HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (51) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (44) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (32) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (19) index2 (122) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (12) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (13) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (71) múzeum (34) nagysebességű vasút (71) nápoly (3) németország (40) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (4) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (23) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (7) tgv (24) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.04.27. 15:29 Balogh Zsolt

Nagysebességgel az éjszakában

Ahogyan a vasúti hálózatok egyre kiterjedtebbé váltak, úgy növekedett az utazási idő is. Az utazások napokig tartottak vagy épp az éjszakába is átnyúltak. A vasúttársaságok szerették volna minél kényelmesebbé tenni az éjszakai utazásokat, így hamarosan megjelentek a fekvőhelyes kocsik. Az Egyesült Államokban, ahol több napig tartott egy utazás a két part között, szükségessé vált a tehetősebb utasoknak a minden kényelemmel felszerelt hálókocsik közlekedtetése.

shanghai hongqiao station, Sanghaj Hungcsiao pályaudvar, CRH1, Kína, nagysebességű vonat, éjszakai vonat, hálóvonatÉjszaka a Sanghaj Hungcsiao pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

A légi közlekedés térhódítása és az egyre gyorsabb vonatok azonban véget vetettek a virágzásnak és könnyen úgy tűnhet, ezzel az éjszakai utazásoknak lassan leáldozott a csillaga.

Kína azonban ebben a tekintetben is más utat jár be, a leépítés helyett fejlesztésbe fogott, megalkotva ezzel az éjszakai utazások egészen új lehetőségét!

Európai kitekintés

Európában az éjszakai vonatközlekedés visszaszorulóban van, a járműpark egyre öregebb, új kocsik beszerzése néhány ország kivételével hosszú évek óta nem történt. Ennek oka egyrészt az újabb és újabb nagysebességű vonalszakaszok megnyitása, melyek annyira lerövidítik az utazási időt, hogy nincs értelme párhuzamosan hálókocsis vonatokat indítani. A másik jelentős új közlekedési lehetőség pedig az olcsó repülőjáratok megjelenése.

Ma már a rengeteg kedvezménynek, vonatnemnek és az ütemes menetrendnek hála a legtöbb esetben jó alternatívát nyújtanak a nappali vonatok a nagytávolságú utazásokhoz. Ezzel együtt pedig az éjszakai járatok száma és hossza pedig lassan de biztosan fogyatkozik.

Néhány éve még járt külön éjszakai vonat Budapestről Zürichbe és Münchenbe, ma már ez a két régi és patinás járat is egyesítve közlekedik gazdaságossági okokból. És akkor még nem említettük a Veneziát, mely közvetlen összeköttetést nyújtott Budapest és az olaszországi Velence között.

Reménykeltő próbálkozás, hogy az ÖBB még lát az ágazatban fantáziát, nem leépít, hanem fejleszt. Remélhetőleg idővel új járművek beszerzése is várható.

Kína

Eközben azonban néhány nagy kiterjedésű ország továbbra is lát fantáziát a hálókocsikban. Oroszország 2009-ben rendelt 200 db kocsit belföldi és külföldi járatokhoz, de a hatalmas Kínában is szükség van még rájuk. A fejlődés pedig nem áll meg, Kína olyan hatalmas kiterjedésű, hogy még a 200-300 km/h sebességgel közlekedő vonatoknak is sok-sok órába kerül egy-egy viszonylat kiszolgálása, így logikus lépésnek tűnik, hogy a nagysebességű vasúthálózaton éjszakai is legyen közlekedés, méghozzá nagysebességű hálóvonatokkal.

CRH1, Kína, nagysebességű vonat, éjszakai vonat, hálóvonatÉrkezik a szerelvény (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az évről-évre több ezer kilométerrel bővülő hálózatra folyamatosan érkeznek az új nagysebességű szerelvények, mára már Kína akkora nagysebességű hálózatot és járműparkot üzemeltet, mint a világ egyéb országai együttvéve.

shanghai hongqiao station, Sanghaj Hungcsiao pályaudvar, CRH1, Kína, nagysebességű vonat, éjszakai vonat, hálóvonatKét CRH szerelvény Sanghaj Hungcsiao pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

CRH1, Kína, nagysebességű vonat, éjszakai vonat, hálóvonatA tekintélyes hosszúságú CRH1 motorvonat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az első szerelvényeket 2007 októberében rendelték meg a Peking-Sanghaj és a Peking-Hangcsou (Hangzhou) közötti járatokra. A 40 megrendel szerelvény összértéke 1 milliárd euró volt, melyből 20-at kimondottan az éjszakai közlekedésre szántak.

A vonatokat a Bombardier Sifang Power (Qingdao) Transportation gyártotta a Bombardio Zefiro alapjait felhasználva. A tizenhat részes szerelvény tizenkettő fekvőhelyes (soft sleeper), két ülőhelyes, egy luxus hálóból és egy étkezőkocsiból áll. Összesen 12 luxus-, 480 normál fekvőhely és 122 ülőhely található a légkondícionált szerelvényen.

CRH1, Kína, nagysebességű vonat, éjszakai vonat, hálóvonat, ülőhelyes részA 2+3 elrendezésű ülőhelyes rész egy Bombardier Zefiro vonaton (kép forrása: Wikimedia Commons)

CRH1, Kína, nagysebességű vonat, éjszakai vonat, hálóvonatA hálókocsi folyosója lehajtható székekkel (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az első szerelvény 2008. december 21-én állt forgalomba, a többi pedig 2010 augusztusáig érkezett meg. A szerelvény legnagyobb sebessége 250 km/h, mellyel a leggyorsabb hálóvonat a világon. Ezzel pedig egy új járműkategória is megjelent a vasúti járatok családjában: a fekvőhelyes fülkéket is tartalmazó nagysebességű motorvonat!

