HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

  • Oxy: Aki hardcore gazdaságra vágyik, annak ajánlom figyelmébe a Simutrans-ot! (2017.11.16. 11:20) A Transport Tycoon újragondolva
  • sncf: @kuki123: A hétvégén hazamentem és döbbenten láttam, hogy az IC-kocsiban próbaüzemű kijelző mutatj... (2017.11.13. 21:28) A jövő vonatai
  • Balogh Zsolt: @sncf: Köszönöm a linket, elolvastam! :) Erről a problémáról már én is írtam, hogy milyen szánalma... (2017.10.31. 18:39) A Ziller völgyében - ilyen is lehet egy kisvasút!
  • andrzej: A "Nőstény" a PKP-SU46-os volt, az SU45 a "Fiat" becenevet viselte az olaszoktól licenszelt Fiat e... (2017.10.29. 12:06) Különös becenevek a vonatok világából
  • Adani: Én szívesen költöznék oda, ahol rálátok az ablakból a vasútra, de ha zajvédő fal épül akkor már ne... (2017.10.18. 12:09) Áldás vagy átok?

Címkék

afrika (4) agv (1) alex (1) állatok (1) állomás (4) amerika (2) anglia (8) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (54) autó (2) autómúzeum (3) ave (3) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (12) dél-korea (1) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (47) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (36) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (8) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (20) index2 (139) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (4) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (10) kenya (1) kína (16) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (1) ligeti (6) lindau (1) magánvasút (2) maglev (5) magyarország (25) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (1) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (34) nagysebességű vasút (80) nápoly (3) németország (46) nürnberg (11) öbb (7) olaszország (26) oroszország (1) párizs (6) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (1) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (2) skoda (1) spanyolország (25) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (12) svédország (2) szlovénia (8) s bahn (16) tarragona (1) TEE (1) terepasztal (7) tgv (26) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2017.01.31. 15:22 Balogh Zsolt

Mindig külön utakon: A spanyol Talgo II

A Talgo történetének első részében áttekintettük, hogy mekkora utat tett meg a spanyol Talgo az első tesztektől a nagysebességű, később már nyomtávváltós szerelvényekig. A folytatásban pedig áttekintjük a legutóbbi évek fejlesztéseit és a nemzetközi sikereket.

Barcelon, Talgo 350Talgo vonatok Barcelonában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Napjainkban a Talgo már nem csak Európában közismert, hanem több nemzetközi tendert is elnyert, és bizakodhat a jövőben is, mert további országok is érdeklődnek a nagy sebességnél is kedvező futásteljesítményű szerelvények iránt. A figyelmet pedig újabbnál újabb rekordokkal és különleges formájú vonataival igyekszik fenntartani a spanyol vállalat.

A Talgo mindeddig csak kocsikat gyártott, de 1999-ben bemutatták a Talgo XXI sorozatot, mely két dízel hajtófej közé kapcsolt Talgo kocsikból állt. A vonat megfelel a szigorú amerikai előírásoknak is, és egyedüli a világon a dízel meghajtású járművek között abban, hogy képes a nyomtáv-váltásra is.

Talgo XXI, ADIFTalgo XXI (kép forrása: Wikimedia Commons)

Bár a motorvonat beváltotta a hozzá fűzött reményeket, mégsem került sorozatgyártásba. Az egyetlen prototípust az ADIF, a spanyol infrastruktúra-kezelő vásárolta meg. Zöldre festve, mint mérővonat teljesít szolgálatot a spanyol nagysebességű hálózaton.

2000-ben Talgo vonat próbázott Bosznia-Hercegovinában és Horvátországban is. Még ugyanebben az évben fejlesztette ki a Talgo az Adtranz-zal (ma Bombardier Transportation) a villamos meghajtású hajtófejeket is. Az új vontatójármű a Talgo 350 nevet kapta, utalva a vonat maximális sebességére.

Talgo 350A Talgo 350 (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Spanyol Államvasúthoz, a RENFE-hez mint AVE 102 sorozat került. Az emberektől a "Pato" (jelentése: Kacsa) becenevet kapta, utalva különleges orr-formájára, mely a menetzajt hivatott csökkenteni

A normál nyomtávolságú járműveket eredetileg a Madrid-Barcelona nagysebességű vasútvonalra fejlesztették ki, de mivel a várakozásokkal ellentétben "csak" 330 km/h sebességű közlekedésre alkalmasak (ahhoz, hogy menetrend szerint 350 km/h sebességgel szállíthasson utasokat, 350 km/h+ 10%-ot kellett volna teljesítenie, azonban a vonat csak 362 km/h-t ért el, így 330 km/h-ra kapta meg az engedélyt), így erről a viszonylatról kiszorították a Siemens gyorsabb és erősebb motorvonatai.

