HTML

Vonattal? Természetesen!

Sziasztok! Korábban már több blogon is publikáltam, ezért úgy gondoltam belevágok én is egy saját blogba! Így nem vagyok kiszolgáltatva más blogok szerkesztőinek, és a cikkeim is hamarabb fognak megjelenni. És hogy miről is szól ez a blog? Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából is, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (50) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (44) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (32) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (19) index2 (120) india (2) innsbruck (3) interrail (11) japán (4) jbss bahn (11) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (12) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (24) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (71) múzeum (34) nagysebességű vasút (70) nápoly (3) németország (40) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (4) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (23) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (7) tgv (24) tibee (2) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.04.08. 22:45 Balogh Zsolt

Kalandozások az RhB vasúthálózatán

A Bernina Expresszel való utazásomat követő második szabadnapomon az előző naphoz képest sokkal jobb idő köszöntött Svájcra és a Graubünden kantonra. Az RhB vasútvonalain korlátlan utazásra biztosító menetjegyemet így kár lett volna veszni hagyni, különösen akkor, ha már csak egy szabadnapom lesz Svájcban. Így szinte sikerült az RhB Bahn teljes 238 km-es birodalmát beutaznom két nap alatt.

01.jpgAz RhB vasúthálózatán Svájc gyönyörű tájaira juthatunk el

Bejárva ezt az 1000 mm-es nyomtávolságú hálózatot rengeteg Magyarországon ismeretlen vagy furcsa érdekességbe botlottam. Svájc minden vasútvonala tartogat meglepetéseket az egyszeri utazóknak!

01.jpgAz RhB vasúthálózatának sematikus térképe (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az élménybeszámolót egy térképvázlattal kezdem, hogy könnyebben nyomon követhető legyen a körutazásom. A kiindulási állomás Arosa volt, ahonnan Churba utaztam, majd onnan Landquarton, Klostersen és a Verenia-alagúton át Scul-Taraspba. Itt fél órányi várakozás után Samedanba, majd egy átszállást követően Filisurba érkeztem. Filisurból Davosba, Davosból közvetlen vonattal Landquartba, Klostersen át. Ezután néhány megállóért újabb vonat következett, mely egészen Disentisig közlekedett, de én már Churban leszálltam és átszálltam az arosai vonatra.

A Pontresina-Tirano szakaszt pedig az előző nap már beutaztam.

Egyedül St. Moritzba nem jutottam el, mert mindig a várost elkerülő vágányokon át, St. Moritzot nem érintve közlekedtek a vonataim. Disentisben is jártam néhány hónappal korábban, igaz ott csak autóval.

01.jpgChur vasútállomás, a háttérben a boltíves tetőszerkezet a vágányok fölé! épített buszpályaudvarhoz tartozik, vontatómozdony pedig büszkén hirdeti az Arosabahn 100. születésnapját.

Az 1914-ben megnyílt Arosa-Chur vasútvonal jelentős fejlődést hozott a hegyekkel tarkított térségnek. Az az út, ami korábban lovaskocsival akár 5 óráig is tarthatott, a vasútnak hála másfél órásra rövidült, napjainkban pedig még ennyi idő sem szükséges, a fürge motorvonatok kevesebb, mint egy óra alatt teljesítik a távot. Chur és Arosa között a szintkülönbség 1155 méter, a majd 30 kilométeres vonal így szinte állandóan kanyarog és emelkedik, miközben felváltva hidakon és alagutakon halad keresztül.

A vasútvonal korábban önálló társasághoz tartozott, csak 1942-ben olvadt be az RhB hálózatába. Korábbi önállósága még ma is látszik, hiszen a nagyállomás elől, a buszállomás mellől indul, távolabb a többi kisvasúti vágánytól. Üzemi kapcsolat természetesen van a két hálózat között.

Mióta megérkeztek a Stadler Allegra motorvonatai, mozdonyos vonat csak elvétve közlekedik erre Churból Arosába.

