HTML

Vonattal? Természetesen!

Sziasztok! Korábban már több blogon is publikáltam, ezért úgy gondoltam belevágok én is egy saját blogba! Így nem vagyok kiszolgáltatva más blogok szerkesztőinek, és a cikkeim is hamarabb fognak megjelenni. És hogy miről is szól ez a blog? Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából is, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (7) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (49) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (11) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (43) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (29) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (18) index2 (117) innsbruck (3) interrail (11) japán (4) jbss bahn (11) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (12) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (23) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (70) múzeum (34) nagysebességű vasút (64) nápoly (3) németország (37) nürnberg (10) öbb (7) olaszország (23) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (4) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) spanyolország (22) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (11) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (6) tgv (22) tibee (2) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.04.18. 17:21 Balogh Zsolt

Genovából Ventimigliába, tovább az olasz riviérán

Genovából tovább Ventimiglia felé a vasúti utazás sokáig legalább olyan látványos volt, mint Pisa és Genova között. A tengerpart közelében megépült vasútvonal gyönyörű környezetben fut, ám a szép utazás minden évben egyre rövidebbé és unalmasabbá válik...

Genova-ventimiglia-vasútvonal, crevoSzemélyvonat Cervo közelében, a fotós ma már egy megismételhetetlen pillanatot örökített meg 2011-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)

2013-ban már utaztam a vasútvonalon és már akkor is sok-sok hosszú alagút üzemelt a felszíni szakaszok helyett. Az utóbbi években a vonatok és a sínek föld alá száműzése tovább folytatódott, így egyre hosszabban vagyunk kénytelenek a sötétben utazni. 2016 decemberétől újabb 20 kilométernyi vasútvonal került új nyomvonalra, és további tengerparti fekvésű állomások szűntek meg véglegesen. Természetesen ezek a beruházások nem az utasok bosszantására történnek, ehelyett sokkal fontosabb, hogy a vonatok gyorsabban közlekedhessenek és a vonal kapacitását is megnöveljék. Ez pedig csak egy új, kétvágányú vasútvonallal lehetséges, mely már nem fér el a korábbi vonal helyén.

Néhány kép erejéig emlékezzünk a régi vonalra és megszűnt állomásaira.

Története

A Genova és Ventimiglia közötti vasútvonal gondolata először 1857-ben merült fel, hogy kapcsolat létesüljön a Szardíniai Királyság és Franciaország között. Ekkor az egységes Olaszország megalakulása még csak álom volt csupán.

Genova-ventimiglia-vasútvonal, imperia állomás, FS E444 sorozatImperia régi állomása 2015-ben... (kép forrása: Wikimedia Commons)

Genova-ventimiglia-vasútvonal, imperia állomásés új állomása 2016-ban

Genovától nyugatra ekkor már 1848 óta létezett vasúti kapcsolat nyugat felé Torino irányába. 1861-től pedig már Pisa felé is megindultak a gőzmozdonyok.

Az olasz egység kialakulása nagy lendületet adott az építkezésnek. Bár a nyomvonal nehéz terepen haladt, mégis gyorsan haladtak az építkezéssel. A sínek a tengerpart vonalát követték, közel a tenger szintjéhez. A vasút elsősorban politikai és katonai igényeket figyelembe véve épült, de egyúttal kiszolgálta a helyiek igényeit is. A tenger és a hegyek közé szorított, szárazföldön nehezen megközelíthető falvak is bekapcsolódtak a kereskedelembe.

Genova-ventimiglia-vasútvonal, andora állomásA régi... (kép forrása: Wikimedia Commons)

Genova-ventimiglia-vasútvonal, andora állomás... és az új Andora állomás (kép forrása: www.mediagold.it)

Az első 29 kilométer Genovától Savona Letimbroig 1868. május 25-én nyílt meg, 1872. január 25-én pedig már Ventimigliába is lehetett vonattal utazni. A francia vasúthálózattal való kapcsolathoz további 7 km vasút építésére volt szükség, ami két hónappal később szintén elkészült.

