HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Oxy: Aki hardcore gazdaságra vágyik, annak ajánlom figyelmébe a Simutrans-ot! (2017.11.16. 11:20) A Transport Tycoon újragondolva
  • sncf: @kuki123: A hétvégén hazamentem és döbbenten láttam, hogy az IC-kocsiban próbaüzemű kijelző mutatj... (2017.11.13. 21:28) A jövő vonatai
  • Balogh Zsolt: @sncf: Köszönöm a linket, elolvastam! :) Erről a problémáról már én is írtam, hogy milyen szánalma... (2017.10.31. 18:39) A Ziller völgyében - ilyen is lehet egy kisvasút!
  • andrzej: A "Nőstény" a PKP-SU46-os volt, az SU45 a "Fiat" becenevet viselte az olaszoktól licenszelt Fiat e... (2017.10.29. 12:06) Különös becenevek a vonatok világából
  • Adani: Én szívesen költöznék oda, ahol rálátok az ablakból a vasútra, de ha zajvédő fal épül akkor már ne... (2017.10.18. 12:09) Áldás vagy átok?

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (4) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (54) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) dél-korea (1) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (47) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (36) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (8) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (20) index2 (139) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (10) kenya (1) kína (16) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (34) nagysebességű vasút (80) nápoly (3) németország (46) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (6) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (25) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) TEE (1) terepasztal (7) tgv (26) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.10.13. 16:34 Balogh Zsolt

Áldás vagy átok?

Nemzedékek óta az ablakok előtt elsuhanó városok, falvak és a táj képe elválaszthatatlan a vasúti utazástól.

A vasút történetét átlapozva magától érthetődõ, hogy a vasúti közlekedés a város és a táj részei közé tartozik. A városok a vasútvonalak mellé és köré épültek, a vasút a környezetünk szerves része lett. A Rajna völgye, beleértve a vasútvonalakat is, a világ kulturális örökségei közé tartozik, de megemlíthetjük még itt a Semmering hágót és a tájba illeszkedő gyönyörű Semmeringbahn nevű vonalat is.

noisebarrierrail.JPGÉlvezzük a kilátást! (kép forrása: Wikimedia Commons)

A lakosok egymást követő nemzedékeit nem zavarta a vonatok zaja. A vasút legtöbbször már régebb óta jelen volt, mint ahogy a mellette élő emberek.

A vasútnak ez a saját magától értetődő természete, és az, hogy a környezetünk része és mindenki közlekedési eszköze, egyre inkább megkérdőjeleződik: egyre több vasúti pálya tűnik el a több méter magas falak mögött. Úgy tűnik, hogy ma már nem játszik szerepet a városi vagy a tájképi környezetben, és a környezetbarát közlekedési eszköz használóinak sem adnak lehetőséget a környék megismerésére.

A magas hangszigetelő falak csúnyák. Eltakarja a városképet és a tájat a vonaton utazók elől.

Története

Az első falak az Egyesült államokban épültek a 20. század közepétől kezdődően a megnövekedett közúti forgalom miatt. Az 1960-as évek végén az akusztikus viszonyokat sikerült matematikai módszerekkel leírni, ami lehetővé tette az új projektek pontosabb tervezését.

A vasút volt, van és marad is mindenki közlekedési eszköze, ezért képesnek kell lennie megmutatnia magát optikailag és akusztikusan is. Fel kell fednie magát egy olyan nemzedék előtt, amely a mindenütt jelen lévő és mindent elárasztó autók között nőtt fel, mutatnia kell, hogy van egy alternatív, biztonságosabb, környezetbarátabb szárazföldi közlekedési eszköz is még a közúti közlekedésen túl.

bahnhof_neumarkt_an_der_ybbs-karlsbach.jpgÚj értelmet nyert a "közlekedési folyosó" fogalom, a kép Neumarkt an der Ybbs-Karlsbach állomáson készült (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Természetesen a környezetbarát vasútnak gondoskodnia kell arról, hogy zajszintje elfogadható keretek között maradjon. Ez azonban nem vezethet ahhoz, hogy a vasúti szakaszokat a környezetétől több méter magas falak zárják el. Ezek a falak semmilyen módon nem felelnek meg a rájuk bízott feladatnak, de túlságosan beavatkoznak a tájképbe, és sok fényt és napsütést vesznek el anélkül, hogy jelentősen csökkentenék a zajt.

