HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (56) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (49) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (44) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (21) index2 (156) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (5) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (10) kenya (1) kína (18) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (88) nápoly (3) németország (46) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (37) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.03.21. 14:01 Balogh Zsolt

A Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal

A Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal északnyugatról délkeletre haladva szeli át Kínát 856 km hosszan. A mindössze hat év alatt megépített vasútvonal igazi kihívás volt a mérnököknek, mivel Kína mészkőhegységeit szeli át.

Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal, kína, Jangsuo, karsztCRH motorvonat a vasútvonal egyik hídján, a háttérben Jangsuo város világhírű karsztképződményei (kép forrása: Reddit.com)

Kujjang és Kuangcsou között összesen 270 alagutat és 510 hidat kellett építeni ahhoz, hogy létrejöjjön ez a hihetetlen mérnöki mestermű.

Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal, kína, CRH3Egy CHR3 sorozatú motorvonat robog az egyik viadukton (kép forrása: www.easytourchina.com)

Kujjang 3 milliós (elővárosokkal együtt több, mint 4,5 milliós) nagyváros, Kujcsou provincia székhelye,  Kuangcsou pedig még ettől is népesebb, 10 milliós metropolisz, Kuangtung tartományban és szintén provinciaközpont. A két nagyváros között eddig is lehetett vonattal közlekedni, ám a régi technika már nem felelt meg a 21. századi igényeknek.

Kujjang ma már elérhetővé nagysebességű vasúton Csangshan és Kuangcsou felől is. De az építkezések ezzel korántsem érnek véget a város körül, további három irányból újabb nagyvárosok bekötése a cél rövid időn belül.

A túlsó oldal, Kuangcsou az elmúlt évek alatt mára már nagysebességű vasúti csomóponttá vált, négy irányból is befutnak ide a modern szerelvények: Csangsha, Hongkong vagy Nanking is elérhető nagysebességű vasúton.

Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal, térképvázlatA vasútvonal térképvázlata (kép forrása: www.chinahighlights.com)

Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal, alagútA 270 alagút egyike (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonalÉpülnek a vágányok is, a hagyományos kavicságy helyett vasbeton alapokra (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

A Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal, vagy röviden a Guiguang NSV, 856 km hosszúságú, végig kétvágányú, kizárólag csak a nagysebességű személyszállító motorvonatoknak épített villamosított vasútvonal. A szerelvények legnagyobb megengedett sebessége jelenleg 250 km/h.

A vasútvonal része volt a tizenegyedik ötéves tervnek, mely többek között a városok közötti új vasútvonalak megépítését, továbbá az utazási idők csökkentését irányozta elő. Az építkezés 2008-ban kezdődött és hat év alatt, 2014-re el is készült. A forgalom még ugyanezen év december 26-án meg is indult a két nagyváros, és az útba eső kisebb városok között.

Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal, viadukt, hídAz 510 híd egyike (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Kujcsou és Kuanghszi régiók nagyrészt mészkőhegységekből állnak, mely nehéz terep a vasútépítőknek a barlangok, a mély völgyek és a porózus kőzet miatt. Ilyen terepen elkerülhetetlen a sok és drága műtárgy építése. Így történt ez Kínában is, a 856 km hosszúságú vasútvonalnak 83%-a halad hídon vagy alagútban (a világcsúcsot minden bizonnyal az olasz Bologna-Milánó nagysebességű vasútvonal tartja a maga 94%-ával).

Az új vasútvonalnak hála, a két város közötti eljutási idő drasztikusan lerövidült, a korábbi 20 órás út ma már mindössze csak 4 óráig tart a 250 km/h-val közlekedő motorvonatokkal. A pálya kialakítása olyan, hogy később a megengedett legnagyobb sebességet 300 km/h-ra lehessen növelni.

Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal, kínaA terep adottságai miatt komoly földmunkákra volt szükség (kép forrása: www.skyscrapercity.com)

Tervezett költsége 85,8 milliárd jüan (12,5 milliárd USA dollár, kb.: volt 3562 milliárd Ft) volt, ám ezt végül jócskán túllépték, a teljes költsége így 94,6 milliárd jüan (13,8 milliárd USA dollár, kb.: 3933 milliárd Ft) lett.

Ebből a pénzből 270 alagút épült, több, mint 460 km hosszúságban (ebből kilenc alagút hosszabb mint tíz km, a többi rövidebb). A leghosszabb alagút a Jen hegység alatti 14693 méteres alagút. A hidak száma 510.

Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal, kína, térképKína meglévő és tervezett nagysebességű vasútvonalai (a térkép 2016 májusi állapotokat mutat)
(kép forrása: www.chinahighlights.com)

Youtube videó a vasútvonalról

Kína napjainkban is gőzerővel építi az újabbnál újabb nagysebességű vonalakat. Jelenleg itt található a legnagyobb ilyen jellegű hálózat, kilométerben ez hosszabb, mint az összes további országnak együttvéve. Mára már 22 ezer kilométeren utazhatunk 200, 250 vagy akár 300 km/h sebességgel, a következő nyolc évben pedig további 16 ezer kilométert fognak átadni.

A cél az, hogy 2025-re minden nagyváros rákapcsolódjon a nagysebességű hálózatra. Az eddigi eredményeket látva biztosan kijelenthetjük, hogy ez így is fog történni.

Források

* www.chinahighlights.com
* Az angol Wikipédia Guiyang–Guangzhou High-Speed Railway szócikke

9 komment

Címkék: kína nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4712357047

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Túlélő ... 2017.03.22. 03:43:32

Érdekes volt és alapos. Köszi! Tetszett!

kukaberci 2017.03.22. 06:41:58

Ilyeneket olvasva az ember kicsit nehezen érti, mi tart az esztergomi vonalon (46 vagy 48 km) tíz évig? És mennyiért?

Ez persze nem azt jelenti, hogy jöjjenek már gyorsan és hamar olcsón lesz felesleges Belgrád-Budapest vonalunk.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.03.22. 21:21:07

@kukaberci: Tudomásom szerint, bár erre fogadást nem mernék kötni, Kínában a kommunizmus egy sajátos formája van, az állam pedig mindenben (rész)tulajdonos. Többek között az államé az összes föld is, így ott semmilyen beruházást nem hátráltatnak elhúzódó kisajátítások és nem akasztja meg a terveket egy kormányváltás sem. amit a párt eldönt, az úgy is lesz!

óðinn 2017.03.23. 09:47:46

@kukaberci: Ha az a nagysebességű Budapest-Belgrád vonal Szegeden át menne, akkor egyből lenne értelme. Őrület, hogy ezt nem sikerült kiverni belőlük.

kukaberci 2017.03.23. 15:09:36

@óðinn: Igen, igazad van, Szabadka, Szeged és Kecskemét felfűzésével már lehetne, de akkor ugye milyen nagyot kerülne...

kukaberci 2017.03.23. 15:11:38

@Balogh Zsolt: tudomásom szerint, bár erre én sem fogadnék jelenleg, a tendenciát látva rohadt gyorsan közelítünk kisajátításokhoz, az államosításhoz (és aztán a megfelelő kézbe magánosításhoz), szóval van remény, hogy a Belgrád-Budapest expressz Pakson keresztül érje el a Déli pu.-t.

Gerardus A. Lodewijk 2017.03.26. 21:44:50

Na igen, könnyű Kínában vasutat építeni. Kisajátítás és más tulajdonjogi problémák nincsenek, a vonalvezetés elleni tiltakozás (not in my back yard) megszüntetéséről a hatóság gondoskodik, a műemlékvédelmi engedélyeztetés és a környezetvédelmi hatásvizsgálat hanyagolható (aminek eredményét mint elrettentő példát rögtön az első képen láthatjuk is), a piacelemzés és a költség-haszon-vizsgálat aligha része a gyakorlatnak, de a legeslegjobb az (nem tudom, hogy csinálják, mert nálunk sem mindig működött így 49 és 89 között), hogy ha egyszer a Párt elhatároz valamit, akkor arra per definitionem van pénz - akár a föld alól is - az első ceruzavonástól a tökéletes működésig.
:)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.03.26. 23:24:59

@Gerardus A. Lodewijk: Minden szavaddal egyet értek, csak én ezt nem fogalmaztam meg ilyen részletesen. A nagyfokú iparosodást nem akadályozza a környezetvédelem, ennek jó és rossz eredményeit pedig napjainkban már mindenki láthatja. Most hogy a vasútépítés hasznos-e vagy káros, azt nem én fogom eldönteni. Én csak megírom, hogy hol mi és mi mennyiből épült.

Angol vasutas 2017.03.29. 11:24:11

@Gerardus A. Lodewijk: Úgy van rá pénz, hohgy a párt csak azt határozza el (nyilvánosan) amire már megvan a keret. Avagy, egy kínai kollégám ezt úgy mondta, hogy Kínában mindig minden tervet 110%-ra teljesítenek, he nem akkor bíróság elé állítják a terv készítőjét. :)