HTML

Vonattal? Természetesen!

Sziasztok! Korábban már több blogon is publikáltam, ezért úgy gondoltam belevágok én is egy saját blogba! Így nem vagyok kiszolgáltatva más blogok szerkesztőinek, és a cikkeim is hamarabb fognak megjelenni. És hogy miről is szól ez a blog? Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából is, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (7) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (49) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (11) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (43) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (29) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (18) index2 (117) innsbruck (3) interrail (11) japán (4) jbss bahn (11) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (12) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (23) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (70) múzeum (34) nagysebességű vasút (64) nápoly (3) németország (37) nürnberg (10) öbb (7) olaszország (23) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (4) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) spanyolország (22) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (11) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (6) tgv (22) tibee (2) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.04.10. 21:40 Balogh Zsolt

Morlaix viaduktja

A vasútépítőknek a vasúti közlekedés megindulása óta kihívást jelent, hogy a vasúti síneket a lehető legkevesebb ívvel és emelkedőkkel (lejtőkkel) építsék meg. Azért, hogy a domborzat egyenlőtlenségei ne akadályozzák a vonatok haladását, rengeteg töltésre, hídra, viaduktra vagy épp alagútra van szükség. Szinte bármi áron, de a síneknek vízszintesen és egyenesen kell futniuk!

morlaix viaduktA Morlaix-viadukt Morlaixban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasút közel két évszázados történelme alatt számos hihetetlen és gyönyörű műtárgy épült a hegyekkel szabdalt országokban, gondoljunk csak az ausztriai  Semmeringbahnra vagy a svájci Gotthárd-alagútra.

A völgyeket áthidaló viaduktok közül kiemelkedik a Franciaországban található 292 méter hosszúságú és 62 méteres magasságú Morlaix viadukt. Már 1865 áprilisa óta feszül Morlaix városa és azonos nevű folyója felett, a Párizs-Brest-vasútvonalon, Párizstól 500 km-re.

morlaix viadukt, TGVTGV indul Morlaix állomásról Brestbe (kép forrása: Wikimedia Commons)

Története

Az 1860-as években Párizstól már az Atlanti-óceán partjáig futottak a sínek. Ehhez azonban előbb még több jelentősebb műtárgyat is meg kellett építeni. Morlaix városát is elérte a vasút, azonban az itt élők nem fogadták kitörő lelkesedéssel, hogy a városközpontba egy ilyen hatalmas viaduktot építsenek a vonatoknak. A város lakossága attól félt, hogy az építmény a szél útjába állva elvágja a települést a friss levegőtől. A városi tanács 15-19 szavazat arányban ellenezte az építkezést, ám ezt az építő vasúttársaság figyelmen kívül hagyta.

Az építkezés 1861. június 20-án kezdődött, 1863. november 2-án pedig az első "szerelvény", egy mozdony és egy kocsi 19 lóval átvontatva, áthaladt az új kétvágányos viadukton. A tényleges vasúti forgalom decemberben indult meg.

morlaix viaduktAlulról nézve (kép forrása: Wikimedia Commons)

1891. szeptember 28-án egy harmadik sínpálya is épült a völgyhídra, ez azonban csak méteres nyomtávolságú volt.

1943. január 29-én súlyosan megsérült, mikor egy angol repülőgéptől bombatalálatot kapott a második világháború alatt. Mivel azonban az átkelő stratégiai fontosságú volt, a németek a sérülést gyorsan helyreállították és a forgalom is ismét megindult.

morlaix viaduktA viadukt a vitorláskikötő felől (kép forrása: Wikimedia Commons)

1975. október 29-én a viadukt műemlékvédelmi oltalmat kapott.

Jellemzői

A völgyhíd 292 méter hosszúságú, középen 62 méter magas, legnagyobb nyílásköze 15,5 méteres. Az alsó boltívsor 9, míg a felső 14 boltívből áll.

Victor Fénoux mérnök véleménye szerint az építmény vastagsága meghaladja a szükséges mértéket, kecsesebbre, légiesebbre is meg lehetett volna építeni. Ám a túlzott könnyedsége sokkolta volna az emberi szemet, a nagyobbra vett arányok megnyugtatják a nézelődőket.

morlaix viaduktMorlaix és a viadukt (kép forrása: blog.kudoybook.com)

A völgyhíd 23 hónap alatt készült el. Építéséhez összesen 65 830 m3 építőanyagot használtak fel, melyből 11 000 m3 gránit, 2724 m3 kő, 20 000 m3 homok, 2500 m3 fa és 43 tonna vas volt. A látszattal ellentétben nem teljesen kőből épült, nagyobb része egyéb építőanyag.

morlaix viaduktMég a magas templomtorony is eltörpül mellette (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az építés költsége 2 502 905 frankra, a vasúttal együtt 2 674 540 frankra rúgott, az előirányzott 2 656 500 frank helyett.

Forgalom

Napjainkban a Párizsból Brestbe közlekedő TGV-k és a helyi forgalmat kiszolgáló TER Bretagne járatok kelnek át a hídon. A völgyhíd alsó boltívsora tetején út is található a gyalogosforgalom részére.

Az építők időtálló remeket alkottak, a több mint 150 éves völgyhídon egy kétvágányú, villamosított vasútvonal halad keresztül, az engedélyezett legnagyobb sebesség 180 km/h.

Mivel a város vasútállomása közvetlenül az átkelő után következik, így elbontása vagy a teljes nyomvonal áthelyezése a közel- s távoli jövőben sem valószínű. A viadukt így még sokáig szolgálhatja majd az utazókat.

morlaix viaduktAz impozáns völgyhíd teljesen uralja a város látképét (kép forrása: Wikimedia Commons)

morlaix viaduktHelyi busz a viadukt közelében (kép forrása: Wikimedia Commons)

morlaix viaduktSzemből a hatalmas építmény (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ma már Európában valószínűleg elképzelhetetlen lenne, hogy egy vasútvonalat vagy autóutat ugyanígy egy városon keresztül építsenek meg. Hamarább építenének elkerülőt vagy fúrnának alagutat, mintsem egy ilyen építménnyel borzolják a helyi lakosok kedélyeit.

A régmúlt építményei ezzel szemben műemlékvédelmi oltalom alatt állnak, és díszei vagy épp büszkeségei a településnek.

Így változik a társadalmi megítélése a közlekedésnek és a hozzá kapcsolódó építményeknek...

A viadukt a Googel térképén. Érdemes kicsit szétnézni az Utcakép szolgáltatással is a környéken

Források

* A francia Wikipédia Viaduc de Morlaix szócikke

3 komment

Címkék: franciaország


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6512414083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Jenci77 2017.04.11. 18:30:06

Köszönet az írásért! :)

sncf 2017.04.11. 19:24:02

2004-ben jártam ott utoljára, egy rövid városnézéssel egybekötve (egy TER-ről egy TGV-re való átszállás közben). Az állomással szembeni pékségben zseniális sütemények voltak. A jelentős szintkülönbség miatt a belvárosból az állomásra való feljutás kissé fárasztó, a légvonalbeli közelség megtévesztő.

Zsolt, több helyen Morlaix helyett Morlaux van, kijavítod? A második képhez inkább a TGV indul Morlaix állomásról Brestbe felirat is jobban illene.