Fajtái

A falakat leggyakrabban betonból, műanyagból, fából és ezek kombinációjából építik. Azok az anyagok a legjobbak, melyeknek szerkezete porózus, mert azok nyelik el a hangokat a legjobban. A falat felépítő elemek kialakítása is olyan, hogy a lehető legnagyobb mértékben csillapítsa a zajt. A rosszul elhelyezett zajvédő nem csak hogy hatástalan lehet, de még fokozhatja is a zajt a hanghullámok felerősítésével és visszaverésével.

Magyarországon a leggyakrabban alkalmazott zajvédőket beton alapokon álló, darált fából és egyéb kötőanyagból készített lapokból építik össze. Színük általában zöld.

De épülnek zajvédők üvegből és átlátszó műanyagból is.

vác állomás zajvédő falA zajvédő fal is lehet kicsit esztétikus, néhány kis ábra sokat dob az egyhangúságon. A felvétel 2015-ben, a felújított Vác állomáson készült

Azért, hogy a monoton falhatást némiképp megtörjék, a különböző színű elemeket kombinálni szokták, néha üvegből álló "ablakokat" is beépítenek közéjük. Bizonyos esetekben a falat még szép képekkel ki is festék, ám ez a legritkább eset.

Hatásai

A zaj csaknem kizárólag a kerék-sín érintkezésekor keletkezik, nem pedig több méteres magasságban. Ezért hatékonyabb a zajvédelem a síneken és kerekeken. El kellene érni, hogy amíg a szükséges járműoldali zajcsillapítások nem történnek meg, addig további falak ne épülhessenek. A zajcsökkentésre szánt pénzügyi forrásokat máshol kellene felhasználni, a hangszigetelésre közvetlenül a kerekeknél volna szükség, azaz azon a helyen, ahol a zaj is keletkezik.

elotteutanna.pngElőtte és utána: Melyik a szebb?

Manapság a vonatokat sokan legszívesebben eldugnák az emberek elől, ahelyett, hogy megmutatnák nekik, mint alternatív közlekedési lehetőséget.

A zajcsökkentést először a kerekeknél kellene elkezdeni és falat csak ott volna szabad építeni, ahol feltétlenül indokolt, de ott is csak maximum két méteres magasságban.

München-Ingolstadt-vasútvonal zajvédő falModern, ámde unalmas vonalszakasz Németországban München és Nürnberg között. A kb. 170 km hosszúságú szakasznak ez még az izgalmasabb része, ezután következnek még csak a több kilométer hosszúságú alagutak!

Ez a magasság elegendő ahhoz, hogy a környezetet szinte kizárólag a pálya hangjától védje, tökéletesen kompatibilis a városokkal és a természettel, és ami még fontos, hogy még mindig akadálytalan kilátást biztosít a vasúti utasok számára. A már meglévő magasabb falakat 2 méteres magasságba kellene visszabontani vagy üvegfalakkal helyettesíteni. Ebből a célból a vonatkozó zajvédelmi jogszabályokat oly módon kellene módosítani, hogy a vasút érdekei elsőbbséget élvezzenek.

A berlini városképre a hangszigetelők rémisztő, pusztító hatással voltak. A magas falak tervezése jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy Lichtenrad polgárai megakadályozzák a Berlin-Drezdai-vasútvonal újjáépítését.

Nikolassee S-Bahn állomáson Berlin lakossága sikeresen megakadályozta egy 6 méter magas zajvédő megépítését. Az Ostbahnhof és a Savignyplatz közötti villamosnál a műemlékvédelem nyújtott segítséget a hangszigetelő falak ellen. Savignyplatz és a Charlottenburg közötti zajvédőkkel védett szakaszon a vasút szélessége, valamint a házak tükröződése miatt gyakorlatilag hatástalanok a falak.

