HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2017.02.17. 13:27 Balogh Zsolt

A Csangsa maglev

Néhány évtizede még a maglev technológia volt a vasúti közlekedés jövője, sokan ábrándoztak arról, hogy egyszer majd nagysebességű mágnesvonatok száguldoznak a nagyvárosok között, 400-500 vagy még több kilométert megtéve óránként.

Ám a jövő másként alakult, a drága technológia nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így inkább lassú hanyatlásról és az érdeklődés lanyhulásáról beszélhetünk.

Csangsa changsha maglev express mágnesvasút, kínaSuhan a szerelvény a magasba emelt pályán (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Ám azért temetni sem kell a maglevet, a Japán tervekről korábban már volt szó itt a blogon is, és Kína sem mondott még le teljesen a technológiáról.

A kínai Csangsa, az elővárosokkal együtt közel 7 és fél milliós metropolisz úgy döntött, hogy saját maglev vasutat épít a város hagyományos nagysebességű vasútállomása és a 18,55 km-re található nemzetközi repülőtér közé.

Története

A maglev fejlesztésében a németek jártak az élen, a Siemens, a Henschel, a ThyssenKrupp és a Deutsche Bundesbahn közösen dolgozott egy kereskedelmi forgalomban is bevezethető új vasúti közlekedési eszközön. 1979-ben készült el az első, már utasok szállítására is alkalmas tesztjármű. Emslandban felépült egy 27 km-es tesztpálya is.

Miután úgy tűnt, a technológia kiforrta magát, megpróbáltak vevőket is keresni a maglevnek. Felmerült, hogy a Müncheni repülőteret a főpályaudvarral egy maglev vonal kötné össze. Ám ezt a magas költségek miatt elvetették. A következő ötletet az Európai Unió keleti bővítése adta: a hagyományos vasútvonalak felújítása helyett egy nagysebességű maglev pálya köthetné össze Berlint Kelet-Európával. A tervek egy Berlin-Budapest vonalról szóltak, ám a magas költségek és a finanszírozás kérdése ezt a tervet is meghiúsította.

Végül 1999-ben sikerült megtalálni az első vevőt: Sanghaj szerette volna a belvárost összekötni az új Sanghaj-Putongi nemzetközi repülőtérrel. A 30 km-es vonal építkezése 37 hónapig tartott, végül 2004. január elsején nyílt meg az utazóközönség előtt.

Ezzel látszólag megtört a jég és semmi sem állhatott a maglevek világhódító útjába. A következő lépés a vonal meghosszabbítása lett volna Hangcsou felé 190 km hosszan, majd a Peking-Sanghaj maglev vonal, ami 1280 km hosszú lett volna.

Végül a kormány a magas költségek, a meglévő vasúthálózattal való inkompatibilitás és a környezetvédelem miatt mégis inkább a hagyományos nagysebességű vasútvonalak építése mellett döntött.

2006. szeptember 22-én az emslandi tesztpályán egy látogatókat szállító maglev utolért egy karbantartó járművet majd összeütközött vele. A balesetben 23-an meghaltak. Ezzel a szerencsétlenséggel véget is ért a maglev németországi karriere, a tesztpályát is bontásra ítélték.

Ezek után meglepő, hogy mégis lett olyan város, mely újabb esélyt adott a maglevnek.

A Csangsa maglev

Csangsa Hunan tartomány fővárosa, jelenleg fontos kikötőváros, kereskedelmi- és ipari központ. Nemzetközi repülőtere 2016-ban már 21 millió utast szolgált ki, így fontossá vált, hogy a látogatók minél könnyebben elérhessék a repülőtértől a belvárost.

Csangsa changsha maglev express mágnesvasút, kínaA repülőtéri állomás (Kép forrása: Wikipedia)

A 18 km-es vonal Kína második maglev-vonala és az első, mely külföldi segítség nélkül, kizárólag kínai technológia felhasználásával épült meg. A járművek és a pálya tervezési sebessége jóval alacsonyabb, mint a sanghaji társáé, csak maximum 120 km/h, a közforgalomban közlekedő járatok pedig még ennél is lassabban, 100 km/h-val közlekednek.

Az építkezés 2014 májusában kezdődött, a tesztfutások 2015. december 26-án kezdődtek, a hivatalos indulás 2016. május 6-án volt. Az építkezés teljes költsége 4,6 milliárd renminbibe (749 millió amerikai dollárba) került, ami legalább tízszerese egy hagyományos vasútvonal megépítésének.

Csangsa changsha maglev express mágnesvasút, kína, szerelvény, belső, belsejeA szerelvény belseje (Kép forrása: Wikipedia)

A pálya kétvágányú, többnyire magas betonoszlopokon halad, szintbeli vasúti átjáró természetesen nincs rajta. A vonalon jelenleg három állomás található, melyek mellé még további kettő megépítését tervezik. A vonatok átlagsebessége 57 km/h, a menetidő 15,3 perc, a teljes fordulóideje a szerelvényeknek 19,5 perc.

