HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (4) agv (1) alagút (1) alex (1) állatok (2) állomás (6) amerika (2) anglia (10) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (56) autó (2) autómúzeum (3) ave (4) ázsia (3) baden-württemberg (2) bajorország (59) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (7) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) csehország (13) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) érdekességek (49) euronight (2) filmek (3) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (44) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) gőzmozdony (9) gysev (1) hajó (7) hollandia (5) horvátország (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (21) index2 (156) india (2) innsbruck (4) interrail (11) japán (5) Japán (1) jbss bahn (13) kastély (7) kecskemét (10) kenya (1) kína (18) kindertojás (2) kisvasút (6) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) lego (3) lengyelország (3) ligeti (6) lindau (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (26) mallorca (7) marokkó (2) mercedes (1) metró (2) mittenwaldbahn (6) modellvasút (7) monaco (1) münchen (74) múzeum (35) nagysebességű vasút (88) nápoly (3) németország (46) nürnberg (11) öbb (8) olaszország (29) oroszország (2) párizs (6) peking (1) pendolino (1) plzeň (3) porsche (3) portugália (2) prága (9) puchberg (7) railjet (7) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (4) repülés (2) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) spanyolország (37) spital am pyhrn (2) strassbourg (1) stuttgart (7) svájc (14) svédország (2) szaud-arábia (1) szlovénia (8) s bahn (16) talgo (4) tarragona (1) TEE (3) terepasztal (7) tgv (28) tibee (3) törökország (1) trieszt (2) USA (5) vasútállomás (9) velence (6) villamos (7) virágok (1) virtuális vasút (9) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2016.10.11. 12:14 Balogh Zsolt

A TGV-k következő generációja: A TGV Océane

A TGV 35 éves fejlődése alatt a Francia Államvasút, az SNCF már számtalan nagysebességű motorvonat-típust beszerzett. A bővülő hálózat további új vonatokat igényel és lassan már az első szerelvények is a múzeumokba kívánkoznak.

un-tgv-durant-un-essai-sur-une-portion-de-la-lgv-paris-strasbourg-pres-de-gougenheim-dans-le-bas-rhin-le-28-septembre-2015_5463442.jpgTGV Océane, az SNCF legújabb büszkesége (kép forrása:www.lexpress.fr)

2017-ben további nagysebességű pályákon indul meg a forgalom, melyekhez már jó előre, időben megrendelték a szerelvényeket. Az első vonatok pedig már meg is érkeztek.

Tekintsük meg, hogy hogyan is képzeli el az SNCF a nagysebességű távolsági vonatozást 2017-től!

Az 1989-1990 között megépített Párizs-Tours nagysebességű vasútvonal volt a második nagysebességű vonal Franciaországban. A vonal hosszabbításának tervét 2001 és 2003 között kezdték el kidolgozni. A távlati tervek között a vonal egészen a spanyol határig történő meghosszabbítása is szerepel, ez azonban egy későbbi ütem során fog csak megvalósulni a 2020-as évek végén. A tényleges építkezés 2012-ben kezdődött el, három másik vonallal együtt.

610043537001_4841697947001_4841696096001-vs.jpgAz új vonatok első bevetési területe a Párizs és Bordeux közötti új nagysebességű vasútvonal lesz, a két város közötti távolság 2017 közepétől 2 óra négy perc lesz

A TGV sikere oda vezetett, hogy az eredetileg beszerzett tízrészes, egyszintes vonatok szűkösnek bizonyultak, a járatok számát pedig már nem lehetett tovább növelni. A megoldás az emeletes kialakítás lett, 1996 óta az SNCF szinte csak emeletes szerelvényeket szerzett be.

Így történt ez a legutolsó rendelésnél is, 40 db kétszintes TGV Océane szerelvény érkezik hamarosan a francia vasútvonalakra.

A szerelvények a már jól bevált TGV Duplex továbbfejlesztett változatai, melyekből már most is több, mint 170 közlekedik rendszeresen Franciaországban és a szomszédos országokban. Azonban az első Duplex 1996-os bemutatása óta már 20 év telt el, megváltoztak az igények és a lehetőségek is. Az új Océane szerelvények emiatt több pontban különbözni fognak a korábbi Duplexektől.

des-prises-electriques-et-usb.jpgMa már a konnektor alapkövetelmény, újdonság viszont a beépített USB töltő (kép forrása: www.europe1.fr)

Minden ülés rendelkezik saját 230 voltos konnektorral, továbbá ezen felül még két db USB töltővel is. Így laptop használat mellett is tölthetjük a mobiltelefonunkat vagy a tabletünket.

A szinte teljes értékű "guruló irodából" ma már nem hiányozhat az ingyenes wi-fi sem, mely a külvilággal az Orange telefontársaság 4G hálózatát fogja használni.