A vasútvonal 100 éves évfordulójára egy reklámmozdonnyal készült az üzemeltető vasúttársaság, a 627-es pályaszámú Ge 4/4 II-es sorozatú mozdony kapott az oldalára egy szép képet, hirdetve a vonal jubileumát.

Aznap a reklámmozdonyt a Scul-Taraspba közlekedő regionális vonat elé fogták be, így egy igazi különlegesség vontatta a vonatomat.

01.jpgStadler Allegra motorvonat és az RhB vasúttársaság új ingavonata Chur állomáson indulásra várva

01.jpgBár az RhB 1000 mm-es nyomtávolságú "kisvasút", a járművek műszaki színvonala a nagyvasúti kocsikat idézi, sőt a magyar átlagot meg is haladja!

Az RhB személykocsijai minden kényelemmel felszereltek, a kisebb belső méretüket leszámítva egy modern nagyvasúti kocsi benyomását keltik első- és másodosztályú kialakítással, gombnyomásra nyíló ajtókkal, esetenként zárt tartályos WC-kkel.Csak néhány régebbi, fokozatosan nyugdíjba vonuló kocsikban található még a hagyományos kialakítású mellékhelyiség.

01.jpgChurból Landquart felé a Verenia vasútvonalon

Chur és Landquart között a nagyvasút és a kisvasút vágányai párhuzamosan futnak. Ezen a szakaszon azonban csak a kisebbiknek vannak megálló, a nagyvasúti szerelvények megállás nélkül teszik meg a távot.

01.jpgGraubünden e része alföld jellegű, de a hátteret itt is a több ezer méter magas csúcsok adják

Közeledve Landquarthoz megszaporodnak a vasúti létesítmények és raktárak. Ezen az egy állomáson lehetséges csak az eltérő nyomtávolságú vasúti járművek közötti áruátrakodás. Utunk így néhány km erejéig kis- és nagyvasúti vágányok kusza hálózatán át vezet.

01.jpgKeskeny nyomtávolságú konténerszállító kocsi egy vidám színekre festett hűtőkonténerrel...

01.jpg...és egy eltolható oldalfalú modern RhB teherkocsi, a kép előterében egy fonódott vágányszakasz is látható

01.jpgLandquart keskeny nyomtávolságú rendezőpályaudvara, a hálózat szíve

Landquart állomását elhagyva a vasút egy éles ívvel délnek fordul, elbúcsúzva a nagyvasúti vágányoktól. Svájc ezen része nagyvasúttól mentes, csak az RhB birodalma.

01.jpgKapaszkodás felfelé Klosters irányába, hamarosan egy alagút is következik

A vasútvonal a folyóvölgyeket követve tör előre Klosters felé, jelentősebb műtárgyak és hosszabb alagutak nélkül, ám eközben azért lassan emelkedve. Harminc kilométer alatt 500 méteres szintkülönbséget győz le, hogy elérje a völlgyben fekvő Klosters állomását.

01.jpgMárcius közepén azért a tél még nem múlt el teljesen nyomtalanul

Klosters korábban egy átmenő állomás volt, a sínek innen Davos felé kapaszkodtak tovább, 180 fokos fordulatokat téve a hegyek között. 1991-ben azonban megkezdődött a 22,5 km-es egyvágányú Verenia-vasút építése, mely a terveknek megfelelően 1999-re el is készült. Megépítésére azért volt szükség, mert a hegyi utak télen nehezen voltak járhatóak, Klosters és Scuolp között nem volt egész évben biztonságosan járható kapcsolat. Az alagút elsősorban nem a személyforgalom, hanem az autószállító szerelvények számára épült. Klosters és Sagliains között rendszeresen járnak az autószállító szerelvények, megspórolva nekik egy jelentős kerülőt vagy egy lassan járható hegyi átkelést.