A vasút építése alatt az olasz vasúttársaságok is egyesültek, az építkezést elkezdő Ferrovia delle Riviere Liguri 1865-ben beolvadt a Società per le strade ferrate dell'Alta Italia társaságba, mely egész Észak-Olaszország vasúthálózatát üzemeltette. Húsz év múlva ismét tulajdonosváltás történt, a Società per le Strade Ferrate del Mediterraneo lett az új üzemeltető, egészen 1905-ig, mikor megalakult az Ferrovie dello Stato (FS), az Olasz Államvasút, mely magába olvasztotta szinte a teljes olasz vasúthálózatot.

Genova-ventimiglia-vasútvonal, cervo állomásCervo (kép forrása: Wikimedia Commons)...

Genova-ventimiglia-vasútvonal, cervo állomás...és Diano Marina (kép forrása: Wikimedia Commons) Mindkét állomás utód nélkül szűnt meg 2016 decemberében

A költségek minimalizálása végett a vasútvonal eredetileg szinte végig csak egy vágánnyal épült meg, mely hamarosan kevésnek bizonyult. A második vágánynak a nehéz terep, továbbá az időközbeni sűrű beépülés következtében egyszerűen nem maradt hely. A pálya kétvágányúsítása 1969-ben kezdődött egy új kétvágányú pálya szakaszos megépítésével a szárazföld belseje felé mely még napjainkban is tart.

Genova-ventimiglia-vasútvonal, taggia-arma állomásAz egykori Taggia-Arma vasútállomás 2001 előtt (kép forrása: Wikimedia Commons)...

Genova-ventimiglia-vasútvonal, taggia-arma állomás... és Taggia-Arma modern állomása 2003-ban (kép forrása: www.trasportipubblici.info)

Ne feledjük azonban, hogy 147 km-nyi forgalmas vasútvonal szinte teljes áthelyezéséről van szó, alagutakkal, hidakkal és néha komplett állomásokkal együtt. 

A régi nyomvonal helyére pedig út, sétálóút vagy épp parkoló épül. Az új pályán a megengedett sebesség is nagyobb lesz: 100-180 km/h.

A már átépített vonalon bőven fúrtak alagutakat Ospedaletti és Finale Ligure között a 74 km-ből már jelenleg is 61 km a föld alatt fut, de a vonal többi részén is hasonlóak lesznek az arányok. A leghosszabb alagút a Caponero-Capoverde-alagút, mely 13,135 km hosszú. Ez az alagú tartalmazza Sanremo új állomását is.

Genova-ventimiglia-vasútvonal, San Remo állomásSan Remo állomása egykor...

frankandiver-1414406530.jpg...és napjainkban egy Moszkva-Nizza nemzetközi vonattal (kép forrása: trainspo.com)

Az új nyomvonal miatt néhány város vasúti kapcsolat nélkül marad, továbbá odalett a páratlan kilátás is a vonatból az olasz tengerpartra.

Genova-ventimiglia-vasútvonalAki nem utazott a régi vonalon, az ma már bánhatja... (kép forrása: trainspo.com)

Genova-ventimiglia-vasútvonalIsmét a Moszkva-Nizza nemzetközi vonat, de már napfényben (kép forrása: trainspo.com)

Genova-ventimiglia-vasútvonalValóban nem sok hely maradt már egy új második vágánynak... (kép forrása: trainspo.com)

Az építkezés nem állt le napjainkban sem: 2007-ben egy új, 18 km hosszú kétvágányú alagút építését kezdték meg San Lorenzo és Andora között, továbbá további 32 km állt tervezés alatt Andora és Finale Ligure között.