A 16 legyártott szerelvény jelenleg a Madrid-Málaga, a Seville-Valencia és a Madrid-Huesca útvonalakon közlekedik.

Ugyanezt a típust vásárolta meg később Szaúd-Arábia is a Haramin HSR vonalára.

Talgo, KazahsztánTalgo Kazahsztánban (kép forrása: trainspo.com)

2001-ben leszállították az első szerelvényt Kazahsztánba az Almaty-Shymkent-vasútvonalra. Eközben Spanyolországban Madrid és Sevilla között egy Talgo 350 359 km/h sebességet ért el.

 

2002 július 9-én újabb rekordok születtek: egy dízel Talgo XXI 256 km/h sebességet ért el Olmedo és Medina del Campo között a Valladolid nagysebességű vasútvonalon, felállítva ezzel a dízelmotorvonatok új sebességrekordját.

2003-ban megszületett a nyomtávváltós vonófej is a kocsikhoz. Ezzel már nem csak a szerelvények tudnak akadály nélkül átgördülni a nyomtávváltón, hanem a kocsikhoz kapcsolt hajtófejek is. A nyomtávváltás így megállás nélkül, alacsony sebesség mellett történhet. A RENFE 45 db AVE 130 sorozatba tartozó nyomtávváltós vonófejet rendelt a belföldi közlekedéshez.

RENFE 130 sorozat BarcelonaRENFE 130 sorozat Barcelonában (kép forrása: Wikimdia Commons)

2004-ben a RENFE újabb járműveket vásárolt a Talgotól: 10 hálókocsit, 26 nagysebességű kocsit és hozzájuk két hajtófejet, természetesen mindent változtatható nyomtávolságú változatban. Ezen kívül további 30 szerelvényt rendelt a Talgo 350 sorozatból. Ugyanebben az évben új sebességrekord is született: egy Talgo 365 km/h sebességet ért el Spanyolországban, megdöntve az egy évvel korábbi 362 km/h-s rekordot.

2005-ben a Madrid-Lleida és a Madrid-Saragossa–Huesca nagysebességű vasútvonalakon az átlagsebesség 200 km/h fölé nőtt, a maximális sebesség pedig 300 km/h-ra. Mindezek már nem rekordkísérletek, hanem a napi rendszeres közlekedés részei. Ugyanebben az évben a Talgo megjárta Finnországot is egy esetleges üzlet reményében.

2006-ban a Finn vasút 20 emeletes hálókocsit vásárolt a Talgótól. A kocsik alkalmasak a 160 km/h sebességre is. Helsinki és Rovaniemi között álltak szolgálatba.

Talgo Oy, emeletes hálókocsi, finnországA Talgo Oy emeletes hálókocsija (Kép forrása: Wikimedia Commons)

talgo_22_paso_entre_coches_2.jpgA Talgo 22 látványterve (kép forrása: ferropedia.es)

A különleges Talgo forgóvázakat alkalmazva lehetővé válik, hogy az emeletes kocsik esetében mind a két szint a kocsik között átjárható legyen, ez a megoldás egyelőre egyedülálló megoldás a világon!

2007-ben a Talgo 250 és a Talgo 350 hivatalosan is forgalomba állt a Madrid-Valladolid és a Madrid-Malaga viszonylatokon, a menetrendi sebesség 250 km/h és 330 km/h.

2009-ben Coruña és Vigo között beindult az éjszakai hálókocsis közlekedés Talgo kocsikkal. A 3. generációs Talgo kocsik pedig 45 évnyi szolgálat után nyugdíjba vonultak.

Az amerikai Amtrak kettő 14 kocsis szerelvényt vásárolt a Midwest korridorra a Chichago és Milwaukee közötti forgalomhoz.

Üzbegisztán elnöke, Islom Karimov, 2010 január 5-én hagyta jóvá két spanyol Talgo 250 típusú nagysebességű szerelvény megvásárlását, 2011 március 11-én pedig megkezdődött a Taskent–Szamarkand-nagysebességű vasútvonal felújítása is. A beruházás teljes költsége 70 millió euró volt. A költségek tartalmazzák a pálya felújítását, helyenként új vágányok építését és a vasúti biztosítóberendezés modernizálását is. A felújítás után az új Talgo 250 motorvonatok akár 250 km/h sebességgel is haladhatnak, ezzel a két város közötti menetidő két óra alá csökken.

2009_11.JPGTalgo Üzbegisztánban (kép forrása: Talgo.com)

Az első Talgo 250 típusú nagysebességű szerelvény 2011. július 22-én érkezett meg az országba, a második szeptemberben.

talgo, kazahsztánTalgo kocsik Kazahsztánnak (kép forrása: Talgo.com)

2010-ben a Talgo megállapodást írt alá a Kazahsztán államvasúttal 3000 db személykocsi lecseréléséről. Ugyanebben az évben Spanyolországban Madrid és Valencia között forgalomba álltak az új Talgo 350 sorozatú motorvonatok, melyek a RENFE rendszerében a 112-es sorozatba kerültek.

