S-Bahn már elment... De nem baj, hiszen kevesebb, mint fél óra és jön úgy is a következő, addig is marad idő néhány további fotóra!

ausztria, zillertal130 éves a a hajózás az Achensee tavon - hirdeti ez a szép és modern keskeny nyomtávolságú dízelmozdony Jenbach állomáson

Érkezés után még újra láthattam a gőzmozdonyos különvonatot is, igaz, a mozdonya már beállta fűtőházba. Ha erről le is maradtam, az érkező Achenseebahn fogaskerekű gőzmozdonyát másodjára már sikerült elcsípnem és megörökítenem. Remélhetőleg a következő alkalommal ki is próbálhatom az utazást vele!

ausztria, zillertalA gőzmozdonyos különvonat többek között ilyen kis rövid kocsikból is állt

A Zillertalbahn kitűnő példa arra, hogy a keskeny nyomtávolságú vasútvonalakban is van még fantázia, ha megfelelő szolgáltatást és komfortot nyújtanak. Az itt lévő kisvasút egyaránt kiszolgálja az ingázókat és a kirándulókat a pontos és gyors vonataival, a félórás ütemes menetrenddel, az összehangolt csatlakozásokkal. De nem feledkezik meg a kirándulókról és a vasútbarátokról sem, ezt bizonyítja a naponta közlekedő gőzmozdonyos különvonat is. A kisvasút több helyen is szervesen kapcsolódik más közlekedési alágazatokhoz, az átszállás egyszerű mind buszra, mind vonatra. A gazdaságosságról a modern járműpark és az igényvezérelt megállások gondoskodnak.

Az igények változásával pedig a vasút is lépést tart, a növekvő forgalom miatt már több helyen is kiépült a második vágány és a villamosítás is tervben van.

Az 1902-ben megnyílt vonal életében több jelentős változás is történt, a közút többször is elhódította az igénybe vevőket, de mindig sikerült megújulnia és új feladatot találnia.

ausztria, zillertalAz Achensee-vasútvonal jenbachi végállomására érkezik a rövid vonat egy fogaskerekű gőzmozdonnyal, de ez már egy másik történet...

 További információk

* A Zillertalbahn hivatalos honlapja
* A Zillertalbahn a magyar Wikipédián

5 komment

Címkék: ausztria kisvasút gőzmozdony index2


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr512868260

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

J. McClane 2017.10.17. 01:31:47

Ugyan nem tirol de magyon klassz kornyek. Helyi vasut vegig a volgyben: www.pinzgauer-lokalbahn.info/content/website_pinzgauerlokalbahn/de_at.html

FeketeCsaba · http://kotelpalya.blog.hu 2017.10.17. 12:39:54

@J. McClane: Fel is merült még réges régen, hogy összekötik a két vasútvonalat, mert relative közel vannak egymáshoz, de költségessége miatt letettek róla.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.10.31. 18:37:11

@J. McClane: Zell am See állomásán láttam a kisvonatot, de kipróbálni nem tudtam...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.10.31. 18:39:39

@sncf: Köszönöm a linket, elolvastam! :) Erről a problémáról már én is írtam, hogy milyen szánalmas procedúra feljutni egy repülőgépre. Míg eljutok a bejárattól a gépig, addig még egy lassabb vonat is megtesz több, mint 100 km-et!

Bécs és München között sem érné meg repülni.