HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • sncf: @sncf: szükési=szökési, a francia billentyűzeten nehezen jönnek a magyar ékezetek. (2017.09.19. 22:06) Vonattal a Müncheni repülőtérre
  • Balogh Zsolt: @Gugyerák Alalyos: Kérem szépen, ez vonatos blog! :) De ahogy a kommenteket és a szavazást elnézem... (2017.09.01. 17:09) A Rajna völgye
  • sncf: Houstonnak most más problémája van. (2017.08.31. 16:42) A texasi nagysebességű vasútvonal
  • Balogh Zsolt: @GhostBusters: A granadaiak hívják metrónak, nem én neveztem el annak. :) Amúgy igen, igazad van, ... (2017.08.20. 17:02) Granada metróhálózata
  • Balogh Zsolt: @Tapsihapsi: Milyen érdekes nyelvi fordulat, ezt nem tudtam eddig. Helyettesítettem más szóval. (2017.08.19. 17:24) A meg nem valósult álom: a "Kis-Gigant"

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (51) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (44) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (32) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (19) index2 (128) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (15) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (73) múzeum (34) nagysebességű vasút (75) nápoly (3) németország (43) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (7) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (24) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (7) tgv (24) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (4) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.05.29. 15:58 Balogh Zsolt

Megszűnik a TGV?

A Francia Államvasút, az SNCF újragondolja jelenlegi márkaneveit, több régivel is felhagy, miközben néhány újat is bevezet. Alig néhány hónappal a TGV 35. születésnapja után a világszerte ismert, francia nemzeti jelképnek is számító TGV (Train à Grande Vitesse, tükörfordításban szimplán nagysebességű vonat) márkanevet is fokozatosan kivezeti.

technicentre_sud_est_europeen_2_paris_2011.jpgTGV vonatok Párizsban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A döntés mindenképpen meglepő, hiszen egy világszerte ismert és elismert márkanévről beszélünk. Helyette a ma még szokatlan, nehezen kimondható inOui márkanév kerül bevezetésre. Talán tudatos, talán csak véletlen egybeesés, de a nagyon hasonló inouï francia szó magyarul hihetetlent jelent. Láttunk már ilyen ügyes trükköt a Stadlertől is a FLIRT esetében.

Előzmények

Az Európai Unió különböző törvényekkel és javaslatokkal próbálja élénkíteni a vasúti közlekedést az egész Unió területén. Ennek egyik fontos eleme a liberalizáció, mely idővel lehetővé fogja tenni, hogy bárki, aki rendelkezik a megfelelő járművekkel és engedélyekkel, vasúti szállítást folytathasson az európai Unió határain belül. A folyamat már évek óta elkezdődött, ennek eredménye a színesedő mozdonypark és a rengeteg különféle új vasúti operátor megjelenése. A nagy állami vasúttársaságok azonban a személyszállítási monopóliumukat nehezen adják fel, az új szereplők piacra lépését igyekeznek mindenféle eszközökkel megakadályozni.

Bár csatákat nyertek, hosszú távon mégis kénytelenek lesznek új szereplőket is maguk közé engedni. Azért, hogy az egyszerű utasok is tudják, melyik jármű melyik szolgáltatóé, szükséges az egységes megjelenés és a könnyen felismerhető arculat.

A személyszállítási piacon való megjelenést több társaság is megpróbálta, váltakozó sikerrel. Néhány hete, rövid működés után a Locomore csődbe ment Németországban. ezzel ellentétesen viszont az olaszországi Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) jól megél az olasz nagysebességű személyszállításból.

Franciaország vasúti közlekedése

Hamarosan Franciaország is számíthat rá, hogy új szolgáltatók fognak versenybe szállni az utasokért. A tét óriási, hiszen Nyugat-Európa legnagyobb területű és a második legnépesebb országa.

Franciaország vasútvonalai TGV közlekedésssel (kép forrása: parisbytrain.com)

Franciaország nagysebességű hálózata jelenleg 2114 km hosszúságú és néhány napon belül további 654 km-rel fog gyarapodni. A szomszéd országok között megtalálható Németország, Spanyolország, az Egyesült Királyság, Luxemburg és Belgium, csupa gazdaságilag erős hatalom. 2009-ben a TGV járatokon (beleértve a nemzetközi Thalyst és Eurostart is) 122 millióan utaztak. Ez nem sokkal marad el a MÁV-Start teljes! éves forgalmától elővárosi és távolsági vonatokkal együtt. A forgalom, leszámítva a ez elmúlt évek válságos éveit, folyamatosan növekszik. A Csatorna-alagút használatáért is szinte sorban állnak a cégek, ám az engedélyek beszerzése még egy olyan nagy vállalatnak is, mint a Deutsche Bahn, évekig tartó folyamatot jelent.

Látható, hogy egy olyan márkanévvel, mely mindössze annyit jelent a franciáknak, hogy nagysebességű vonat, nem lehet hosszú távon brandet építeni.

Az új márka

Az SNCF május 26-án jelentette be hivatalosan, hogy a TGV márkanevet fokozatosan az inOui váltja majd fel 2020-ig bezárólag. Az első inOui járatok a néhány nap múlva, 2017. július 2-án megnyíló LGV Sud-Europa-Atlantique vasútvonalon mutatkoznak be a legújabb TGV Océane szerelvényekkel Tours és Bordeaux között.