2011-ben Oroszország is érdeklődni kezdett a Talgo kocsik iránt, ők elsősorban a Berlin felé közlekedő vonatokat szerették volna lecserélni nyomtávváltós szerelvényekre. Ezzel az utazási idő nagymértékben csökkenthetővé válna.

Üzbegisztánban a Talgo 250 sorozatú vonatok rendszeres forgalomba álltak.

Szintén 2011-ben megnyerték a Szaúd-arábiai nagysebességű vasútépítési és járműbeszerzési tendert is és felépítettek egy új gyárat Kazahsztán fővárosában, Asztanában.

2012-ben, 15 nyomtávváltós Talgo 130 sorozatú motorvonatot kiegészítettek egy-egy dízelgenerátor-kocsival is, hogy a nem villamosított szakaszokon is tudjon közlekedni.

RENFE 730 sorozat, spanyolország, talgoNyomtávváltós, Duál-módú szerelvény Spanyolországban (kép forrása: Talgo.com)

Az így megszületett különleges jármű a RENFE 730 sorozatba került.  A motorvonat két vonófejből és a köztük található kilenc alacsonypadlós Talgo betétkocsikból áll. Egyaránt képes üzemelni az 1 668 mm-es, 3 kV egyenárammal villamosított spanyol vasútvonalakon és a 25 kV 50 Hz váltakozó árammal villamosított újépítésű nagysebességű AVE pályákon. Felsővezeték nélküli vonalakon pedig a két V12-es MTU 12V4000R43L dízelmotorja hajtja. A vonatba ASFA, LZB, ETCS Level 1+2 és EBICAB biztosítóberendezést telepítettek. Normál nyomtávú pályákon 250 km/h, széles nyomtávon 220 km/h, míg dízelüzemben csak 180 km/h a legnagyobb sebessége. A nyomtávváltó állomásokon maximum 15 km/h sebességgel haladhat keresztül. 2011 nyarán még a tesztüzem zajlott, de 2012 végétől már forgalomba álltak Galícia (Santiago de Compostela és Vigo) és Murcia tartományok felé.

A spanyol fejlesztési miniszter az Ourense és a Coruna közötti nagysebességű vonalon megtartott próbafutás alkalmával 2011. szeptember 20-án bejelentette, hogy a RENFE a 730 sorozatú motorvonatokat Madrid és Galícia északnyugati régiója között 2012 közepén állítja üzembe. Az új motorvonat a Madrid–Galícia közötti utazási időt kevesebb, mint 5 órára csökkentették, Madrid és Olmedó között a nagysebességű infrastruktúrát használva, a nem villamosított 1668 mm nyomtávolságú vonalszakaszon Olmedotól Ourenséig, majd tovább Ourensétől A Couranig az új nagysebességű villamosított vonalon közlekedik.

2013-ban Santiago de Compostela közelében egy Talgo sebességtúllépés miatt kisiklott, majd egy betonfalnak ütközött. A balesetben 79-en meghaltak.

2014-ben elkészültek a Szaúd-Arábiának szánt motorvonatok is.

Haramin HSR, talgo, szaúd-arábiaDaruzzák a Haramin nagysebességű vasútvonal egyik új vonófejét (kép forrása: Talgo.com)

2015-ben megszületett a Talgo Avril, a nagysebességű motorvonatok következő generációja, Oroszországban pedig Moszkva és Nyizsnyij Novgorod forgalomba állt az első orosz Talgo a megrendelt négyből.

Júliusban megkezdődtek a tesztfutások Szaúd-Arábiában, az Üzbég Vasút pedig a meglévő kettő szerelvény mellé további kettőt rendelt.

Talgo Avril Az új Talgo Avril (kép forrása: Talgo.com)

Bosznia-Hercegovina nemzeti vasúttársasága, a ŽFBH tíz éve, 2005 júliusában rendelt kilenc kilenckocsis szerelvényt a Talgótól, a beruházáshoz a spanyol kormány 67,7 millió eurós hitelt biztosított. A bosnyák vasúttársaság hat évvel később, 2011-ben vehette át a vonatokat, amelyek azonban akkor nem álltak forgalomba, a szarajevói Rajlovac telephelyen tárolták őket. A szerelvények közül öt nappali, négy pedig éjszakai közlekedésre készült.