A szolgáltatás népszerűségét jól mutatja, hogy a nagykapacitású vonatok olyan jól kihasználtak, hogy 2015. december 18-án további ötöt rendeltek a Bombardiertől 152 millió euró értékben.

CRH1, Kína, nagysebességű vonat, éjszakai vonat, hálóvonatA Superior Soft Sleeper kocsi hálófülkéje (kép forrása: Wikimedia Commons)

shanghai hongqiao station, Sanghaj Hungcsiao pályaudvar, CRH1, Kína, nagysebességű vonat, éjszakai vonat, hálóvonatHálófülke (kép forrása: Railwaygazette.com)

CRH1, Kína, nagysebességű vonat, éjszakai vonat, hálóvonat Fülke ülésekké alakítható ágyakkal (kép forrása: railwaygazette.com)

A kínai nagysebességű hálózat nagyobb űrszelvénnyel épül, így a rajta közlekedő szerelvények is szélesebbek mintegy 40 cm-rel.. Ezáltal másodosztályon 5 sor, első osztályon 4 sor, business osztályon pedig 3 sor ülésnek van hely. A hálókocsikban az ágyak is valószínűleg hosszabbak lehetnek az európaiaknál.

Maga a szerelvény is figyelemre méltó a műszaki paraméterei alapján. A tizenhat részes szerelvény mintegy kétszer hosszabb az európai TGV és ICE3 motorvonatokénál, ugyanis 428,9 méter hosszúságú! 3,328 méter széles és 4,04 méter magas, teljes tömege 890 tonna. Tengelyterhelése csak 16,5 tonna, teljesítménye 13 500 kW (mintegy 18 100 lóerő). A vontatómotorok a forgóvázakba vannak beépítve a szerelvény teljes hosszában, maximalizálva ezzel a tapadást és elkerülve a kerék kipörgést. A tengelyek 63 %-a hajtott.

A vontatási energiát a felsővezetékből nyeri, melynek feszültsége és frekvenciája a Magyarországon is ismert és alkalmazott 25 kV 50 Hz, így elméletileg akár a magyar síneken is tudna közlekedni.

Források

* 250 km/h sleeper train enters service
* China orders more high speed sleeper trainsets

6 komment

Címkék: kína nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3112457277

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

sncf 2017.04.28. 11:49:03

"teljesítménye 13 500 kW (mintegy 15 000 lóerő)". Valamelyik adat nem jó, 1,34 a váltószám, így 13500kW kb 18000 lóerővel egyenlő.
"így elméletileg akár a magyar síneken is tudna közlekedni." ebből a szempontból igen, viszont a nagyobb űrszelvény miatt valószínűleg nem. A nagyobb űrszelvénnyel való bénázás európai mintapéldáját az SNCF (mármint a francia vasút, nem én) kétszer is bemutatta az elmúlt években, egyszer a peron mellé nem fértek be az új motorvonatok, máskor pedig az alagútba.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.04.28. 23:37:58

@sncf: A lóerőt elgépeltem, köszönöm az észrevételt, már ki is javítottam.

Na igen, az űrszelvény problémás, pedig szerintem lenne igény egy rövidebb éjszakai vonatra mondjuk Párizs felé. :) 14 órába már most beleférne a menetidő :)

sncf 2017.04.29. 12:36:42

@Balogh Zsolt: Igény az lenne! Április 1. óta a menetidőről is tudjuk, hogy stimmel :-) Mondjuk az osztrák és német szakasz miatt többáramnemű megoldásra lenne szükség. Jelenleg a Kálmán Imre + TGV kombináció müncheni átszállással nem túl jó megoldás (főleg, hogy a két és fél órás salzburgi dekkolás után az átszállási idő elég rövid München Hbf-en), a jövő hétvégén megjátszottam volna, ha április elején lett volna még szabad hely a Kálmán Imrére. Így maradt a repülő.

aspitwilight 2017.04.30. 18:30:34

Nagyon érdekes a cikk és a témája is. Lehetne esetleg a jövőben egy cikk a külföldi vasúti kerékpár szállítási trendekről is? Kíváncsi vagyok hogy állnak ehhez a kérdéshez más országok.

D.Józsi LököttZsiráf 2017.04.30. 18:31:43

Tudom, hogy ez a cikk nem az európai éjszakai vonatokról szólt, de azért ha már, akkor:

www.vr.fi/cs/vr/en/night-train-car-carrier-train-timetables-routes

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.05.02. 10:34:54

@aspitwilight: Külföldi kerékpárszállításról nincsenek tapasztalataim. Arról, hogy melyik vonaton lehet és melyiken nem lehet szállítani Európában, a Db.de weboldalán lehet tájékozódni. Ha rákeresünk bármely két város közötti utazásra, az igénybe vett járatokról egyenként találunk információt, hogy van-e lehetőség kerékpárszállításra.

Véleményem szerint a lehetőségek az utóbbi években inkább bővültek, mint szűkültek, hiszen ma már bizonyos Railjeteken is lehet kerékpárt szállítani.