HTML

Vonattal? Természetesen!

Sziasztok! Korábban már több blogon is publikáltam, ezért úgy gondoltam belevágok én is egy saját blogba! Így nem vagyok kiszolgáltatva más blogok szerkesztőinek, és a cikkeim is hamarabb fognak megjelenni. És hogy miről is szól ez a blog? Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából is, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (3) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) arosa (1) augsburg (4) ausztria (50) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (2) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) desiro (1) deutsche bahn (16) érdekességek (44) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (3) franciaország (32) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (6) gysev (1) hajó (6) hollandia (4) horvátország (1) ic (2) ice (18) index (19) index2 (120) india (2) innsbruck (3) interrail (11) japán (4) jbss bahn (11) kastély (7) kecskemét (9) kenya (1) kína (12) kindertojás (2) kisvasút (5) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (24) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (5) monaco (1) münchen (71) múzeum (34) nagysebességű vasút (70) nápoly (3) németország (40) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (4) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (4) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (23) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) terepasztal (7) tgv (24) tibee (2) törökország (1) trieszt (2) USA (3) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.04.03. 19:47 Balogh Zsolt

A Bernina Expressel Tiranóba

A svájci RhB több nevezetes járatot is üzemeltet Svájcban. Az elsőt, a világhírű Glacier Expresst szinte mindenki ismeri, talán nincs is olyan vonatos könyv vagy enciklopédia, mely ne mutatna be néhány fotót a hegyek között kanyargó keskeny nyomtávolságú vonatról. De a Glacier Expressen kívül is van még bőven látnivaló az alpesi ország vasúthálózatán: A Bernina Express rövidebb útvonalon közlekedik, mint világhírű társa, észak-déli irányba a svájci Churtól majd vissza. Eközben többszáz hídon és alagúton, meredek lejtőkön és emelkedőkön, lélegzetelállító viaduktokon halad át, egészen az olasz Tiranóig.

svájc, rhb, bernina expressStadler Allegra motorvonat Tiranóban

Többszáz méteres szintkülönbségek, spirálalagutak és viaduktok, több, mint 2000 méteres magasságban található vasútállomások az örök hó birodalmában... Mindezt átélhetjük 5 óra alatt az RhB Bahn kényelmes panorámakocsijaiban. A rendkívül látványos utazás a havas hegycsúcsoktól egészen az olasz szőlőültetvényekig és pálmafákig tart.

svájc, rhb, bernina expressIndulás Arosából március 22-én a reggeli órákban

Az 1800 méter magasan fekvő Arosában előző nap komoly hómennyiség esett, hiába mutatott a naptár már március 22-ét. Így az indulásom is hóban és latyakban kezdődött a kora reggeli órákban. Az Arosából Churig vezető vasútvonalat itt most nem is részletezném, hiszen korábban már volt róla szó itt a blogon.

svájc, rhb, bernina expressA Bernina Express 12 kocsis szerelvénye Churban

Az időjárás nem volt épp kirándulásbarát, bár lent a völgyben már kellemes meleg idő várt, az égboltot sűrű felhők borították, melyek mögül a nap csak néha-néha bukkant ki pár percre. Az állandóan változó fényviszonyok, különösen egy folyton kanyarodó mozgó vonaton nem éppen ideálisak a fényképezéshez, így nekem többnyire csak sötétebb fényképeket sikerült készítenem.

A Bernina Express

A reggel Churból induló Bernina Express egy szinte csak papíron létező közvetlen járat, ugyanis a Tiranóig közlekedő pótjegyes panorámakocsikat egy St. Moritzba közlekedő regionális vonat mögé csatolták, majd Samedanban leakasztották és egy másik vonattal egyesítve juttatták el végül Olaszországba.

svájc, rhb, bernina expressAz egyik panorámakocsi

Tiranóba Churból közvetlenül csak ez az expressz jár, minden más esetben többszörös átszállással és jelentős időtöbblettel lehet csak a távot leutazni. Az eredeti tervem az volt, hogy megspórolom a pótjegyet és inkább vállalom az átszállásokat, ám a többi vonat menetrendje lehetetlenné tette, hogy hosszabb időt tölthessek Tiranóban. Így maradt a 10 frankba (2900 Ft-ba) kerülő pótjegy vásárlása, cserébe viszont végig panorámakocsiban utazhattam átszállásmentesen.