A városi vasutak elfogadását a vasúti zaj csökkentésével javítani kell, de a jelenlegi zajvédelmi intézkedések egy drága és bosszantó módja a városok és a vidéki területek elcsúfításának. A vasútnak egyéb aktív hangelnyelő intézkedéseket kell végrehajtania, amelyek jobban összeegyeztethetőek a városi környezettel.

vectronA Krauss-Maffei mozdonygyára Münchenben, zavarja őket a vasút?

Természetesen ha egyszer lesz majd Hyperloop is, akkor vissza fogjuk még sírni a zajvédő falakat. Na nem a zaj miatt, hanem mert a Hyperloop egy teljesen zárt csőben közlekedő ablaktalan fémdoboz lesz csupán, az utazás pedig egy átlagos liftben töltött időhöz hasonlítható leginkább majd.

20131126rheinbahn_hockenheim3.jpgHa több vágányon zajló forgalom zaját kell csillapítani, akkor a zajvédő fal is magasabb lesz, akár 7 méteres is lehet! (kép forrása: Wikimedia Commons)

A magasra épített falak nem csak a vonaton utazók kilátását zavarják, de városkép formáló szerepük is van. A falak az ott élőknek is átláthatatlan, nem csak az utasoknak, így csökkenti a térérzetet vagy éppen elzárja a természetes fény útját és beárnyékolja a környezetét.

A magas és homogén falfelületek az önjelölt művészeket is mágnesként vonzzák. Ahol fal épül, ott hamarosan megjelennek a graffitik is. Ha pedig valaki elkezdi a firkálást, hamarosan többen is csatlakoznak hozzá, lassan beborítva a teljes felületet. A fal környéke így elhanyagoltnak fog tűnni, ami további káros hatásokat indít el: megjelennek a szemetelők és az illegális szemétlerakók. Az elhagyatottnak tűnő gazdátlan környék pedig otthont ad később a rongálóknak és a tolvajoknak is. Így tud egy város- vagy utcarész lassan és észrevétlenül elgettósodni.

zajvedo_fal_a_nyilt_vonalon.jpgZajvédő fal Katonatelepen 2004-ben, azóta már ez sem végig homogén zöld színű...

Az összefirkált falfelületekről illusztrációt nem tettem be, nem kívánok így ingyenreklámot biztosítani a rongálók műveinek. Aki látott már városban falat, az látott már graffitit is.

Tiltakozás Magyarországon

De nem csak külföldön probléma a fal, a balatoni vasútvonal felújítása során is ilyen falakat telepítenek a sínek mellé, melyek ellen a helyi lakosok is tiltakozó akcióba kezdtek.

A tóparton futó vasútvonal mellé tervezett zajvédő ugyanis eltakarja a balatoni panorámát a helyi lakosoktól és az autókkal utazóktól is. Öröm az ürömben, hogy ez a létesítmény viszont a vonattal utazók számára kevésbé lesz zavaró, hiszem az utasok a másik irányba nézve továbbra is láthatják a Balatont.

Lehetséges alternatívák

A legfontosabb az, hogy felismerjük, a zajt nem csillapítani kell, hanem már a keletkezése helyén megszüntetni. Szerencsére a villamos járművek jóval halkabbak, mint a gőz-, vagy dízel meghajtású mozdonyok, így már a villamosítással is csökkenthető a zajkibocsátás. A járművek alja és oldala is felszerelhető zajcsökkentő elemekkel. Napjainkban a legnagyobb zajt már nem a gépészeti berendezések, hanem a gördülő kerekek adják, így hatékonyan csillapítható a zaj a kerekek környékén.

