A Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal északnyugatról délkeletre haladva szeli át Kínát 856 km hosszan. A mindössze hat év alatt megépített vasútvonal igazi kihívás volt a mérnököknek, mivel Kína mészkőhegységeit szeli át.
CRH motorvonat a vasútvonal egyik hídján, a háttérben Jangsuo város világhírű karsztképződményei (kép forrása: Reddit.com)
Kujjang és Kuangcsou között összesen 270 alagutat és 510 hidat kellett építeni ahhoz, hogy létrejöjjön ez a hihetetlen mérnöki mestermű.
Egy CHR3 sorozatú motorvonat robog az egyik viadukton (kép forrása: www.easytourchina.com)
Kujjang 3 milliós (elővárosokkal együtt több, mint 4,5 milliós) nagyváros, Kujcsou provincia székhelye, Kuangcsou pedig még ettől is népesebb, 10 milliós metropolisz, Kuangtung tartományban és szintén provinciaközpont. A két nagyváros között eddig is lehetett vonattal közlekedni, ám a régi technika már nem felelt meg a 21. századi igényeknek.
Kujjang ma már elérhetővé nagysebességű vasúton Csangshan és Kuangcsou felől is. De az építkezések ezzel korántsem érnek véget a város körül, további három irányból újabb nagyvárosok bekötése a cél rövid időn belül.
A túlsó oldal, Kuangcsou az elmúlt évek alatt mára már nagysebességű vasúti csomóponttá vált, négy irányból is befutnak ide a modern szerelvények: Csangsha, Hongkong vagy Nanking is elérhető nagysebességű vasúton.
A vasútvonal térképvázlata (kép forrása: www.chinahighlights.com)
A 270 alagút egyike (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
Épülnek a vágányok is, a hagyományos kavicságy helyett vasbeton alapokra (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
A Kujjang-Kuangcsou nagysebességű vasútvonal, vagy röviden a Guiguang NSV, 856 km hosszúságú, végig kétvágányú, kizárólag csak a nagysebességű személyszállító motorvonatoknak épített villamosított vasútvonal. A szerelvények legnagyobb megengedett sebessége jelenleg 250 km/h.
A vasútvonal része volt a tizenegyedik ötéves tervnek, mely többek között a városok közötti új vasútvonalak megépítését, továbbá az utazási idők csökkentését irányozta elő. Az építkezés 2008-ban kezdődött és hat év alatt, 2014-re el is készült. A forgalom még ugyanezen év december 26-án meg is indult a két nagyváros, és az útba eső kisebb városok között.
Az 510 híd egyike (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
Kujcsou és Kuanghszi régiók nagyrészt mészkőhegységekből állnak, mely nehéz terep a vasútépítőknek a barlangok, a mély völgyek és a porózus kőzet miatt. Ilyen terepen elkerülhetetlen a sok és drága műtárgy építése. Így történt ez Kínában is, a 856 km hosszúságú vasútvonalnak 83%-a halad hídon vagy alagútban (a világcsúcsot minden bizonnyal az olasz Bologna-Milánó nagysebességű vasútvonal tartja a maga 94%-ával).
Az új vasútvonalnak hála, a két város közötti eljutási idő drasztikusan lerövidült, a korábbi 20 órás út ma már mindössze csak 4 óráig tart a 250 km/h-val közlekedő motorvonatokkal. A pálya kialakítása olyan, hogy később a megengedett legnagyobb sebességet 300 km/h-ra lehessen növelni.
A terep adottságai miatt komoly földmunkákra volt szükség (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
Tervezett költsége 85,8 milliárd jüan (12,5 milliárd USA dollár, kb.: volt 3562 milliárd Ft) volt, ám ezt végül jócskán túllépték, a teljes költsége így 94,6 milliárd jüan (13,8 milliárd USA dollár, kb.: 3933 milliárd Ft) lett.
Ebből a pénzből 270 alagút épült, több, mint 460 km hosszúságban (ebből kilenc alagút hosszabb mint tíz km, a többi rövidebb). A leghosszabb alagút a Jen hegység alatti 14693 méteres alagút. A hidak száma 510.
Kína meglévő és tervezett nagysebességű vasútvonalai (a térkép 2016 májusi állapotokat mutat)
(kép forrása: www.chinahighlights.com)
Youtube videó a vasútvonalról
Kína napjainkban is gőzerővel építi az újabbnál újabb nagysebességű vonalakat. Jelenleg itt található a legnagyobb ilyen jellegű hálózat, kilométerben ez hosszabb, mint az összes további országnak együttvéve. Mára már 22 ezer kilométeren utazhatunk 200, 250 vagy akár 300 km/h sebességgel, a következő nyolc évben pedig további 16 ezer kilométert fognak átadni.
A cél az, hogy 2025-re minden nagyváros rákapcsolódjon a nagysebességű hálózatra. Az eddigi eredményeket látva biztosan kijelenthetjük, hogy ez így is fog történni.
Források
* www.chinahighlights.com
* Az angol Wikipédia Guiyang–Guangzhou High-Speed Railway szócikke
Utolsó kommentek