2013-ban az alábbi szakaszok kerültek kiváltásra:

  • Genova Sampierdarena – Voltri (11 km)
  • Loano – Albenga (8 km)
  • Ospedaletti - Francia határ (20 km)

Arenzano, Cogoleto és Varazze állomásai megszűntek a régi vonallal együtt. Az új vonalon épült egy új állomás Arenzano-nak, de a másik két település vasút nélkül maradt.

2016 decemberétől a Laigueglia-Imperia Porto Maurizio közötti régi vonalon szűnt meg a forgalom, a régi pályával együtt pedig elbúcsúzott a forgalomtól Cervo-San Bartolomeo, Diano, Diano Marina és Imperia Oneglia állomás is.

Genova-ventimiglia-vasútvonalA 2016 decembere utáni Thello járat utasainak sem adatik meg már az az élmény, mint ami mindenkinek 2015-ben (kép forrása: trainspo.com)

Forgalom

Az olasz Ventimigliából Monacón át Franciaország felé már az SNCF üzemelteti a vonalat és a vonatokat. A három ország közötti kapcsolatról az Alstom Coradia Duplex emeletes motorvonatok gondoskodnak. Érdekesség, hogy ez a típus is részt vett a MÁV által 2004 áprilisában kiírt 30+30 db elővárosi motorvonat beszerzésére indított közbeszerzési eljáráson, de a 18 tonnát meghaladó legnagyobb tengelyterhelése miatt az ajánlatot érvénytelenné nyilvánították, így végül a svájci Stadler FLIRT motorvonata nyert. Az Alstom hazai partnere a Ganz Holding lett volna.

Genova-ventimiglia-vasútvonalVentimigliában a helyzet (egyelőre) még változatlan (kép forrása: trainspo.com)

Ventimiglia több szempontból is határváros: Itt lehet átszállni az Olasz Államvasutak vonatairól a Francia Államvasutak járataira, de itt található az olasz-francia határ, (de ez egy demokrácia és egy hercegség határa is) ami egyben az Európai Unió határa is. Vasútüzemi szempontból itt ér véget az olasz 3000 V-os egyenáramú rendszer és itt kezdődik a francia 25 kV-os váltakozó áramú hálózat. De hogy még izgalmasabb legyen, innen indul ki egy 1500 V-os egyenáramú vonal is.

A már több, mint 50 éve zajló átépítésnek hála évről-évre több vonat közlekedhet a vonalon, egyre több árut és utast egyre gyorsabban szállítva. A fejlődésnek azonban ára van, itt nem zajvédő falak takarják el a kilátást, hanem a föld alá költöztetik a teljes vonalat. A felszínen az így felszabaduló területet a gyalogosok és az autósok vehetik birtokba. Egyedüli vesztesek csak a turisták, akik a szép tájak látványát már az utazásuk alatt is csodálni szerették volna.

Források

* Az angol Wikipédia Genoa–Ventimiglia railway szócikke

4 komment

Címkék: olaszország


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8512433351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Momina 2017.04.20. 01:22:43

Olasz-monacoi határ? Mióta határos Olaszország és Monaco?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.04.20. 09:09:02

@Momina: Szinte szomszédos! :) Javítottam a hibát, köszönet a figyelmeztetésért.

sncf 2017.04.20. 14:55:33

Én egy térképet a régi és az új nyomvonalról nagyon hiányolok (a kis városok elhelyezkedése azért fejből nem megy). Az olasz wikiben egy részről találtam:
it.wikipedia.org/wiki/Ferrovia_Genova-Ventimiglia

sncf 2017.04.21. 18:40:32

Minél többet gondolkodok, a régi vonal egyszerű felhagyása és sétánnyá alakítása nem tűnik nekem jó ötletnek. Egyrészt turisztikai hasznosítása biztosan lehetne, hiszen a táj adottsága jó vonzerő. Másrészt, mivel kerülő útvonal nem nagyon van, havária-kezelésben kulcsszerepe lehetne a régi vonalnak - ha nem is gyorsan, de legalább valahogy átjárhatóvá lehet tenni az útvonalat egy fővonali probléma esetén.