A másik fontos összetevője a problémának maga a pálya. Rossz minőségű infrastruktúrán még a korszerű járművek is zajosak lesznek. De egy jól megépített, rendszeresen karbantartott vasúti sín már fél siker a zajcsökkentés elleni harcban.

rieder_360_die_niedrige_l_rmschutzwand.jpgÉpül az alacsony zajvédő fal valahol Németországban (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A zajcsökkentő elemeket célszerű a zajforráshoz minél közelebb elhelyezni, hogy a keletkezési helyhez legközelebb tompítsa a káros hangokat. A hanghullámok szóródnak, oda-vissza verődnek, felerősíthetik egymást, így minél távolabbra kerül a zajárnyékolás, annál kevésbé lesz hatékony vagy pedig annál magasabbat kell építeni.

Németországban már több vasútvonalra is telepítettek közvetlenül a sín mellé zajvédő falat, melyek csak a kereket takarják. Bebizonyosodott, hogy legalább olyan hatékonyak, mint a magasabbra és távolabbra épített társai, így remélhetőleg az eljárás széles körben elterjed majd, megszakítva a falépítések végeláthatatlan sorát.

rieder_360_die_niedrige_l_rmschutzwand_3.jpgA zajt is csillapítja és a kilátást sem zavarja (kép forrása: Wikimedia Commons)

2014-ben a németországi Mühldorf-Burghausen-vasútvonalra telepítettek alacsony zajvédő falat 1,6 km hosszan. A zajvédő fal felépítése mindössze 18 órán át tartott az arra az időszakra lezárva tartott vágányon.

Lehetséges építeni földsáncot a vasútvonalak mellé, melyet aztán a növényzet is lassan birtokba vesz. Ez a legdrágább és leghelyigényesebb megoldás, miközben a hatékonysága alacsony. Viszont cserébe beleillik a tájba és az utasoknak is kellemesebb látványt nyújt. Ezt a megoldást Bécs és St. Pölten között az új Westbahn mentén is alkalmazták.

A DB Netz az egyik fővonalán a Rajna-völgyében, továbbá a Sydney-i CityRail az elővárosi hálózatának egyes szakaszain már telepítette a SilentTrack nevű rendszert, amelyet a Tata Steel Europe (korábban Corus) fejlesztett ki, hogy csökkentsék magas sínzajt. A gyártó azt állítja, hogy a 3- 7 dB-eles zajcsökkentés érhető el a megoldással.

A SilentTrack szabadalma olyan vasúti csappantyúkat használ, amelyek legfeljebb három rezonáns acélblokkból állnak, amelyek elasztomerbe vannak ágyazva, ezzel érve el nagy rezgéscsillapítást. A csappantyúk rugós rögzítőelemekkel vannak rögzítve a sín oldalán. A rögzítőelemek széles választékban állnak rendelkezésre. A csappantyúk kompatibilisek a monoblokk vagy kétblokkos beton keresztaljakkal, de akár ballaszt nélküli pályákra is felszerelhetőek.

tn_gb-tata_steel_silenttrack.jpgSilentTrack zajcsillapító csappantyúk (kép forrása: Railway Gazette)

"A pálya tulajdonságait elemezzük annak érdekében, hogy a csappantyú úgy legyen beállítva, hogy a rezgéseket a legnagyobb hangerőt előidéző ​​frekvenciákon fogja fel" - magyarázta David Benton, a SilentTrack termékmenedzsere a Tata Steel Europe-ben.

A SilentTrack rendszert Hollandiában és Németországban eddig már több, mint 100 km hosszúságban telepítették.

Ha pedig a falaknak mindenképpen maradni kell, alternatív megoldás még a nézelődni vágyó utasoknak az, hogy emeletes kocsiban fent vagy a magasított padlószintű panorámakocsiban keres magának ülőhelyet. Ezekből a magas kocsikból a legtöbb fal felett még át lehet látni, így nem marad le az utazás közbeni nézelődés lehetőségéről sem.

Lásd még

* A vasút jövője, a jövő vasútja

Források

* Az angol Wikipédia Noise barrier című szócikke;
* A Railwaygazette Noise-damping track to be installed on Thameslink core cikke

6 komment

Címkék: érdekességek index2


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1412910293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Jakab.gipsz 2017.10.14. 12:45:36

Kösz, ez egy a megalapozott tájékoztató, laikusok számára, egyszerű, olvasmányos, közérthető.