01.jpgKlosters, a Verenia-alagút és a Scuol-ba tartó vasútvonal kezdete

A 19 km-es alagúton át óránként mindkét irányba közlekednek a személyszállító vonatok, az autószállító szerelvények pedig minden félórában indulnak az alagút mindkét kijáratától. A 812 millió svájci frankba kerülő alagút jelentősen lerövidítette a személy- és a tehervonatok útját is, ráadásul egy megbízhatóan, egész évben rendelkezésre álló kapcsolatot teremtett a hegység két oldala között. A Vereniatunnel az RhB leghosszabb alagútja, továbbá a világ leghosszabb 1000 mm-es nyomtávolságú alagútja is egyben. Az átkelés 17-19 percig tart.

Autószállító keskeny nyomtávolságú kisvasút? Azt hiszem ez is egyedülálló az egész világon.

01.jpgA hegy túloldalán, tovább Scuol felé

01.jpgFel-fel, egyre magasabbra!

01.jpgA szép svájci tájképet csak az állandóan felbukkanó távvezetékek csúfítják el időről-időre

01.jpgMegérkezés Scuolba, mire leszálltam, a mozdony már le is akadt, hogy körüljárhassa a szerelvényt

Scuol-Tarasp állomás hatalmasnak tűnt egymagában, hiszen körülötte se házak, se más egyéb épületek nem álltak. Az általka kiszolgált települések csak a távoli messzeségben látszódtak. a személyzet gyorsan és rutinosan tette a dolgát, mire leszálltam, a mozdonyt már le is kapcsolták, majd pár perc után már el is távolodott a szerelvénytől, hogy körüljárás után szinte azonnal induljon is vissza Landquart irányába.

01.jpgBever–Scuol-Tarasp vasútállomása, a hatalmas épület a két névadó település közös állomása, Scuolban 4690-en, Taraspban 341-en laknak

Az én vonatom is azonnal indult, így nézelődésre nem sok időm maradt, vagy természetesen mehettem volna eggyel későbbi vonattal is, hiszen az egész hálózaton óránként ismétlődő ütemes menetrend van.

Itt sikerült megfigyelnem azt is, hogy a vonatok pontossága tényleg legendásan pontos: az állomási mutatós óra másodpercmutatója amint 12-es számhoz ért, megállt egy fél másodpercre, majd a vonatszerelvénnyel együtt lódult meg. A svájci vonatok így valóban másodpercre pontosan indulnak, bár késések azért itt is előfordulnak.

01.jpgTovábbindulás Samedan felé

01.jpgKözeledünk a Verenia-alagúthoz, most azonban nem megyünk keresztül rajta, hanem átvágunk a hegyeken

01.jpgVonatkereszt egy másik regionális vonattal, mely egy Coop-os hűtőkonténertis elvitt egyúttal. Az RhB személyvonatai gyakran visznek teherárut is, rönkfát, konténereket vagy épp szemetet az eldugott hegyi falvakba vagy falvakból

A visszaúton egy darabig ismét ugyanazokon a vágányokon suhantunk, egészen a Verenia-alagút déli bejáratáig, ám itt egy kitérőn át elkerültük azt, majd kanyargós és látványos hegyi szakasz következett Samedanig, apró hegyi falvakon át. Utazásom beleesett az iskolai tanítás végébe is, így hamarosan gyerekzsivaj költözött az eddigi csendes kocsikba, ahogyan az iskolás gyerekek elindultak hazafelé.

01.jpgA Samedan felé vezető vasútvonalon is több alagút építésére volt hajdanán szükség

A vasútvonalak többnyire a folyóvölgyeket követik, miközben a hegyoldalba vájt rámpákon egyensúlyoznak. egyik irányból a sziklás hegyoldal és a sűrű fenyőerdő, míg a másik oldalról egy sebesen csobogó hegyi patak fog minket közre.

Az ütemes menetrend egyetlen hátránya, hogy az átszállási idők annyira rövidek, hogy szinte csak arra van idő, hogy az egyik vonatról lelépve átlépjünk egy másikra (Mallorca után nem kockáztatok, nem, nem várok egy ilyen átszálló állomáson egy másik vonatra).

