HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2016.10.31. 20:17 Balogh Zsolt

Nagysebességgel Svédországban

Svédország éghajlata, domborzata és település-szerkezete jelentősen különbözik a többi nagysebességű vasutat üzemeltető országokétól: a szárazföld hegységekkel tagolt, a lakosság kevés nagyvárosba tömörül, a vasúti űrszelvény nagyobb, de a személyforgalom kisebb. Emiatt Svédországban szóba sem jöhetnek az Európában már jól bevált nagysebességű szerelvények, ezért az ország egy saját egyedi rendszer megalkotásába fogott.

sj x2 x2000 svéd nagysebességű vonat ingaAz SJ X2000, Svédország nagysebességű szerelvénye (kép forrása: Wikimedia Commons)

Svédország területét tekintve a 3. legnagyobb Európában, ám a lakossága nem éri el a 10 millió főt sem. A népesség elsősorban a déli területeken él. A főváros, Stockholm a legnépesebb település, itt több mint, 1,37 millió ember él. Jelentős városok még Göteborg (549 ezer fő) és Malmö (280 ezer fő). Az alacsony népsűrűség miatt itt nem gazdaságos nagykapacitású vonatokat sűrűn indítani, ezért más rendszerre van szükség.

Svédország elsősorban a meglévő vonalakat modernizálta, és ahol csak lehetett, a sebességet 180-200 km/h-ra növelte. A nagysebességű személyszállító szerelvények közösen használják a tehervonatokkal a meglévő infrastruktúrát. Hogy ne kelljen költséges nyomvonal-korrekciókat építeni, a Svéd Államvasút, az SJ ívben bebillenni képes motorvonatokat állított üzembe. Ezek a szerelvények ott is képesek 15%-kal nagyobb sebességgel haladni, ahol az ívviszonyok különben ezt nem teszik lehetővé a hagyományos szerelvényeknek.

A másik jelentős különbség pedig a kontinens nagysebességű szerelvényeihez képest a kisebb és emiatt könnyebben megtölthető utastér: a legkisebb szerelvények 165 (Bombardier Regina), a legnagyobbak pedig 309 (SJ X2000 sorozat hatrészes kivitelben) férőhelyesek. Ez kicsit több, mint fele a Franciaországban közlekedő TGV Duplex szerelvényeknek (526 fő), melyek csúcsidőben ráadásul kettesével csatolva, kétszeres kapacitással közlekednek. Kínában pedig még ettől is nagyobb befogadó képességű szerelvényeket láthatunk.

Az SJ X2000 sorozat

Az SJ X2000 sorozatot a svéd ASEA (korábban ABB Asea Brown Boveri, Adtranz ABB Daimler Benz Transportation most Bombardier) fejlesztette ki és gyártotta a Svéd Államvasút részére 1989 és 1998 között. Összesen 44 szerelvény készül el (beleértve egy Kínába exportált szerelvényt is).

A vonat egy hagyományos ingavonat vezérlőkocsival négy vagy öt betétkocsival és egy hozzá illő vonófejjel (mozdonnyal). Ez az elrendezés ismerős lehet, gondoljunk csak a német ICE2-re vagy hogy közelebb példát írjak, a néhai Mdmot motorvonatokra.

A vonat engedélyezett sebessége 200 km/h, az ülőhelyek száma 309. Egyaránt képes üzemelni 25 kV 50 Hz-es és 15 kV 16,7 Hz-es váltakozó-áramról.

x2000 SJ nagysebességű ingavonat motorvonatAz X2000 sorozatú villamos motorvonat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az első szerelvény Stockholm és Göteborg között közlekedett 1990-től. Az ezzel egyidőben befejezett infrastrukturális fejlesztésekkel együtt a két város között a menetidő 25 %-kal csökkent.  

