HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (51) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (44) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (32) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (19) index2 (122) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (12) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (13) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (71) múzeum (34) nagysebességű vasút (71) nápoly (3) németország (40) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (4) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (23) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (7) tgv (24) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.07.23. 00:40 Balogh Zsolt

A vasúti teherszállítás jövője Indiában

India az elmúlt években szédületes gazdasági fejlődésen ment keresztül, melynek lendülete még a mai napig is tart. A felpörgött gazdaság magával hozza a szállítási igények növekedését is, melyből India vasútja is kiveszi a részét. A vasútvonalak azonban több helyen már így is túlterheltek, így nem tudják a növekvő igényeket kielégíteni.

dfckontener.jpgKonténerszállító vonat Indiában (www.cpcs.ca)

Az Indiai kormány ezért hat teherszállító korridor kiépítését irányozta elő, melynek műszaki paraméterei lehetővé teszik majd a világ legnagyobb teherforgalmának a lebonyolítását.

India szeretné, ha a teherforgalom nem közös vasúthálózaton zajlana a személyforgalommal, így ők jelenleg még nem a személyszállítás részére építenek ki egy új hálózatot, mint mondjuk Európában vagy Kínában, hanem a teherszállítás igényeihez építenek új vonalakat.

Bár Európában is találunk példát kimondottan a teherszállítás igényeire épített (Betuwe-vonal Hollandiában Észak-Németország és a Rotterdami kikötő között) vagy csak tervezett (a magyarországi V0) vasútvonalra, ilyen léptékben és ilyen rövid idő alatt korábban sehol sem történt ekkora fejlesztés a világon.

Története

Indiában 1991-ben történt egy jelentős fordulat, a gazdasági liberalizáció. Ez új lehetőségeket teremtett a gazdaság számára, az ország GDP-je pedig évente 8-10%-kal nőtt, ami magával hozta a szállítások növekedését is. A vasúti áruforgalom az 50-es évekhez képest mára a tízszeresére nőtt, miközben a teljes közlekedési teljesítményből a részaránya csökkent! Mindezt a növekedést sikerült különösebb infrastrukturális beruházások nélkül elszállítani, miközben a vonatok hossza és tömege jelentősen megnőtt.

Az Indiai Vasút 2017-ben már naponta több, mint 7000 tehervonatot közlekedtetett, elszállítva vele minden nap kb. 3 millió tonna árut. Ezek mellett még további 12000 személyszállító vonat is úton volt, összekötve több, mint 8000 állomást és kiszolgálva napi 23 millió utast.Ezzel pedig a legfontosabb áruszállítási irányok telítődtek, kapacitásuk felső határán üzemelnek, miközben nem képesek kiszolgálni az összes szállítási igényt.

Érdekes tény, hogy a forgalom mennyire egyenlőtlenül oszlik el az országos hálózaton belül: a vasútvonalak 16%-án zajlik a teljes forgalom 60%-a.

A jelentős infrastrukturális fejlesztéseket így már nem lehetett tovább halogatni, a kormány radikális fejlesztésre szánta el magát.

A dedikált vasúti teherszállító korridor projekt 2005 áprilisában indult, mikor az indiai és japán miniszterelnök közös nyilatkozatot tett a dedikált vasúti árufuvarozási folyosók megvalósíthatóságáról és a lehetséges finanszírozásáról. A vasúti miniszter majdnem ugyanabban az időben bejelentette a parlamentben a projekt szükségességét és a tervezését.

2005 májusában az Infrastruktúra Bizottság elnöke, Shri Anwarul Huda egy munkacsoportot hozott létre, mely kidolgozta a kelet-nyugati irányú teherszállítási korridor tervezését, finanszírozását, építését és üzemeltetését.

2006 januárjában a terveket benyújtották a Vasúti Minisztériumnak. Ezzel szinte egyidőben a kabinet elfogadta az az Infrastruktúra Bizottság jelentését. Ezután a terv a Gazdasági Minisztériumhoz került, ahol még egyszer átvizsgálták. A korridorokat szükségesnek és megvalósíthatónak találták, így 2006 októberében bejegyezték az Indiai dedikált vasúti korridor nevű vállalatot (indiai nyelven: भारत डेडीकेटेड फ्रेट कॉरिडोर निगम)

A tizenegyedik indiai ötéves terv (2007-12) keretében a Vasúti Minisztérium két új dedikált teherfuvarozási folyosót építhet ki, nevezetesen a keleti és a nyugati árufuvarozási folyosókon. A két útvonal összesen 3360 kilométert foglal magában. A projekt fő fókuszpontja a közlekedési technológiák fejlesztése, a termelékenység növelése és az egységnyi szállítási költségek csökkentése

Az Indiai dedikált vasúti korridor vállalat feladata, hogy vállalja a tervezést, a pénzügyi források biztosítását, a dedikált áruszállítási folyosók létrehozását, azok karbantartását és üzemeltetését.