Samedanban volt csak egy hosszabb szünetem, miközben ismét a Glacier Expresst vártam, hogy a következő állomásra, Filisurba utazzak. Eközben az eső is eleredt, így komolyan felmerült bennem, hogy lerövidítem a tervet és inkább a legrövidebb úton hazaindulok.

rhb_kublis-saas.jpgNyári fotó egy vasútbaráttól: Landquart és Davos között kapaszkodik a piros vonat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Filisurig azonban az időjárás ismét jóra fordult, így mégiscsak megtettem a kitérőt Davos felé is. A Filisur-Davos vonal volt talán a leglátványosabb az egész úton, szűk szurdokvölgyek és alagutak követték egymást a sűrű fenyvesekben, egy-egy patakkal még változatosabbá téve az utazást. A szépségének azonban, mint utólag kiderült, ára van: a nagy bámészkodásban bizony erről a részről egyetlenegy fotó sem készült...

Szerencsémre az interneten azért lehet szépeket találni, de egyik sem tudja visszaadni az ottani utazási élményt.

01.jpgAz igazán szép képeket nem a vonaton ülve, hanem a sín mellől fotózva lehet elkészíteni: RhB Allegra motorvonat a Davos Platz–Filisur-vasútvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

Davos magaslati gyógyhely és turistaközpont Svájc keleti részén, 1560 méteres magasságban. Lakosainak száma kb. 10.000 fő. A település két fő része a Davos-Dorf és a Davis-Platz. Évi rendszerességgel gazdasági világtalálkozók színhelye, így szállodákból nincs hiány. Télen a síelők, nyáron a kirándulók és a konferenciavendégek özönlik el a települést.

01.jpgDavos, jobbra a város, mely jobbára szállodákból áll, balra pedig a vasútállomás

Egy rövid nézelődés után (többre sajnos időhiányban nem jutott idő) már indulhattam is a vonatomhoz, hogy újabb hajtűkanyarokon át, völgyhidakon és alagutakon keresztül megmásszuk a hegygerincet, majd lassú ereszkedéssel Klostersig ereszkedjünk. Az utolsó alagút szinte egy félkörívet ír le a város előtt, hogy ezután a Verenia-alagút végébe kapcsolódjon be. Néhány 10 méteres közösködés után így a Verenia-alagút vágányaival párhuzamosan fussunk be Klostersbe.

01.jpgEreszkedés lefelé Klosters felé, a cél egészen a lent futó völgy, de addig még párszor 180 fokos fordulatot veszünk

Klostersből néhány perc után tovább is indultunk a végállomás, Landquart felé. Innentől az út már-már ismerős is volt, hiszen reggel is ugyanerre vezetett az utam, igaz a másik irányból. Egy újabb átszállás rövid várakozás után Landquartban a Disentis felé induló vonatra, de már nem a végállomásig, csak Churig. Chur állomása előtt pedig már várt rám a Stadler motorvonata, hogy egy óra alatt ismét 1155 métert emelkedjek a hegycsúcsokon fekvő üdülővárosig, Arosáig.

Vonatozás Svájcban

Én az RhB hálózatának bejárásához a két napig érvényes GraubündenPass jegyet választottam, mely egy hét bármely két napján korlátlan utazásra jogosít az RhB vonatain és buszain. A Glacier- és aBernina Expressre emellett pótjegy váltása is szükséges! A jegy ára másodosztályra 113 frank, a pótjegy panorámakocsiba további 5 frank járatonként, a Bernina Expressre pedig 10 frank, ami egyúttal a panorámakocsiba való utazásra is jogosít.

További információk: https://www.rhb.ch/de/freizeit-ausfluege/graubuenden-entdecken/graubuendenpass

Ezzel az utazással pedig a svájci kalandom véget is ért. Egy hét múlva egy vonattal ismét keresztülutaztam Svájc keleti részét, Liechtensteint keresztbe, egész Ausztriát és fél Magyarországot, akárcsak legutóbb, csak most éjszakai vonattal, hogy hazaérkezhessek.

Szólj hozzá!

Címkék: svájc rhb


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8812388395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.