A megnövekedett sebességet a radiálisan kormányzott (radially self-steering) forgózsámolyok teszik lehetővé, mert így a pályára ható erő csökken és az egyenes pályán jelentősen meg lehetett növelni a sebességet, de az ívekben is elérhető 50%-os sebességnövekedés. Az aktív, kanyarban bedőlő személykocsikat számítógép vezérli, így az ívekben nő az utasok komfortérzete is.

x2000 másodosztályú utastér svéd nagysebességű motorvonat ingavonatA motorvonat másodosztályú utastere (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az SJ X40 sorozat

A kisebb forgalmú viszonylatokra szerezte be az SJ 2004 és 2008 között a francia Alstomtól az SJ X40 sorozatba tartozó kettő- és háromrészes villamos motorvonatokat. Ezeknek alapja az Alstom Coradia motorvonat-családja, ám a svéd változat szélesebb és magasabb űrszelvénnyel készült, emiatt a belső tere is tágasabb a luxemburgi vagy a francia változatokénál, ezzel együtt a tömegük is nagyobb lett. A 43 motorvonatból 16 szerelvény kétrészes, 153 ülőhellyel; és 27 szerelvény háromrészes, 252 ülőhellyel. Legnagyobb sebességük 200 km/h.

SJ X40 svéd nagysebességű motorvonatAz SJ X40, a Franciaországból exportált motorvonat-sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonatok két szélső kocsija eltérő kivitelű: az egyik jármű felső szintjén 1. osztályú utastér, az alsó szintjén utaskiszolgáló szakasz található, míg a másik jármű csak 2. osztályú ülőhelyekkel rendelkezik. Az előbbi kocsi 85, az utóbbi 110 ülőhelyes. A háromrészes változatok közbenső kocsijában 108 ülőhely található.

Az SJ X50 sorozat

Az SJ X50 sorozat 2000 óta állítja csatasorba a svéd vasút. A Bombardier által gyártott rövid motorvonat a legkisebb kapacitással rendelkezik ebben a kategóriában. Az összesen 70 példányban beszerzett Regina fantázianevet kapott motorvonat egyaránt alkalmas a regionális, az interregionális és az intercity forgalomra egyaránt.

A két- vagy háromrészes járműveket úgy tervezték, hogy ellenálljanak a kemény skandináv éghajlatnak. A korszerű BOMBARDIER MITRAC hajtás és vezérlési rendszer – többek között az energia visszatápláló fékezés alkalmazásával – lehetővé teszi a jármű energiafogyasztásának minimálisra csökkentését, így a nagysebességű vonatok előző generációjához képest az energiafogyasztásnak akár 20%-a is megtakarítható. A sugárirányba beálló kerékpárokkal ellátott forgóvázak pedig csökkentik a sín kopását. A vonaton az utasok rendelkezésére áll az ülőhelyen történő kiszolgálás az első osztályon, a bisztró és az internetcsatlakozás.

A vonat megegyezik a kínai CRH1 vonatokkal.

bombardier regina svéd nagysebességű motorvonatBombardier Regina motorvonat... (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egy speciálisan felszerelt Bombardier Regina villamos motorvonat a Töreboda - Skövde közötti vonalon 2008. szeptember 14-én elérte a 303 km/h sebességet, és ezzel a néhány hónappal korábbi, júliusban beállított 295 km/h sebességrekordot is megdöntötte. Mind a két rekordot a 200 km/h sebességre tervezett vonalon érte el. A Green Train, zöld vonat, 2005-ben elindított projekt keretében épült, melyben svéd kutató intézetek, vonat üzemeltetők és tanácsadók alkotta konzorcium dolgozott, az infrastruktúra hivatal, a Banverket vezetésével. A projekt célja a felhasznált energia mennyiségének, az üzemeltetési költségeknek, és az eljutási idők együttes csökkentése.

bombardier regina svéd nagysebességű motorvonat utastér... és az utastere (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Bombardier Regina motorvonatok egyik különleges ismertetőjele az európai nagysebességű vonatoknál teljesen ismeretlen 2+3 üléselrendezés. Ezt a szélesebb svéd vasúti űrszelvény teszi lehetővé, és így bár több utas ül egy sorban, mégsem szűkebb a hely a szokásosnál.