A vasútvonalak

Az új teherszállító korridorok India négy legfontosabb városát kötik össze egy élére állított négyszög alakban, melynek két átlója is egy-egy vasútvonal lesz. Az új pályák legtöbbször a már meglévő vasútvonalak mellett fognak futni.

dfc.jpgA teherszállító korridorok Indiában

Az új vasúthálózat legfontosabb paraméterei:
* A tehervonatok hossza 1500 méter, szélességük 3,66 méter, magasságuk 7,1 méter lesz, mely a legnagyobb a világon;
* A nagy űrszelvényből adódóan lehetséges lesz kettő standart konténer egymás tetején szállítása speciális vagon nélkül, felsővezeték alatt. Ez szintén egyedülálló lesz a világon (Az USA tehervonatai is kettesével viszik a konténert, de ott speciális, alacsony kocsikban, felsővezeték nélküli vasúti pályákon);
* A tengelyterhelés 32,5 tonnás lesz, a szerelvény tömege 12 tonna lesz méterenként,
* A tehervonatok maximális sebessége több mint 100 km/h, átlagsebességük pedig 75 km/h lesz;
* A tehervonatok teljes tömege elérheti a 13 ezer tonnát;

* A vonalat 25 kV 50 Hz áramrendszerrel villamosítják majd.

Összehasonlító táblázat a jelenlegi hálózaton és az új korridoron közlekedő vonatokról (Kép forrása: www.indiafinancenews.com)

Az új teherszállító korridorra 800 db 12 ezer lóerős villamosmozdonyt terveznek beszerezni. Ez a világ eddigi legnagyobb mozdonytendere, mely ilyen erős mozdonyokra írtak ki. A nagyobb és hosszabb vonatok alkalmazásával a szállítási költségek is csökkenni fognak, mely tovább erősíti India versenyképességét a világpiacon.

A 7,5 méter magasra emelt felsővezeték alatt a későbbiek során akár emeletes személyszállító vonatok és kamionszállítók is közlekedhetnek majd, tehermentesítve a közutakat és a meglévő vasútvonalakat egyaránt.

Azzal pedig, hogy a lassabb teherszállítást külön vasútvonalakra terelik, lehetővé válik majd a hagyományos hálózaton is a személyszállító vonatok sebességének emelése.

Indiában eddig egyedülálló módon, nagyfokú gépesítéssel épülnek az új vasútvonalak, a korábbi napi néhány száz méter helyett a nagygépes technológiával lehetséges a napi 1,5 km vágány lefektetése is.

A 9485 km-nyi új vasútvonalból 3322 km építését már a költségvetés jóváhagyta, 5273 km további vonal építését pedig a 2016-17-es költségvetésben bejelentették. A maradék 890 km még tervezés alatt áll.

project-india_1.jpgÚtra kész a vonat! A nagyméretű űrszelvény lehetővé teszi, hogy két konténer is egymás tetején utazzon különleges vasúti kocsi alkalmazása nélkül (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

villanymozdony.jpgVillamosmozdony Indiában, a magasba emelt felsővezeték az emeletes konténerszállítók miatt szükséges (kép forrása: indiarailinfo.com)

sinek.jpgBeépítésre váró sínszálak (kép forrása: www.pinterest.at)

Környezetvédelem

A kivitelezők kiemelik, hogy a beruházás menyire környezetbarát, ugyanis a hatalmas terheket végig villamosmozdonyok fogják vontatni, elkerülve ezzel a légszennyezést. Ha a hat korridor kiépül és ezekre a vasútvonalakra terelődik át a forgalom, akkor az Indiai Vasút jelenlegi 116 millió tonnás CO2 kibocsátása 47 millióra esik majd vissza. Ez pedig azért fontos, mert az ország vállalta a Párizsi Klímakonferencián, hogy jelentősen csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Viszont ha ehhez hozzátesszük, hogy az indiai vasút egyik fő szállított terméke a szén (50% körül a teljes árumennyiségből), melyet szénerőművekben fűtenek el, továbbá a villamosmozdonyok elektromos áramát is meg kell termelni valahol, akkor kérdésessé válik a beruházás környezetbarát oldala. A nagyobb kapacitású tehervonatok még több szenet fognak majd szállítani az erőművekbe, hogy azok még több energiát termeljenek az ipar számára. India a Föld harmadik legnagyobb szénfogyasztója, az energia közel 80%-a a széntüzelésből származik, 2014-ben összesen 536,5 millió tonna szenet bányásztak az országban, melyhez további 43 millió tonnát exportáltak külföldről.

Így felmerül a kérdés: nem lett volna hosszútávon gazdaságosabb ezt a pénzt valamiféle megújuló energiaforrásba, esetleg atomenergiába fektetni?

Youtube videó a projektről

Az első korridor építése 2016-ban kezdődött, várható befejezése 2019.A Világbank a beruházáshoz 2,7 milliárd amerikai dollárt (kb. 708 milliárd magyar forintot) folyósított.

Lásd még

* Breitspurbahn - Adolf Hitler meg nem valósult megavasútja

Források

* Az angol Wikipédia Dedicated Freight Corridor Corporation of India szócikke

 

Szólj hozzá!

Címkék: india index2


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6612679167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.