Az expresszt és a Tiranóba vezető vasútvonalat már a kezdetektől fogva a kirándulóforgalom kedvéért építették az 1900-as évek elején. Azóta is rendszeresen szállítja a turistákat a hegyeken át Svájc és Olaszország között.

A panorámakocsik

A Bernina Express panorámakocsijait a svájci Stadler szállította két részletben: az első garnitúra még 2000-ben érkezett az RhB-hez, ekkor még csak 8 kocsit vásároltak. Az RhB-nál nem ez az első ilyen kocsitípus, a Glacier Expressen is már évek óta közlekednek hasonló vagonok. A Bernina express kocsijai azonban mások, kimondottan a kanyargós Albulabahn igényeihez készültek. A kocsik ugyanis rövidebbek, de ez nem ment az ülőhelyek számának rovására. Ezt úgy érték el, hogy az előterekből csippentettek le egy keveset.

svájc, rhb, bernina expressA másodosztályú panorámakocsi belseje

Mivel a kocsik népszerűek lettek, 2006 és 2007 között további 16-ot vásároltak. Így már öt szerelvénybe is jutnak a kocsikból.

A kocsik, bár keskeny nyomtávolságúak, mégis minden másban egyenértékűek a nagyvasút kocsijaival: az ajtók gombnyomásra nyílnak, légkondícionáltak, belül nagyméretű utastájékoztató monitorok vannak. A másodosztályú kocsik 46 (2+2 üléselrendezéssel), az első osztályú kocsik 34 férőhelyesek (2+1 üléselrendezéssel). Apró figyelmesség, hogy az első osztályú szakaszon még egy mini könyvtár is van, hogy az unatkozó utasok olvasgathassanak.

A kocsik nyomásállóak, vákum WC-vel felszereltek. Ezekre a kényelmi extrákra a nagy magasság és a sok alagút miatt van szükség (na meg persze a környezetvédelem miatt is). Az ablakok sajnos nem nyithatóak.

A 12 kocsis szerelvényt, melynek csak fele közlekedik Tiranóig, Samedanig egy 2200 kW teljesítményű (egy hajszálnyival gyengébb, mint a MÁV V43 sorozatú villamosmozdonya) RhB Ge 4/4 III sorozatú négytengelyes mozdony vontatja, helyenként akár 100 km/h sebességgel.

Az útvonal

A járat reggel indul 8:58-kor Churból, az első 28 km-t a Landquart–Thusis-vasútvonalon teszi meg. Ezidő alatt mindössze 113 métert emelkedik a vonal, jelentősebb műtárgyak nélkül. Churtól Reichenau-Taminsig a vasútvonal kétvágányú.

svájc, rhb, bernina expressIndulás Samedan felé

Thusistól kezdődik az Albulabahn, mely már jóval látványosabb, mint az előző szakasz. A hidakat alagutak váltják, melyeket ismét egy újabb híd vagy viadukt követ, miközben a vasút egyre magasabbra kapaszkodik fel a fenyvesek között. Egyenes szakasz szinte alig található erre, a 12 kocsis vonat szépen befeszül az ívekbe, izgalmas látványt nyújtva az utasoknak, különösen azoknak, akik a vonat végében vagy elejében foglaltak helyet.

svájc, rhb, bernina expressA vasútvonal egyre magasabbra kapaszkodik felfelé

svájc, rhb, bernina express A szerelvény tekintélyes hosszúságú

svájc, rhb, bernina expressHamarosan elérjük a vasútvonal legismertebb műtárgyát, a Landwasser viaduktot...

svájc, rhb, bernina express...mely a Landwasser alagútban folytatódik

svájc, rhb, bernina expressLetekintés a völgybe

svájc, rhb, bernina expressLassan ismét megjelennek a hófoltok, ahogy egyre magasabbra kapaszkodunk