Vasútvonalak

Svédország egyelőre nem épített még dedikált nagysebességű vasútvonalat. Jelenleg a hagyományos vonalakon, a lassabb személy- és tehervonatokkal együtt zajlik a forgalom maximum 200 km/h sebességgel. Az alacsony népsűrűség nem indokolta még a csak személyforgalom számára épített új vonalakat, ám tervek azért már vannak rá.

swedish_highspeed_rail_map_2012.pngSvédország vasútvonalai, a kékkel jelölt vasútvonalakon a megengedett sebesség már 200 km/h (kép forrása: Wikimedia Commons)

A hálózat jelenleg még nem összefüggő, de az ország legjelentősebb nagyvárosai között már majdnem végig 200 km/h a megengedett sebesség. A fővárosba, Stockholmba szinte minden irányból már ilyen emelt sebességű vasútvonalak futnak be.

A sebességet szeretnék a jövőben 250 km/h-ig növelni, ehhez azonban új motorvonatokra is szükség lesz, hiszen az állomány jelenlegi gerincét adó X2000 és X40 sorozat csak 200 km/h sebességre alkalmas. De gond van a jelenlegi biztosítóberendezésekkel is, melyek szintén csak 200 km/h sebességig lettek tervezve. A jövőben a biztosítóberendezéseket is modernizálni kell, valószínűleg az EU által is preferált ERMTS lesz a befutó. Ezeken a vonalakon továbbra is vegyes személy-teherforgalom lesz.

Jönköping és Scania között épülne meg az ország első dedikált nagysebességű vasútvonala az Europabanan. Ez már 320 km/h sebességre is alkalmas lesz, kizárólag személyszállító vonatoknak Azonban a pontos megnyitási dátuma még nem ismert.

A reptéri gyorsvasút

Stockholm városközpontját az Arlanda Express repülőtéri gyorsvasút köti össze a Stockholm-Arlanda repülőtérrel.

1999-ben indult meg az Arlanda Express, és azóta folyamatosan nő a kihasználtsága. Ma már Stockholm központja és a nemzetközi repülőtér közötti forgalom harmadát a vasút bonyolítja le. Az elmúlt évek során a Arlanda Expressnél végrehajtott széleskörű fejlesztések tükrözik, hogy van igényt a gyors, megbízható és sűrűn közlekedő vasúti közlekedés iránt a belvárosa és a nemzetközi repülőtér között.

arlanda_express.jpgAz Arlanda Express (kép forrása: Wikimedia Commons)

2010-ben a hét X3 nagysebességű vonatból álló járműflotta 2,9 millió utast szállított el, vagyis az utasszám nem csökkent világgazdasági válság ellenére sem.

A repülőtérre az Alstom 1998-1999 között gyártott, a Coradia járműcsaládba tartozó négyrészes vonatai járnak. A szerelvények legnagyobb sebessége 205 km/h. Bár a vonatok megfelelnek a svéd vasúti szabványoknak, mégis elszeparált állomásuk van mind a reptérnél, mind a főpályaudvaron. Erre azért van szükség, mert a szerelvények alacsony padlójúak, és így lépcső nélkül, egy szintben történik a beszállás.

Exportált motorvonatok

Svédország szerette volna az általa kifejlesztett X2000 sorozatú motorvonatokat külföldön is értékesíteni. Bár több országgal is tárgyalt erről, üzletet csak Kínával sikerült kötni.

xinshisu exportált X2000 Kína nagysebességű motorvonatAz exportált X2000 Kínában vezérlőkocsival előre (kép forrása: Wikimedia Commons)

Egy X2000 motorvonat beutazta az Egyesült Államokat 1993-ban az Amtrak üzemeltetésében. Sor került néhány tesztfutásra a Northeast Corridoron New York és Washington D.C. között. Bemutatták a kontinens 48 államában a jelentősebb állomásokon. Utána beutazta Kanadát is. Az Amtrak végül a TGV egy módosított változatát, az Acela Express-t választotta.