TGV Océane, az SNCF legújabb büszkesége (kép forrása:www.lexpress.fr)

A 2017-es év végéig a Paris-Lyon és a Paris-Strasbourg vonal is átkeresztelődik, majd ezt követi az összes vonal 2020-ig. Az SNCF célja, hogy a 2021-es piacnyitás előtt már bejáratott nevek legyenek az Oui és az inOui márkák.

Érdemes a logó formáját is megfigyelni, ugyanis ez egy ún. ambigramm, elforgatva vagy vízszintesen tükrözve is az eredeti feliratot kapjuk.

Az SNCF racionalizálni szeretné a márkákat és a szolgáltatási szinteket, ehhez pedig kevesebb márkanév is elegendő. Az év elején már kivezették az iDTGV márkanevet, így csak az inOui és Ouigo márkák maradtak.

inoui-pose-logo-train-800x492.jpgA TGV márkanevet az inOui márkanév fogja felváltani

A "fapados járatokat" választó utasok számának ötszörös növekedésére számít a vasút az évtized végére. Az üzleti utasok pedig az új inOui márkanevű járatokkal fognak majd utazni.

De nem csak az esetleges új vasúti versenytársakkal kell megküzdeni, hanem az utóbbi évtizedekben robbanásszerűen kifejlődött és rendkívül népszerűvé vált diszkont-légitársaságokkal is.

Az új márkanév egyelőre vegyes fogadtatást kapott, és már meg is indult a mémgyártás az új betűszóval. Franciául tudók előnyben, viccet szinte lehetetlen lefordítani ugyanis úgy, hogy a célnyelven is vicces maradjon.

1496067639931.jpgAz egyik első vicces magyarázata az új mozaikszónak, a megfejtéseket kommentbe várom

Az újragondolt, új színtervvel bemutatkozó TGV Océane első útja

Források

* Railway Gazette

Szavazás

7 komment

Címkék: franciaország tgv nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6112548579

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

sncf 2017.05.29. 20:28:15

A francia média már tele van inuit (eszkimó) szóviccekkel (ugyebár az új TGV fonetikusan inui, az eszkimó meg inüi). Az SNCF vezérigazgatója is nevet változtat, az eddigi Guillaume Pepy helyett ezentúl Ouillaume Pepoui-nak hívják majd :-)

sncf 2017.05.29. 21:44:55

@sncf: és egy fontos pontosítás: az inOui nem jelent hihetetlent, mert az akkor lenne, ha a szó végi i-n két pont lenne, de csak egy van (mint tudjuk egy ékezet a magyarban is sokat számít, a verebi legenda szerint Szár települést is azóta hívják így, amióta Verébről átfújta oda az ékezetet)
Most már én is nick-et változtatok,a jövő héten YesOuiCan néven kommentelek.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.05.30. 00:18:35

@sncf: azt hittem szándékosan választották ezt a nevet, hogy összecsengjen a hihetetlennel. Azt a fura i betűt úgy sem tudja senki leírni rajtuk kívül.

Szerencsésebb lett volna olyan nevet választani, amiben azért benne marad a TGV betűhármas is, pl.: TGVplus vagy valami hasonlót.

sncf 2017.05.30. 10:47:45

@Balogh Zsolt: Valószínűleg szándékos volt, az összecsengés rendben is van, de nem ugyanaz.
A TGV persze egy egyszerű rövidítés, de aki a francia nagysebességű vasútról beszél, így ismeri. Néha a franciák még arra is bambán néznek vissza, ha LGV-t emlegetek, mert az, hogy a TGV a vonat, az LGV meg a pálya, nem igazán közismert. A LeMonde hozott le egy véleménycikket ennek kapcsán a vasúti szakzsargonról, olyan jó példákkal, hogy kalauz nem létezik, de van vezető jegyvizsgáló.
Nem tudom, hogy annyi eszük volt-e, hogy a TGV nevet levédessék, de lehet, hogy magas labdát adtak a konkurenciának. Ha 2021-ben belépnék a francia nagysebességű személyszállítási piacra, tuti, hogy TGV-t üzemeltetnék, az SNCF meg bohóckodjon az Oui márkájával.
Amúgy már alig várom, hogy meghalgassam az új bemondásokat, hogy 7916. számú (majdnem) lehetetlen érkezik Bordeaux-ból a 3. vágányra és indul tovább Párizs Montparnasse állomásra.

OFF: most, hogy megint a párizsi 4-es metró vonalán lakom, örömmel tapasztaltam, hogy az új (na azért annyira nem, mert az 1-esről leselejtezett) szerelvények hatására lényegesen jobb lett a telítettség (csúcsidőben sem nagyon van lemaradó utas). Ennyit tesz a végig átjárható szerelvény és picit sűríthető követés.

Pic 2017.05.30. 20:38:51

Szerény véleményem szerint ez az iuoui egy nagy nagy baromság.

Ezzel most nagy öngólt lőnek, de hát a franciák rutinosak saját maguk tökönszúrásában.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2017.05.30. 23:23:42

Ezt most nem nagyon tudom hova tenni, hogy a "Nagysebességű Vonat" túl snassz, ezért lesz helyette "igen".
Az ambigramm esetében amúgy fontos kitétel, hogy középpontosan szimmetrikus, tengelyesen nem (mert azt rohadt nehéz lenne megcsinálni).