Bergünben található az RhB vasúti múzeuma is, ha több időm lett volna, egy napot biztosan rászánok, hogy meglátogassam. A múzeum előtti vágányon egy BB Ge 4/4 82 sorozatú mozdony, közismertebb nevén egy "Krokodil" várakozik. Az 1927-ben gyártott villamosmozdony még napjainkban is továbbít turistavonatokat a Berninabahn vonalon!

svájc, rhb, bernina expressAz Albula vasúti múzeum Bergünben, középen egy Krokodillal. Ebből a típusból egy példány a müncheni Verkherscentrumban is ki van állítva

A kis mozdony szinte erőlködés nélkül mássza meg a hegyeket, mígnem eléri Samedant 1705 méteres magasságban. 97 kilométer alatt újabb 1000 métert emelkedtünk 1705 méteres magasságba, miközben áthaladunk a vasútvonal leghíresebb műtárgyán, a 70 méter magas Landwasser viadukton is. Bár utasként nem tűnik jelentősnek, hiszen egy perc alatt suhanunk át rajta, a nem vonattal utazóknak kedvelt fotótémája a magas, zömök lábakon álló, enyhén kanyarodó viadukt, mely szinte egy meredek sziklafalból nő ki. A viadukt közvetlenül kapcsolódik a következő alagúthoz, izgalmas témát nyújtva a vasútfotósoknak.

svájc, rhb, bernina expressÉpül az új Albula-alagút az Albula és az Engadin völgyek között

Preda után következik az 5865 méteres Albulatunnel, mely utunk leghosszabb alagútja.

Itt a vonatot szétkapcsolják, a hagyományos kocsik a mozdonnyal továbbközlekednek St. Moritz felé, a Bernina Express kilátókocsijainak vontatását pedig átveszi két RhB ABe 4/4 III sorozatú motorkocsi. A motorkocsik teljesítménye éppen csak több, mint 1000 kW, így elkél a duplázásuk, hiszen a legnehezebb szakasz még csak ezután következik! A vontatójármű cseréje az eltérő áramrendszer miatt is szükséges, az eddigi 11 kV-os váltakozó áram helyett 1 kV-os egyenáram lesz a vontatási feszültség.

A következő érintett vasútvonal a mindössze 6 km-es Samedan–Pontresina-vasútvonal, mely igazából csak St. Moritz állomást kerüli el, összekötve az Albulabahnt a Berninabahnnal. A következő 60 km már a tényleges Berninabahn, melyről expresszünk is a nevét kapta.

svájc, rhb, bernina expressÁtkelve az alagúton hamarosan az örök tél birodalmába jutottunk

svájc, rhb, bernina expressVégtelennek tűnő hómezők és sípályák között kanyarognak a sínek

svájc, rhb, bernina expressA fehér hó mindent elvakít, mintha a sarkkör közelében járnánk!

A Berninabahn megépítése igazi technikai bravúr, a vasútépítőknek nagyon nehéz tereppel kellett megküzdeniük. 1700 méteres magasságból még további 500 métert kellett leküzdeni, ráadásul csupasz, kietlen fagyos környezetben, állandó lavinaveszély mellett. Mindössze 22 km szükséges ahhoz, hogy elérjük Ospizio Bernina állomást, mely 2253 méteres tenger szint feletti magasságával az RhB, sőt Svájc legmagasabban fekvő vasútállomása. Itt már nincsenek erdők, de még csak magányos fák sem, itt egész évben a hó az úr, a síelők legnagyobb örömére. A vonatból kitekintve, ha az időjárás is engedi, gleccsereket és 4000 méternél is magasabb csúcsokat láthatunk. Nekem sajnos nem volt szerencsém, én csak a vakító fehérséget láttam minden irányba, melyet se egy ház, se egy fa, de még csak egy oszlop sem tört meg. Jégsivatag minden irányba, ameddig csak a szem ellát.

svájc, rhb, bernina expressEreszkedés lefelé Olaszország felé

svájc, rhb, bernina expressA hótakaró egyre vékonyodik, hamarosan a föld is elő-előbukkan

A vasútvonal további érdekessége, hogy fogasléces szakaszok nélkül jut fel ilyen magasságokba.