Csangsa, kína, déli pályaudvarCsangsa Déli pályaudvar, a maglev vonal végállomása (Kép forrása: Wikimedia Commons)

Csangsa Déli pályaudvart 2009-ben nyitották meg, ahol jelenleg a Vuhan-Kanton és a Sanghaj-Kunming nagysebességű vasútvonal keresztezi egymást. Innen továbbutazhatunk nagysebességű vonatokkal Sanghaj, Kanton, Vuhan, sőt Peking felé is.

Csangsa changsha maglev express mágnesvasút, kína, épülItt még épül a pálya (Kép forrása: Wikipedia)

A maglev vonal megnyitása előtt a repülőtérről a városba csak busszal vagy taxival lehetett bejutni, míg ma már gyorsan és kényelmesen, a vágányok felett lebegve lehet utazni. Tervben van a város két vonalból álló metróhálózatának bővítése is, a tervek szerint a hatos metróvonal a városból egészen a repülőtérig vezet majd.

Youtube videó egy maglev utazásról

Szavazás

Források

* az angol Wikipédia Changsha Maglev szócikke

komment

Címkék: kína index maglev


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9912268318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fidesz maszop dk egykutya 2017.02.18. 13:07:56

Maglevnek kb az brutális sebességeknél van értelme (500+)
Normál sebességeknél semmi előnye.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.02.18. 14:28:08

@fidesz maszop dk egykutya: Nekem is ez tűnt fel. Elvileg a TGV-vel már elérték a 700 km/h-t nem tudom a maglet ennél mit képes többet nyújtani.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.02.18. 14:42:14

@flash.gordon: A 700 azért túlzás, 574 volt az. A maglev azért nem tudja megmutatni, hogy mit tud, mert még csak ilyen rövid pályák épültek. Elméletileg tudja az 1500-at is, bár a közelben lakók ennek biztosan nem örülnének.

További előnye a kedvezőbb energiafogyasztás és a kopás hiánya miatti hosszabb élettartam.

De ilyen rövidet építeni kimondottan presztizsberuházás szerintem.

Lovrin 2017.02.18. 14:42:48

TGV-vel 580-at értek el, de azt is eléggé speciális körülmények között. 400 fölötti üzemeltetési sebességet nehéz kihozni hagyományos vasútból, efölött a maglevé a terep ...legalább is lenne. De elég kevés ország van amelyik megengedheti magának a 400 fölötti tempót, eleve kevés hely van ahol ilyen összeköttetésre igény lenne. Ebből a szempontból Shanghaj is inkább egy presztízsprojekt. A maglev egyelőre marad a gazdag országok drága játékszere, hasonlóan a 60-as évekből itt ragadt monorailekhez majd elzörög belőlük 1-1 darab itt-ott. Ami nagy változást tudna hozni a maglev javára, az valamiféle áttörés a szupravezetők kutatásában. A legújabb kihívó hamarosan a Hyperloop lesz amennyiben tényleg működőképes az ötlet (ebben nem vagyok biztos, de Elon Musk lehet jobban átgondolta mint én :), és nem is kell drasztikusan olcsóbbnak lennie a maglevnél ahhoz hogyha egyes országok drága inkompatibilis kötöttpályás eszközökbe ölnék a pénzüket, inkább a Hyperloop felé hajoljanak mint a Maglev felé.

ergerberger 2017.02.18. 14:56:42

Várom már, hogy Magyarországon is maglev járjon a vasút helyett!
Persze szintén csak maximum hatvannal és gondosan szétfosott budival, a hagyományok miatt.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.02.18. 16:08:06

"Az építkezés 2014 májusában kezdődött, a tesztfutások 2015. december 26-án kezdődtek, a hivatalos indulás 2016. május 6-án volt."

Nálunk meddig tartott volna?

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.02.18. 18:35:42

@ergerberger: a hármas metró vonalán fog járni. :)

@Lovrin: @Balogh Zsolt: Igazatok van nem volt 700 km/h. Csak nem tudom, hogy ilyen 1500 km/h-re hol lenne szükség és ahol van nem érdemesebb-e repülővel megoldani?

qwertzu 2017.02.18. 19:38:36

" A járművek és a pálya tervezési sebessége jóval alacsonyabb, mint a sanghaji társáé, csak maximum 120 km/h,"

Lol, ennyit a Budapesti elővárosi vonatok is tudnak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.02.18. 19:57:46

@flash.gordon:

Nem bizos. Ha bejön Elon Musk Hyperloopja, akkor az lesz a nyerő.

Persze igaz, egy rögzített pályás vonal nem ugyanaz, mint az abszolút rugalmas repülő, de nem is kell mindenhová Hyperloop.
süti beállítások módosítása