A kényelmes munkához nagyméretű lehajtható asztalokat építettek be.

des-wc-separes-de-l-espace-nurserie.jpgA mellékhelyiség tágas, a mozgássérültek is könnyedén használhatják (kép forrása: www.europe1.fr)

le-bar-tgv-nouvelle-version.jpgAz étkezőkocsi (kép forrása: www.larepubliquedespyrenees.fr)

Megváltoztak az étkezési igények is, különösen ilyen nagy sebességnél már idő sincs egy hosszabb étkezésre. Mire kigondolnánk és megkapnánk, szinte már meg is érkeznénk. Ne feledjük, hogy a Párizs és Bordeux közötti 530 km-es távolságot mindössze 2 óra négy perc alatt fogják megtenni a leggyorsabb járatok!

tn_fr-sncf-tgv-oceane-1-class-seats-credit-jean-claude_thuillier.jpgElső osztályú utastér (kép forrása: www.railwaygazette.com)

A vonaton 158 első osztályú, és 398 másodosztályú ülőhely található, mely 46-tal több, mint a korábbi TGV 2N2 vonatok kapacitása.

Az utasokat a menetidőről, a következő állomásokról, az aktuális sebességről és mindenről, ami fontos lehet még nagyméretű LCD monitorok tájékoztatják az utasokat.

tn_fr-sncf-tgv-oceane-2-class-credit-jean-claude_thuillier.jpgMásodosztályú utastér (kép forrása: www.railwaygazette.com)

Az új vonatok engedélyezett sebessége 320 km/h lesz, mely ma már standardnak számít az újépítésű vonalak esetében. Ehhez a sebességhez 9280 kW teljesítmény járul. A szerelvények a Franciaországban leggyakrabban alkalmazott 1,5 kV, 3 kV egyenáram és 25 kV váltakozó áram alatt is képesek közlekedni. Hiányzik viszont a 15 kV 16,7 Hz-ces váltakozó áram ismerete, így nem tudnak majd Németországba vagy Svájcba átjárni, arra megmaradnak egyelőre a régebbi szerelvények.

tn_fr-sncf-tgv-oceane-2-class-pax-credit-jean-claude_thuillier.jpgUtazás közben kényelmesen dolgozhatnak az utasok is (kép forrása: www.railwaygazette.com)

A 40 szerelvény 1,2 milliárd euróba került, vagyis darabonként 30 millió euróba (megközelítőleg 9 milliárd magyar forintba). Az új TGV-k Délnyugat-Franciaországban állnak forgalomba, először 2016. december 11-től Bordeaux és Toulouse között. A 2017. június 2-án megnyíló új vasútvonalra összesen 17 szerelvény kerül majd.

A TGV Océane utastere a Youtubeon

És miközben a franciaországi Belfordban az Alstom folyamatosan gyártja elsősorban az SNCF megrendelésére a legújabb szerelvényeket, a tervezők már dolgoznak a következő generáción. Hiszen ne feledjük, a jelenlegi 2036 km-es hálózat hamarosan további 700 km-rel bővül, ami összességében még mindig csak fele a tervezett több mint 5000 km-es országos hálózatnak! Az épülő vonalak pedig további szerelvényeket igényelnek, és abban biztosak lehetünk, hogy már megvannak az elképzelések arra is, mi is fog közlekedni rajtuk!

 Források

* www.railwaygazette.com

9 komment

Címkék: franciaország tgv index2


A bejegyzés trackback címe:

http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr411764583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2016.10.12. 07:44:05

Irigylésra méltó helyzet

Sopron-Miskolc ~ másfél óra lenne.

igazi hős 2016.10.12. 09:15:34

@gigabursch: Itthon a legnagyobb fejlődést az adná, ha megszüntetnék (vagy az agglomerációs vonalakra korlátoznák) a fejpályaudvarokat és metró mentén fekvő átmenő pályaudvarokat fejlesztenék.

Korunk egyik legnagyobb gondolkodója · http://elmenypark.net 2016.10.12. 11:25:07

Mi kitartóan haladunk egy olyan megoldás felé, ami ismét a gőzt hasznosítja és eleve nosztalgiavasút hangulatban.

gigabursch 2016.10.12. 12:31:58

@igazi hős:
Nagyjából akkor Budapest ebben a szempontban kb. állna egy Kelenföldből, egy Ferencvárosból meg egy KöKiből -ha jól értelek.
Egyébként a Délit én már évtizedekkel ezelőtt beszántottam" volna, a 2-es metrót meg elküldeném +- az Alkotás alatt Kelenföldre.
Nyilván a 3-ast meg kijuttatnám Rákospalota-Újpestig, a másik végén meg a Repülőtérig.

gigabursch 2016.10.12. 12:35:28

Másik kérdés:
Ezeken a vonatokon mindig elgondolkodtam, hogy hogyan tudják ilyen kevés ajtón ezt a bazi sok utast hatékonyan (azaz gyorsan) fel-le szállítani? Miben más a peron, az ajtó, stb?

Kispangit 2016.10.12. 14:07:46

A magyar uralkodó osztály nem ül vonatra, még TGV-re sem. Még mit nem! A büdös parasztok közé!???

H?P? 2016.10.12. 15:36:06

@gigabursch: Nem tudom hany ajto van, de 500 ember az nem olyan sok.
Raadasul valoszinuleg nem egyszerre szallnak fel. Gondolom parszor megall az 530 km alatt.

gigabursch 2016.10.13. 15:25:33

@H?P?:
Igen, a kérdésem erről szól. A köztes megállók utascseréjének idejéről, utasmennyiségéről.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2016.12.13. 22:19:19

@gigabursch: A TGV-k kevés állomáson állnak meg, mivel elsősorban távolsági utasok használják. Sok járat meg a két végállomás között sehol sem. Így bőven marad idő a le- és a felszállásra is.