Ezután lassú ereszkedés következik, a hegyek pedig fordított sorrendben mutatják meg a különböző magasságok növényvilágát. A kopár havas lejtőket csenevész törpefenyők, fenyvesek majd lombhullató erdők váltják le folyamatosan, a közeli hegyoldalakban pedig hamarosan megjelennek a szőlőültetvények is. A völgyekben apró falvak bújnak meg, fehérre meszelt templomtornyai messzire ellátszanak. A táj egyre zöldebbé, az időjárás pedig lassan egyre melegebbé válik, bár ebből a teljesen zárt személykocsikból nem sokat érzékelünk.

svájc, rhb, bernina expressCavaglia állomás

svájc, rhb, bernina expressÉs teljesen eltűnt a hó!

A vasútvonal 180 fokos fordulatokat vesz, ahogy a magasságkülönbséget lassacskán legyűri. Kinézve az ablakokon, alattunk a völgyben vékony vasútvonalakat pillanthatunk meg, hogy néhány perc múlva már azon zakatoljunk mi is. Feltekintve pedig bevágásokat, kőhidakat és lavinafogó tetőket láthatunk. És mindez egyetlenegy vasútvonalhoz tartozik, melynek minden méterét lassacskán beutazzuk.

svájc, rhb, bernina expressMég nem Olaszország, de az olasz hatás egyre jobban érződik

svájc, rhb, bernina expressMég egy hatalmas U alakú vonalkifejtés és Brusióba érkezünk

Bruisso közelében található a vasútvonal legismertebb építménye, a kilenc nyílású egyvágányú vasúti kő spirálviadukt. A vasútvonal egy teljes kört leírva ereszkedik a völgybe, miközben a vasút saját magát keresztezi.

svájc, rhb, bernina expressA spirálviadukt, nyáron sokkal szebb (a felvétel a visszaúton készült)!

Ezután egy újabb érdekesség következik: elérve Tiranót, a vonal, mint egy közúti vasút, az utcán, az autókkal együtt közlekedik, elérve a belvárost, keresztezi a főteret, elcsattog a templom mellett, majd lassan és méltóságteljesen begördül Tirano keskeny nyomtávolságú vasútállomására, a nagyvasúti állomás szomszédságába. Az Olasz Államvasút normál nyomtávolságú vonataival innen akár Milánóig is utazhatunk átszállás nélkül.

svájc, rhb, bernina expressMegérkezés Tiranóba, az időjárás ismét kellemes

svájc, rhb, bernina expressEz a kis mozdony már több, mint 100 éve dolgozik az RhB vasúthálózatán!

svájc, rhb, bernina expressAz RhB vasútállomása...

svájc, rhb, bernina express...a közelben pedig az FS állomásépülete

svájc, rhb, bernina expressItt már nagyobb vonatok várakoznak

Ekkor egy rövid időre turisták hada lepi el az olasz kisvárost, megrohamozva az éttermeket és a kávézókat, majd ezután fényképezőgépekkel a nyakukban a várost és az óvárost.

Tirano vonzereje a szűk és kanyargós óvárosi utcácskákban rejlik, melyek zöld zsalugáteres házak között vezetnek el. Mindegyik kis utca, kereszteződés vagy ház akár egy puzzle képe is lehetne, a rengeteg apró, különleges részlet, a virágok az ablakban, a málló festék és a mediterrán növényzet sajátos hangulatot teremt. A házak között kitekintve pedig láthatóak a várost körbevevő hegyek, melyeknek lejtőin szőlősorok, meredek utak és fehérre meszelt házak sokasága váltogatja egymást.

svájc, rhb, bernina expressTirano óvárosa

svájc, rhb, bernina expressSzűk macskaköves utcák...

svájc, rhb, bernina express...néhány pálmafa a városban...

svájc, rhb, bernina express...ódon házakkal

Napokat el lehetne itt és a környéken a sétával tölteni, ám a vonat néhány órán belül visszaindul...