A kezdeti tervek között szerepelt, hogy akár Pécsig is közlekednek majd, ám végül erről a tervről letettek, jelenleg csak belföldi forgalomban közlekednek.

talgo, boszniaTalgo vonat Boszniában (kép forrása: Sejdalija Kesetovic/Railway Gazette)

A Talgo-vonatok hatóköre 2017 elején várhatóan Mostarig és Čapljináig bővül tovább, nyáron pedig egészen a horvát kikötő Pločéig járnak majd. A távlati tervek között szerepel a Talgo-útvonal északi irányba, Banja Lukáig történő meghosszabbítása a Bihać-vonalon keresztül, azonban ehhez még egy 1,1 millió euróra becsült pályarekonstrukció is szükséges.

Így ha igazi Talgot szeretnénk látni, akkor Boszniában találunk a legközelebb.

2016 júniusában egy Talgo szerelvény eljutott Indiába is, ahol egy teszt során a 84 km hosszúságú Mathura-Palwal-vasútvonalon 180 km/h sebességgel haladt. A menetidő a két város között ezzel 38 percesre csökkent (az ambiciózus indiai nagysebességű tervekről a Nagysebességgel Indiában cikkben volt részletesebben szó).

talgo, india, Mathura-Palwal-vasútvonalTalgo vonat Indiában (kép forrása: Talgo.com)

Baleset

2013. július 24-én egy menetrend szerinti "Alvia" járat haladt Madridból Ferrolba 200 km/h sebességgel. A vonat fel volt szerelve az ETCS Level 1 rendszerű biztosítóberendezéssel is, de ezt szoftverproblémák miatt 2012 novemberében kikapcsolták. Helyette a spanyol ASFA volt használatban, mely csak pontszerű vonatbefolyásolást tesz lehetővé.

Santiago de Compostela közelében az utolsó alagút után egy 80 km/h sebességgel járható ív következett. Az ívbe való érkezés előtt a mozdonyvezetőt mobiltelefonon keresték. Emiatt figyelmen kívül hagyta a sebességcsökkentésre figyelmeztető jelzéseket. Később a kihallgatások során elismerte, hogy nem tudta, hol is jár a vonattal pontosan.

Mikor észrevette a hibát, a vonat még mindig 195 km/h sebességgel haladt. Azonnal fékezni kezdett, de a 80 km/h sebességgel járható pályaszakaszra még így is túl gyorsan, 153 km/h sebességgel érkezett.

Először a vonófej utáni első kocsi, melyen a dízelgenerátor és az üzemanyag volt, siklott ki, majd ezt követte a többi kocsi is. A kocsik egy része a pálya melletti betonfalnak csapódott, majd a siklott kocsik egymásra torlódtak. Ezután egy kisebb robbanás következett, majd az utolsó kocsi is (szintén a generátorral és az üzemanyaggal) kisiklott.

Négy személyvagon felborult, egy teljesen összeroncsolódott, egy pedig kigyulladt.

baleset spanyol AVE 730A sérültek mentése a baleset után (Kép forrása: AFP)

A balesetben 79-en meghaltak, 74-en azonnal a helyszínen, 5 további utas a kórházban, több mint százan megsérültek.A mozdonyvezető csak kisebb sérüléseket szenvedett, később a mentésben is segített. A baleset után letartóztatták.

A kisiklást egyértelműen nem műszaki hiba okozta, hanem az, hogy a sebességkorlátozásra figyelmeztető jelzések nem voltak jól láthatóak, és nem volt olyan biztosító berendezés telepítve, mely jelentős sebességtúllépés esetén automatikusan a biztonságos nagyságra csökkenti a sebességet.

A balesetről részletesen A nagysebességű vasút legsúlyosabb balesetei - 2. rész című cikkben volt korábban részletesen szó.

Források

* Talgo.de
* Talgo.com

5 komment

Címkék: spanyolország index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8012104475

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Publikus Team 2017.02.02. 21:08:22

szia Zsolt! bejegyzésemben is szerepelt a 350-es, ki is tettem a posztodat. Blogajánlóban nem működött, úgyhogy a linkeknél van...

Killary Fucking Clingon 2017.02.02. 21:23:39

ettől ostobább kinézetű mozdonyt / vonatot ritkán látni..

Csányi Viktor 2017.03.18. 22:56:34

Hogy lehet egy vonat szélcsatornában tesztelt optimális kinézetét ostobának gondolni? Nem véletlenül néznek ki a japán vagy dél-koreai nagysebességű vonatok is ilyen, sőt ennél inkább "ostobán".

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.03.20. 12:59:09

@Csányi Viktor: Mint látható, sok különböző nagysebességű motorvonat létezik, mindegyik más-más formájú. Így nincs kimondottan optimális kinézet. És hogy kinek melyik tetszik és melyik nem? Ízlések és pofonok. A Talgo 350 valóban furán néz ki, de legalább semmivel sem összetéveszthető, karakteres megjelenése van.

Csányi Viktor 2017.04.14. 15:16:44

@Balogh Zsolt: Nekem bejön, az előttem hozzászólónak ment volna a reagálás. :)