Beer Monster 2017.10.15. 12:48:36

Naomst a falak valóban kívülről, belülről rondák. Bizonyos szintű forgalom (kb 15 percnél sűrűbb követés) esetében már van létjogosultsága a zajvédelemnek is, különösen a rossz műszaki konstrukciójú tehervonatoknál.

Sajnos ma a vasút tervezése, üzemeltetése olyan emberek kezében van, akik nem hallottak ergonómiáról, élhetőségről és praktikumról.
A kaposvári vasút megszűnésének története: a gyorsvonatot egy tüntetésen biciklivel előzték le Dombóvárig a gyerekek. Mindenki busszal jár, alig indul már vonat, és az is kong az ürességtől. Tönkretették a lassúsággal és átszállással.
A zajcsillapításban nem hallottak arról, hogy az embert elsődlegesen a hangszín zavarja, nem a hangerő. Olyan buszokat terveznek, amiknek a mérőműszer karakteréhez igazítják a hangját, mint a Volkswagen mérnökei, a normát teljesíti, a mutató kevésbé lendül ki, de bántó sivító vagy dübörgő zajt kelt a forgalomban.
Rámpákkal meg lépcsőkkel teszik tele a buszok, vonatok utasteret, egyes ülésekre nem leülni, hanem felmászni kell. A WC egy spanyolfallal van csak elválasztva, az utastér közepében, múltkor 30 ember hallgatta valakinek a rottyantását, vákuumos lehúzását, kézmosását, szárítását. Aztán ajtónyitáskor jött ki az illat mindenkinek.
Mindezt az "alacsony padlóért". Nooooormális?? Nem hallottak a magas peronról?

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2017.10.15. 13:53:33

Nálunk ugyan csak álom, de sok helyen vannak már nagy sebességű vonatok is. Azok ha lehet még zajosabbak?

NAR 2017.10.15. 14:46:32

"Szerencsére a villamos járművek jóval halkabbak, mint a gőz-, vagy dízel meghajtású mozdonyok, így már a villamosítással is csökkenthető a zajkibocsátás. A járművek alja és oldala is felszerelhető zajcsökkentő elemekkel. Napjainkban a legnagyobb zajt már nem a gépészeti berendezések, hanem a gördülő kerekek adják, így hatékonyan csillapítható a zaj a kerekek környékén."

Ez lehet, hogy elvileg így van, de amikor múltkor Zuglónál kellett várnom egy vonatra, az érkező villanymozdony minden volt, csak nem csöndes. Az északi összekötőn átdübörgő vonatot az Óbudai-sziget közepéről lehet hallani, míg a szigetcsúcsról az Aquincumtól induló vonatot is hallani. A Balaton északi partján szintén kilométeres távolságból lehet hallani, amikor mozdonyvontatású vonat jön. De a HÉV-csörömpölését is lehet hallani csöndes estéken 4 utca távolságból. Tatabányán forgalmas 4 sávos út túloldalán is lehet hallani, amikor jön a vonat.

Persze lehet, hogy ha a összes vonalat villamosítjuk, az összes zajos mozdonyt lecseréljük, összes vonalat felújítjuk, akkor nem kell zajvédő fal, de lehet, hogy ez "picit" többe kerül, mint a fal. Meg aztán vannak olyan területek (pl. Keletiből kifelé), amit jobb eltakarni az utasok elől...

Adani 2017.10.18. 12:09:58

Én szívesen költöznék oda, ahol rálátok az ablakból a vasútra, de ha zajvédő fal épül akkor már nem lenne annyira vonzó. Szerintem, aki vasút mellé költözik az tisztában van vele, hogy az hangos, ahogy autópálya mellé költözve is evidens ,hogy annak zaja van. Azért is olcsóbbak az ingatlanárak ott. De inkább a vasutat nézném a kertből, mint egy zöld betonfalat.
Mellesleg most is a Kerepesi út melletti lakásban lakom, és max. pár napig zavart a HÉV csattogása meg az út forgalma, már fel se ébredek rá.