Én visszafelé már nem a Bernina Expresszt választottam, ezzel megspórolva egy újabb helyjegyet. De az igazi előnye nem is ez a pár frank, hanem az, hogy láthattam, ahogy az expressz keresztülcammog a városka főterén és főutcáján.

svájc, rhb, bernina expressJellegzetes Tiranói jelenet: érkezik az RhB vonata a város főterén keresztül, a háttérben a Santuario della Madonna di Tirano

svájc, rhb, bernina expressÉrkezik az ellenvonat is...

svájc, rhb, bernina express...majd továbbrobog a város utcáin keresztül

A visszaúthoz én megvártam a következő vonatot, melynek az összeállítása szintén tartogatott meglepetéseket: a vontatójármű egy Stadler Allegra motorvonat volt, melyhez erősítésként további négy személykocsit és még további három teherkocsit is kapcsoltak. Az RhB vonalain nem ritkák a vegyesvonatok, sok személyvonat továbbít az utasokon kívül néhány rönkfával vagy konténerrel megrakott teherkocsit is.

svájc, rhb, bernina expressVisszafelé három pőrekocsit is elvontattunk

Így indultunk vissza St. Moritz irányába, hogy ezután majd két átszállással a Glacier Expresszen találjam magamat. Az utolsó órákat sajnos már vaksötétben tettem meg.

 

 

svájc, rhb, bernina expressÁtkelés újra a spirálviadukton

 

svájc, rhb, bernina expressMagunk mögött hagyjuk a völgyet...

svájc, rhb, bernina express...hogy ismét 2000 méteres magasságokba kapaszkodjunk fel

svájc, rhb, bernina expressÁtszállás a Glacier Expressre Pontresina állomáson

Azt hiszem, mondanom sem kell, hogy ha egy vasútbarát, ha eljut Svájcba, annyi vonatot próbáljon ki, amennyit csak tud! Hiszen Svájc a vonatok paradicsoma, rengeteg különleges és szép vasútvonallal, sok-sok érdekes vasúti építészeti emlékkel és izgalmas utazási lehetőségekkel! Egy svájci kirándulást mindenképpen érdemes összekapcsolni egy svájci vonatozással is, történjen az normál-, vagy keskeny nyomtávon.

Források

* Panoramawagen Schmalspur (Schweiz)
* A német Wikipédia RhB Bahn szócikkei

5 komment

Címkék: svájc rhb


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr312388393

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

sncf 2017.04.03. 21:19:04

Csorog a nyálam...
A cikk elején a Bernina helyett egyszer képaláírásban Bernian, majd címben Bernia szerepel. Ezeket érdemes lenne javítani.
A Svájcban való vonatozásra milyen konstrukció ad kifizethető árat?

Rebel Alliance 2017.04.06. 07:06:39

Ez nagyon tetszene nekem. Köszi a posztot.

Lfrici 2017.04.10. 13:57:16

Addigi cikkeid és képeid tetszettek, de a mostaniban majdnem élvezhetetlen sütétek a képek.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.04.10. 16:45:55

@Lfrici: borult idő + sötétített ablakon át való fotózás = sötét vagy zajos képek

Én is bánom, de ettől többet nem tudtam kihozni ebből ilyen körülmények között...

fische 2017.04.13. 22:27:48

Sziasztok! A múltkor már eltettem a poszt linkjét, és ma át is olvastam, mert hogy egy bő órája ért véget a német NDR csatornán ez erről a vasútról szóló 45 perces film. Nagyon svájci hangulatba kerültem, ez már kitölti az estét. A német filmet meg is lehet nézni egy darabig a csatorna honlapján, egy kicsit szebb képekkel - bocsi! A linkje: www.ndr.de/fernsehen/sendungen/laender-menschen-abenteuer/Vom-Schnee-bis-zu-Palmen-Mit-dem-Zug-durch-Graubuenden,sendung629324.html
És az ünnepi hétvégén még biztos turkálok majd a posztok között, örülök a lehetőségnek!