1995-ben, a CountryLink (üzemeltető Új-Dél-Wales, Ausztrália) értékelés céljából bérelt három X2000 kocsit. A vonatokat egy módosított XPT vonófej vontatta kikapcsolt billenő-mechanizmussal. Két hónapon keresztül közlekedett Sydneyből Canberrába. De üzlet ebből sem lett.

Kína szintén vett egy X2000-et. Neve Hszinsiszu lett. A vonat 1998 és 2007 között volt forgalomban a Kanton–Sencsen-vasútvonalon. A 2008-as Szecsuáni földrengés miatt a vasúthálózat is megrongálódott, ezért a vonat is új helyre került. 2012-ben Svédország visszavásárolta ezt a vonatot, ezzel az exportálás egyetlen kis sikerének is befellegzett.

kína djj1 nagysebességű motorvonatA DJJ1 vagy más néven a Blue Arrow vonófejjel előre(kép forrása: Wikimedia Commons)

Érdekesség, hogy a Kínaiak a vonat megvásárlása után kifejlesztettek egy vonatot, mely mind a szerelvény összeállításában, mind a formavilágában, mind a technikai paramétereiben kísértetiesen hasonlít a svéd X2000-re. A kínai DJJ1-esből nyolc szerelvényt gyártott a Zhuzhou Electric Locomotive Works vasútijármű-gyártó 2000-ben, két évvel az exportálás után. Persze lehet, hogy a hasonlóság pusztán véletlen...

Baleset

2011. január elsején egy X2000-es szerelvény nekiütközött Malmö főpályaudvarának beton-ütközőbakjának. A szerelvény kocsijai egymásra torlódtak és súlyosan megsérültek. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a vonaton nem ültek utasok, így senki sem sérült meg.

malmö főpályaudvar, baleset, x2000 nagysebességű motorvonatAz összetört szerelvény Malmö főpályaudvarán 2011. január elsején (kép forrása: www.dailymail.co.uk)

Jövőbeli tervek

Svédország elkötelezett a nagysebességű, környezetbarát vasúti közlekedés felé, ezért a jövőben is további fejlesztések várhatóak. A középtávú tervek között dedikált nagysebességű vasútvonalak építése szerepel, a távlati tervek között pedig egy új nagysebességű vasútvonal Németország felé.

Érdekességek

* Az SJ 2000 sorozatú motorvonat megvásárolható volt az 1994-ben megjelent Transport Tycoon játékprogramban is, igaz, abban már mint egysínű motorvonat;
* Egy SJ X2000 szerelvény egy teszt során 276 km/h sebességet ért el;
* A hivatalos Svéd sebességrekordot jelenleg egy Bombardier Regina szerelvény tartja: 2008. szeptember 14-én egy teszt során 303 km/h sebességet ért el.

Svédország területileg hatalmas ország, népessége és ezzel együtt a népsűrűsége viszont alacsony. Ám pénz és politikai akarat is a rendelkezésre áll, hogy mégis gyors és színvonalas vasúti közlekedést építsenek ki és üzemeltessenek az országuk területén, helyenként eltérő műszaki megoldásokkal. Bár a nagysebességű vonatoknak nem épült ki nagysebességű dedikált vasúthálózat, megfelelő forgalomszervezéssel mind a teherforgalomnak, mind a személyforgalomnak jutott eddig elegendő kapacitás. Remélhetőleg az ország vasúti elzártsága is csökkenni fog a következő években és akár Berlinből is szélsebesen elvonatozhatunk Göteborgba vagy épp Stockholmba!

komment

Címkék: svédország nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9111844991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása